Aikuisen lapsen vuokravelat, maksaisitteko?
Eli tilanne juuri se mitä alunperin pelkäsin, lapsi täytti 18 ja ehti sössiä asiansa ennätysajassa. Nyt on luottotiedot menossa, hyvä, eipähän pysty sitten tekemään enää lisää velkaa.
On asunnoton tällä hetkellä, majailee kaverillaan. Entisestä asunnosta pari kk vuokraa rästissä. Kysymys kuuluu, auttaisitteko asiassa ja maksaisitte yhden kk rästivuokran? Toisen saavat vuokratakuusta.
Tässä on yritetty auttaa ja tukea lasta viimeiset 4 vuotta, mutta mikään ei ole auttanut. Viranomaiset ovat olleet mukana tukitoimissa ja kaikkea on yritetty. Muutti samantien pois kun täytti 18 ja mitkään neuvot mitä ollaan annettu, eivät ole hyödyttäneet mitään. On tehnyt kaiken oman päänsä mukaan ja tässä tulos. Olen niin väsynyt asiaan, joskus olen toivonut että kuolisin ettei tarvitsisi jatkuvasti olla huolissaan lapsesta. Omaa elämää ei jaksa elää kun voimat menee lapsen asioihin ja siihen, että yrittää auttaa. Eipä auta.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaisin. Mutta tekisin selväksi että toista kertaa en tule pelastamaan. Atia istua alas ja keskustella ja opastaa raha-asiat vielä kerran rautalangasta vääntäen.
Mutta, kun kaikki nämä on tehty ja läpi käyty. Ei ole auttanut yhtään. Sama käytös jatkuu.
Vastasit tässä kysymykseesi.
Tilanne on surullinen, mutta missään tapauksessa sinun ei kannata ottaa lapsesi elämää vastuullesi. Sen vuokravelan maksaminen ei auta mitään eikä ketään, kunhan vain sekin raha menee hukkaan. Koeta pikkuhiljaa irtautua lapsestasi ja anna hänen rakentaa elämästään sellainen kuin hän haluaa/osaa. Hänellä tuntuu olevan elämänhallinta aika lailla hukassa. Et voi kuitenkaan kulkea häntä tukemassa kymmenien vuosien ajan. Jotkut ovat vastaavaa yrittäneet ja mitä he ovat siitä palkaksi saaneet? Kaikki apu ja raha menee hukkaan, nuori ei siitä muutu. Oma terveys vain menee ja stressitaso on hirmuinen. Asia on karu, mutta niin se vain on.
Vuokratakuuta ei yleensä saa käyttää vuokrarästin maksuun. Onko asia varmasti näin sovittu vuokranantajan kanssa?
Kun on noin nuori vielä kyseessä, maksaisin. Sen lisäksi istuisin hänen kanssaan alas ja tekisin selväksi, että kerta on viimeinen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tukea nuori nyt saa? Onko taustalla jotain neurologista (adhd tms)?
En lähtisi maksamaan, tilanne olisi kuitenkin sama hetken päästä. Nuori tarvitsee nyt enemmän tukea elämässään ja elämänhallintaan, jotta ei vaivu syvemmälle. Miten olisi tuettu asuminen?Voimia sinulle äitinä, tuo ei ole helppo paikka. Ja muista, että nyt ei ole paikata, pelastaa ja curlata maksamalla, nyt kannat taa kääntää kaikki kivet, jotta nuori saa apua ( jos teillä on ollut jo joku kontakti, niin siitä kannattaa lähteä liikkeelle).
Kiitos paljon, olen ollut aivan loppu asian kanssa kuten isänsäkin. On todella vaikeaa, kun lapsi ei ota kuuleviin korviinsa mitään neuvoja.
En tiedä saako tällä hetkellä mitään tukea mistään, ei kerro asioitaan meille enää. Otan selvää tuosta tuetuista asumisesta ja koitan ehdottaa hänelle.
Ap
Et tietenkään maksa. Olet neuvosi antanut ja yrittänyt tarpeeksi. Jos "aikuinen"ei niistä perusta, niin se on hänen murheensa.
Meillä on ollut vähän samanlainen tilanne, enkä viitsi enään kuunnella lapsemme ongelmia. Koska kaikki on aina muiden syytä, itse hän kyllä osaa ja tietää kaiken. Kattellaan sitten kymmenen vuoden kuluttua, josko olisi kasvanut aikuiseksi. Voi olla tietusti, ettei hän enää halua olla kanssani yhteyksissä, mutta niin paljon murhetta tuottanut perheellemme, eikä sitä tajua, että mulle on ihan sama.
Olen kylläkin mies, ja vaimoni yrittää vieläkin auttaa, luottaa, ja uskoa. Ymmärrän, että naiset, kun ovat odottaneet, ja synnyttäneet, on heillä läheisempi suhde lapseen. Silti näen, että tilanne repii häntäkin rikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaisin. Mutta tekisin selväksi että toista kertaa en tule pelastamaan. Atia istua alas ja keskustella ja opastaa raha-asiat vielä kerran rautalangasta vääntäen.
Mutta, kun kaikki nämä on tehty ja läpi käyty. Ei ole auttanut yhtään. Sama käytös jatkuu.
En ole se jolle vastasit, mutta sitten ei kannata maksaa. Maksaminen on tuossa tapauksessa vain mahdollistamista. Kerran voisin hypoteettisen lapseni pelastaa pinteestä, mutta jos meno on ollut hällä väliä-settiä jo kauan niin ei auta kuin laittaa (tai pitää) rahahanat kiinni.
Vrt. mieheni peli- ja alko-ongelmainen veli. Veloissa korviaan myöten, ulosotossa paljon. Mieheni on muiden sukulaisten ja ystävien tapaan maksanut hänen vuokriaan ja muita laskujaan säännöllisesti jo 2 vuoden ajan. Meininki ei ole muuta kuin pahentunut. Miksi hoitaa omat asiansa kuntoon, kun rahaa vaan syydetään joka tuutista?
Ei tuossa auta kuin herätä todellisuuteen ja kasvaa vastuulliseksi aikuiseksi. Se ei tapahdu muiden lompakoilla loisimalla.
/15
Vierailija kirjoitti:
riippuu aika monestakin asiasta. miksi kasvatuksenne on mennyt noin pieleen?
Luulenpa , ettei mikään ole mennyt pieleen. Kaikilla lapsillamme on juur sama lähtökohta ja kannustus, mutta yksi näistä on omapäinen ja änkyrä. Ei mikään adh tms. Muuten vaan kovapäinen ja kyllä täytyy olla tyhmäkin ,kun ei opi. Toiset on fiksuja , hyvin toimeentulevia ja hyvissä ammateissa.
Kaikki nämä oli alle 15v ihan ok.
En ole ap.
tottakai, 18-vuotias on vielä mieleltään todella nuori ja kehittymässä. tottakai sillon mokas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuuko tuo huithapelointi masennuksesta tai ad/hd:sta vai muuten vaan ei kiinnosta?
Ekassa auttaisin ja maksaisin. Toisessa en. Joskus täytyy vaan oppia itsekin hoitamaan asiat.
Taustalla on kaikenlaista, adhd:tä ei ole koskaan tutkittu, itse on joskus epäillyt että hänellä voisi olla se. On myös masennusta, on lääkityksellä, en tiedä syökö säännöllisesti on aika huithapeli siinäkin.
Ap
Miten noin pääsi käymään, että lapsestasi kasvoi huithapeli? Oliko teillä kotona kaikki hyvin? Huolehditko hänestä liikaa vai liian vähän?
Maksat vuokrarästin mutta teet siitä velkakirjan.
Vastedes annat lapsen sössiä kunnolla, asukoon kadulla, kyllä se oppii jos jku ei koko ajan auta.
18v kun muuttaa omilleen. Kyl ne joskus menee perse edellä puuhun. Auttaisin, jos nuori hoitaisi itse myös suht hyvin asiansa. Jos joisi rahansa tms
En auttaisi, koska sitä kutsutaan huonon toiminnan mahdollistamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään maksa. Olet neuvosi antanut ja yrittänyt tarpeeksi. Jos "aikuinen"ei niistä perusta, niin se on hänen murheensa.
Meillä on ollut vähän samanlainen tilanne, enkä viitsi enään kuunnella lapsemme ongelmia. Koska kaikki on aina muiden syytä, itse hän kyllä osaa ja tietää kaiken. Kattellaan sitten kymmenen vuoden kuluttua, josko olisi kasvanut aikuiseksi. Voi olla tietusti, ettei hän enää halua olla kanssani yhteyksissä, mutta niin paljon murhetta tuottanut perheellemme, eikä sitä tajua, että mulle on ihan sama.
Olen kylläkin mies, ja vaimoni yrittää vieläkin auttaa, luottaa, ja uskoa. Ymmärrän, että naiset, kun ovat odottaneet, ja synnyttäneet, on heillä läheisempi suhde lapseen. Silti näen, että tilanne repii häntäkin rikki.
Aivan sama meillä, mikään ei ole hänen syytään. Aina löytyy joku muu ketä syyttää. Ja meille valittaa ettei tueta tarpeeksi! Vaikka ollaan yritetty tukea minkä ehditty. Tuota välien katkaisemista olen miettinyt, mutta se on vaikeaa kun on oma lapsi kyseessä. Toisaalta tajua etten voi näinkään jatkaa, olen kohta itse sairaslomalla.
Kun voisi vaan nukkua. Mutten enää saa untakaan, kun asiat pyörii koko ajan mielessä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuuko tuo huithapelointi masennuksesta tai ad/hd:sta vai muuten vaan ei kiinnosta?
Ekassa auttaisin ja maksaisin. Toisessa en. Joskus täytyy vaan oppia itsekin hoitamaan asiat.
Taustalla on kaikenlaista, adhd:tä ei ole koskaan tutkittu, itse on joskus epäillyt että hänellä voisi olla se. On myös masennusta, on lääkityksellä, en tiedä syökö säännöllisesti on aika huithapeli siinäkin.
ApMiten noin pääsi käymään, että lapsestasi kasvoi huithapeli? Oliko teillä kotona kaikki hyvin? Huolehditko hänestä liikaa vai liian vähän?
Älä ap kuuntele näitä itsensä ylistäjiä ja muiden mollaajia. Kasvatuksella voi vaikuttaa moneen asiaan mutta ei kaikkeen. Jälkeläinen ei ole mikään kone josta tulee kunnon kansalainen tietyllä kaavalla. Tai yhtään minkäänlainen kansalainen sen puoleen. On moniongelmaisia sarjarötöstelijöitä joilla on ollut ihan hyvä lapsuus.
Esimerkkinä vielä mieheni veli. Heillä on vain vähän ikäeroa, ja mieheni on veljensä vastakohta monessakin asiassa. Maksaa laskut melkein sillä minuutilla ku ne kolahtavat luukkuun, säästää rahaa, pyrkii parempiin tuloihin, hoitaa kaiken ajallaan ja koulussakin sai vain parhaita arvosanoja. Veljensä potkittiin AMK:sta ulos kun homma ei edennyt.
Saman kasvatuksen ovat saaneet kotona.
/15
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tukea nuori nyt saa? Onko taustalla jotain neurologista (adhd tms)?
En lähtisi maksamaan, tilanne olisi kuitenkin sama hetken päästä. Nuori tarvitsee nyt enemmän tukea elämässään ja elämänhallintaan, jotta ei vaivu syvemmälle. Miten olisi tuettu asuminen?Voimia sinulle äitinä, tuo ei ole helppo paikka. Ja muista, että nyt ei ole paikata, pelastaa ja curlata maksamalla, nyt kannat taa kääntää kaikki kivet, jotta nuori saa apua ( jos teillä on ollut jo joku kontakti, niin siitä kannattaa lähteä liikkeelle).
Kiitos paljon, olen ollut aivan loppu asian kanssa kuten isänsäkin. On todella vaikeaa, kun lapsi ei ota kuuleviin korviinsa mitään neuvoja.
En tiedä saako tällä hetkellä mitään tukea mistään, ei kerro asioitaan meille enää. Otan selvää tuosta tuetuista asumisesta ja koitan ehdottaa hänelle.
Ap
Miksi et anna lapsen kasvaa ja selvitä itse? Nyt suoraan alennat hänen itsetuntoaan paapomalla. Se on vain rahaa minkä hän nyt menettää, mutta jos et päästä häntä irti, niin hän menettää elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
tottakai, 18-vuotias on vielä mieleltään todella nuori ja kehittymässä. tottakai sillon mokas.
No sitten äänestysikää ylös ja kiireesti. Ehkä tämä selittää istuvan hallituksen....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
riippuu aika monestakin asiasta. miksi kasvatuksenne on mennyt noin pieleen?
Luulenpa , ettei mikään ole mennyt pieleen. Kaikilla lapsillamme on juur sama lähtökohta ja kannustus, mutta yksi näistä on omapäinen ja änkyrä. Ei mikään adh tms. Muuten vaan kovapäinen ja kyllä täytyy olla tyhmäkin ,kun ei opi. Toiset on fiksuja , hyvin toimeentulevia ja hyvissä ammateissa.
Kaikki nämä oli alle 15v ihan ok.
En ole ap.
Tiedätkö, että tämä yksi omapäinen, änkyrä, tyhmä lapsesi tasan varmasti aistii asenteesi. Kuulostaa ihan hirveältä ajatuksesi.
Jos olette auttaneet ja tukeneet viimeiset neljä vuotta, niin mitä olette tehneet ne 14 vuotta, jolloin ollaan jo korjaamassa satoa hyvästä kasvatuksesta ja huolenpidosta. Teini-ikäinen on jo aika lailla vaikea tapaus, jos lapsuus ei ole ollut turvallinen tai lapsi on saanut tehdä mitä lystää, ilman tukevia rajoja ja rakkautta ja vaatimuksia esim. koulun kunnolla suorittamisesta. Kaveripiiriinkin voi puuttua, jos se aivan hirveä.
Raha-asioita opetetaan pikkuhiljaa, vaikkapa viikkorahojen avulla. Miten hän on saanut oman asunnon, jos tuloja tai omaisuutta ei ole?
Kuulostaa siltä että on aika sama, maksatko vai et. Tilanne jatkuu samanlaisena joka tapauksessa. Omaa jaksamistasi voisi helpottaa että alat mahdollisimman pian ottaa vähän etäisyyttä. Eli et maksa. Taidat olla aika lopussa. Oletko hakenut apua itsellesi?
Lapsi voi kiskoa vanhempansa pohjalle mukanaan. Oma sukulaiseni on vakavasti sairas ja hänen aikuinen poikansa terrorisoi iäkkäitä vanhempiaan. Sääli. He eivät saa nauttia eläkepäivistään. Tuntevat syyllisyyttä ja vastuuta, joten eivät pidä puoliaan.