Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tässä maassa ei kannata työskennellä

Vierailija
18.09.2013 |

Jossei työpaikka/ala ole just sitä, mitä haluaakin tehdä ja palkka vähintään 8000€/kk, kannattavampaa on maata kotona työttömänä! Keskiluokka maksaa kaiken ja köyhien tulonsiirrot ovat jo matalapalkka-alojen palkkojen tasolla. Esim. itse asumme mukavasti uudessa kolmiossa kivalla alueella emmekä maksa tästä euroakaan itse. Saamme kuukaudessa työttömänä perheenä saman, mitä ennen saimme kun mieheni kävi töissä ja minä olin työharjoittelussa! Ihan turhaa touhua, siis...nyt on päivät aikaa tehdä mitä huvittaa, ei tarvitse stressata juuri mistään. Eikä hävetä, ei tätä uppoavaa laivaa nimeltä Suomi sillä pelasteta että jokainen amiksen käynyt työllistyy! Työpaikkoja ei juuri ole eikä opiskelemaan pääse, joten mitä pitäisi tehdä? Emme voi ottaa vastaan esim. vuokrafirmojen töitä, koska tulot eivät olisi säännölliset ja menettäisimme yhdestäkin tienatusta eurosta kaikki tukemme = taloudellinen katastrofi.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 15:06"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 15:02"]

Kyllä sen asuinalueen voi valita köyhänäkin, tiedoksi vaan. :) Omalla asuinalueellani asuu useampi kunnan ns. silmäätekevistä ja työttömyysprosentti alueella on melko pieni. Täällä onkin ihanan siistiä ja mukavaa asua.

Tänään useampi yritys on kertonut vähentävänsä työntekijöitä, olikohan yhteismäärä jossain 2000 paikkeilla. Osa tietysti työllistyy uudestaan, mutta osa jää kortistoon, jopa loppuelämäkseen.

[/quote]

Juuri näin. Saattaa tipahtaa sellaisetkin, jotka tässä ketjussa halveksivat lähihoitajaa ja ovat varmoja omasta paikastaan.

Se lähihoitaja saattaa pysyä töissä koko ikänsä, mutta esim. 90-luvulla irtisanottiin paljon tuttujani, jotka olivat esim. pankissa ja postissa töissä. Niin joutui moni hieno pankkineiti nöyrtymään ja lukemaan hoitajaksi, vaikka olivat halvesineet hoitajia sitä ennen. Mutta vaihtoehtona olisi ollut loppuelämän työttömyys.

[/quote]

Kukaan ei ole halveksinut lähihoitajaa vaan ihmistä joka ei viitsi panostaa koulutukseensa ja ruikuttaa sitten huonoa liksaa. Ja makaa mielummin kotona kuin tekee mitään. Mä olen mm. siivonnut ja leikannut kalaa ja ollut vartijana ennen kuin pääsin It-alalle siisteihin sisähommiin. Että se siitä väitteestä töiden arvostelusta.

Vierailija
42/72 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä työskentelen matalapalkka-alalla. Korkeakoulututkinto on, mutta muita töitä en ole saanut. Nyt kun meille tuli toinen lapsi ja päivähoitokustannukset olisivat 500e kuussa, minun ei ole enää järkeä mennä töihin. Palkasta kun vähennät päivähoitokustannukset, jää niin vähän rahaa että ei kannata työskennellä. Miehen palkasta säästetään se summa ihan helposti minkä saisin töistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 15:07"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 15:03"]

Ap, miksi et ole lähtenyt ulkomaille töihin kun Suomessa ei kannata tehdä työtä? Jos työhaluja olisi, luulisi mielen halajavan rajojen ulkopuolelle. Vai onko sittenkin niin, että sen sijaan että työnteko Suomessa ei kannata, onkin Suomessa liian houkuttelevaa jättäytyä työttömäksi.

[/quote]

Tänäänkin on palstamamman mielestä moni vain jättäytynyt vapaaehtoisesti työttömäksi.....

ihan silla ihan huvin vuoksi ovat vain halunneet jäädä työttömiksi

[/quote]

Ap:n avaus kyllä viittasi ihan nimenomaisesti vapaaehtoiseen työntekemättömyyteen - en viitisi edes kutsua sitä työttömyydeksi. Huonosta työmarkkinatilanteesta ja työpaikkojen katoamisesta voidaan keskustella sitten jossain toisessa ketjussa. Eikö sellainen tuolla jo ollutkin avattuna.

Vierailija
44/72 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi et ole lähtenyt ulkomaille töihin kun Suomessa ei kannata tehdä työtä? Jos työhaluja olisi, luulisi mielen halajavan rajojen ulkopuolelle. Vai onko sittenkin niin, että sen sijaan että työnteko Suomessa ei kannata, onkin Suomessa liian houkuttelevaa jättäytyä työttömäksi.

[/quote]

Ulkomailla ei pärjää suomenkielellä, ja minä en muita kieliä osaa. No jees, helou yms tietysti, mutta ne ei taida riittää?

Ja siksikin, että riski vakituisen työpaikan saamisesta on liian suuri. Kun parin kuukauden jälkeen väsyisin näyttelemään työntekoa, saisin varmaan karenssin tms jos irtisanoutuisin? Kuka minun elämiseni sitten maksaisi??? En yksinkertaisesti pysty itse huolehtimaan itsestäni ja elinkustannuksistani.

Kova aggressiivinen rääväsuisuus on vain kuorta jolla peitän osaamattomuuttani ja tietämättömyyttäni. :(

ap

Vierailija
45/72 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samankaltaisessa tilanteessa, kuin aloittaja, tosin asun omassa talossa. Töitä en saa mistään, olen jo 5 vuotta ollut ilman työtä, vaikka olen koulutettu. Silloin tällöin laitan hakemuksen, jos jotain kivaa ilmenee, mutta ikinä en pääse edes haastatteluun. Olen 48 vuotias, hyväkuntoinen ja normaalipainoinen, eli ei pitäisi olla ulkonäössäkään vikaa suuresti. Suomessa kertakaikkiaan ei ole enää muuta kuin orjatöitä tarjolla, ja niihin tehtäviin en lähde, koska jo työssäkäynti maksaa. Halvempaa elää kotona valtion elättinä. Aikaa on tehdä kaikenmoista, koira on yksi harrastuksistani, kuuntelen musiikkia todella paljon (netistä sitä löytää, kaikista genreistä kaikki huippuesitykset, maksutta). Myös harrastan musiikkia itse. 

Ottaisin koulutustani vastaavan työn, jos siitä maksettaisiin se 3000,- vähintään nettona kuukaudessa - alle sen ei ole järkeä lähteä kotoa ruuhkiiin. Joka päivä saa lukea, kuinka ihmisiä lomautetaan ja irtisanotaan. En ymmärrä, mitä Kataisen suunnitelmissa on - ilmeisesti lakkauttaa Suomi. Eihän tälle oikein muutakaan selitystä enää ole, kun terveet ihmiset viihtyvät kodeissaan :)

Vierailija
46/72 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, Pohjois-Norjan kalatehtailla ei paljon tarvi kieliä osata, suomella pärjää ihan hyvin ja tienaa myös suhteessa koulutusvaatimuksiin. Ja Suomessakin kyllä töitä on, kunhan vaan lasket rimaasi vähän alemmas (etenkin siitä kahdeksasta tonnista, jos kielitaitokaan ei ole hallussa). 

Vierailija
47/72 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaan pakko. Niin se systeemi on rakennettu toimivaksi. 

Vierailija
48/72 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas, joku veti niin pahasti herneet nenään että väitti olevansa minä. :D No, kukin toki tavallaan...minulla eli ketjun aloittaneella on kyllä kielitaitoa muttei mitään mielenkiintoa muuttaa ainakaan vielä.

Vierailija
49/72 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 15:16"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 15:07"]

[/quote]

Tänäänkin on palstamamman mielestä moni vain jättäytynyt vapaaehtoisesti työttömäksi.....

ihan silla ihan huvin vuoksi ovat vain halunneet jäädä työttömiksi

[/quote]

Ap:n avaus kyllä viittasi ihan nimenomaisesti vapaaehtoiseen työntekemättömyyteen - en viitisi edes kutsua sitä työttömyydeksi. Huonosta työmarkkinatilanteesta ja työpaikkojen katoamisesta voidaan keskustella sitten jossain toisessa ketjussa. Eikö sellainen tuolla jo ollutkin avattuna.

[/quote]

Itse ainakin luin ap.n kirjoittaneen kaksi kertaa, että ei ole saanut töitä, vaikka on hakenut.

Mitenhän me ihmiset luemme näitä aloituksia niin eri tavoin. Käsittääkseni tälläkin sivulla ap kirjoittaa, ettei ole saanut töitä

Vierailija
50/72 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen työtön. minulla ei ole lapsia, joten pärjään todella hyvin sossun rahalla. Työtä en halua. Minulle jää jopa satasia säästöönkiin kuukausista. Saan tehdä mitä huvittaa eikä kukaan määräile mihin aikaan herään ja milloin vapaa-aikani alkaa :)  Elämä on näin ihanaa...Harmi, että joskus joudun kuitenkin töihin. Tosin...ei niitä töitä saa edes ne,jotka haluavat, joten minä saanen olla rauhassa. Mitä nyt silloin tällöin käyn heittämässä kuukauden -parin harjoittelukeikan.

Vierailija
51/72 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 15:24"]

Ap, Pohjois-Norjan kalatehtailla ei paljon tarvi kieliä osata, suomella pärjää ihan hyvin ja tienaa myös suhteessa koulutusvaatimuksiin. Ja Suomessakin kyllä töitä on, kunhan vaan lasket rimaasi vähän alemmas (etenkin siitä kahdeksasta tonnista, jos kielitaitokaan ei ole hallussa). 

[/quote]

Höpö höpö. Ei kalatehtaille enää pääse. Se oli silloin ennen vanhaan, kun mentiin kalatehtaalle fileroimaan. Minäkin olin siellä nuorena. Mutta nykyään ei sinne enää pääse.

Vierailija
52/72 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se kalatehdas olisi tuossa jossakin pk-seudulla niin voisin mä sinne hakeakin. Mulla olisi vähän soppapuolen koulutustakin olemassa, että voisin vaikka kelvata. Mutta en mä mihinkään pohjoiseen lähde. Tosin, kuten tuossa joku jo sanoi, ei sinnekään enää töihin oteta. Taitaa olla Norjassa omastakin takaa riittävästi työhaluisia jopa pohjoiseen. Mutta vanhoilla koulutuksilla ei enää tee yhtään mitään ja uusia ei saa hankittua. Et kyl on Suomen byrokraatit tämän työttömän elämän vaikeaksi tehneet.

Mut mää vaan rilluttelen ja nautin elämästä!

Vierailija
53/72 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ap:sta ja kumppaneista paista työnvieroksuminen ja haluttomuus läpi jo rivien välistä ja se on syy miksi töitä ei tipu. Rillutelkaa vaan; ilmeisesti lähikuppilan ruusuna istuminen on elämän kohokohtia.

Vierailija
54/72 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vapaasti nauttikaa vaan elämästänne. Kuten huomaatte, työpaikat vähenevät ja vähenevät ja elätettävien määrä jo eläkeläistenkin muodossa kasvaa. Kun tukia leikataan ja työpaikat ovat kiven alla, voitte olla melko varmoja, että te ette ole ensimmäisten palkattavien joukossa. Sitten pitää vaan elellä ja nautiskella niiden pienempien tukien voimalla. Sääli vaan niitä oikeasti työttömiä, että siellä on olleet muutkin haaskalla.

Vierailija
55/72 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on vain positiivista, että kaikki työttömät eivät masennu vaan nauttivat elämästä.

Vierailija
56/72 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 15:52"]

Sehän on vain positiivista, että kaikki työttömät eivät masennu vaan nauttivat elämästä.

[/quote]

No niin minustakin. Mitä yhteiskunta tekee masentuneilla ja ehkä itsetuohoajatuksia tai joukkotuhoajatuksia pahimmassa tapauksessa päässään  pyörittelevillä työttömillä?!

Vierailija
57/72 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 14:42"]

Menkääpä itseenne ja miettikää, miksi teitä ärsyttää ja raivostuttaa kaltaiseni, jotka pärjäävät hienosti tuilla eivätkä edes tahdo mennä orjapalkalla töihin? Iso osa teistä on kateellisia, siksi. Teitä ärsyttää kun elätte elämäänne valmiin käsikirjoituksen mukaan, elätte kuten "kunnon kansalaisen" kuuluukin- vaan missä on kiitos tästä kaikesta? Teitä ärsyttää, koska vaikka kuvittelette olevanne parempia ihmisiä kuin se naapurin sossu-Sari pentuineen, totuus on että ette siltikään ole: Suomessa jokainen on samanarvoinen.

Muistakaa tämä ensi kerralla, kun sosiaalisen asuntotuotannon hedelmät sotkevat aluettanne ja varastavat polkupyöriänne. :)

[/quote]

Sä olet niiiiiiiin väärässä. Minä teen koko ajan kannattamatonta työtä, voisin aivn hyvin olla tekemättäkin mutta en missään nimessä halua. Aikuisen ihmisen pitää kantaa itse vastuunsa elämisestään ja lisäksi olen niin kummallinen tässä nyky-yhteiskunnassa, että haluan kantaa korteni kekoon. Tiedän, hyvin vieras ajattelutapa pummeille, jotka luulevat että ihmiset on aivopesty ajattelemaan näin :D Minä teen töitä osa-aikaisesti ja se on maailman paras ratkaisu. En todellakaan jaksaisi olla koko ajan vaan kotona. Sinä voit toki uskotella itsellesi mitä haluat ja on hyvä, että itsetuntosi on kunnossa, mutta kyllähän se on totta, että te työttömät luuseripummit (kaikki työttömät ei tietenkään ole, mutta se asenne) olette kakkosluokan kansalaisia. Ikävä kyllä. Mies tekee omasta halustaan kokopäivätyötä ( ja hitto mua hävettäisi jos miehenä olisi vätys) minä teen osa-aikatöitä ja silti meillä on uusi omakotitalo, säästöjä, elämme mukavaa elämää jne. Aivan toisin kuin te, jotka asutte vuokra-asunnossanne muiden armoilla. ME saamme päättää aivan itse, meillä on vapaus :) Ja tässä taloustilanteessa niitä tukia tullaan kyllä laskemaan, älä huoli. Lälläslää :)

Vierailija
58/72 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 13:47"]

Työpaikkoja ei juuri ole eikä opiskelemaan pääse, joten mitä pitäisi tehdä?

[/quote]

Muutama kysymys ap:lle.

- Montaako työpaikkaa olet hakenut viimeisen puolen vuoden aikana?

- Montaako opiskelupaikkaa hait kevään yhteishaussa?

- Entä montaako opiskelupaikkaa aiot hakea syksyn yhteishaussa?

Jos vastaus kaikkiin on nolla, niin olet antainnut kaiken sen mitä sinusta ja kaltaisistasi on tässä ketjussa kirjoitettu, ja oikeastaan enemmänkin.

Vierailija
59/72 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 15:56"]

[/quote]

No niin minustakin. Mitä yhteiskunta tekee masentuneilla ja ehkä itsetuohoajatuksia tai joukkotuhoajatuksia pahimmassa tapauksessa päässään  pyörittelevillä työttömillä?!

[/quote]

Näin minäkin ajattelen. Olen se, joka on nähnyt 90-luvun laman ja sen, että ihmiset jopa tappoivat itsensä sen takia. Lapset kärsivät vanhempien masennuksesta.

Joten parempi se kai on, että on tyytyväinen elämäänsä, jos ei saa töitä. Vai olisko mammat onnellisia, jos kaikki työttömät masentuneita tappaisivat itsensä ja lapset jäisivät orvoiksi.

Taitaa vielä Suomella mennä liian hyvin. Onneksi irtisanomisia tulee koko ajan lisää ja monella lähtee se omin käsin rakennettu talokin alta.

Elämä opettaa

Vierailija
60/72 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 16:20"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 15:56"]

[/quote]

[/quote]

Näin minäkin ajattelen. Olen se, joka on nähnyt 90-luvun laman ja sen, että ihmiset jopa tappoivat itsensä sen takia. Lapset kärsivät vanhempien masennuksesta.

Joten parempi se kai on, että on tyytyväinen elämäänsä, jos ei saa töitä. Vai olisko mammat onnellisia, jos kaikki työttömät masentuneita tappaisivat itsensä ja lapset jäisivät orvoiksi.

Taitaa vielä Suomella mennä liian hyvin. Onneksi irtisanomisia tulee koko ajan lisää ja monella lähtee se omin käsin rakennettu talokin alta.

Elämä opettaa

[/quote]

Näin on. Parempi jokseenkin tyytyväiset työttömät kuin tyytymättömät. Tyytymättömät työttömät ovat uhka yhteiskuntarauhalle ja sitä kukaan tuskin haluaa.