Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten on mahdollista, että normaalipainon haarukka on niin valtava? Olen 166 pitkä ja normaalipainoni on 54-69kg! Mihin kohtaan tavoitepaino pitäisi asettaa?

Vierailija
27.08.2020 |

BMI-laskurin mukaan siis.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymyksenasettelu oli näemmä taas liian vaikea joillekin. 

Miten te olette määritelleet sen oman tavoitepainon, jos olette sellaista miettineet? Ala- vai ylärajalle vai sille välille, ja millä perusteella? Vai oletteko tyytyväisiä, jos vaan pysytte siinä 15 kilon haarukan sisällä? Siinä on aivan valtava ero, painaako tämän pituisena 54 vai 69 kiloa! 

ap

Ilmeisesti minäkin sitten ilmaisin itseäni epäselvästi. Tavoitepaino on käsitteenä jo jotain, joka todennäköisesti jää saavuttamatta. Se on numero, jota kohti pyrkiä, ei muuta. Jos sen saavuttaa, on erittäin todennäköistä, että lihoo. Juuri vähän aikaa sitten uutisoitiin, että laihdutus lihottaa yli lähtöpisteen pitkällä tähtäimellä.

Kannattaa ennemmin miettiä, millaista elämää haluaa elää. Paljonko haluaa käyttää viikossa liikuntaan, montako ateriaa syödä päivässä, millaisia vaatteita käyttää, haluaako juoda baarissa viikottain.

Sitten alkaa elää toivomaansa elämää ja katsoo, mihin paino asettuu.

T. 3.

Vierailija
22/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. ihannepaino riippuu aika paljon ihmisen ruumiinrakenteesta. Onko ns. hentoluinen vai romuluinen. Ja ei, en nyt puhu siitä luiden painosta, vaan siitä, onko ihmisellä kapeat hartiat, kapea rintakehä, kapea lantio, kapeat ranteet ja nilkat jne. Vaiko toisesta ääripäästä leveälanteinen ja -harteinen. Myös luontaisessa lihaksikkuudessa on eroja, samoin muissa perinnöllisissä tekijöissä. Nämä kaikki vaikuttavat siihen, mihin painoväliin ns. normaali, terve paino asettuu. Tuo normaalipaino on sellainen, joka pysyy yllä terveelisillä elämätavoilla ilman kummankaan ääripään dieettejä ja hirveää panostusta. Eli ei vaadi aivan äärimmäistä ruoasta tinkimistä himoliikuntaan yhdistettynä, mutta ei myöskään pysy yllä sillä, että ei tee mitään ja syö ihan mitä sattuu.

Jos tällä hetkellä painat esim. 75 kiloa, ja mielestäsi elämäntapasi ovat kuitenkin jotakuinkin terveelliset, voi olla, että tavoitepaino kannattaa asettaa tuonne lähemmäs yläpäätä. Jos painat 75 kiloa ja tiedät, että syöt päin honkia, etkä liiku ollenkaan, voi olla, että tavoitepainon voi loppupeleissä asettaa alemmas. Jos taas painat 50 kiloa hirveän kituuttelin ja jatkuvan liikkumisen seurauksena, voi olla että oikea ihannepainosi on jossain siellä 60 kilon paikkeilla. Jos 50 kg paino pysyy yllä ihan normaaleilla elämäntavoilla ilman himoliikuntaa ja olet sirorakenteinen, voi tuo olla sinulle jopa ihan hyvä paino tai ainakin ihannepainosi on siellä BMI:n alarajoilla. Ja jos olet jo jotain tuolta kiloväliltä, mieti ovatko elämätapasi jotakuinkin keskimäärin terveelliset vai onko jossain korjattavaa. Voi olla, että olet juuri hyvän painoinen nyt, mutta voi myös olla, että pari kiloa lisää tai vähemmän olisi sinulle se tervein paino. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kysymys on siitä, mihin hyvällä ruokavaliolla painosi asettuu. Eli on väärin ajatella joku paino, jota varten syö. Sen sijaan pitää ajatella, että syö terveellisesti ja paino asettuu sitten tuolla painohaitarilla siihen mihin asettuu :)

Kiitos, tämä on varmaan oikea tapa ajatella! Elämäntaparemontti menossa ja paino on jo alkanut hyvin laskea terveellisempien tapojen ansiosta. Joillain tuntuu olevan niin kovin selkeä kiloraja mielessä, mihin he tähtäävät, että aloin miettiä, mistä se oikein tulee. :)

Paras keskittyä omaan matkaan vaan.

ap

Vierailija
24/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki riippuu hurjasti ruumiinrakenteesta, koska siro ja keijukaismainen on kyllä melkoisen tuhdissa kunnossa normiBMIn ylärajalla. Vastaavasti taas kropaltaan sellainen vanttera jässikkä on just sopiva silloin ja normiBMIn alarajalla (jos sinne edes pääsee) liki jo anorektinen olemukseltaan.

Kantsii miettiä vaikkapa hevosia, niissäkin on todella sirorakenteisia, lämminverisiä arabialaisia ja sitten on kylmäverisiä suomenhevosia ja vaikkapa niitä mitkä kiskoo kaljamainoksissa sitä olutlastia.. Meinaan siis, että vaikka olisikin ylipainoa niin kyllä sen oman ruumiinrakenteensa silti yleensä tietää.

Vierailija
25/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 168cm ja ihannepainonhaarukka 54-70kg.

Painan tällä hetkellä 80kg. Olen alkuvuodesta saanut jo reilun 10kg alas. Pidän omaa tavoitettani tuossa 70 kilossa, koska jos sen alle menee, elämä on yhtä pelkkää palelemista. On se sitä tuossa 70 kilossakin. 73 olisi mulle sopiva, ettei palele ihan niin kamalasti.

Löydät kyllä oman hyvän olosi jostain tuosta painohaarukasta. Liian alhaista painoa ei varmaan voi edes pitää.

N45

Vierailija
26/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavoitepaino asettuu siihen kohtaan, missä on hyvä olla. Jaksat liikkua, pystyt syömään tarpeeksi että sinulla on hyvä olo.

Ilmeisesti tykkäät numeroista ja mittaamisesta? Mittaa vyötärönympärystä mieluummin kuin painoa.

Normaalipainon haarukka on suuri mm. siksi, että ihmisillä on tissit/ei ole tissejä. Se on yksilöllistä. Jos sulla on paljon lihaksia, painat enemmän kuin ihminen, jolla ei niitä ole erityisemmin. Miehillä on pienempi ihanteellinen rasvaprosentti kuin naisilla.

Jos haluat olla ns. normaalipainoinen, et voi laskea oikeaa painoa kilon tarkkuudella, koska sellaista ei ole.

Jos haluat olla normaalikokoinen ja keskiverto, syö terveellisesti ja liiku riittävästi.

Vierailija
27/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te olette määritelleet sen oman tavoitepainon, jos olette sellaista miettineet? Ala- vai ylärajalle vai sille välille, ja millä perusteella? Vai oletteko tyytyväisiä, jos vaan pysytte siinä 15 kilon haarukan sisällä? Siinä on aivan valtava ero, painaako tämän pituisena 54 vai 69 kiloa! 

ap

Jossain sanottiin, että paino ei saisi oikeastaan nousta lukioikäisestä, jos olet ollut silloin ollut normaalipainoinen. Tosin jos paino nousee esimerkiksi lihasten kasvamisen vuoksi, siitä tuskin on paljon haittaa.

Monessakin paikassa sanotaan monenlaisia typeryyksiä. Lukioiässä monet pojat kasvavat vielä pituuttakin, ja ruumiinrakenne muuttuu sekä tytöillä että pojilla.

Lukioikäisen kokoisena pysyttely voi käydä itsestään joiltakin onnellisilta (tai itseltäni, joka olin lukiossa tuhti tyttö), mutta useimmille se on turhaa ja hyödytöntä pyristelyä.

Vierailija
28/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse 173 pitkä ja painossa 58 kg on vyötärönympärykseni jo 78 cm eli näytän jo tuossa painossa melko tanakalta. Silti "lihomisvaraa" olisi vaikka kuinka paljon BMIn mukaan.

10cm lyhyempänä ja 57kg painavana olen ollut hoikka ja hyvävointinen. Toki eräs ihminen sanoi minua tanakaksi 163/45 lähes anoreetikkona, kun en oikein pystynyt syömään mitään ja voin kaikin tavoin pahoin.

Vierailija
29/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on terveyden kannalta katsottuna se normaalipaino. Noissa painorajoissa ei tule terveysongelmia yli- tai alipainon kanssa. Jos se on noin niin ei kai sitä voi sen tarkemmin määritellä.

Ei oo ihan noinkaan.

BMI on sekin WHOn asteikko. No eiköhän joku hoikkakroppaimem somali tai hentoluinen filippiiniläinen olekin 'normaalipainossaan' vähän eri painossa kuin ruandalaisten leveäperse tai suomalainen persjalkanen, noin esim.omaisesti.

Eli on aika pöhköä pitää tavoitteena sitä BMI-alarajaa, siinä suurin osa suomalaisista näyttää joko koko lailla anorektisilta...

Mäkin veikkaan että ensin tavoitteeksi normipainon yläraja ja siitä sitten vähitellen, lihaksia kasvatellen, 21-22 BMihin

Vierailija
30/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jossain sanottiin, että paino ei saisi oikeastaan nousta lukioikäisestä, jos olet ollut silloin ollut normaalipainoinen. Tosin jos paino nousee esimerkiksi lihasten kasvamisen vuoksi, siitä tuskin on paljon haittaa.

Monessakin paikassa sanotaan monenlaisia typeryyksiä. Lukioiässä monet pojat kasvavat vielä pituuttakin, ja ruumiinrakenne muuttuu sekä tytöillä että pojilla.

Lukioikäisen kokoisena pysyttely voi käydä itsestään joiltakin onnellisilta (tai itseltäni, joka olin lukiossa tuhti tyttö), mutta useimmille se on turhaa ja hyödytöntä pyristelyä.

Siinä varmaan tarkoitettiin ihan sellaista lukiosta juuri valmistunutta, joka lähtökohtaisesti on jo 19-vuotias. Ehkä olisi parempi sitten sanoa, että painon pitäisi pysyä samana kuin mikä se oli nuorena aikuisena. En kyllä ymmärrä miten tämä voisi olla huono ohje, jos kroppa on ollut jo alunperin kuosissa. Ei lihominen mitenkään lisää terveyttä, ellei ole alipainoinen tai ellei "lihominen" tule lihaksista.

Vierailija
31/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrittelisin oman ihannepainon tuonne rajojen sisälle niin että olo on hyvä ja pystyy elämään loppuelämän syöden niinkuin tuossa painossa olo vaatii, peiliin tai vaakaan ei tarvitse tuijottaa taukoamatta.

Vierailija
32/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kysymys on siitä, mihin hyvällä ruokavaliolla painosi asettuu. Eli on väärin ajatella joku paino, jota varten syö. Sen sijaan pitää ajatella, että syö terveellisesti ja paino asettuu sitten tuolla painohaitarilla siihen mihin asettuu :)

Kiitos, tämä on varmaan oikea tapa ajatella! Elämäntaparemontti menossa ja paino on jo alkanut hyvin laskea terveellisempien tapojen ansiosta. Joillain tuntuu olevan niin kovin selkeä kiloraja mielessä, mihin he tähtäävät, että aloin miettiä, mistä se oikein tulee. :)

Paras keskittyä omaan matkaan vaan.

ap

Olikohan se eilen, kun tällä palstalla suunnilleen pituisesi ylipainoiset naiset ilmoittivat tavoitepainokseen noin 53 kiloa. En kommentoinut silloin mitään, mutta mielessäni mietin, kuinka monella muulla elämänalueella ihmiset tarkoituksella asettavat tavoitteita, joissa eivät todennäköisesti pysy.

Nuori, joka hädin tuskin pääsee keskiarvollaan lukioon, päättää kirjoittaa ylioppilaaksi kahdessa vuodessa? Toivottavasti ei.

Henkilö, jolla on pikavippejä ja jääkaappi poksahtamassa, päättää alkaa osakesijoittajaksi? No jos ensin pääsisi siitä vippikierteestään.

Jostakin syystä painon kohdalla onkin monen mielestä hienoa asettaa kohtuuttomia tavoitteita sen sijaan että pistäisi perusasiat kuntoon ja olisi tyytyväinen itseensä.

- 3.

Vierailija
33/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ilmeisesti minäkin sitten ilmaisin itseäni epäselvästi. Tavoitepaino on käsitteenä jo jotain, joka todennäköisesti jää saavuttamatta. Se on numero, jota kohti pyrkiä, ei muuta. Jos sen saavuttaa, on erittäin todennäköistä, että lihoo. Juuri vähän aikaa sitten uutisoitiin, että laihdutus lihottaa yli lähtöpisteen pitkällä tähtäimellä.

Kannattaa ennemmin miettiä, millaista elämää haluaa elää. Paljonko haluaa käyttää viikossa liikuntaan, montako ateriaa syödä päivässä, millaisia vaatteita käyttää, haluaako juoda baarissa viikottain.

Sitten alkaa elää toivomaansa elämää ja katsoo, mihin paino asettuu.

T. 3.

No hupsista!

Vastaukset: leppoisaa ja nautinnollista - 0-1h - monta ja hyvää - hyvin istuvia ja kauniita - en, mutta ruoan kanssa viiniä kyllä

Näillä opein olisin varmasti jo 100+ kiloa...

Vierailija
34/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Miksi ihmeessä pitäisi olla joku tavoitepaino? Mieti sitä ja vastaa.

Vierailija
35/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Mä olen tyytyväinen painoon lähellä ylärajaa. Haluan näyttää naiselta.

Vierailija
36/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jokaisen ihannepaino riipu ruumiinrakenteesta. Itselläni on suhteellisen isot rinnat, leveät hartiat ja vahvat lihakset vähäiselläkin vaivalla/treenillä (Olen kai suomalaista vahvaa maatiaisrotua), joten ihannepainoni on normaalin ylärajalla. Lähellä alarajaa ollessani parikymppisenä palelin ja tunsin oloni heikoksi.

Vierailija
37/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse 173 pitkä ja painossa 58 kg on vyötärönympärykseni jo 78 cm eli näytän jo tuossa painossa melko tanakalta. Silti "lihomisvaraa" olisi vaikka kuinka paljon BMIn mukaan.

10cm lyhyempänä ja 57kg painavana olen ollut hoikka ja hyvävointinen. Toki eräs ihminen sanoi minua tanakaksi 163/45 lähes anoreetikkona, kun en oikein pystynyt syömään mitään ja voin kaikin tavoin pahoin.

Tarkoitin vyötäröäni. Mittanauha ei huijaa, mutta vyötärö saa minut näyttämään paljon tukevammalta kuin olen. Moni enemmän painava näyttää hoikemmalta kapean vyötärönsä ansiosta.

Vierailija
38/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Siinä varmaan tarkoitettiin ihan sellaista lukiosta juuri valmistunutta, joka lähtökohtaisesti on jo 19-vuotias. Ehkä olisi parempi sitten sanoa, että painon pitäisi pysyä samana kuin mikä se oli nuorena aikuisena. En kyllä ymmärrä miten tämä voisi olla huono ohje, jos kroppa on ollut jo alunperin kuosissa. Ei lihominen mitenkään lisää terveyttä, ellei ole alipainoinen tai ellei "lihominen" tule lihaksista.

Nyt pitäisi vielä kuulla, että miksi sen painon pitäisi pysyä samana.

Kirjoitit, ettei lihominen mitenkään lisää terveyttä. Ei se normaalipainon sisällä vähennäkään terveyttä.

Ja ei, en halua käyttää ylppäripukuani nyt nelikymppisenä. Se ei ole hyvällä tavalla retro.

Vierailija
39/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Minusta on tosi outo ajatus, että pitäisi olla joku tuulesta temmattu kilomäärä tavoitteena ja sen mukaisesti täytyy ruokailun, liikunnan, aineenvaihdunnan, kaiken, määräytyä. Jos syö kutakuinkin terveellisesti ja liikkuu edes jossain määrin, paino asettunee aika luonnostaan johonkin kohtaan sillä vaihteluvälillä. Näinhän usein käy murrosiän päätteeksi. Jos paino siitä jonkin kilon nousee, niin nouskoon, mutta salakavala jatkuva nouseminen on merkki siitä, että elämäntavoissa on korjattavaa. Ja sittenkin se päähuomio pitää laittaa niihin elämäntapoihin, ei vaakaan. Ajattelen, että se bmi on apuväline sen hahmottamiseksi, onko elämäntavat kunnossa, ei itse päämäärä.

Olen itse rakenteeltani roteva, enkä ikinä ole ollut bmi-vaihteluvälin alapäässä, vaan aina enempi yläpäässä ja minusta se on ihan loogista. Ja koska olen vielä pitkä, en ole ikinä voinut asettaa mitään tavoitetta painaa "naiselliset korkeintaan 60 kg" tms. ihan hatusta vedettyä.

Vierailija
40/66 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mä olen tyytyväinen painoon lähellä ylärajaa. Haluan näyttää naiselta.

Ja haukkua samalla meidät muut naiset miehiksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi