Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten on mahdollista, että normaalipainon haarukka on niin valtava? Olen 166 pitkä ja normaalipainoni on 54-69kg! Mihin kohtaan tavoitepaino pitäisi asettaa?

Vierailija
27.08.2020 |

BMI-laskurin mukaan siis.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa "they are all 70kg" ja sieltä löytyy aika iso variaatio miltä tuon painoinen voi näyttää. 

Vierailija
42/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten painonkyttääminen on alistamisen muoto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

166 senttiselle 69 kiloa on kyllä jo melkoinen paino. Se on painoindeksin mukaan 190-senttiselle vielä normaalipaino :D

Vierailija
44/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymyksenasettelu oli näemmä taas liian vaikea joillekin. 

Miten te olette määritelleet sen oman tavoitepainon, jos olette sellaista miettineet? Ala- vai ylärajalle vai sille välille, ja millä perusteella? Vai oletteko tyytyväisiä, jos vaan pysytte siinä 15 kilon haarukan sisällä? Siinä on aivan valtava ero, painaako tämän pituisena 54 vai 69 kiloa! 

ap

Ilmeisesti minäkin sitten ilmaisin itseäni epäselvästi. Tavoitepaino on käsitteenä jo jotain, joka todennäköisesti jää saavuttamatta. Se on numero, jota kohti pyrkiä, ei muuta. Jos sen saavuttaa, on erittäin todennäköistä, että lihoo. Juuri vähän aikaa sitten uutisoitiin, että laihdutus lihottaa yli lähtöpisteen pitkällä tähtäimellä.

Kannattaa ennemmin miettiä, millaista elämää haluaa elää. Paljonko haluaa käyttää viikossa liikuntaan, montako ateriaa syödä päivässä, millaisia vaatteita käyttää, haluaako juoda baarissa viikottain.

Sitten alkaa elää toivomaansa elämää ja katsoo, mihin paino asettuu.

T. 3.

No hupsista!

Vastaukset: leppoisaa ja nautinnollista - 0-1h - monta ja hyvää - hyvin istuvia ja kauniita - en, mutta ruoan kanssa viiniä kyllä

Näillä opein olisin varmasti jo 100+ kiloa...

Varmastikin jossakin vaiheessa osaat esittää itsellesi kysymyksen, jonka vastaus kertoo, mikset halua painaa yli sataa kiloa. Muutenhan et edes olisi tässä ketjussa.

Vierailija
45/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te olette määritelleet sen oman tavoitepainon, jos olette sellaista miettineet? Ala- vai ylärajalle vai sille välille, ja millä perusteella? Vai oletteko tyytyväisiä, jos vaan pysytte siinä 15 kilon haarukan sisällä? Siinä on aivan valtava ero, painaako tämän pituisena 54 vai 69 kiloa! 

ap

Mä olen tyytyväinen painoon lähellä ylärajaa. Haluan näyttää naiselta.

Mulla taas on hyvä olla ja näytänkin parhaalta lähempänä alarajaa. Ylärajalla näytän tuhdilta emännältä tai joltain maatuskalta (naisellisiahan nekin toki on mutta en halua olla sillä tavalla naisellinen!) koska olen sirorakenteinen ja paino kertyy keskivartaloon varsinkin näin viisikymppisenä.

Vierailija
46/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Minulle hyvä tavoitepaino on sellainen, jossa minun on hyvä olla, vaatteet eivät purista eikä mikään pursuile, voin pitää vartalonmyötäisiä vaatteitta ja tunnen olevani hoikahko. Oleellista myös, että siinä painossa on suhteellisen helppo pysyä ja voin herkutella kohtuudella ja nauttia elämästä. 

Jokaisen kriteerit ovat erilaiset. Sinun pitää asettaa itsellesi omat tavoitteesi. Itselläni on aika oleellinen tuo, että vaatteet päällä on mukava olla ja voin pukea minkä tahansa vaatteen päälleni miettimättä, näkyykö jossain paljon mutturoita. Käytännössä tämä tarkoittaa normaalipainon sisällä sitä, että olen lähempänä alipainoa kuin ylipainoa. En kuitenkaan tiedä tarkkaa painoani, eikä sillä sinänsä ole merkitystä. Pidän mittarina vaatteiden istuvuutta ja hyvää, kevyttä oloa.  

Vierailija
47/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jossain sanottiin, että paino ei saisi oikeastaan nousta lukioikäisestä, jos olet ollut silloin ollut normaalipainoinen. Tosin jos paino nousee esimerkiksi lihasten kasvamisen vuoksi, siitä tuskin on paljon haittaa.

Monessakin paikassa sanotaan monenlaisia typeryyksiä. Lukioiässä monet pojat kasvavat vielä pituuttakin, ja ruumiinrakenne muuttuu sekä tytöillä että pojilla.

Lukioikäisen kokoisena pysyttely voi käydä itsestään joiltakin onnellisilta (tai itseltäni, joka olin lukiossa tuhti tyttö), mutta useimmille se on turhaa ja hyödytöntä pyristelyä.

Siinä varmaan tarkoitettiin ihan sellaista lukiosta juuri valmistunutta, joka lähtökohtaisesti on jo 19-vuotias. Ehkä olisi parempi sitten sanoa, että painon pitäisi pysyä samana kuin mikä se oli nuorena aikuisena. En kyllä ymmärrä miten tämä voisi olla huono ohje, jos kroppa on ollut jo alunperin kuosissa. Ei lihominen mitenkään lisää terveyttä, ellei ole alipainoinen tai ellei "lihominen" tule lihaksista.

Nyt pitäisi vielä kuulla, että miksi sen painon pitäisi pysyä samana.

Kirjoitit, ettei lihominen mitenkään lisää terveyttä. Ei se normaalipainon sisällä vähennäkään terveyttä.

Ja ei, en halua käyttää ylppäripukuani nyt nelikymppisenä. Se ei ole hyvällä tavalla retro.

En valitettavasti pääse tarkastamaan lähdettäni, koska en yhtään muista, mistä luin asiasta. Siinä puhuttiin kuitenkin tutkimuksesta, jonka tuloksista ilmeni, että jos lihoo jo viisi kiloa siitä nuoren aikuisen painosta, niin kuoleman todennäköisyys kasvaa. En tosiaan muista miten se sanasta sanaan meni, mutta lopputulos oli, ettei kannata lihoa normaalipainon sisälläkään.

Kukaan ei varmaan pakota sua pitämään ylppärimekkoa nelikymppisenä, jos et tahdo. Minä käytin ihan tyytyväisenä ylppärimekkoa joskus kolmikymppisenä, mutta mä en hirveästi muotia seuraile, joten retrous ei haittaa.

Vierailija
48/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä jonkun tietyn luvun jahtaaminen on vähän omituista, koska paino vaihtelee niin paljon. Mulla on siis sellainen normaalipainon haarukka, joka on 56-59 kiloa. Yleensä painoni pysyttelee siinä puolivälissä, mutta jos menkat nostattavat hetkellisesti painoa sinne 59 kilon hujakoille, ei tarvitse stressata. 

Vierailija
49/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jossain sanottiin, että paino ei saisi oikeastaan nousta lukioikäisestä, jos olet ollut silloin ollut normaalipainoinen. Tosin jos paino nousee esimerkiksi lihasten kasvamisen vuoksi, siitä tuskin on paljon haittaa.

Monessakin paikassa sanotaan monenlaisia typeryyksiä. Lukioiässä monet pojat kasvavat vielä pituuttakin, ja ruumiinrakenne muuttuu sekä tytöillä että pojilla.

Lukioikäisen kokoisena pysyttely voi käydä itsestään joiltakin onnellisilta (tai itseltäni, joka olin lukiossa tuhti tyttö), mutta useimmille se on turhaa ja hyödytöntä pyristelyä.

Siinä varmaan tarkoitettiin ihan sellaista lukiosta juuri valmistunutta, joka lähtökohtaisesti on jo 19-vuotias. Ehkä olisi parempi sitten sanoa, että painon pitäisi pysyä samana kuin mikä se oli nuorena aikuisena. En kyllä ymmärrä miten tämä voisi olla huono ohje, jos kroppa on ollut jo alunperin kuosissa. Ei lihominen mitenkään lisää terveyttä, ellei ole alipainoinen tai ellei "lihominen" tule lihaksista.

Kirjoitit, ettei lihominen mitenkään lisää terveyttä. Ei se normaalipainon sisällä vähennäkään terveyttä.

Ja ei, en halua käyttää ylppäripukuani nyt nelikymppisenä. Se ei ole hyvällä tavalla retro.

En valitettavasti pääse tarkastamaan lähdettäni, koska en yhtään muista, mistä luin asiasta. Siinä puhuttiin kuitenkin tutkimuksesta, jonka tuloksista ilmeni, että jos lihoo jo viisi kiloa siitä nuoren aikuisen painosta, niin kuoleman todennäköisyys kasvaa. En tosiaan muista miten se sanasta sanaan meni, mutta lopputulos oli, ettei kannata lihoa normaalipainon sisälläkään.

Kukaan ei varmaan pakota sua pitämään ylppärimekkoa nelikymppisenä, jos et tahdo. Minä käytin ihan tyytyväisenä ylppärimekkoa joskus kolmikymppisenä, mutta mä en hirveästi muotia seuraile, joten retrous ei haittaa.

Korrelaatio ja kausaliteetti ovat kaksi eri asiaa. Jäätelönsyönti ei tiettävästi lisää hukkumiskuolemia. En usko, että yksikään vakavasti otettava tutkija väittäisi, että viiden kilon lihominen normaalipainon sisällä kasvattaa kuolemanriskiä.

Laajoilla tilastoaineistoilla katsoenhan kuolemanriski on pienin lievästi ylipainoisilla. Jokainen kuitenkin ymmärtää, että ylipaino ei suojaa kuolemalta, vaan useat vakavat henkiset ja fyysiset sairaudet tuppaavat laihduttamaan ihmistä.

Vierailija
50/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 161 cm pitkä ja painan 70 kg. Olen tiimalasin mallinen, hoikkasäärinen, rinnat isot ja kiinteät, pakarat löytyy samoin vyötärö. Vyötärön ympärys saisi olla vähän vähemmän. Olen myös melko lihaksikas mutta yleisilme kaiken kaikkiaan aika hoikka ja ja naisellinen, sääret ja käsivarret jopa sirot. Viisi kiloa painavampana alan näyttää ylipainoiselta. 

Vierailija
51/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä painoin 15 vuotta sitten 72 kg ja olin ihan totaalisen läski plösö. Tänä päivänä painan tuon saman, eikä ole yhtään ylimääräistä löllöä. Välissä 15 vuotta salitreeniä ja muuta liikuntaa. Ihan turha tuijottaa sitä vaakaa. 

Vierailija
52/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruumiinrakenne on niin yksilöllinen asia, ettei kukaan osaa vastata aloittajan kysymykseen kuvaa näkemättä. Olen itse 165 cm pitkä ja luontainen ruumiinrakenteeni on hyvin siro, painan 50 kg enkä näytä kyllä mielestäni mitenkään "riisitautiselta" tai "pojalta." Olen painannut enemmänkin ja yli 54-kiloisena oloni on herkästi tukala, koska kilot pakkautuvat kaikki keskivartaloon tai kasvoihin turvotuksena. Eli pukeutumisesta tulee hankalaa, ja painon epätasainen jakautuminen näyttää ja tuntuu oudolta. 

Vierailija
53/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

61-62 kg on oikein hyvä.

Vierailija
54/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituus miinus sata on aika hyvä paino.

Vierailija
55/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Korrelaatio ja kausaliteetti ovat kaksi eri asiaa. Jäätelönsyönti ei tiettävästi lisää hukkumiskuolemia. En usko, että yksikään vakavasti otettava tutkija väittäisi, että viiden kilon lihominen normaalipainon sisällä kasvattaa kuolemanriskiä.

Laajoilla tilastoaineistoilla katsoenhan kuolemanriski on pienin lievästi ylipainoisilla. Jokainen kuitenkin ymmärtää, että ylipaino ei suojaa kuolemalta, vaan useat vakavat henkiset ja fyysiset sairaudet tuppaavat laihduttamaan ihmistä.

Löysin jonkinlaisen tutkimuksen aiheesta:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3873112/

In conclusion, these results suggest that excess weight-related mortality may be reduced among persons who enter adulthood with a low BMI, avoid gaining weight with age, and maintain a body mass within the healthy range over the course of adulthood.

Siinä tosin myös sanottiin, että muut tutkimukset ovat saaneet erilaisen tuloksen. En ole tuon alan tiedemies, joten en voi ottaa kantaa tuon tutkimuksen luotettavuuteen.

Mutta mulle on ihan sama, mitä ihmiset painaa. Itse viihdyn kohtuullisen alhaisessa painoindeksissä enkä todellakaan halua tästä lihoa.

Vierailija
56/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas on hyvä olla ja näytänkin parhaalta lähempänä alarajaa. Ylärajalla näytän tuhdilta emännältä tai joltain maatuskalta (naisellisiahan nekin toki on mutta en halua olla sillä tavalla naisellinen!) koska olen sirorakenteinen ja paino kertyy keskivartaloon varsinkin näin viisikymppisenä.

Minäkin ole sirorakenteinen. Mulla kertyy tasaisesti vartaloon. Mun on hyvä olla näin. En näytä tuhdilta emännältä tai maatuskalta. Meitä on erilaisia.

50v.

Vierailija
57/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pituus miinus sata on aika hyvä paino.

Miehillä tuo tai miinus 90. Naisille kokemukseni mukaan miinus 105 tai 110. Noin yleensä, jos miehellä enemmän lihasta ja naisella jotain muotoja.

Vierailija
58/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Oma tavoitepaino on siinä kohdin missä se pysyy tasaisesti omilla elintavoilla ja missä itsellä on hyvä olla. Minulle ei ole väliä painanko 65 kg, 70 kg vai 75 kg, jos oloni on hyvä. Nyt olen 70 kg/ 174 cm ja tunnen oloni hyväksi. Saan syödä kohtuuden rajoissa mitä haluan ilman, että sillä on suurtakaan merkitystä painooni. Jos haluan käydä jäätelöllä tai nauttia saunakaljan, niin sitä varten ei tarvitse lähteä ylimääräiselle lenkille. 

Vierailija
59/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asetin tavoitepainokseni pituus - 100 ja tässä lukemassa on ollut helppo pysyä tekemättä mitään.

Vierailija
60/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kurkkaa vaikka normaalijakaumaa. Se keskikohtahan on aika leveä ja sitten ne ääripäät ovat siellä reunoilla kapeammat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän