Miten isot ne elarit on, mies ok tuloinen?
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 15:06"]
Kannattaa myös muistaa, että vaikka nyt saisi millaiset elarit, niin asiat voivat muuttua.
Mun miehen exä sai kolmesta lapsestaan 900e/kk elareita. Ja kaikkea siihen päälle, vaatteita, puhelimia yms yms.
Pakko on sanoa, että tunsin pientä vahingoniloa, kun mies jäi työttömäksi ja elarit tippui minimiin. Exä on aivan raivona, ihan kuin olisi jotenkin hänen rahoistaan kyse.
Meillä tuo haittaa, koska minä tienaan hyvin ja lisäksi on pesämunana kohtuuiso perintö eli pystyn helposti elättämään sekä itseni että mieheni.
[/quote]
Ja tämän takia minä, vierailija nro 14 olinkin niin viisas, että otin elarit kertakorvauksena asunnon hinnassa :DMitäs meni, petti ja jätti :D mutta siis lapsiaanhan hän todellisuudessa ajatteli. Lapset sai jäädä omaan kotiinsa asumaan. Ja mulla on kk tulot samaa luokkaa kuin eksällä. Ne ne kulut mitkä vaikuttaa. Että pidä nro 15 turpas kiinni kun et tiedä mistä puhut.
[/quote]
Mun mies myös ehdotti tota, ei sitten kelvannut arvon ex-rouvalle, ku elätteli toiveita, että vuosien saatossa saa nyhdettyä vielä enemmän xD
Sitä saa mitä tilaa....
-19-
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 14:07"]
Niihin on se laskukaava, mutta yleensä alle 200€ /lapsi, minimin ollessa nykyisin noin 160€, kai.
[/quote]
Yleensä? Mä tiedän yhden työssäolevan etän, joka maksaa alle 200€/lapsi. Kuut kyllä maksaa siinä 250€ molemmin puolin.
Oma mies maksaa (ihan lastenvalvojan laskukaavalla) 300€/lapsi eli 900€/kk 3000€/kk bruttopalkalla. Äiti on matalapalkka-alalla ja asuu kalliissa asunnossa.
Nuo elarit pitäis saada laittomiksi. Perusskenaario; äiti vie lapset ja isä joutuu maksamaan? Missä logiikka ja oikeudenmukaisuus? Kai se nyt joka lapset saa pitää pystyä ne elättämäänkin?
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 18:28"]
Nuo elarit pitäis saada laittomiksi. Perusskenaario; äiti vie lapset ja isä joutuu maksamaan? Missä logiikka ja oikeudenmukaisuus? Kai se nyt joka lapset saa pitää pystyä ne elättämäänkin?
[/quote]
Eihän se äiti niitä lapsia elätä pelkästään elareilla vaan siinä on puolet lasten kuluista. Meillä lapsen harrastukset maksavat 200-300 euroa kuussa ja kwrran vuodessa vielä lähes tuhannella eurolla varusteet. Tämän päälle vaatteet, ruoka, matkakulut (kuskaukset harkkoihin ja kisoihin), kännykkä, polkupyörä, sukset, skeittilauta, urheiluvarusteet koulun liikkatunneille, viikkoraha ja satunnaiset menot esim. elokuviin, kaverisynttäreille jne. Jis ero tulisi, lapsi kärsisi kyllä elintason laskusta, kun ei millään olisi kahden talouden lisäksi varaa samanlaiseen elintasoon kuin nyt.
Meillä lapsi on urheilullinen ja kaikki varusteet pitää vuosittain uusia kovan pituuskasvun takia. Lapsi myös syö kuin iso mies vaikka on vielä alakoululainen.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 18:24"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 14:07"]
Niihin on se laskukaava, mutta yleensä alle 200€ /lapsi, minimin ollessa nykyisin noin 160€, kai.
[/quote]
Yleensä? Mä tiedän yhden työssäolevan etän, joka maksaa alle 200€/lapsi. Kuut kyllä maksaa siinä 250€ molemmin puolin.
Oma mies maksaa (ihan lastenvalvojan laskukaavalla) 300€/lapsi eli 900€/kk 3000€/kk bruttopalkalla. Äiti on matalapalkka-alalla ja asuu kalliissa asunnossa.
[/quote]
Järkyttävää!! Millä mies elää, kun melkein puolet nettotuloista menee exälle?
Nehän perustuu lasten todellisiin kuluihin. Mikä on "ok tuloinen" ja paljonko oma palkkasi?
Kerro nyt jotain, niin osataan edes heittää joku summa.
"ok" -tuloinen mies vastaa: 200 € / kk.
Niin ne "ok" -tulot, n. 85 000 / a.
Pienet ne on. Niiden takia ei kannata erota. Omatkin tulot vaikuttaa.
Lapset pieniä, minä olen pienillä freelancer tuloilla ja kotihoidontuella. Miehen palkka siinä 4000 tienoilla.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 13:39"]
Lapset pieniä, minä olen pienillä freelancer tuloilla ja kotihoidontuella. Miehen palkka siinä 4000 tienoilla.
[/quote]
Eiköhän se sitten riitä, että sä maksat miehellesi minimielarit jos lapset jää sille.
Mitä, miksi sun aloituksesta pitäisi voida päätellä, kummasta tulee lasten lähihuoltaja ja kumpi siis maksaa elareita?
Luuletko, että miehen tulot vaikuttavat? Lapsen kulut puoliksi, ja siinä se mitä saat.
7 no kyllä ne tulot vaikuttaa. Mutta toisin kuin ap luulee, myös hänen tulonsa vaikuttavat. Hänen mahdollisesti saamansa asumistuki, lapsilisä vaikuttaa. Ap luulee, että elää herroksi miehen palkalla, vaikka on jo eronnut.
Hei 8. Lastenvalvoja sanoi, että tuloilla ei ole merkitystä vaan menoilla. Onko tullut uusi laki?
No lastenvalvoja ei ole sitten tiennyt mistä puhuu.
Ensin lasketaan lapsen elatuksen tarve. Sen jälkeen kummankin vanhemman elatuskyky. Näin määräytyy elatusmaksu.
Mieti nyt itsekin. Jos toinen on työtön ja toisella 5000 €/kk. Elatuksen tarve vaikkapa 500 €, niin työtön maksaa 250 € vai?
Äh. Otetaan laskukaava avuksi.
Tulot
-kohtuulliset asumismenot
=elatuskyky
Tämä toistetaan molempien elatusvelvollisten kohdalla.
Sitten otetaan toinen taulukko, josta lasketaan että tuon ikäisen lapsen elatuksen tarpeeksi on laskettu tämän verran.
Ja sen aikuiset sitten puoliksi maksavat.
Toinen vaihtoehto on, että voidaan keskustella enemmän. Ja sopia, että maksetaan suosiolla toiselle puolisolle tai vastataan tietyllä tasolla muuten lasten kuluista.
Että kyllä niitä suuntaviivoja on, mutta lopulta ollaan siinä että minkä saat siltä mieheltä tingittyä.
En jaksa tätä teidän vänkkäystä samasta asiasta, tämä sama aihe toistuu varmaan viisi kertaa joka viikko, ja aina kaikki ovat tietävinään kaiken.
Tässä olisi taas faktat pöytään. Lukekaa tuo, niin tiedätte, millä perusteilla elatusavut lasketaan.
Nimenomaan lasten kuluihin perustuu tämän laskenta, ei ole mikään osuus miehen palkasta. Mun ex-miehellä tulot jotain 2500e/kk ja maksaa elareita 400e/kk/lapsi. Lapset 10- ja 12-vuotiaat.
14 jeesus, että sinä ja moni muukin on melkoisia urpoja. Ilmeisesti sinulla itselläsi ei ole elatuskykyä lainkaan, koska noin isot elarit/lapsi/kk.
¨Lue tuo om-ohje, että tajuaisit edes jostain jotain.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 15:06"]
Kannattaa myös muistaa, että vaikka nyt saisi millaiset elarit, niin asiat voivat muuttua.
Mun miehen exä sai kolmesta lapsestaan 900e/kk elareita. Ja kaikkea siihen päälle, vaatteita, puhelimia yms yms.
Pakko on sanoa, että tunsin pientä vahingoniloa, kun mies jäi työttömäksi ja elarit tippui minimiin. Exä on aivan raivona, ihan kuin olisi jotenkin hänen rahoistaan kyse.
Meillä tuo haittaa, koska minä tienaan hyvin ja lisäksi on pesämunana kohtuuiso perintö eli pystyn helposti elättämään sekä itseni että mieheni.
[/quote]
Ja tämän takia minä, vierailija nro 14 olinkin niin viisas, että otin elarit kertakorvauksena asunnon hinnassa :DMitäs meni, petti ja jätti :D mutta siis lapsiaanhan hän todellisuudessa ajatteli. Lapset sai jäädä omaan kotiinsa asumaan. Ja mulla on kk tulot samaa luokkaa kuin eksällä. Ne ne kulut mitkä vaikuttaa. Että pidä nro 15 turpas kiinni kun et tiedä mistä puhut.