Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulla nimi, joka lausutaan aina väärin? Tai tiedätkö tällaisen? Miten nimi pitäisi oikeasti lausua?

Vierailija
27.08.2020 |

?

Kommentit (95)

41/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen Jenni ja joskus vanhat ihmiset yrittää sanoa Jennyksi.

Kauniita nimiä kumpikin.

Vierailija
42/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ihmisiä, jotka lausuvat väärin toisen nimiä, kerta toisensa jälkeen. Vaikka ihan selkeästi sanoisi oman nimen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ihmisiä, jotka lausuvat väärin toisen nimiä, kerta toisensa jälkeen. Vaikka ihan selkeästi sanoisi oman nimen.

Ei kaikki tsarlotat ja köörket taivu suomalaisen suussa.

Vierailija
44/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimeni on Mänttäri, mutta se pitäisi ääntää kuten Rockefeller. Tokihan itse määritän , miten se pitää ääntää.

Vierailija
45/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu antoi lapselle nimeksi Julia, mutta se kuulemma pitää lausua Juulia. Miksei sitten voitu kirjoittaakin Juulia?

Oudompi se on yhdellä uulla lausuttuna.

Suuressa osassa maailmaa lausutaan yhdellä U:lla.  Lausutko Minean sitten myös miinea?

En tietenkään hupsu. Se lausutaan mineea.

Ei lausuta ellei e:n päällä ole aksenttimerkkiä, joka venyttää sen pitkäksi. Ethän lausu Vesakaan Veeeesaksi. 

Varoitus: Tosikko linjoilla!

Tuo nyt oli vaan vitsailua, kun ekalla sivulla nea valitti nimensä pieleen lausumisesta.

Ei teistä hulluista koskaan tiedä. Olen kuullut mielipuolisempiakin lausumistapoja kuin Mineeeea. Ja täysin vakavissaan sanottuna. 

Tunnen kaksi Mineaa. Kumpikin lausuu nimensä ”Mineea”

Vierailija
46/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ihan tavallinen, Suomessa varsinkin 70-luvulla tytöille annettu etunimi. Ihan tuikitavallinen viisikirjaiminen nimi - ei nyt ihan Sanna mutta sinne päin. Viikon sisällä kaksi eri tyyppiä (työasioissa) veivasi sen nimen ihan eri muotoon. Toinen näistä tyypeistä on korkeassa virassa oleva, siis oletettavasti fiksu ja terävä ihminen. Ja kummallakin oli se mun nimi kirjoitettuna edessään! En tiedä mitä tuo oli - vittuiluako? Meinasin kyllä vastata sille Pialle, että "kuule Pirkko" ja Marjalle, että "en tiedä Mirva".

Tässä Pia yhdellä ii:llä hei. Mä olen monesti miettinyt tuota, että  miksi fiksuina pitämäni ihmiset usein kirjoittaa nimeni kahdella ii:llä, vaikka esim FB se mun nimi myös lukee siinä yläpuolella aina ja joka kerta. Silti siihen sijoittavat sen toisen iin. Nuo vielä ovat tosiaan opettajia ja toimittajia, jotka tekee tuon "virheen" jatkuvasti.

Mua ei häiritse nimeni väärin kirjoitus tai miten kukin sen lausuu. Huvittaa vaan, että kuinka monella eri tavalla kolme kirjainta voikin muuttua toisen ihmisen käsittelyssä.

Parhain versio oli lapsuudessa, kaveri kirjoitti: pii-ja. Nyttemmin tsekkasin väestörekisteristä ja tuollakin kirjoitusmuodolla löytyy naisia. Olis  joskus hauskaa olla kärpäsenä katossa, kun nuo selittää nimensä kirjoitusmuotoa. :D

Minua häiritsee sama asia. Joka toinen kerta vähintään joku sanoo tai kirjoittaa Tiimo.

Timo

Vierailija
47/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei osaa lausua nimeä X Æ A-12

Vierailija
48/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on Iita ja ihmiset usein kutsuvat Iidaksi, joudun sitten korjaamaan että eikun kyllä se on ihan virallisesti Iita.

Vierailija
49/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ihan tavallinen, Suomessa varsinkin 70-luvulla tytöille annettu etunimi. Ihan tuikitavallinen viisikirjaiminen nimi - ei nyt ihan Sanna mutta sinne päin. Viikon sisällä kaksi eri tyyppiä (työasioissa) veivasi sen nimen ihan eri muotoon. Toinen näistä tyypeistä on korkeassa virassa oleva, siis oletettavasti fiksu ja terävä ihminen. Ja kummallakin oli se mun nimi kirjoitettuna edessään! En tiedä mitä tuo oli - vittuiluako? Meinasin kyllä vastata sille Pialle, että "kuule Pirkko" ja Marjalle, että "en tiedä Mirva".

Tässä Pia yhdellä ii:llä hei. Mä olen monesti miettinyt tuota, että  miksi fiksuina pitämäni ihmiset usein kirjoittaa nimeni kahdella ii:llä, vaikka esim FB se mun nimi myös lukee siinä yläpuolella aina ja joka kerta. Silti siihen sijoittavat sen toisen iin. Nuo vielä ovat tosiaan opettajia ja toimittajia, jotka tekee tuon "virheen" jatkuvasti.

Mua ei häiritse nimeni väärin kirjoitus tai miten kukin sen lausuu. Huvittaa vaan, että kuinka monella eri tavalla kolme kirjainta voikin muuttua toisen ihmisen käsittelyssä.

<b>Parhain versio oli lapsuudessa, kaveri kirjoitti: pii-ja</b>. Nyttemmin tsekkasin väestörekisteristä ja tuollakin kirjoitusmuodolla löytyy naisia. Olis  joskus hauskaa olla kärpäsenä katossa, kun nuo selittää nimensä kirjoitusmuotoa. :D

Ala-asteella (silloin se oli kansakoulu) luokallani oli Ann-Mari tai Ann-Marie, en ole enää varma. Aina, kun toiset luokkakaverit kirjoittivat nimen, se oli "Almari". Kun sitten kirjoitin "Ann-Mari", hän ilahtui kovasti. Muut ihmettelivät, että kuka se on.

Vierailija
50/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nimi joka sekoittuu aina johonkin toiseen. Esimerkkinä Anna, Anni, Anne. Yleensä menee aina väärin joltakin.

Vierailija
51/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kuitenkin lyhyellä vokaalilla kirjoitetut nimet lausutaan lyhyellä vokaalilla. Usein nimistä on versio myös pitkällä vokaalilla. Mia - Miia, Pia - Piia, Nina - Niina jne.

Vierailija
52/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei osaa lausua nimeä X Æ A-12

Ei edes omat vanhemmat. Mut sehän on Kseija-kakstoo.

Vierailija
53/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nico. Se kuuluu sanoa Niso, ei Niko.

Eikö tää lausuta "Niko seellä"?

Vierailija
54/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suomenruotsalainen Marika. Nimeni lausutaan Mariika. Se ei mene millään perille suurimmalle osalle suomenkielisistä (en kyllä enää jaksa korjatakaan, ei se nyt niin tarkkaa ole, kunhan asia tulee selväksi), mutta silti samat ihmiset jaksavat suuttua, jos joskus lausun heidän nimensä väärin. Kun paikkakunnalla on ruotsinkielinen enemmistö, ja henkilön nimi on tyyliä ”Nea Tötterström”, ei liene kamala yllätys, joku joku luulee että nimi lausutaan ”neea” eikä ”nea”. Lapseni on Ivar (terkkuja tutuille!), ja moni vääntää sen muotoon Iivari. Ärsyttävää, mutta ei kaada maailmaa.

Vaan pahin oli äiti, jolla meni herne syvälle nenään, kun kysyin lausutaanko hänen Adele-tyttärensä nimi ”Adel” vai jollain muulla tavalla (se lausuttiin ”adele” suomalaisittain). Sain kamalan vuodatuksen siitä, että kaikki aina lausuvat nimen väärin, ja miten kamalan junttia väkeä paikkakunnalla asuu. Huokaus.

Vierailija
55/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maija lausutaan aina Maijuna, kun tapaan jonkun ensimmäistä kertaa. Ja välillä vaikka ollaan tunnettu pidempääkin niin se Maiju jostain aina tupsahtaa esiin. Yksikin työnantaja

kutsui koko kesätyön ajan Maijuksi :D Sukunimi on luokkaa Virtala ja sekin yritetään tämän tästä muuttaa Virtaseksi

Oma nimeni taas on se Maiju, mutta niin vain se useasti muuttuu ihmisillä muotoon Maija. Pahinta taisi olla aikoinaan ala-asteella kun eräs kielenopettaja ei kuuden vuoden aikana oppinut, että nimeni on Maiju eikä Maija. Tiedä sitten oliko siinä jo jotain henkilökohtaista.

Ja viimeisin on, kun kirjoitin kuukausi takaperin uuden vuokrasopimuksen, johon nimeni oli etukäteen kirjoitettu kuuteen eri kohtaan. Sopimuksen laatija ei vain tainnut olla varma nimestäni, joten kolmessa kohdassa lukee Maija ja kolmessa kohdassa Maiju. Päätti siis pelata varman päälle. :D 

Vierailija
56/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maija lausutaan aina Maijuna, kun tapaan jonkun ensimmäistä kertaa. Ja välillä vaikka ollaan tunnettu pidempääkin niin se Maiju jostain aina tupsahtaa esiin. Yksikin työnantaja

kutsui koko kesätyön ajan Maijuksi :D Sukunimi on luokkaa Virtala ja sekin yritetään tämän tästä muuttaa Virtaseksi

Oma nimeni taas on se Maiju, mutta niin vain se useasti muuttuu ihmisillä muotoon Maija. Pahinta taisi olla aikoinaan ala-asteella kun eräs kielenopettaja ei kuuden vuoden aikana oppinut, että nimeni on Maiju eikä Maija. Tiedä sitten oliko siinä jo jotain henkilökohtaista.

Ja viimeisin on, kun kirjoitin kuukausi takaperin uuden vuokrasopimuksen, johon nimeni oli etukäteen kirjoitettu kuuteen eri kohtaan. Sopimuksen laatija ei vain tainnut olla varma nimestäni, joten kolmessa kohdassa lukee Maija ja kolmessa kohdassa Maiju. Päätti siis pelata varman päälle. :D 

Tehdäänkö vuokrasopimukset kuulopuheiden vai lääkärin reseptin perusteella? Tänä tietoteknisenä aikana.

Vierailija
57/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikan opettajani lausui nimeni aina Simo, vaikka nimikirjaimeni V.M. antaa vähän erilaista osviittaa.

Vierailija
58/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen ulkomaalaisten kanssa ja nimessäni on j ja r. Riippuen kansalaisuudesta ja ääntämistavasta menee joko oikein tai väärin, mutta kertaakaan ei ole mennyt ensimmäisellä kerralla oikein. Tosin en minäkään osaa esim. ranskalaisten nimiä lausua.

Vierailija
59/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nea, lausutaan lyhyenä. Kaikki sanoo "neea".

Se lausutaan pitkänä.

Oletuksena ei lausuta pitkänä. Henkilö itse voi tietysti haluta lausuttavan pitkänä. Nea = "nea", Neea ="neea".

Mikäs tämä yksi tötterötukka olikaan, Ina = "ina"

Vierailija
60/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen ulkomaalaisten kanssa ja nimessäni on j ja r. Riippuen kansalaisuudesta ja ääntämistavasta menee joko oikein tai väärin, mutta kertaakaan ei ole mennyt ensimmäisellä kerralla oikein. Tosin en minäkään osaa esim. ranskalaisten nimiä lausua.

Jyrki? Jorma