Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puuh, mies alkoi jo nyt inistä jouluahjoista.

Vierailija
16.09.2013 |

Tai oikeastaan rahasummasta, joka niihin viime vuonna laitettiin ja mitä tänä vuonna tullaan laittamaan (noin suunnilleen).

Lahjoja ei suinkaan osteta koko suvulle, vain omille lapsille (2kpl, 7v. ja 3v.) sekä siskonpojalle (yksi paketti tavallisesti).

Viime vuonna esikoisen lahjoihin meni noin 270e, kuopuksen puolet vähemmän (on sen verran pieni, ettei noin muutoinkaan ymmärtänyt pakettien päälle.). Esikoinen sai mm. "robottiauton" (pitkään ja hartaasti toivottu, hintaa 70e), legopaketin (100e), ritarilinnan (50e). Sitten päälle muutama pienempi paketti vielä. 

Paketteja ei siis ollut mitään ihan kauheaa kasaa (me vanhemmat taisimme ostaa kuusi lahjaa). Miehen mielestä määrä oli aivan liian suuri ja rahaa meni liikaa. Minä taasen olen ihan toista mieltä. Lahjat oli tarkkaan harkittu (pojan toiveita kuunnellen) eivätkä olleet mitään pikkusälää.

Nyt tuli sitten puhetta tämän joulun paketeista. Kuopuksen lahjoihin menee luultavasti aika lailla sama määrä rahaa kuin viime vuonna (ei osaa vielä pyytää edes mitään) mutta esikoisen summa tulee luultavasti hieman nousemaan. On tässä syksyn aikana jo kertoillut, mitkä olisivat kivoja leluja (nooh, lähinnä nuo legot ovat nyt olleet pinnalla ja kyllä niillä sitten leikitäänkin) ja niiden mukaan yritän sitten ostella mieleisiä paketteja. 

Sinällään ymmärrän miehen valituksen koska todellakaan ei olla mitään rikkaita mutta olen pitkin vuotta laittanut vähän rahaa sivuun, tiedossa kun on että se joulu tulee joka vuosi. Emme siis joudu tinkimään muusta. Ärsyttää vain niin maan perhanasti tuo ininä (joka sekin alkaa joka vuosi hyvissä ajoin). Emme kauheasti pitkin vuotta ostele leluja lapsille joten mielelläni sijoitan sitten jouluun. 

Heräsi nyt ihan mielenkiinto siitä, millaisia summia te laitatte lasten joululahjoihin. 

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole ikinä laitettu noin paljon rahaa lasten lahjoihin. Meillä lahjoilla on enemmänkin symboliarvoa. Niitä ostetaan ja annetaan, mutta koko vuoden leluhankintoja ei kasata jouluun.

Vierailija
2/19 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ymmärrän miestäsi. Toisille se on 270 € yhden lapsen lahjoihin on paljon, vaikkei olisi kyse siitä etteikö rahaa olisi.  Kyse on siitä, että vähempi riittää. Että jouluna ei tarvitse olla kuin yksi isompi lahja esimerkiksi, varsinkin jos lahjoja tulee joiltain muiltakin. Mä mielelläni käytän mahdollisimman vähän rahaa lahjoihin, mutta siten, että lapsi saa jotakin, mitä haluaa (mutta mikä olisi mielellään myös suht. hyödyllistä, eli  ihan mitä vaan ei saa vaikka kuinka haluaisi.) Jotkut ei halua kerätä paljoa tavaraa kotiinsa, vaikka lapsi kuinka haluaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No... Meillä lapset saavat noin 300 eurolla lahjoja per nuppi, mutta ovatkin teini-ikäisiä ja yleensä tuo 300 euroa on sisältänyt yhden isomman jutun ja loput sitten semmoista hyödyllistä kuten vaatettta ym, eli ei mitään turhaa. Tänä jouluna voi olla, että menee vanhimmalle vähän isompi summa, kun tarvitsisi uuden tietokoneen.

Mutta alakouluikäiselle.. No, onhan tuo kyllä aika iso summa. Silloin kun meidän lapset olivat alakouluikäisiä, niin itse ostimme ehkä yhden isomman jutun ja sitten vaatetta. Loput lahjat tulivat isovanhemmilta, kummeilta jne. ja kyllä niistä kertyi niin isot kasat, että huhhuh, jos oltaisiin itse ostettu vielä lisää.

Vierailija
4/19 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kyllä paljon lahjoaja. Kotoa tuo malli ei tule, vanhempani olivat sitä mieltä, kun olin lapsi, että vähemmän on enemmän, eikä koskaan saatu kuin muutamia paketteja.

Rakastan vain lahjojen antamista jouluna. Lahjoja minulta saa n. 15 ihmistä. Vaikea sanoa summaa, lahjoja haalin monta kuukautta, nytkin kaapissa on jo useita joululahjoja. Tosin omalle teinille ei vielä mitään.

Vierailija
5/19 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa voi laittaa oman varallisuuden mukaan, mutta lukumäärässä kannattaa pitää joku roti. Kaikkia toiveita ei tarvitse toteuttaa.

Vierailija
6/19 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalleimmat joululahjat lapsilleni olen ostanut viime vuonna; nuorempi sai uuden kännykän ja vanhempi järjestelmäkameran ja sille laukun. Kännykkä oli n. 200 euroa ja kamera n. 600 euroa.

Miesystävä antoi kummallekin lapselle uudet läppärit. 

Lapset ovat  iältään 14 ja 10.

Tänä vuonna on vuorossa huomattavasti halvemmat lahjat. Esikoinen on toivonut uutta putkea kameraansa ja luultavasti sen tulee myös saamaan. Kuopus on pyytänyt Legoja.

Vierailija
7/19 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taas.

Muilta lahjoja ei tule, joten meidän vanhempien ostamat lahjat ovat ainoita. Eli viime vuonna esikoinen sai kuusi pakettia ja kuopus muistaakseni 4. 

Vaatteita emme osta lahjaksi, minusta ne ovat ns. arkinen juttu ja niitä ostetaan pitkin vuotta tarpeen mukaan. Teini-ikäinen totta kai on eri juttu. Jouluna voi sitten ostaa vaikka kalliimman merkkivaatteen jos sellaista on toivottu. 

Lahjoissa tosiaan menen aika paljon lasten (lapsen) toiveiden mukaan. Ei hän tietenkään kaikkea toivomaansa saa vaan me vanhemmat katsomme, millä tulee aivan varmasti leikittyä (tähän mennessä ollaan osattu valita lahjat hyvin). Toiveet ovat olleet usein aika kalliita (rahan päälle ei ymmärrä mitään joten on ihan sattumaa) joten senkin takia tietysti paketeille tulee hintaa. 

Mihinkään kilpavarusteluun ei olla lähdetty eikä lähdetä, koska emme todellakaan halua olla "velkavankeudessa" yhden joulun takia. Eli budjetti on kuitenkin laskettu tarkkaan.

Vierailija
8/19 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen tuon ikäisiltä täyttänyt vain yhden ison toiveen (eli pitäisi valita ottaako sen satasen legopaketin vai sen robottiauton), joten minun näkökulmastani lapsesi on hemmoteltu ja ostatte liikaa. Mutta tiedän että monet ostavat kakaroilleen paljon enemmän ja isompaa. En voi hyvksyä kun tiedän että suurin osa maapallon lapsista näkee tälläkin hetkellä nälkää ja tekee sitä romua meille.

Ja ei, suku ei lahjo, paitsi sukilla ja lapasilla.

Vierailija
9/19 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajutako kehari, että jouluun ei ole enää oikeasti pitkä aika? Ollaan syyskuun puolivälissä jo.

Paremman väen lahjat on pitänyt laittaa tilaukseen aikaa sitten jos edes haaveilee saavansa ne jouluksi.

Vierailija
10/19 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no miks sinä saisit yksin päättää paljonko kulutatte lahjoihin? Eikö sitä voi yhdessä keskustella asiasta varsinkin jos mies on tyytymätön sinun ratkaisuusi.

Vierailija
11/19 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo 6 ja 4 lahjaa on maltillinen määrä ja siinä voi olla enemmän kuin yksi "kallis" lahja, kun tosiaan ottaa huomioon vielä, että lapset eivät saa muita lahjoja ja leluja ei kauheasti muuten ostella. Eli en ymmärrä miehesi "ininää".. :)

Meillä lapset saavat todennäköisesti yhteensä 10-12 lahjaa (2 ja 4 v), joissa joukossa on pari isompaa juttua (juuri vaikka legoja) ja pari pehmeää pakettia. Ja tuossa siis kaikki, mitä saavat isovanhemmat ja kummit mukaanlukien. Myöskään meillä ei ostella leluja juuri muuten kuin jouluna ja synttäreinä.

Vierailija
12/19 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 21:31"]

Niin no miks sinä saisit yksin päättää paljonko kulutatte lahjoihin? Eikö sitä voi yhdessä keskustella asiasta varsinkin jos mies on tyytymätön sinun ratkaisuusi.

[/quote]

Koska miestä ei asia loppupeleissä kiinnosta vaikka jaksaakin aina valittaa, kuinka jouluun menee rahaa. Jos lahjat olisivat vain miehen vastuulla, ne ostetettaisiin aattoaamulla lähimmältä huoltikselta ja lapset saisivat tasan yhdet lahjat. Hänellä (kuten minullakin) on ollut köyhä lapsuus, jolloin sai olla kiitollinen edes yhdestä lahjasta. Mies ilmeisesti kuvittelee, että tämä riittäisi meidänkin lapsille. Tai varmasti riittäisikin jos eivät muusta tietäisi.

Joten keskustelu on täysin ajanhukkaa, koska mihinkään kompromissiin ei koskaan päästä. Mies pitää kiinni tiukasti siitä, että lahjojen osalta pitää päästä mahdollisimman halvalla (mieluummin alle 100e per lapsi).

Miehelle joulu on muutenkin se yksi rasite (vaikkei hänen tosiaan edes tarvitse tehdä mitään sen eteen). En minäkään siitä pahemmin piittaa mutta lapset tykkäävät ja heidän takiaan nään sen eteen vaivaakin.

Minä ymmärtäisin valituksen jos vetäisin joka vuosi ihan överiksi mitä lahjoihin tulee. Ne kuitenkin harkitaan tarkkaan (tai lähinnä minä harkitsen, koska mieheltä tulee vastaus "ihan sama. Päätä sinä") eikä vedetä taloutta miinukselle. Se ei kuitenkaan ole joulun tarkoitus.

Vierailija
13/19 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän max satasen per lapsi nyt kun lapset ovat isompia (10 ja 13v). Ollaan hyvätuloinen perhe, mutta enempi tuntuisi tuhlaukselta.

Vierailija
14/19 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee yhteensä 3:n oman lapsen lahjoihin joku 300-400e. Yleensä jätän ne isot ja kalliit suosiolla joulun jälkeiseen ale-aikaan ja ostan jouluaatoksi joitain toivottuja, mutta halvempia lahjoja. Kummilapsia (siis joille vielä _pitää_ ostaa joululahja) on 3, samoin isommille kummilapsille laitan ihan pienet muistamiset, suklaata esim.. rahaa palaa jouluun ihan kiitettävästi, niin olen katsonut tuon alemyyntien hyödyntämisen ihan järkeväksi.

Vierailija
15/19 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saat kuopuksen lahjoihin kulutettua yli satasen, jos omien sanojesi mukaan ei edes ymmärrä pakettien päälle? Vähän kyllä ymmärrän miestäsi, totutat lapsesi kalliiseen lahjakasaan jos paketteja pitää saada vaikkei vielä ihan hiffaisikaan jutun juonta.

Vierailija
16/19 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 21:56"]

Miten saat kuopuksen lahjoihin kulutettua yli satasen, jos omien sanojesi mukaan ei edes ymmärrä pakettien päälle? Vähän kyllä ymmärrän miestäsi, totutat lapsesi kalliiseen lahjakasaan jos paketteja pitää saada vaikkei vielä ihan hiffaisikaan jutun juonta.

[/quote]

Viime vuonna paketeissa oli mm. nukenvaunut, sänky ja itse nukke. Niihin meni hieman reilu 100 euroa. Näihin sijoitin mielelläni vähän enemmän koska kaikki tuntemani tyttölapset ovat jossakin vaiheessa hurahtaneet nukkeihin ja niillä on sitten leikittykin paljon (noh, meillä myös poika innostui noista ja ovat nyt kesällä olleet myös ulkoleikeissä mukana).

-ap-

Vierailija
17/19 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eskari sai 150€ lahjat. Siinä taisi olla sama 6kpl.

Periaatteena ollut, että se suurin toive toteutetaan oli se sitten meidän mielestä miten typerä tahansa. Edellisvuonna yritin vähän johdatella toiseen suuntaan, viime vuonna toive pysyi syksystä lähtien. Toinen kiva lahja on sitten jotain mitä ei ole osannut toivoa, mutta mistä tiedän hänen ilahtuvan. Se on se, minkä hankkimisessa minulla on se suurin ilo ja joulun fiilis. Sitten tulee kirja. Loput on sitten jotain toivelistalta tai muuten kohdalle osunutta.

Meilläkään ei enää suvulta tule suklaalevyä kummempaa. Pappa laittaa rahaa ja minä laitan ne rahat tilille, käyttäköön teininä sitten.

Meillä myös mies on enempi pihi kuin järkevä rahan käyttäjä. Olen ratkaissut joulun ja muutkin ostokset sillä, että meillä on omat rahat. Hänellä yksinkertaisesti ei ole sanavaltaa kuin yhteisiin ja omiin menoihinsa.

Vierailija
18/19 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset saa lahjoja noin 500 eurolla/ lapsi (lapsia 3) ja jos ostan lisäksi läppärin tms., niin se tulee vielä tuohon lisäksi. Enkä ymmärrä, miksi en saisi ihan itse ansaitsemillani rahoilla ostaa sitä, mitä haluan. Vaatteita en osta. En ole koskaan käsittänyt, miksi lahjoja saava lapsi olisi jotenkin onnettomampi kuin se, joka ei toivelahjojaan saa. Kotiäiti olen, aikaa ja lähesyyttä lapset saavat joka tapauksessa.

Vierailija
19/19 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tänä vuonna tarkoitus käyttää n. satanen per lapsi, saavat sillä yhden ison lahjan kumpikin. Summa on todella iso aikaisempiin vuosiin verrattuna, jolloin rahaa on mennyt alle 50e per lapsi. Ostamme vain yhdet lahjat, koska sukulaisilta tulee yleensä aivan järkyttävä määrä paketteja, vaikka olemme toivoneet kohtuutta lahjojen määrässä.

Ymmärrän hyvin ap:n miestä, mutta toisaalta jos lahjoja ei tule mistään muualta, niin ehkä kuitenkin mukavampi antaa vähän enemmän kuin yksi paketti.