"Äiti sano et mun pitää alkaa uskovia tyttöjä"
Onko muka ok jonkun mielestä? Tällä syyllä mun tyttöni on jätetty yksin. 5lk.
Kommentit (25)
Ei ole oikein. Jos tämä on tapahtunut koulussa, pikainen soitto opettajalle syystä, että lastasi kiusataan. Syrjiminen, kaihtaminen, porukan ulkopuolelle sulkeminen on kiusaamista, eikä sitä pidä sallia. Äläkä vain anna periksi ennen kuin asia selvitetään perinpohjin koulussa.
Jos taas tätä ilmenee ainoastaan vapaa-ajalla, tilanne onkin hieman hankalampi, koska joudut käymään läpi jokaisen kiusaajatytön vanhemmat, kun etsit ratkaisua kiusaamistilanteeseen. Äläkä anna periksi tässäkään tapauksessa. Asia pitää puida pohjamutia myöten.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 19:50"]
Mitä ihmettä tuo lause tarkoittaa???
[/quote]
Se tarkoittaa sitä, että muut tytöt eivät halua leikkiä ap:n tytön kanssa. Heidän mielestään ap:n tytön pitäisi mennä uskovien tyttöjen porukkaan.
Epäilen murteen perusteella, että ap asuu jossakin päin Oulun seudulla. "Alakko nää mua?" kyseltiin minunkin lapseltani silloin, kun asuimme Oulussa.
Siis tuohan tarkoittaa sitä, että sun tyttäresi ei kelpaa enää uskistytöille, ja kiusaamisen takana on tyttöjen omat äidit. He ovat käskeneet jättää tyttösi leikkien ulkopuolelle.
!han hirveää! Järkyttävää, miten aikuiset voivat opettaa lapsiaan syrjimään! Ovatko nämä tytöt itse uskovaisista perheistä ja sinun tyttösi ei ole, ja sen vuoksi hän on joutunut ulkopuoliseksi?
Siis alkaa mitä? Sulla on nyt vähän vajaa lause tossa, osa sanoista puuttuu. Joten en voi olla mitään mieltä kun verbillä ei ole määrettä.
Se on on tosiaan Pohjois-Pohjanmaan lasten murretta ja tarkoittaa "sun pitää alkaa leikkiä uskovien tyttöjen kanssa". Eli jonkin äiti on sanonut ap:n kaverille noin. Lapset eivät tuollaista taida itse keksiä. Vaikuttaisi lestadiolaiskaverilta, niissä piireissä ei-uskovista ei tykätä.
Kyllä mä näkisin, että nyt on syytä enemmän vanhemmissa kuin lapsissa. Mitäpä tuokaan tyttö muuta voi, jos äiti sanoo, ettei ei-uskovien kanssa kaveerata. Tottelemalla välttää monet pahat mielet ja vaikeat tilanteet. Tavallinen viidesluokkalainen tuskin itse pitää uskoa kovin tärkeänä asiana kaverisuhteissaan.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 21:00"]
Noinko täällä puhutaan? ihan outo lause!
[/quote]
"Emäntä sano, että mun pittää alakaa uskovia tyttöjä".
Noinko ap:n olisi pitänyt kirjoittaa, jotta olisi vaikuttanut tutummalle? Ole iloinen, ettei sinun äitisi ole käyttänyt tuollaista lausetta puhuessaan sinulle. On nimittäin harvinaisen suvaitsematonta ruveta aikuisen ohjailemaan alakoululaisten ihmissuhteita.
Oman poikani paras ystävä esikoulussa oli samanikäinen vl-poika ja äitinsä hyväksyi sen täysin. Sitten muutimme pois paikkakunnalta ja siihen loppui poikien yhteydenpito.
[/quote]
Minä en ole sieltä kotoisin ja silti olen kuullut tuon siellä tuttujen luona käydessäni. Juuri kerran yhden perheen tyttö tuli valittamaan, että "Lissu ei ala mua", äitinsä sanoi, että kyspä vaikka "Mirkulta", jos se vaikka alkais.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 19:55"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 19:50"]
Mitä ihmettä tuo lause tarkoittaa???
[/quote]
Se tarkoittaa sitä, että muut tytöt eivät halua leikkiä ap:n tytön kanssa. Heidän mielestään ap:n tytön pitäisi mennä uskovien tyttöjen porukkaan.
Epäilen murteen perusteella, että ap asuu jossakin päin Oulun seudulla. "Alakko nää mua?" kyseltiin minunkin lapseltani silloin, kun asuimme Oulussa.
[/quote]
Ei noin kuin yllä. Vaan lause tarkoittaa, että "äiti sanoi, että mun pitää olla vain uskovien tyttöjen kans", eli AP:n lapsi ei ole soveliasta seuraa ei-uskovana.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 21:07"]
[/quote]
Oman poikani paras ystävä esikoulussa oli samanikäinen vl-poika ja äitinsä hyväksyi sen täysin. Sitten muutimme pois paikkakunnalta ja siihen loppui poikien yhteydenpito.
[/quote]
Joo kyllä täälläkin vielä kolmasluokkalaiset ainakin kaveeraa "ristiin" (siis ei-lestadiolaiset ja lestadiolaiset), mutta en tiedä muuttuuko tilanne kun tästä vähän kasvavat. Ainakin naapurin 5lk tyttö ei kulje kuin lestadiolaisten kavereiden kanssa (tosin heidän perhe on muutenkin vähän omissa oloissaan tai muiden lestadiolaisten kanssa, toinen lestadiolaisnaapuriperhe on sitten ihan eri maata).
Kyllä suomen kieli on ihmeellistä. Vaikka se on äidinkieleni, niin aina en ymmärrä sitä ;)
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 20:37"]
Siis alkaa mitä? Sulla on nyt vähän vajaa lause tossa, osa sanoista puuttuu. Joten en voi olla mitään mieltä kun verbillä ei ole määrettä.
[/quote]
Ei siitä oikeesti puutu mitään :-) Oulun seudulla alkaa = leikkiä, olla jonkun kanssa. Yleisesti kysytään "voitko alkaa" tai sanotaan, että "voin / en voi alkaa"
Anteeksi, en edes ymmärtänyt kirjoittaneeni murteella. :) Tyttöni ystävän suusta on tuo lause ja tarkoittaa siis suomeksi sitä että ystävän äiti oli ohjeistanut omaa lastaan leikkimään uskovien tyttöjen kanssa. Me emme ole uskovia, he ovat.
Alkuperäinen kirjoittaja
(ja valitettavasti ei ole provo)
Minusta törkeää ja suvaitsematonta!!!