Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kadonneen (työ)motivaation metsästys - apua kaivataan!

Vierailija
20.09.2013 |

Teen hyvin itsenäistä asiantuntijatyötä. Minulla on kyllä esimies, mutta työni luonteen vuoksi kukaan ei ns. valvo minua, enkä varsinaisesti ole edes tulosvastuussa. Työni on sinänsä ihan mielenkiintoista ja etenkin pienellä panostuksella voisin hyvin paljon vaikuttaa siihen, kuinka mielenkiintoiseksi työtehtäväni muodostuvat. Palkkani on kohtuullinen ja vaikkei etenemismahdollisuuksia tässä organisaatiossa olisikaan, olisi tästä helppo lähteä vaikka kv-uralle tms. Minulla on siis monessa mielessä unelmatyö.

Olen kuitenkin kadottanut työmotivaationi ihan täydellisesti. Osasyy tähän on työyhteisöni. Työyhteisössäni on paljon epäreiluja (valta-)asetelmia ja mm. palkkatason perusteena on pitkälti pärstäkerroin. Osasyy työmotivaation kadottamiselle on pitkä projekti, joka vei työtehtäviäni pitkäksi aikaa sellaiseen suuntaan, josta en suuremmin välittänyt. Osasyy motivaatiopulalle löytyy kyllä (lievstä) uupumuksesta, josta olen vähitellen toipumassa.

Käytännössä itsenäinen työni mahdollistaa sen, että voisin istua ison osan työajastani tekemättä mitään. Työmoraalini ei anna periksi olla tekemättä mitään, mutta tosiasia on se, että en kyllä tee yhtään ylimääräistä (vaikka aikaakin olisi). Haluaisin löytää taas motivaation työhöni ja innostua siitä, mutta en kertakaikkiaan keksi mitä voisin tehdä.. Kaipaan vinkkejä tai vaikka vertaistukea :). Löytyykö oppaita motivaation kehittämiseksi vai mitä ihmettä voisin tehdä? Miten edetä, tai edes lähteä liikkeelle?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö yhtään motivoi kun katselet päivittäisiä irtisanomisuutisia ja mietit monen perheen huonoa tilannetta työttömyyden myötä? Minua motivoi tekemään töitä niin kauan kun niitä on tarjolla. Jos ei työt nappaa, eiköhän sinunkin paikallesi ole tulijoita.

Vierailija
2/5 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nythän se pitkä projekti, josta et ollut kiinnostunut, alkaa olla ohi, vai mitä? Voit alkaa viedä työtäsi siihen suuntaan, josta OLET kiinnostunut. Joo, kun on aikansa vaan istunut pöydän ääressä, on hankala päästä alkuun. Ehdotan, että alat tehdä aamulenkin joka aamu ennen töihin tuloa. Parissa viikossa alat piristyä.

Mun mielestä motivaationkasvatusoppaat ovat huuhaata, parasta on kun alkaa vaan tehdä sitä oikeaa käytännön työtä ja miettii, miten sen voisi tehdä paremmin ja hauskemmin ja miten sitä voisi viedä kiinnostavampaan suuntaan.

Mulla on muuten samanlainen työ kuin ap:llä, sillä erotuksella, että meidän työpaikalla ne epäreilut valta-asetelmat ja palkkaus on pitkälle mun edukseni. (ei tosin oikeasti ihan syyttä, vaikkeivät kaikki sitä tunnustakaan: mä olen tuonut puljulle tulosta enemmänkin eteen) Voin kertoa, että kakkosen esittämän kaltainen ajattelutapa ei mitenkään voisi motivoida mua. Näitä töitä ei edes pystyisi tekemään pakosta tai pelkän toimeentulon vuoksi. Onneksi perheen toimeentulo ei oikestaan olekaan enää kiinni yhdestä työpaikasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyllä tavalla yleinen taloustilanne kyllä motivoi. On se varmaankin yksi syy, miksi haluaisin taas keksiä miten voisin parantaa työmotivaatiotani. Mutta minun kohdallani pelkkä yleinen taloustilanne tai irtisanomisuutiset eivät riitä tuomaan intoa ja motivaatiota oman työni suorittamiseen.

Toistetaan nyt vielä varmuuden vuoksi: teen kyllä työni, mutta "pitkin hampain" ja vain ns. minimin. Tähän haluan muutosta ja kaipaan siihen vinkkejä.

Vierailija
4/5 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelonen oli siis ap.

Kiitos viestistäsi kolmonen!

Pitkä projekti on ohi, mutta siitä jää tiettyjä elementtejä työhöni pysyvästi. Luulen, että motivoituneena kokisin nuo epämieluisat tehtävät (nykyisessä mittakaavassaan) asiantuntemustani laaja-alaistavina, mutta juuri nyt ko. aiheeseen tarttuminen on todellista pakkopullaa.

Totta on, että pitäisi vain tarttua toimeen, mutta sehän se haaste onkin. Ehkä koitan aamulenkkejä ja yritän keksiä miten haastaa itseni tarttumaan uusiinkin juttuihin.

ap

Vierailija
5/5 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsele itsellesi uutta työpaikkaa ja mieti siinä samalla, kannattaako vaihtaa, vai onko asiat sittenkin tarpeeksi hyvällä tolalla nykyisessä paikassa.

Parhaimmassa tapauksessa saatat löytää itsesi uudessa, entistä kiinnostavammassa paikassa tai huomaat, että nykyinen työpaikka onkin vallan hyvä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi