Elatusapuvelka vanhenee 5 vuodessa.
Miksi menee noin? Eihän mikään muukaan velka vanhene noin?
Kommentit (28)
Onkohan toi jotenkin muuttunut, kun mun isä kuoli 80-luvun lopulla niin kuolinpesän ensimmäinen velanperijä oli Helsingin kaupunki, syy maksamattomat elatusavut. Siihen aikaan kaupungin sosiaalihuolto maksoi noi jos jäivät varsinaiselta vanhemmalta maksamatta. Tosin siis kaupunki oli ne kyllä laittanut perintään jo aikaa aiemmin...
Maksaako valtio oikeasti elatusavut jos ei vanhempi hoida? Mä olen aina luullut että maksu tulee kunnan sosiaalitoimen budjetista.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 18:36"]
Maksaako valtio oikeasti elatusavut jos ei vanhempi hoida? Mä olen aina luullut että maksu tulee kunnan sosiaalitoimen budjetista.
[/quote]
Ennen kunta maksoi, mutta se siirtyi kelan hoidettavaksi. Ja työttömän sossun elätin ei tarvitse todennäköisesti maksaa takaisin, vaan saa vapautuksen kunhan hakee, siis kaikkein pienimmillä, alle tonnin tuilla elävät.
elatusmaksu ja elatusapu on sama asia. Elatustuki on se, minkä Kela maksaa lähivanhemmalle, jos elatusvelvollinen ei maksa elareita. Kela perii elatustuen takaisin elatusvelvolliselta korkojen kera.
Laki elatusavun vanhenemisesta muuttui 1998. Sitä ennen ne taisivat ollakin ikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö tiedä että monet valtion tai kunnan maksut vanhenevat viidessä vuodessa ja vanhenevat todellakin lopullisesti vaikka perinnän uusisi säännöllisesti? Tällaisia ovat maksut jotka menevät ulosottoon ilman oikeudenkäyntiä kuten esim. kunnalliset terveyskeskus ja sairaalamaksut, kunnalliset päiväkodin maksut sekä käsittääkseni myös HSL:n sakot liputta matkaamisesta.
Kaikki Kelalle maksettavat maksut vanhenevat käsittääkseni myös viidessä vuodessa. Korjatkaa jos joku asia ei pidä paikkaansa. Ainakin noista terveys- ja päiväkotimaksuista tiedän että pitää paikkaansa tuo viiden vuoden sääntö.
Opintolaina on normaali velka eli vanhentuu Kelallekin vasta 15 vuodessa erääntymisestä eli siitä, kun on siirtynyt Kelalle.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 10:47"]
Ei mene noin. Meidän faija oli mutsille velkaa elatusmaksuja kun kuoli. Faijan mutsilla oli omaisuutta, ja hänen kuollessaan perintö kuului meille lapsenlapsille, koska faijaa ei enää ollut. Meiltä perittiin siitä mummon omaisuudesta ENSIN faijan elatusmaksuvelat pois mutsille, ennen kun saatiin mummon loppu perintö. Että se velka ei kyllä vanhene ikinään!
[/quote]
Tuo ei kyllä todellakaan pidä paikkaansa