Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Astetta fiksumpi pizza

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kokeilin ja tuli tosi hyvää! Maistui epäileväiselle miehellekin :)

Vierailija
22/38 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi toki kutsua kotikeittiössään tekeleitään ihan miksi huvittaa, mutta muuten olisi sekaannuksien välttämiseksi syytä pysyttäytyä yleisesti hyväksytyissä termeissä.

Ajatellaanpa vaikka, että joku keksii laittaa parannella perinteistä ruistaikinaa ja laittaa sen päälle vaikkapa kantarellirisottoa ja parmesania. Varmaan ihan maukas lopputulos, mutta voiko sitä kutsua riisipiirakaksi?

Tai valmistaa tomaattisen jauhelihakastikkeen ja laittaa sitä kerroksittain uunivuokaan juustoraasteen ja erilaisten kasvisten kanssa. Epäilemättä hyvää, mutta voiko ruokaa kutsua lasagneksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa Kaisa! Pakko kokeilla tätä ohjetta :) Itselläni raskaus vasta tosi alussa, plussasin eilen, mutta haluan elää varsinkin nyt terveellisempää elämää johon kuuluu erityisesti ruokavalion järkeistäminen. Makeakoukusta haluaisin päästä eroon. Voimia loppumetreille!

Vierailija
24/38 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on elsassilainen Flammkuchen, tunnetaan Etelä-Afrikassa nimellä Flammekuchen. Löytyy myös googlaamalla.

Vierailija
25/38 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 09:17"]

Olen syönyt Italiassa paikallisten pitämässä  pizzeriassa pizzan, jossa ei ollut tomaattikastiketta lainkaan. Siinä oli pohjan päällä tonnikala-paloja, sipulia ja juusto. Rupeiskohan nää pizza-nimi-poliisit urputtaman sielläkin niille italialaisille, että "miten voitte kutsua tätä pizzaksi kun tästä puuttuu tomaattikastike jota mä oon aina syönyt Suomessa pizzan päällä!"

[/quote]

Tuota kai kutsutaan valkoiseksi pizzaksi. Itse en ole koskaan Italiassa käynyt enkä näin ehkä aidosta italialaisesta pitsasta tiedä.

Musta pitsa on kuitenkin ihana juttu just siinä, että sitä voi muunnella niin moneksi. Joskus voi vetää hyvällä halulla läheisen halpispitserian pitsoja, joskus syödä vähän tasokkaampaa paremmassa ravintolassa, joskus  tehdä kotona terveyspitsoja vaikka minkälaisilla pohjilla ja täytteillä. Hätätapauksessa pitsaksi voi musta halutessaan kutsua vaikka kaupan valmista leipää, johon laitettu täytteitä ja käytetty  uunissa. Kiva kun löytyy kaikille mieleistä ja sopivaa ja joka erityisruokavaliollekin löytyy...

Vierailija
26/38 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen periaate, että jos näen sen vaivan, että teen itse, teen vain terveellistä, eli sokeritonta ja gluteenitonta. Mitä järkeä olisi nähdä vaivaa, jonka palkintona on huono olo?!

Vierailija
27/38 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 16:02"]

Mulla on sellainen periaate, että jos näen sen vaivan, että teen itse, teen vain terveellistä, eli sokeritonta ja gluteenitonta. Mitä järkeä olisi nähdä vaivaa, jonka palkintona on huono olo?!

[/quote]

Ja nyt ihan Kaisan inspiroimana teen myös fiksua pitsaa, jonka pohjaan tulee tattari-, riisi- ja kookosjauhoa, vähän perunakuitua, maitorahkaa, luomumunia, kylmäpuristettua luomuoliiviöljyä ja ruususuolaa. Päälle stevialla makeutettua ketsoppia, luomunaudan jauhelihaa mustapippurilla, ruususuolalla ja valkosipulilla maustettuna, sipulia, ohuita tomaattisiivuja, 17% kermajuustoa raastettuna sekä vähän parmesaania ja pitsamaustetta.

Vierailija
28/38 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua henk.koht. kyllästyttää tämä suomalaisten ilottomuus ruoanlaiton kanssa: kaikesta väännetään niin pirun terveellistä (ja mautonta..), että kohta alkaa olemaan jokainen ruokalaji pilalla! Olikohan juuri Hesarissa, jossa ei voitu mannapuuroakaan tehdä perinteisesti vaan senkin kanssa kikkailtiin? Ja nyt sitten nämä maitorahka"pizzat"...huhheijaa!

Allergiat ym. erikseen, mutta kyllä pitäisi arjessa pärjätäkseen (+ painoa pitkällä tähtäimellä pudottaakseen..) mielestäni opetella syömään perusruokaa kohtuudella. Meillä on todella kieroutunut suhde ruokaan; suomalaisia naisia kiinnostaa kovasti ruoan terveellisyys ja täysjyvät, samaan aikaan omat vanhempamme ovat vielä 80-vuotiana elossa vaikka ovat syöneet ikänsä perunaa kastikkeella. Kuka sen kaiken Fazerin Sinisen ostaa? Miksi maksamme kalliita kilohintoja kumijuustoista ja mätämme leipää naamaan paketillisen päivässä? Jne.

Vierailija
29/38 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämän tapainen (mantelileipäohjeella tehty pohja, ilman leseitä yms) on meidänkin taloudessa ihan pitsasta mennyt. Itsellä kun ei vatsa vehnää juurikaan siedä mutta olen pitsan suuri ystävä niin...

Vierailija
30/38 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 16:48"]

Minua henk.koht. kyllästyttää tämä suomalaisten ilottomuus ruoanlaiton kanssa: kaikesta väännetään niin pirun terveellistä (ja mautonta..), että kohta alkaa olemaan jokainen ruokalaji pilalla! Olikohan juuri Hesarissa, jossa ei voitu mannapuuroakaan tehdä perinteisesti vaan senkin kanssa kikkailtiin? Ja nyt sitten nämä maitorahka"pizzat"...huhheijaa!

Allergiat ym. erikseen, mutta kyllä pitäisi arjessa pärjätäkseen (+ painoa pitkällä tähtäimellä pudottaakseen..) mielestäni opetella syömään perusruokaa kohtuudella. Meillä on todella kieroutunut suhde ruokaan; suomalaisia naisia kiinnostaa kovasti ruoan terveellisyys ja täysjyvät, samaan aikaan omat vanhempamme ovat vielä 80-vuotiana elossa vaikka ovat syöneet ikänsä perunaa kastikkeella. Kuka sen kaiken Fazerin Sinisen ostaa? Miksi maksamme kalliita kilohintoja kumijuustoista ja mätämme leipää naamaan paketillisen päivässä? Jne.

[/quote]

Terveellinen (gluteeniton, sokeriton) ei todellakaan ole mautonta, kun opettelee laittamaan itse kunnon ruokaa ja leipomaan puhtaista raaka-aineista! Mielestäni rasvankäytössä ei tarvitse pihistellä etenkään jos tarvetta laihduttaa ei ole - jo hyvistä rasvoista (ja luomuVOI on myös hyvä rasva) saa hyvää makua ja energiaa.

Ja nyt raskaana  (ja imetysaikanakin) syön myös sitä Fazerin sinistä kun mieli tekee, vaikka tekisi joka päivä, kunhan määrä pysyy kohtuullisena (max n. 2 riviä/pv) ;)

T: se joka ei tee itse mitään epäterveellistä, muttei myöskään mitään pahaa ja mautonta

Vierailija
31/38 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vinkkiä, että millä tuon rahkan voisi korvata? Ylipäätänsä gluteenittomiin tuotteisiin tulee monesti maitorahkaa, piimää, maitoa, kermaviiliä yms. Ne eivät meidän perheelle sovi kuin vain yhdelle. Olisi kiva saada vinkkejä, monta vuotta on nimittäin revitty hiuksia, että millä korvattaisiin...

Ja tosiaan laktoosittomatkaan tuotteet eivät käy. Joku kuitenkin saattaa ehdottaa niitä.

Vierailija
32/38 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 23:30"]

Onko vinkkiä, että millä tuon rahkan voisi korvata? Ylipäätänsä gluteenittomiin tuotteisiin tulee monesti maitorahkaa, piimää, maitoa, kermaviiliä yms. Ne eivät meidän perheelle sovi kuin vain yhdelle. Olisi kiva saada vinkkejä, monta vuotta on nimittäin revitty hiuksia, että millä korvattaisiin...

Ja tosiaan laktoosittomatkaan tuotteet eivät käy. Joku kuitenkin saattaa ehdottaa niitä.

[/quote]

Miksei tässä tapauksessa voi tehdä normaalia pizzapohjaa gluteenittomista jauhoista?

Vierailija
33/38 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä joskus lyhyeksi jääneen henkilökohtaisen karppausbuumini aikana kokeilin erilaisia piirakoita ja leipiä ilman jauhoja, niin korvikkeitahan ne on, eikä korvike koskaan vastaa oikeaa ja alkuperäistä. Jotkut niistä yritelmistä oli ihan syötäviä kyllä, vaikka taka-alalla kummitteli aina se pettymys kun ei se maistunut oikealta. Ja jotkut niistä oli ihan hirveitä, lähempänä munakasta kuin leipää. Tuossahan ei sitä munaa tietenkään olisi, mutta manteli maistui muistaakseni jotenkin epämääräisen makealle leivottuna noin.

Millainen rakenne ja suutuntuma tuossa pizzapohjassa on?

Vierailija
34/38 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 23:41"]

Mitä joskus lyhyeksi jääneen henkilökohtaisen karppausbuumini aikana kokeilin erilaisia piirakoita ja leipiä ilman jauhoja, niin korvikkeitahan ne on, eikä korvike koskaan vastaa oikeaa ja alkuperäistä. Jotkut niistä yritelmistä oli ihan syötäviä kyllä, vaikka taka-alalla kummitteli aina se pettymys kun ei se maistunut oikealta. Ja jotkut niistä oli ihan hirveitä, lähempänä munakasta kuin leipää. Tuossahan ei sitä munaa tietenkään olisi, mutta manteli maistui muistaakseni jotenkin epämääräisen makealle leivottuna noin.

Millainen rakenne ja suutuntuma tuossa pizzapohjassa on?

[/quote]

Ei ku jaa, olihan siellä ne munatkin. Jep jep. Se on makea munakas ja päällä höystöt. Näitä vastaavia on karppaus.infon reseptipuoli pullollaan.

35/38 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi teitä ihmiset <3 Rakkautta kaikille jotka on nyt pahoittaneet mielensä kun oli huono pizzaresepti. Jokainen voi itse tehdä sen oman pohjan vehnäjauhoista, öljystä, suolasta hiivasta ja vedestä. Ei tarvitse kuin kirjoittaa googleen "pizza resepti" niin löytyy kyllä. Tai voihan sitä kurvata pizzerian kautta.  

Tämä minun blogini tulee käsittelemään niitä ravinto- ja hyvinvointiasioita jotka tuovat minulle hyvän olon. Takana on yli 10 vuoden etsintä ja niiden omien hyvinvoinnin kulmakivien löytäminen. Jos nämä asiat eivät kosketa sinua, voit ihan vapaasti lukea muita blogeja ja elää elämääsi juuri niin kuin tähänkin saakka.  

Ravinto on ihan käsittämättömän voimakkaita tunteita herättävä aihe. Jostain syystä moni kokee omista ravintotottumuksistaan poikkeavat tavat toimia jotenkin uhkaavina tai negatiivisia tunteita herättävinä. Olemme kovin hanakoita arvostelemaan toisten valintoja ja olemaan oikeassa. Itse koen että on kivempi kokea mielenrauhaa kuin taistella oikeassa olemisesta.  

En karppaa enkä muutenkaan kutsu ruokavaliotani millään tietyllä nimellä. Syön ruokaa joka maistuu omaan suuhuni hyvältä ja josta minulle tulee hyvä olo. 

Vierailija
36/38 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin reseptiä ja tykkäsin :) Joskus näissä leivonnaisissa mantelijauho maistuu ikävästi läpi, mutta tässä tapauksessa minun versiossani oliiviöljy, suola  ja chiliketsuppi tekivät tehtävänsä eikä jauhon maku tullut läpi. Puolet meni eilen iltapalana ja puolet on tänään mukana töissä eväänä. Suosittelen kokeilemaan ravinnerikasta ja proteiinipitoista pizzaa / munakasta / rahkapiirakkaa tai miten sitä ikinä haluaakin nimittää ;)

Vierailija
37/38 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt Italiassa paikallisten pitämässä  pizzeriassa pizzan, jossa ei ollut tomaattikastiketta lainkaan. Siinä oli pohjan päällä tonnikala-paloja, sipulia ja juusto. Rupeiskohan nää pizza-nimi-poliisit urputtaman sielläkin niille italialaisille, että "miten voitte kutsua tätä pizzaksi kun tästä puuttuu tomaattikastike jota mä oon aina syönyt Suomessa pizzan päällä!"

Vierailija
38/38 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas, osa porukasta voisi ottaa peukun pyllystään pois ja vähän relata. :D

Ohje vaikutti tosi hyvältä, ja kun testaajatkin kävivät jo kehumassa niin taitaa tulla meille PITSApäivä tälle viikolle. ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan