Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulla nimi, joka lausutaan aina väärin? Tai tiedätkö tällaisen? Miten nimi pitäisi oikeasti lausua?

Vierailija
27.08.2020 |

?

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan tavallinen, Suomessa varsinkin 70-luvulla tytöille annettu etunimi. Ihan tuikitavallinen viisikirjaiminen nimi - ei nyt ihan Sanna mutta sinne päin. Viikon sisällä kaksi eri tyyppiä (työasioissa) veivasi sen nimen ihan eri muotoon. Toinen näistä tyypeistä on korkeassa virassa oleva, siis oletettavasti fiksu ja terävä ihminen. Ja kummallakin oli se mun nimi kirjoitettuna edessään! En tiedä mitä tuo oli - vittuiluako? Meinasin kyllä vastata sille Pialle, että "kuule Pirkko" ja Marjalle, että "en tiedä Mirva".

Vierailija
22/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden Milan, jota kutsutaan harvinaisen usein Millaksi.

Olin juuri kirjoittamassa samaa.

Minäpä ehdin ensin hidas lehmä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Charlotte pitäisi lausua [sharlot] mutta usein lausutaan Tsarlotta.

Karlalotta. Miksi pitää laittaa tällaisia nimiä.

Vierailija
24/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin juuri kirjoittamassa samaa.

Minäpä ehdin ensin hidas lehmä.

Haha, nyt tuli kyllä naurikset. :D

Vierailija
25/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu antoi lapselle nimeksi Julia, mutta se kuulemma pitää lausua Juulia. Miksei sitten voitu kirjoittaakin Juulia?

Oudompi se on yhdellä uulla lausuttuna.

Suuressa osassa maailmaa lausutaan yhdellä U:lla.  Lausutko Minean sitten myös miinea?

Vierailija
26/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Jenni ja joskus vanhat ihmiset yrittää sanoa Jennyksi.

Vierailija
27/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulevat kirjoitusvirheeksi.

niinpä vaikka se olisi korjattu ääneenkin moneen kertaan.

Siltikään ei mene perille. Tuumannut, että antaa moisten hölömöjen pitää luulonsa.

ohis, joka ei nimeään täällä julkista, kun on sen verran harvinainen

Vierailija
28/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu antoi lapselle nimeksi Julia, mutta se kuulemma pitää lausua Juulia. Miksei sitten voitu kirjoittaakin Juulia?

Suuressa osassa maailmaa lausutaan yhdellä U:lla.  Lausutko Minean sitten myös miinea?

En tietenkään hupsu. Se lausutaan mineea.

Vierailija
29/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maria, jonka yllättävän moni halua lausua Mariiiiia. Enkä ole ruotsikieliseltä alueelta. 

Vierailija
30/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lausuta ellei e:n päällä ole aksenttimerkkiä, joka venyttää sen pitkäksi. Ethän lausu Vesakaan Veeeesaksi. 

Vierailija
31/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maria, jonka yllättävän moni halua lausua Mariiiiia. Enkä ole ruotsikieliseltä alueelta. 

Se lausutaan Mariiia, suomalaiset vain lausuvat sen Marja.

Vierailija
32/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ihan tavallinen, Suomessa varsinkin 70-luvulla tytöille annettu etunimi. Ihan tuikitavallinen viisikirjaiminen nimi - ei nyt ihan Sanna mutta sinne päin. Viikon sisällä kaksi eri tyyppiä (työasioissa) veivasi sen nimen ihan eri muotoon. Toinen näistä tyypeistä on korkeassa virassa oleva, siis oletettavasti fiksu ja terävä ihminen. Ja kummallakin oli se mun nimi kirjoitettuna edessään! En tiedä mitä tuo oli - vittuiluako? Meinasin kyllä vastata sille Pialle, että "kuule Pirkko" ja Marjalle, että "en tiedä Mirva".

Tässä Pia yhdellä ii:llä hei. Mä olen monesti miettinyt tuota, että  miksi fiksuina pitämäni ihmiset usein kirjoittaa nimeni kahdella ii:llä, vaikka esim FB se mun nimi myös lukee siinä yläpuolella aina ja joka kerta. Silti siihen sijoittavat sen toisen iin. Nuo vielä ovat tosiaan opettajia ja toimittajia, jotka tekee tuon "virheen" jatkuvasti.

Mua ei häiritse nimeni väärin kirjoitus tai miten kukin sen lausuu. Huvittaa vaan, että kuinka monella eri tavalla kolme kirjainta voikin muuttua toisen ihmisen käsittelyssä.

Parhain versio oli lapsuudessa, kaveri kirjoitti: pii-ja. Nyttemmin tsekkasin väestörekisteristä ja tuollakin kirjoitusmuodolla löytyy naisia. Olis  joskus hauskaa olla kärpäsenä katossa, kun nuo selittää nimensä kirjoitusmuotoa. :D

Vierailija
33/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen Jenni ja joskus vanhat ihmiset yrittää sanoa Jennyksi.

Työkaverini on Jenny ja hän pitää kyllä huolen, että se yy on yy, eikä väänny iiksi. Toisinaan suht piinallista todistelua nimensä oikein käytöstä.

Olen oppinut jo kerralla lausumaan Jenny.

Vierailija
34/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jasmine on aina Jasmin. Monissa laskuissakin lukee väärä nimi, vaikka on itse kirjoitettu nimi papereihin.

Vierailija
35/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se lausutaan Mariiia, suomalaiset vain lausuvat sen Marja.

Ei lausuta. Suomessa sanat lausutaan pääsääntöisesti niin kuin ne kirjoitetaan. Eli Maria yhdellä i:llä. Ruotsissa sitten venytellään. 

Vierailija
36/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antonia, monet sanovat Anttuunia.

Vierailija
37/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lausuta ellei e:n päällä ole aksenttimerkkiä, joka venyttää sen pitkäksi. Ethän lausu Vesakaan Veeeesaksi. 

Varoitus: Tosikko linjoilla!

Tuo nyt oli vaan vitsailua, kun ekalla sivulla nea valitti nimensä pieleen lausumisesta.

Vierailija
38/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reeta yhdellä teellä on liian usein kahdella t:llä

Sokea Reettakin näkee, että väärin on.

Vierailija
39/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varoitus: Tosikko linjoilla!

Tuo nyt oli vaan vitsailua, kun ekalla sivulla nea valitti nimensä pieleen lausumisesta.

Ei teistä hulluista koskaan tiedä. Olen kuullut mielipuolisempiakin lausumistapoja kuin Mineeeea. Ja täysin vakavissaan sanottuna. 

Vierailija
40/95 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni Kaisla on hyvin usein Kaisa.