Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lisää pakkotyötä tulossa

Vierailija
19.09.2013 |

Kohta voidaan irtisanoa lähihoitajat, siivoojat ja kotipalvelunkin työntekijät, koska kokoomus ja sosiaalipomot kaavailevat yhdessä, että työtön laitetaan tukien leikkaamisen uhalla tekemään "avustavia töitä" eli juuri niitä töitä mistä siivoojille ja hoitajille ennen maksettiin.

http://www.hs.fi/kotimaa/Ty%C3%B6tt%C3%B6mille+tulossa+ty%C3%B6velvoite/a1379523217431?ref=tf_iHSisboksi300-artikkeli&jako=d3547203fa4fd04626e29aa078a0e0fd

Käytännössähän esim. koulutetulla akateemisella DI:llä tai vaikka lastentarhanopettajalla ei ole mitään valinnanvaraa mitä työtä saa valita, koska kunnan pankista tuskin heidän alaansa edustavia tehtäviä löytyy eli suurin osa joutuu tekemään täysin alaansa liittymättömiä töitä.

Eikö työstä kuuluisi aina maksaa?!

Tämän takiako me maksetaan veroja, että heti työttömiksi joutuamme joudumme pakkotyöhön? Verojen vastikkeeksi aina pitäisi tulla mini VASTIKKEETON sosiaaliturva, jolla tulee toimeen. Jos sosiaaliturvasta ehtotuksen mukaan leikataan 10-30% niin sillä ei enää kyllä tule toimeen.

Tälläisenkö maan haluamme todella rakentaa?

Jotenkin täysin sairasta. Ei työttömyys ole aina ihmisen vika ja se vasta nöyryyttävää onkin kun pallotellaan ilmaistöihin täysin väärälle alalle 1-3 tunniksi päivässä. No, Suomessahan lyhytkin työttömyys vaikuttaa olevan aina työttömän vika. Valtion politiikassahan ei ole koskaan mitään ongelmaa.

Kommentit (156)

Vierailija
101/156 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei tule olemaan mitään varakkaiden erityisluokkaa jos muutaman tuhannen ihmistä käsittävää suuryritysten omistajien joukkoa ja heidän perheitään ei lasketa.

Nykyään Suomessa ei tahdo olla työtä kenellekään. Tämä muutos tulee koskettamaan niin siivoojia, sairaanhoitajia kuin KTM-tutkinnon suorittaneita, diplomi-insinöörejäkin. Suomessa ei ole sellaista koulutettua yläluokkaa, joka olisi tälläiseltä muutokselta turvassa sillä tämä on raaka maa kaikille yhteiskuntaluokille.

Tämä "orjuuden" laillistaminen kyllä pelottaa, koska tämä ei ole millään tasolla ihmisten ihmisarvoista kohtelua ja tulee johtamaan juuri siihen, että väki laitetaan pihalle jotta heidät voidaan ottaa ilmaiseksi takaisin.

Vierailija
102/156 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 13:29"]

Ei korkojakaan tarvitse maksaa jos ei meinaa lainaa maksaa. Silloin vain takaajalle tulee takkiin.

[/quote]

Mikä estää takaajaa tekemästä samoin?

Ai niin, Suomea koskevat eri säännöt kuin muita, koska me olemme hölmöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/156 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 11:56"]

Hyvä hyvä. Tälläistä olen odottanut jo pitkään. Jotkut makaa vuosikausia kotona eikä ajatustakaan että rahan eteen pitäisi jotain tehdä. Olen itse vanhustyössä ja meillä joskus on noita työkokeilijoita, harjoittelijoita yms. Ikinä he eivät kyllä suoranaista hoitotyötä tee, vaan avustavaa. He esim. kattavat ruokapöytää, pitävät seuraa vanhuksille yms. Kaikki ei ole asenteeltaan hyviä, mutta ne hyvät... niistä on oikeasti apua aamuvuorossa. Mutta eivät he saa nostella vanhuksia, käyttää nostolaitteita yms. meillä ainakaan.

[/quote]

Tämän ehdotuksen myötä sinunlaisesi irtisanotaan ja sitten sinut pakotetaan tekemään entinen työsi työkkärinkorvauksella. Etkö tajua? Eihän kukaan halua maksaa palkkaa jos kerran ilmaisia orjatyöntekijöitä on saatavilla.

Vierailija
104/156 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa oli nähtävissä jo kolme vuotta sitten työkkärin paskakurssilla: viisikymppinen, irtisanottu nainen joutui entiseen työpaikkaansa palkattomaksi harjoittelijaksi. Kyllä teki pahaa hänen puolestaan!

Vierailija
105/156 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ole apua ay-liikkeestäkään, ne keskittyvät vain palkansaajien tulojen lisäämiseen eivätkä piittää niistä, jotka on pitänyt potkia pihalle.

Vierailija
106/156 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 13:36"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 13:29"]

Ei korkojakaan tarvitse maksaa jos ei meinaa lainaa maksaa. Silloin vain takaajalle tulee takkiin.

[/quote]

Mikä estää takaajaa tekemästä samoin?

Ai niin, Suomea koskevat eri säännöt kuin muita, koska me olemme hölmöjä.

[/quote]

Periaatteessa takaaja voisi tehdä samoin, mutta suomalaisethan ovat aina olleet hölmöjö, jotka maksavat kaikki lainansa... Joten valtiomme on varmasti ilolla maksajana siinäkin sotkussa.

Vierailija
107/156 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 13:36"]

Suomessa ei tule olemaan mitään varakkaiden erityisluokkaa jos muutaman tuhannen ihmistä käsittävää suuryritysten omistajien joukkoa ja heidän perheitään ei lasketa.

Nykyään Suomessa ei tahdo olla työtä kenellekään. Tämä muutos tulee koskettamaan niin siivoojia, sairaanhoitajia kuin KTM-tutkinnon suorittaneita, diplomi-insinöörejäkin. Suomessa ei ole sellaista koulutettua yläluokkaa, joka olisi tälläiseltä muutokselta turvassa sillä tämä on raaka maa kaikille yhteiskuntaluokille.

Tämä "orjuuden" laillistaminen kyllä pelottaa, koska tämä ei ole millään tasolla ihmisten ihmisarvoista kohtelua ja tulee johtamaan juuri siihen, että väki laitetaan pihalle jotta heidät voidaan ottaa ilmaiseksi takaisin.

[/quote]

Ehkäpä ne tuhannen ihmistä tätä juuri haluavatkin? Ehkäpä he haluavat olla ne nykyajan aateliset ja kaikki muut ovat tyhmää rahavasta kuten ennen. Täsäs on erona entiseen vaan se, ettei ole usemapia säätyjä vaan on kuten ennen Venäjällä, rikkaammat ja orjat.

Vierailija
108/156 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma näkemykseni asiasta:

Toki pidemmällä tähtäimellä tällainen "ilmainen työvoima" on syvältä, jos työtä ilmaiseksi tekevä ei saa tästä esim. työkokemuksellista hyötyä tulevaisuuteen tai se vaikuttaa palkallisiin työntekijöihin negatiivisesti.

Itse olen ollut palkkatyössä 2 v nyt, sitä ennen olin 3 kk päiväkodissa harjoittelussa työkkärin kautta ja sitten olin myös yhdessä liikkeessä ennen vakipaikkaa työkkärin kautta. Nyt jätin vakityöni ja palaan takaisin hoitotyön ääreen "ilmaiseksi" 3 kk:si ja haen samalla sosionomikouluun. Mitä, jos näitä mahdollisuuksia minulla ei olisi ollut? Missä olisin nyt? Kyllä näissä on hieman hyötypuoliakin! Vaikka kyllä se ensin v-itutttaa kun tekee ilmaiseksi töitä, mutta pitkän työttömyyden jälkeen se on JOPA positiivinen asia kun pääsee kotoa pois. Nöyrtyminen on elämässä tärkeää. Olin 19 kun olin ekaa kertaa valmistumiseni jälkeen "ilmaistöissä" ja kyllä sieltä nousi se teinin viha ja se ettei "halua alentua" esiin: "hävettää olla ilmaisiksi töissä kun toiset saavat palkkaakin!".

Nyt kun aikaa on kulunut noista ajoista lähden kyllä ihan mielelläni uusiin kokemuksiin, positiivisena ja avoinna. Mieluummin näin kuin työttömänä tai huonossa edellisessä "palkallisessa" työpaikassa!

Vierailija
109/156 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan tajua. Miten tällaista voidaan oikeasti ehdottaa ja kuka vakityössä käyväkään voi tätä kannattaa? Miten luulette olevanne jotenkin orjatyöltä suojassa? 

Vierailija
110/156 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, jotka "ei ole asenteeltaan hyviä", eivät kuuluisi vanhusten (saati lasten) kanssa toimimaan. Vaan jatkossahan niin tulee käymään; sano "Terve!" epäsosiaaliselle miehenalulle, joka ei osaa edes tervehtiä takaisin saati kattaa sitä pöytää. Kun häntä vähänkin ohjeistaa, tämä nuorimies raivostuu ja alkaa huutamaan tai muuttuu passiivisagressiiviseksi ja mm. rikkoo hygieniasääntöjä tämän vuoksi. Lisäksi hän voi yrittää varastaa vanhusten lääkkeitä, satuttaa näitä väärinkäsityksen tullessa jne.

Sitten kun tästä nuoresta miehestä on päästy eroon, tilalle tuleekin keski-ikäinen nainen joka on vajonnut katkeruuteen. Hoitotyöstä hänellä on kyllä kokemusta ja pöydän kattaminenkin onnistuu, vaan jaksaako kukaan kuunnella päivästä toiseen marmatusta siitä, miten hänenkin pitäisi saada oikeaa palkkaa töistään? Hänellä saattaa olla lisäksi ongelma ottaa ohjeita vastaan itseään nuoremmilta, ja vanhuksiin saattaa suhtautua vanhan koulukunnan oppien mukaisesti. Siinäpä vasta mukavaa työseuraa!

Vierailija
111/156 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 13:42"]

Oma näkemykseni asiasta:

Toki pidemmällä tähtäimellä tällainen "ilmainen työvoima" on syvältä, jos työtä ilmaiseksi tekevä ei saa tästä esim. työkokemuksellista hyötyä tulevaisuuteen tai se vaikuttaa palkallisiin työntekijöihin negatiivisesti.

Itse olen ollut palkkatyössä 2 v nyt, sitä ennen olin 3 kk päiväkodissa harjoittelussa työkkärin kautta ja sitten olin myös yhdessä liikkeessä ennen vakipaikkaa työkkärin kautta. Nyt jätin vakityöni ja palaan takaisin hoitotyön ääreen "ilmaiseksi" 3 kk:si ja haen samalla sosionomikouluun. Mitä, jos näitä mahdollisuuksia minulla ei olisi ollut? Missä olisin nyt? Kyllä näissä on hieman hyötypuoliakin! Vaikka kyllä se ensin v-itutttaa kun tekee ilmaiseksi töitä, mutta pitkän työttömyyden jälkeen se on JOPA positiivinen asia kun pääsee kotoa pois. Nöyrtyminen on elämässä tärkeää. Olin 19 kun olin ekaa kertaa valmistumiseni jälkeen "ilmaistöissä" ja kyllä sieltä nousi se teinin viha ja se ettei "halua alentua" esiin: "hävettää olla ilmaisiksi töissä kun toiset saavat palkkaakin!".

Nyt kun aikaa on kulunut noista ajoista lähden kyllä ihan mielelläni uusiin kokemuksiin, positiivisena ja avoinna. Mieluummin näin kuin työttömänä tai huonossa edellisessä "palkallisessa" työpaikassa!

[/quote]

Kun valmistut sosionomksi, sinut pakotetaan kunta-alan työhön työkkärinkorvauksella. Etkö tajua, ettei mitään kunta-alan työtä, josta saisi palkkaa enää ole olemassa? Yksityisellä ei ole töitä kuin harvoille sostervalan työntekijöille sillä entistä harvemmat saavat "oikean" työpaikan josta saa palkkaa ja josta voi maksaa lapsensa/vanhuksensa hoidon. 

Olen itse sosionomi kunnalla työssä ja tämä uudistus pelottaa.

Vierailija
112/156 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin se talonpurkujuttu osoitti, että Kiinassakin on parempi omaisuuden turva kuin Suomessa. Suomessahan valtio voi pakkolunastaa maat nimellisellä hinnalla ja laittaa perheiden kodit matalaksi. Kiinalaiset eivät saaneet laitettua osaa kerrostalosta matalaksi kun yksi perhe ei suostunut muuttamaan muualle valtion antamalla korvauksella eivätkä olleet tyytyväisiä valtion tarjoamaan asuinpaikkaan. Rakensivat vain valtatien ympärille. Lopulta perhe suostui muuttamaan pois kun valtio tarjosi kaksinkertaisen hinnan asunnosta.

Suomessa olisi talot ja maat pakkolunastettu pikkurahalla ja sen jälkeen perhe olisi joutunut kadulle etsimään uuden asunnon ihan itse. Poliisi olisi tullut viemään ulos tontiltaan jos ei olisi häipynyt virkamiesten kehotukseen mennessä ja hyväksynyt tarjottua valtion almua omaisuudestaan. Valtiolle ei täällä voi tehdä hintatarjoista omasta omaisuudestaan jos sitä ei ole tehty jo ennen pakkolunastuspäätöksen alkua (mistä ei kerrota maanomistajille)

Kohta kommunistisessa Kiinassa mahtaa olla parempi sosiaaliturvakin ja ihmisoikeustilanne kuin Suomessa, koska ainakin henkilökohtaisen omaisuuden omistusoikeus on siellä Suomea vakaammalla pohjalla.

Vierailija
113/156 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskellut kaksi ammattia, jossa toisen opiskelun yhteydessä olin kaksi vuotta ilmaisessa työharjoittelussa opintojen ohella sain korotettua työmarkkinatukea ja sain käteen 800€/kk ja työpäivät oli 8-15 ja tämän lisäksi koulutunnit iltaisin. Nyt olen valmistunut ja kevässätä asti työttömänä jos ei lasketa kesällä yhtä kuukautta jolloin sain erään sijaisuuden. NYT työkkäri ehdottelee minulle jotain "kurssi" johon kuuluu 3kk työharjoittelujakso oman alani töistä... Sanoin ei kiitos kun olen viimeiset kaksi vuotta tehnyt ilmaista työtä omalta alaltani... Kuulostaa kyllä ihan hullulta, että jotkut tekisi ilmaista työtä kun toiset tienaa samasta työstä. Riistoa tämä on, valtion pitäsi keskittää kaikki voimavarat lisätäkseen työpaikkoja, eikä keksiä tälläisiä höpöhöpö juttuja...

Vierailija
114/156 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa, ja tällaisen maahan minä olen tehnyt lapsia. Mikä on heidän tulevaisuus :(

Vierailija
115/156 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun tässähän ei edes ole kyse mistään muutamasta kuukaudesta, vaan jatkuvasta velvoitteesta. Eikä perusteena voida käyttää työllistymisen edistämistä, jos teetettävät työt ovat sellaisia, joihin ei tarvitse palkata ketään, koska on työttömät tekijät. Ja muihin työpaikkoihin tuollaiset avustavat hommat eivät tuo oikeanlaista työkokemusta.

Vierailija
116/156 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on todella pelottava ehdotus. Miettikää oikeasti kun joku mieleneterveys- tai päihderiippuvainen laitetaan vanhainkotiin. Ei taida mummoille ja papoille riittää enää lääkkeet kun pakkotyöllistetty kahmaisee lääkevarannot tyhjäksi. Tai miten esim. päiväkodit? Voidaanko sinne pakottaa kuka tahansa pedofiili lasten keskelle? Tämä ehdotus ei lisää kuin byrokratiaa, koska jonkun on pakko valvoa ja opastaakin näitä pakkotyöllistettyjä. Saatika kaikki rikosrekisteriotteet, jonkun kai nekin on tarkistettava. Miten lastenhoito jos äiti menee muutamaksi tunnniksi keräilemään roskia tienpientareelta eikä lapselle ole hoitajaa? Viedäänkö lapsi vai lähinpään päiväkotiin siksi aikaa? Kuka tämän maksaa? Lisäksi tämän ehdotuksen myötä taatusti osa korkeakoulutetuista pakenee maasta jos vaarana on vuosien opiskelun jälkeen pakkotyö tienpientareella.

Vaarana on myös, että kun ihmiset kieltäytyvät näistä pakkotöistä ja rahat vähenenvät niin harmaa talous, varastelut kaupoista ja muu rikollisuus taatusti lisääntyvät ihmisten vielä enemmän eriarvoistuessa.

Vierailija
117/156 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 13:48"]

Itse opiskellut kaksi ammattia, jossa toisen opiskelun yhteydessä olin kaksi vuotta ilmaisessa työharjoittelussa opintojen ohella sain korotettua työmarkkinatukea ja sain käteen 800€/kk ja työpäivät oli 8-15 ja tämän lisäksi koulutunnit iltaisin. Nyt olen valmistunut ja kevässätä asti työttömänä jos ei lasketa kesällä yhtä kuukautta jolloin sain erään sijaisuuden. NYT työkkäri ehdottelee minulle jotain "kurssi" johon kuuluu 3kk työharjoittelujakso oman alani töistä... Sanoin ei kiitos kun olen viimeiset kaksi vuotta tehnyt ilmaista työtä omalta alaltani... Kuulostaa kyllä ihan hullulta, että jotkut tekisi ilmaista työtä kun toiset tienaa samasta työstä. Riistoa tämä on, valtion pitäsi keskittää kaikki voimavarat lisätäkseen työpaikkoja, eikä keksiä tälläisiä höpöhöpö juttuja...

[/quote]

Hoitoalallakin olisi paljon enemmän työpaikkoja jos ilmaisia harjoittelijoita ei käytettäisi hyväksi systemaattisesti. Nyt on vielä tulossa ilmaisharjoitettelijat ja siivoojat muilta aloilta, joten entisestään mahtaa työtilanne huonontua.

Vierailija
118/156 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tämä ei mene läpi, koska työttömyys on jo yksinään niin ahdistavaa että työtöntä ei kenenkään tarvitsisi enää potkia päähän. Suomessa ei todellakaan ole mitään työvoimapulaa vaikka sitä on vuosia kuulutettu jo ainakin siitä lähtien kun olin ala-asteella. Ihmisiä joutuu jatkuvasti vastoin tahtoaan työttömiksi eikä edes koville ammattilaisille tahdo löytyä uutta työpaikkaa.

Ei se yleensä ole ihmisen oma vika, että joutuu noin ahdistavaan tilanteeseen. Todella harva toivoo työttömyyttä, koska se laittaa koko perheen taloustilanteen sekaisin ja aiheuttaa vielä lisäksi sen että ihmiset katsovat kieroon.

Vierailija
119/156 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 13:56"]

Ahdistaa, ja tällaisen maahan minä olen tehnyt lapsia. Mikä on heidän tulevaisuus :(

[/quote]

Ja kuitenkin tämä on yksi maailman vakaimmista, vauraimmista ja rauhallisimmista maista.

Kamala maailma.

Vierailija
120/156 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 16:06"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 13:56"]

[/quote]

Ja kuitenkin tämä on yksi maailman vakaimmista, vauraimmista ja rauhallisimmista maista.

Kamala maailma.

[/quote]

Oli aikaisemmin, mutta se on toinen asia kuinka kauan jos tämä kehitys jatkuu. Suomessa on muutenkin paljon huonosti voivia perheitä. Luulen, että Aasia tulee nousemaan odotettua nopeammin ja saatamme muutaman vuosikymmenen jälkeen löytää itsemme taantuvasta kehitysmaasta.

Näiden merkkien perusteella täällä ei tule olemaan hauskaa, koska nykyäänkin ihmisiä on ihan järjettömästi tukityöllistettyinä ja työttöminä osa-aikaisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä