12 vuotta kotiäitinä ja työnhaku. Mitä osaan?
Teen työhakemuksia yksi toisena perään, mutten ole päässyt edes työhaastatteluihin ikinä. Haen toimistotöihin, assistenteiksi ja apulaisiksi, varsinaisiksi sihteereiksi en tällä olemattomalla työkokemuksella edes yritä päästä. Olisin seitsemännessä taivaassa, jos pääsisin edes kahvinkeittäjäksi johonkin, olisi edes alku, josta edetä.
Nykyään kaikki työ haetaan netissä ja tiedot kirjoitetaan valmiille pohjille. Minulla on yksi korkeakoulututkinto suoritettuna, ei ylimääräisiä kursseja, ei mitään merkittävää tai mainittavaa työkokemusta, enkä saa mitään kirjoitettua "kerro itsestäsi" -osioon. Olen kolme lapsen äiti. En harrasta mitään. Siivoan ja teen ruokaa, vien lapsia harrastuksiin.
Tietotekninen osaamiseni rajoittuu niihin ohjelmiin, joita perheen pyörittämiseen tarvitaan. Toisin sanoen sähköposti, Facebook, Wilma.. Wordilla teen lasten synttärikutsut ja Exceliin kirjaan perheen laskut ja tulot. Se siinä.
Haluan töihin!!
Kommentit (54)
Mä en osaa muuta sanoa, kuin että ap on malliesimerkki siitä, miksi vuosien kotiäitiys on haitallista. Ihan oikeasti, miten kuvittelit pääseväsi työelämään 12 vuoden kotiäitiyden jälkeen. Etenkin tuolla koulutuksella. AMK-tason media-alan koulutettuja on pilvin pimein työttömänä, alan ylikoulutus on yleisesti tunnettu ongelma. Sitten vielä jäit 12 vuodeksi kotiin. Eikö mikään hälytyskello soittanut?
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 12:10"]
vaikee päästä mihinkään töihin, jos on noin kauan ollut kotona. Kukaan ei palkkaa, jos ei osaa yhtään mitään
[/quote]
Itse olin 13v kotiäitinä ja toisesta tyhaastattelusta tärppäs. Eli ei pidä paikkaansa, ettei tihin pääse. Mulla takana 1 opistotasoinen tutkinto, mille alalle en edes hakenut, eikä kokemusta muusta kuin kesätistä.
Oletko tutustunut näihin ns. rekrytoiviin koulutusohjelmiin: http://www.fec-rekry.fi/ohjelmat/
Hakija joutuu toki itse etsimään hajroittelupaikan, mutta ainakin pari aiemmin Nokian palveluksessa työskennellyttä tuttuani on onnistunut työllistymään tätä kautta. Tsemppiä työn ja uuden uran etsintään!
Toivon että ap löytää työtä ja toivotan hänelle tsemppiä ja onnea, mutta samalla tilanne vähän ihmetyttää muakin. Eikö sen 12 vuoden aikana koskaan tullut mieleen, että joskus vielä täytyy hakea töitä? Etkö miettinyt, että kannattaa pitää yhteyttä opiskelukavereihin ja verkostoitua tai olisiko hyvä vaikka päivittää ammattitaitoa ja suorittaa jotain kursseja samalla kun on kotiäitinä? Tai tehdä vaikka vapaaehtois- tai talkootyötä jossain kulttuuriorganisaatiossa tai yhdistyksessä, sellaisestakin voisi olla hyötyä sen tyyppisissä töissä mitä ap hakee.
oletko hakinnut ruveta perhepäivähoitajaksi? tai katsoa noita kun ihmiset etsivät lastenhoitajaa lapsilleen? jos sellanen nappaa
Osaat varmasti pyyhkiä pyllyä -> lähäriksi.
Tiskata ja pestä pyykkiä -> laitoshuoltaja
Keittää -> suurtalousemäntä
Kuljettaa pentuja pisteestä a pisteeseen b -> bussikuski tai taksari
Kerrothan sitten täällä, miten kävi!
hae piilotyöpaikkoja. vain 30 prosenttia työpaikoista tulee avoimeen hakuun, loput 70 prosenttia pitää löytää itse. katso lähiympäristösi firmat, joille sinulla olisi jotain tarjottavaa, soita ja kysy onko heillä tarvetta työntekijöille ja jos ei ole, kysy voisitko silti lähettää avoimen hakemuksen.
näin minä pääsin 18 vuoden kotiäitinä olon jälkeen töihin. ehdin hakea kolmeen paikkaan ennen kuin tärppäsi.
googleta oman osaamisen kartoittaminen tai oman osaamisen kartoittamisen apuvälineet. niistä löytyy apua.
Mene jollekin työkkärin kurssille, johon sisältyy harjoittelujakso jossain oikeassa työpaikassa. Muutama kotiäitikaverini on saanut näin töitä pitkän kotiäitiyden jälkeen. Tosin heillä oli jo vuosien työkokemus ennen kotiäitiyttä ja kotona oloakin huomattavasti lyhyempi aika kuin sinulla.
Kun saat jonnekin jalan oven väliin, sen kotona olon merkitys vähenee. Mutta sinun on uskallettava jättää se perhepäivähoitajan työ ja otettava riskejä eli heittäydyttävä uuteen. On epätodennäköistä, että sinun koulutuksellasi ja kokemuksellasi saisit työhakemuksia lähettelemällä töitä.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 13:30"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 13:25"]
Yksinkertainen kysymys, äläkä vastaa että "ihan sama olen valmis tekemään mitä vain":
mikä ala/aihe sinua kiinnostaa niin paljon, että voisit ruveta tekemään töitä sen parissa vaikka ilmaiseksi?
[/quote]
Se, mihin olen kouluttautunutkin: kulttuuri- ja media-ala. Taidelaitokset, kulttuurikasvatus, mediakasvatus, viestintä, opetus- ja kulttuuriala ylipäätään, museoala. Näillä aloilla haluaisin toimia ja nimenomaan taustalla ns. paperinpyörittäjänä, järjestämässä asioita, hakemassa apurahoja jne jne. En kaipaa estradeille (en media-alalta hae siis mitään tv-näkyvyyttä tai julkisuutta).
ap
[/quote]
Oletkohan entisiä opiskelukavereitani? Nimittäin jos tuo media-alan koulutus on yliopistotasoista ja ajalta ennen medianomikoulutuksen viillintymistä, tämä on hyvin mahdollista.;-)
En halua nyt kuulostaa mitenkään negatiiviselta, mutta sen voin sanoa, että näillä unelma-aloillasi työllistymismahdollisuutesi ovat käytännössä olemattomat ilman lisäkoulutusta ja uuden suhdeverkoston luontia. Ala on muuttunut täysin sitten 2000-luvun alun, esim. vaadittavat tietotekniset ja kaupalliset taidot noissa "paperinpyörittäjän" tehtävissäkin ovat eri luokkaa kuin silloin opiskeluaikoinamme. Uusiin tarpeisiin on myös ajantasaisempaa koulutusta, tunnen esim. kolme nuorta naista, jotka tällä hetkellä kouluttautuvat AMK:ssa kulttuurituottajiksi. He tekevät jatkuvasti harjoitteluja erilaisissa kulttuuritapahtumissa, saavat näissä sinun havittelemissasi tehtävissä tarvittavaa työkokemusta ja luovat sitä kautta verkostoa. Rahaa näistä harjoitteluista eivät saa, vaan tekevät ihan kaupallisia töitä esim. promoottoreina, myyjinä ja tarjoilijoina. Omalla alalla tietävät työllistymisen olevan valmistumisen jälkeenkin todella satunnaista, osaavat suhtautua aivan eri tavalla oman osaamisensa markkinointiin ja pätkätöihin kuin 90 prosenttia opiskelukavereistani, mukaanlukien minä itse, silloin opiskeluaikana. Ne 10 prosenttia, jotka osasivat, olivat näitä, joilla oli joko alla KTM:n tutkinto markkinoinnissa ja viestinnässä, tai jotka suorittivat sitä samaan aikaan FM:n tutkinnon kanssa, ja joilla onkin nyt sitten jo pitkä ura takana esim. pörssiyhtiön viestintäpuolella.
Miettisin siis nyt sinuna todella tarkkaan sitä, minkälaisen työsuhteen haluat. Haluatko ns. varman työpaikan, vai oletko valmis tosiaan tekemään paljon töitä mahdollisesti ilmaiseksi ja pätkissä. Tämän perusteella sitten miettisin, mitä lähden opiskelemaan työmahdollisuuksiani parantaakseni. Joka tapauksessa, lisäkouluttautuminen on sinulla edessä, jos jotenkin alaamme liittyviä töitä vielä haluat tehdä.
Itse olen ollut töissä viimeiset 11 vuotta , mutta en varsinaisesti omalla alallani, ja harkinnut juuri kaupallisia ja/tai tietoteknisiä opintoja, joiden kautta saattaisin parantaa mahdollisuuksiani esim. tiedotusalan töihin. Pari vastavalmistunutta tradenomia on nimittäin ohitettanut itseni rekryssä tällaisten tehtävien ollessa avoinna työnantajani sisäisessä haussa.
Katsopa avoimen yliopiston verkko/etäopintokokonaisuuksia, olisiko siellä jokin sinulle hyödyllinen kokonaisuus? Ne maksavat 10 eur/opintopiste. Niissä on lähitapaamispäivä alussa, mutta ei tapahdu mitään, jos on siitä poissa. Jos et pääse tentteihin, joudut kirjoittamaan enemmän esseitä. Osassa kursseista on ryhmätehtäviä (kurssin työtilassa netissä)
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 12:13"]
Miten olet hoitanut itsellesi eläkkeen maksun noilta vuosilta?
[/quote]
miten joku oikeesti viitsii edes puhua eläkkeestä ? Mistä eläkkeestä ? omastako ? voi kertoa, et tule saamaan valtiolta yhtään mitään eläkettä.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 13:23"]
Minulla on media-alan koulutus, muttei alalta minkäänlaista työkokemusta.
En todellakaan hae mihinkään johtoportaaseen, haen alimmalle mahdolliselle työtä tekevälle portaalle. En kuvittele pääseväni ilman työkokemusta tai tarvittavaa koulutusta mihinkään unelmatyöhön. Haluan töihin.
Perhepäivähoitajuus on suoraa jatkoa omalle kotiäitiydelleni, teen aivan samoja asioita nyt kuin aikoinaan omien lasten kanssa. En ehkä siis osaa ajatella tätä työnä, jos kotiäitiys ei ole työtä. Olen kotona, lapset vain eivät ole omia.
Perhepäivähoitajana oleminen on ollut alusta alkaen välivaihe, se on mahdollistanut kotona olemisen niin, ettei omia lapsia ole pitänyt laittaa päiväkotiin. En kuitenkaan halua tehdä sitä eläkeikään asti, vaikka tästä työstä olenkin tykännyt tosi paljon.
Olen hyvin avoin kaikille ehdotuksille, koulutusehdotuksille jne. Verkkokursseista en ole löytänyt mitään hyödyllistä työllistymistä ajatellen. Minulla työpäivä kestää 16.30 asti ja viimeiset lapset haetaan minuutilleen tuolloin, eivät pääse töistä itsekään aiemmin. Monet avoimen yliopiston luennot alkavat 16.30 tai 17, sitä myöhemmin ei mikään. Minulta menee vähintään 45min keskustaan, asun Helsingissä.
Olen keskustellut mieheni kanssa esimerkiksi asuntolainan lyhennysvapaista. Jos olisin varma, että saisin puolen vuoden päästä työtä, uskaltaisin ottaa lyhennysvapaata ja opiskella. Kun tätä varmuutta ei ole, en todellakaan uskalla heittäytyä pois perhepäivähoitotyöstäni epävarman työtilanteen takia. Nyt minulla on työ, mutta en voi ottaa siitä puolta vuotta vapaata. Hoitolapset lähtisivät muualle hoitoon, eikä neljän uuden hoitolapsen saaminen ole puolen vuoden jälkeen ihan selviö sekään. En minä ainakaan ihan heti laittaisi lastani perhepäivähoitajalle, jonka tiedän yhtäkkiä lähteneen puoleksi vuodeksi opiskelemaan. Perhepäivähoitajalle laitetaan hoitoon nimenomaan jatkuvuuden takia, saa yhden aikuisen henkilön varmasti pysymään lapsen hoitopäivien aikana.
ap
[/quote]
kaunis lause "unohda".
Sun koulutus on kauan sitten kuopattu samaan koppaan kuin esim matkatoimistoihmiset.
Jos haluat päästä töihin ja saada rahaa, sinun on pakko mennä kouluun. Esim hoitoalalla ja talousalalla on töitä !
et halua parrasvaloihin, heippa vaan.
Mun pari koulukaveria opiskeli myös mediaa, loistavin arvosanoin. Toinen pääsi seiskalle myymään lehtiä, eli kaikkien rakastamaa puhelinmyyjän hommaa ja toinen sai jatkaa kaupan kassana, mitä on tehnyt koko opiskelujen ajan.
Joten kouluun takas, työkkärin kautta.
vai että media-alalta ja palkkaakin vielä. Olet tainnut olla ruususen unessa kaikki nämä vuodet.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 13:37"]
Siis sun korkeakoulututkinto on joku ammattikorkean medianomi tms. eikä oikea korkeakoulututkinto = yliopistotutkinto? Itse olen Teknillisestä korkeakoulusta valmistunut diplomi-insinööri enkä pidä ammattikorkeakoulututkintoja minään korkeakoulututkintoina. Etenkään kun niistä ei näytä olevan mainittavaa hyötyä työnhaussa saati elämänhallinnassa.
[/quote]
Kiitos asiallisesta kommentistasi. Tulipa hyvä mieli. Toivoisin, että tutustuisit suomalaiseen korkeakoulujärjestelmään ja ammattikorkeakouluihin yleisestikin. Ammattikorkeakoulututkinto on yhtä paljon korkeakoulututkinto kuin yliopiston kandidaatin tutkintokin. YAMK (ylempi ammattikorkeakoulututkinto) vastaa maisteritasoa.
ap