TästäKÄÄN syystä ei koiraa jätetä kaupan pihaan:
Kävin lähikaupassa. Pihalla oli sellanen pikkupuudeli odottamassa omistajaansa. Ihan rauhallisena siinä makoili seinän vieressä, en kiinnittänyt sen suurempaa huomiota. Ohitin ihan rauhallisesti hyvän matkan päästä. Koira syöksyi täysillä nilkkaan kiinni ja puraisi. Housut meni rikko, ihoon pikku nirhauma. Lähinnä säikähdys oli se pahin juttu. Koira oli siis sellaisen flexin päässä ja sitä hihnaa ei ollut lukittu...
Menin kauppaan sisään ja huusin ovelta, "kenen koira tuolla pihalla on?". Nainen tunnusti omakseen ja juteltiin siinä hetki. Oli tosi pahoillaan.
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 14:32"]
Mihin se koira pitäisi jättää jos on pakko ottaa mukaan? Autoon ei saa lämpimällä jättää eikä nyt sitten uloskaan.
[/quote]
Miksi se on pakko ottaa mukaan?
Mihin se koira pitäisi jättää jos on pakko ottaa mukaan? Autoon ei saa lämpimällä jättää eikä nyt sitten uloskaan.
[/quote]
Jätä vaan ulos mieluummin kuin kuumaan autoon...
[/quote]
mikä voi olla sellainen tilanne että koira on pakko ottaa kauppareissulle mukaan? Mulla on ollut koira viimeiset 20vuotta, enkä kertaakaan ole koiraa kaupan ulkopuolelle jättänyt. Eikä mulla ole muuten autokaan, että en sinnekään ole koiraa kauppareissujeni ajaksi siis laittanut. Niin että kysympähän vaan, MIKSI se koira pitää ottaa kauppaan mukaan?
[/quote]
Mulla on ollut koiria viimeiset 15 vuotta, eikä minullakaan ole ollut tarvetta jättää koiraa kaupan pihalle. Mulla on myös auto, eikä koskaan ole ollut tilannetta, että koira pitäisi jättää helteellä autoon.
Esim mökkireissujen kaupassakäynnit hoidetaan niin, että kaupassa käydään siellä loppupäässä ja joku jää ilmastoituun autoon koiran kanssa. Jos olen yksin liikenteessä, vien sen koiran ensin mökille missä se pärjää hyvin yksinkin, ja käyn vasta sen jälkeen kaupassa. Ei haittaa, vaikka ylimääräistä ajoa tulee 50 kilsaa. Kotonakin kauppareissut hoidetaan ilman koiraa, ensin koira käytetään lenkillä ja viedään kotiin, sitten vasta lähdetään kauppaan joko autolla tai fillarilla.
en kyllä 50 kilsaa ekstraa ajelisi, jotta kauppaa pääsisin ilman koiraa...
Ikävä tilanne :( Meilläkin pieni (mutta ärhäkkä) koira, eikä tulisi mieleenkään jättää sitä kaupan tms ulkopuolelle yksinään. Ihan koiran oman turvallisuuden vuoksi, ja tietenkin myös sivullisten. Nykyään ei valitettavasti tiedä kuka osuu kohdalle ja varastaa pienikokoisen rotukoiran, toisaalta myös mieleltään sairaita ja erilaisia eläintenvihaajia on enemmän kuin koskaan ennen. On hyvin todennäköistä että joku tällainen tapaus kiusaa tai vahingoittaa koiraa. Myös monet lapset saattavat kiusata eläimiä (mikä on mielestäni täysin käsittämätöntä, millaiset vanhemmat näillä lapsilla on?!?).
En myöskään halua, että joku varomaton menee koskemaan koiraani. Koirani ei kestä vieraita ihmisiä liian lähellä, ja puree varmasti jos kokee olonsa uhatuksi. Miksi ottaisin tällaisen riskin, vaikka koirallamme on vakuutus joka kyllä korvaa jos koira aiheuttaa vahinkoa jollekin. Koiranomistajana on oltava perillä oman koiransa luonteesta ja käytöksestä ettei vahinkoja pääse sattumaan.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 14:34"]
[/quote]
Miksi se on pakko ottaa mukaan?
[/quote]
no joskus vain lähdetään siten reissuun että myös koiran kanssa on poikettava kauppaan. Eikä ole koiranpitäjää tai ilmastoitua autoa. Ehkei kannata koiraa pitääkään.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 15:07"]
[/quote]
Varmaan tekstistä ymmärsit, että näin tapahtuu vaan helteilä ja silloin kun olen yksin liikenteessä, eli noin kerran kolmessa vuodessa. Olen itse koirani ottanut, joten kannan siitä myös vastuun.
Toivon, että sinulla ei tuolla asenteella ole omaa koiraa. Kuulostat siltä, että voit myös sanoa "en kyllä 500 euroa koiran hoitokuluihin laita".
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 15:17"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 15:07"]
[/quote]
Varmaan tekstistä ymmärsit, että näin tapahtuu vaan helteilä ja silloin kun olen yksin liikenteessä, eli noin kerran kolmessa vuodessa. Olen itse koirani ottanut, joten kannan siitä myös vastuun.
Toivon, että sinulla ei tuolla asenteella ole omaa koiraa. Kuulostat siltä, että voit myös sanoa "en kyllä 500 euroa koiran hoitokuluihin laita".
[/quote]
Kyllä minulla on koira, jopa kaksi. Ja hoidan ne hyvin.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 13:02"]
Kyllä mä sen tiedän, mutta jos koira pääsee puremaan ollessaan kiinni lyhkäsessä hihnassa, ei lähelläkään kaupan ovia, niin kyllä silloin siinä purrussa ihmisessä on kaikki syy. Silloin on tieten tahtoen lähestytty koiraa.
[/quote]
Miten olet ajatellut järjestää koirasi suojelun "hulluilta" ohikulkijoilta?
Etkö ole mielestäsi vastuussa koirasi turvallisuudesta?
Miten takaat sen kun jätät lemmikkisi heitteille, lyhyen remmin päähän ettei se voi edes väistää jos joku tulee uhittelemaan?
En vaan voi ymmärtää tuollaista sydämettömyyttä.
Lasken tuollaisen hylkäämisen samaan kastiin kuin kuumaan autoon jättämisen kesähelteillä. >/
En voisi jättää koiraani kaupan ulkopuolelle siksi aikaa, kun käyn kaupassa. Muutaman kerran olen harkinnut, mutta en vain uskaltaisi tehdä sitä. On hyvin epätodennäköistä, että koira tekisi kenellekään mitään, enemmän pelkäisin, mitä kaupan ulkopuolella norkoilevat pennut sille tekisivät. Tai joku voisi vaikka varastaa koiramme, joka ystävällisenä kaikkien kaverina lähtisi ihan vapaaehtoisesti kenen tahansa mukaan, joka vain tarjoaisi nameja ja rapsuttelisi vähän.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 14:29"]
mun vaunut oli vielä 90-luvulla helsingin keskustassa vauvoineen kaupan edessä kadulla, kun minä kävin sisällä. vauvat ei koskaan hyökänneet kenenkään kimppuun!
[/quote]
Hyvin olet vauvasi kouluttanut!