Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

12 vuotta kotiäitinä ja työnhaku. Mitä osaan?

Vierailija
20.09.2013 |

Teen työhakemuksia yksi toisena perään, mutten ole päässyt edes työhaastatteluihin ikinä. Haen toimistotöihin, assistenteiksi ja apulaisiksi, varsinaisiksi sihteereiksi en tällä olemattomalla työkokemuksella edes yritä päästä. Olisin seitsemännessä taivaassa, jos pääsisin edes kahvinkeittäjäksi johonkin, olisi edes alku, josta edetä.

Nykyään kaikki työ haetaan netissä ja tiedot kirjoitetaan valmiille pohjille. Minulla on yksi korkeakoulututkinto suoritettuna, ei ylimääräisiä kursseja, ei mitään merkittävää tai mainittavaa työkokemusta, enkä saa mitään kirjoitettua "kerro itsestäsi" -osioon. Olen kolme lapsen äiti. En harrasta mitään. Siivoan ja teen ruokaa, vien lapsia harrastuksiin.

Tietotekninen osaamiseni rajoittuu niihin ohjelmiin, joita perheen pyörittämiseen tarvitaan. Toisin sanoen sähköposti, Facebook, Wilma.. Wordilla teen lasten synttärikutsut ja Exceliin kirjaan perheen laskut ja tulot. Se siinä.

Haluan töihin!!

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olin 8 vuotta kotiäitinä, mutta olin samaan aikaan mukana aktiivisesti muutamassa vapaaehtoisjärjestössä (sellaisessa, jossa lapset pystyivät olemaan mukana, kun lasten isä oli aina töissä). Vapaaehtoistyössä pystyin solmimaan verkostoja, ylläpitämään taitojani ja kun hakeuduin työelämään (eron jälkeen), niin sain työpaikan näiden ystävien avulla.

Vierailija
2/54 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille. Toivo on virallisesti menetetty. Jatkan sitten perhepäivähoitajana ja unohdan kodin ulkopuolisesta työstä haaveilun. Olipas turha kouluttautua. Vitsit osaa masentaa. 

Selvitän vielä nuo kaikki koulutusehdotuksenne, mutta näyttääpä huonolta. Hyvää viikonloppua kaikille. Terveisiä hiekkalaatikolta.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, töitä on jos olet valmis likaamaan kätesi ja hikoilemaan.

postinjakaja, laitoshuoltaja/apulainen, lähetti, lastenhoitaja esim.päiväkodissa, siivoaja, kodinhoitaja, kaupankassa, taksikuski, varastotyöntekijä... Onhan noita töitä. Sisäsiisti toimistotyö 9-16:30 työajalla tuskin onnistuu, hakijoita on aivan liikaa. Hae mollista kaikki oman alueesi avoimet työpaikat. Mites oppisopimus? Aikuiskoulutus?

Vierailija
4/54 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettava totuus on, että tuskin lähitulevaisuudessa olet saamassa siistejä sisätöitä. Tarvitset osaamisesi päivitystä. Voisitko pyrkiä päiväkotiin töihin pph-kokemuksellasi? Päiväkodissa voisi ehkä olla mahdollista hieman järjestellä työvuoroja, niin että voisit hieman opiskella työn sivussa.

Vierailija
5/54 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta todella moni joutuu kouluttautumaan uudelleen nykypäivänä, vaikka olisi sen oman alan töitä tehnytkin. Tuossahan tuli jo kaikenlaisia ehdotuksia mitä voisit tehdä, mutta jos ainoa mikä kelpaa on se, että saisit pelkkiä hakemuksia lähettämällä työpaikan alalta, jossa et ole työskennellyt, niin silloin toivo on tosiaan menetetty. Mitä jos kouluttautuisit alalle, jossa nykyisestä työkokemuksestasi on hyötyä ja alkaisit jotenkin harrastuksenomaisesti harrastaa tuota media-alaa (itse lopetin ko. alan opiskelut ja vaihdoin alaa kun tajusin, että suurin osa luokkakavereista puuhaa noita juttuja vapaa-ajallakin ja ovat siis kaikessa paljon taitavampia ja että selvästikään ala ei ole minun juttuni kun en sitä edes tee vapaaehtoisesti kun siihen olisi aikaa), ja sitten katsoa josko sitä kautta voisit saada alan hommia.

Vierailija
6/54 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 13:48"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 12:10"]

vaikee päästä  mihinkään töihin, jos on noin kauan ollut kotona. Kukaan ei palkkaa, jos ei osaa yhtään mitään

[/quote]

Itse olin 13v kotiäitinä ja toisesta tyhaastattelusta tärppäs. Eli ei pidä paikkaansa, ettei tihin pääse. Mulla takana 1 opistotasoinen tutkinto, mille alalle en edes hakenut, eikä kokemusta muusta kuin kesätistä. 

[/quote]

No sä sait haastattelukutsuja, toisin kuin ap. Mä olen lähes aina saanut työn, jos olen haastatteluun asti päässyt. Se oikeasti tiukka paikka on erottua massasta ja päästä haastatteluun, koska haastatteluun valitaan pari prosenttia hakijoista (esim. sata hakijaa, kolme haastatteluun) mutta työhön valitaan usein kolmasosa haastatelluista (jos kolme haastatellaan ja yksi valitaan).

Mille alalle hait? Veikkaan, että työvoimapulaiselle.

Vierailija
7/54 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 15:51"]

Kiitos kaikille. Toivo on virallisesti menetetty. Jatkan sitten perhepäivähoitajana ja unohdan kodin ulkopuolisesta työstä haaveilun. Olipas turha kouluttautua. Vitsit osaa masentaa. 

Selvitän vielä nuo kaikki koulutusehdotuksenne, mutta näyttääpä huonolta. Hyvää viikonloppua kaikille. Terveisiä hiekkalaatikolta.

ap

[/quote]

En halua olla ilkeä, mutta ihanko oikeasti luulit, että koulutuksen voi siirtää 12 vuodeksi hyllylle odottamaan? Sulla on tällä hetkellä lastenhoidosta huomattavasti enemmän osaamista kuin tutkintosi alasta.

Vierailija
8/54 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No saattaahan tämä masentavalta tuntua, mutta sun on ap hyvä muistaa että tässä maassa on aika moni muukin ilman duunia. Ja sulla sentään jo on säännöllinen tulo. 

Vierailija
9/54 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma juttu miten niin monen "akteemisen" mielestä amk:n 4,5 vuoden ja 240 op:n koulutus on alempi kuin yliopiston 3v ja 180 op:n kandi.

Eli suppeampi ja lyhyempi koulutus tuo alemman tutkinnon. Ja kas kummaa, yliopistotkin katsovat amk-koulutuksen kandin tasoiseksi, mutta korkeastikoulutetut av-mammat eivät. Kannattaisiko soitella yliopistolle, ja informoida niitä suuresta virheestä järjestelmässä...

Vierailija
10/54 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole ollut 12 vuotta kotiäitinä, mutta tein valmistumisen jälkeen koulutusta vastaamatonta työtä. En saanut lukuisista hakemuksista huolimatta töitä omalta alaltani, joka on melko huonosti työllistävä. Vihasin jokaista työpäivää.

Sitten päätin, että nyt tai ei koskaan: irtisanouduin ja hankin itselleni harjoittelupaikan omalta alaltani. Nyt olen oman alani pätkätöissä. En kadu hetkeäkään, vaikka perheellisenä tein noin uhkarohkean tempun. On todella eri asia mennä aamulla töihin, kun työ on mielekästä.

Suosittelen ap nyt keräämään rohkeutta, jättämään sen perhepäivähoitajan työn (ellei se ole sitä mitä haluat) ja hakeutua koulutukseen tai muuten päivittää osaamistasi. Mitään takeita ei ole, että saat töitä kuuden kuukauden päästä, mutta et ainakaan saa, jos et ole valmis näkemään vaivaa.

Vierailija
11/54 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ei sulla ole oikein nyt muuta vaihtoehtoa kuin hyväksyä tosiasiat, eli hakemuksia lähettelemällä et tule oman alasi töitä saamaan ja sitten katsoa, mitä voit tehdä asialle- ja olethan jo monta ehdotusta saanutkin. Ja tosiaan, onhan sinulla sentään jokin työ nytkin, monella ei ole mitään..

Vierailija
12/54 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: Osaatko kirjoittaa nopeasti näppäimistöllä? Saattaisit päästä tekstinkäsittelijäksi. Sinne etsitään nopeita kirjoittajia, joiden suomi on moitteeton ja jotka ideaalitilanteessa osaavat myös ruotsia.

Työ koostuu siitä, että kuunnellaan nauhalta lääkärinlausuntoja ja kirjoitetaan niistä dokkareita.

Vierailija
13/54 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan naurattaa...Ettäkö kotiäiti olisi organisoinnit ja lasten ohjaamisen ammattilainen? Höpö höpö! Uraäiti on organisoinnin ja toiminnanohjaamisen ammattilainen koska hän on tuon 12 vuotta hoitanut sekä työn että kodin. Olen todennut, että poikeuksetta kotiäitiperheillä on matalat standardit ja huusholli sekaisin kun taas uraäidit hoitaa vasemmalla kädelläänkin saman kuin kotiäidit kahdella kädellä. Että se sitten siitä... henk. koht  en tule IKINÄ palkkaamaan yhtään miehensä tuloilla vuosikymmenen loisinutta. En edes säälistä. Omapahan on vikansa.  

Vierailija
14/54 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe tilannettasi toivottomaksi. Päivitä nyt se cv:esi eli todellakin kerrot tehneesi työtä viime vuodet, sillä sehän on totuus. Olet aivan eri asemassa kuin kotiäiti, sillä olet tehnyt oikeaa palkattua työtä. Ja kuten sinulle jo on kerrottu, tuo tämä viimeisin työsi sinulle osaamista seuraaviin: päiväkotiapulainen, henkilökohtainen avustaja, kouluavustaja (ehkä vain sijaisuuksiin, mutta niistä voi aloittaa), vanhainkotiin jonkilainen apulainen tai viriketyöntekijä, kerhonohjaaja, keittiöapulainen, siivooja. Kerro jokaisessa hakemuksessasi, miksi olet saanut osaamista jota tässä työtehtävässä tarvitaan. Esim. henkilökohtainen avustaja: empatiakyky, kyky huolehtia monesta työtehtävästä samaanaikaan, kaikki kodin perustyöt hallussa kuten siivous, ruoanlaitto, kaupassa käynti, henkilökohtaisessa hygieniassa avustaminen, pyykkihuolto. Ei esim. näillä avustajilla yleensä ole alaan liittyvää koulutusta, vain kiinnostus ja jonkilainen perusälli, jota sinulla on. Jos viihdyt vaikka sosiaalialan työtehtävissä, voisit tehdä ensin niitä jonkin aikaa ja sitten kouluttautua vaikka oppisopimuksella tai työn ohessa.   

Huom. Työpaikat menevät niille, jotka menevät läpi harmaan kiven. Kyse on tahtotilasta ja aktiivisuudesta työnhaussa. Lopeta surkuttelu ja ala toimia.

Vierailija
15/54 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voithan aina palata takaisin työelämään, tuskin tästä maasta lapset loppuu ettet voisi perhepäivähoitajan töitä tehdä.

Voin sanoa 40 v, uuden ammatin hankkijana se ei ole nopein ja helpoin polku. Mutta jos haluat kouluttautua uudelleen, mitä nopeammin kuin paremmin

Soita maanantaina aikuiskoulutusrahastoon, oletko yrittäjä vai kaupungilla töissä ? Sieltä saat pitkän ajan työntekijänä lisärahaa opintotukeen.

Vierailija
16/54 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs Ap kirjoittaminen? Voisitkohan aluksi saada lisätuloja kirjoittamalla alastasi ja myös lastenhoitoalasta lehtiin? Vaikutat älykkäältä ja kirjoitustaitoiselta.

Vierailija
17/54 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Media-ala on suoraan hanurista. Kaiken maailman medianomit ja muut tunkee alalle vaikka ilmaiseksi, kunhan pääsevät "seksikkäisiin" töihin.

suosittelen alan vaihtoa.

nimim. 30 vuotta media-alalla

Vierailija
18/54 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Realistisesti ajatellen sinuna unohtaisin media-alan ja siihen liittyvät työt. Alalla on valtava ylitarjonta nuorista osaajista, jotka tekevät mitä tahansa ilmaiseksi, osaavat nykyaikaiset tekniikat ja teknologiat, ovat tehneet alaan liittyviä juttuja vapaaehtoisesti ja palkatta lapsesta asti - ja silti ovat vailla työtä ja kilpailevat verisesti jokaisesta ilmaisesta harjoittelijan ja avustajan paikastakin, jotta vain saisivat varpaan oven väliin ja suhteita alalta.

Sinuna hankkisin jonkinlaisen täsmäkoulutuksen. Esim. palkanlaskijoista ja muista taloushallinnon osaajista tuntuu olevan koko ajan pulaa ja paikkoja on säännöllisesti auki. Kaupallisen alan koulutuspaikoissa on (ainakin täälläpäin) tuollaisia puolen vuoden - vuoden mittaisia kursseja esim. just palkanlaskennasta tai muista vastaavista kokonaisuuksista. Olisi varmasti paremmat työllistymismahdollisuudet ja pysyvämpi työ, kuin jossain media-alalla. Kulttuuria ja viestintää voi harrastaa sitten palkkatyön ulkopuolella, jos aikaa on ja kiinnostaa. Työllä pitää elää ja elättää perhe, harrastukset ja huvit erikseen. Toki joku harva pystyy nämä asiat yhdistämään mutta vähän sellaisia ihmisiä ja töitä oikeasti on, jossa tämä onnistuu.

Toki, jos tykkäät työskennellä lasten ja perheiden kanssa, hanki lastenhoitajan pätevyys ja hae vaikka päiväkotiin töihin, kokemustahan sulla on siltä alalta ja harjoittelupaikkoihin pääset varmaan mukavasti, kun on pitkä kokemus jo lastenhoidosta. 

Vierailija
19/54 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
20/54 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin naurattaa uraäiti! Sun lapset on hoitanut, ulkoiluttanut ja nukuttaut joku muu ja ruokakin on usein kiireessä "äitien tekemää", tosin ihan muiden äitien. Koti pysyy siistinä kun siellä ei oo päivisin  ketään sotkemassa. Uraäiti on sen 12 vuotta hoitanut työnsä ja hänen lapsensa on hoitanut joku ihan muu, joten turha luulla että oot työs lisäks hoitanut sen mitä kotiäiti tekee päivittäin. 

[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 21:05"]

Ihan naurattaa...Ettäkö kotiäiti olisi organisoinnit ja lasten ohjaamisen ammattilainen? Höpö höpö! Uraäiti on organisoinnin ja toiminnanohjaamisen ammattilainen koska hän on tuon 12 vuotta hoitanut sekä työn että kodin. Olen todennut, että poikeuksetta kotiäitiperheillä on matalat standardit ja huusholli sekaisin kun taas uraäidit hoitaa vasemmalla kädelläänkin saman kuin kotiäidit kahdella kädellä. Että se sitten siitä... henk. koht  en tule IKINÄ palkkaamaan yhtään miehensä tuloilla vuosikymmenen loisinutta. En edes säälistä. Omapahan on vikansa.  

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä