3vee ja vaipat - enkö vaan osaa?
Nyt menty 6kk ilman vaippoja ja edelleen päivittäin tulee pissat housuun. Potalle saa maanitella. Kakka on aina ollut issue ja tulee satunnaisesti pottaan. vatsa on kova ja sitä varten tehty myös kaikki temput (levolac, vettä, luumuja...). Alan olla vähän poikki. Nyt sortunut vaippoihinkin, kun on sohvat ja matot muuten pississä. vinkkejä? Miten teen potasta/pöntöstä mieluisan kokemuksen? Tarroja ja kehuja saa. tosin olen kyllä välillä pärähtänytkin lapselle siitä, kun kirkuu ettei halua potalle... ei pitäisi, mutten minäkään täydellinen ole. Yleensä saan mukavia puhumalla houkuteltua pissalle tai kakalle, mutta itse ei tosiaan mene. Kakka tai pissa housuissa ei tyttöä haittaa. Esikoinen (poika) oppi aika kivuitta 2,5 v iässä. Apua? Tukea? Kokemuksia?
Kommentit (53)
Voi jessus näitä pätijöitä... Kun ei elämässä muuten pärjää niin sitten kilpaillaan siitä kuinka aikaisin lapsi oppii milloin mitäkin... Ja vanhemmassa vika jos ei opi jotain tosi aikaisin...
Samalla logiikalla sitten kiusaajat ja kouluampujat, murhaajat ja raiskaajat ovat sitten kasvatuksen tulosta?
Oman ja lähiympäristön empiirisen kokemuksen mukaan näin ei ole. Mun kaikki 3 lasta oppineet kuiviksi +-1.5v. Kaverien ja sukulaisten lapset, joiden vanhemmat kysyneet neuvoa ovat kaikki olleet alle 2v päästessään eroon vaipoista. Ei se rakettitiedettä ole.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 19:40"]
#12: sulla on tiedoissa nyt hieman vajausta:
"Nykylapset oppivat tekemään kummatkin tarpeensa vessaan tai potalle keskimäärin 3-3,5 vuoden ikäisinä, kun ennen samaan kyettiin jo 1,5-2 vuoden ikäisinä. Syytä kehityksen hidastumiseen ei tiedetä. Siistiksi oppiminen edellyttää sekä neurologista kypsymistä että psykologista kehittymistä."
http://www.terve.fi/terveyden-abc/vaippavaiheessa-haveliailla-vaikeampi-pottakoulu
ap: niitä herkkyyskausia tulee ja menee kolmivuotiailla myöskin, kyllä se ajastaan alkaa sujua. Harjoittelupöksyt (sellaiset, jotka pitävät kosteuden sisällä, mutta eivät tunnu kuivilta) saattaisivat auttaa.
[/quote]
Tämähän on perheen valinnoista kiinni. Joko sitoudutaan tähän tai sitten ei. Itse olin ainakin tyytyväinen siihen että jatkuva pissapyykkäys ja vaippojen osto loppui aikaisin.
Se jonka lapsi ei aikaisesta potatuksesta huolimatta oppinut kuivaksi. Sulta jäi viimeinen vaihe suorittamatta. Ei se riitä että sä vaan viet lapsen potalle sillon kun susta siltä tuntuu. Lapsen vessaviesteistähän sen on lähdettävä ja sitten luotava mahdollisimman suotuisa ympäristö. Vaatteet, joista lapsi pääsee helposti siirtymään potalle ja potta siihen huoneeseen jossa lapsi oleilee. Vahingon sattuessa lapsen tulee tunnistaa että märissä housuissa on ikävää olla. Ei paniikkivaihtoa vaan muutaman minuutin odottelu ennen kuin vaatteet vaihtaa kuiviin. Eikä lasta saa syyttää vahingoista, mutta voi ohjata että tämähän piti tehdä potalle. Tämän voi sanoa ilman syyllistystä.
On hyvin vaikea uskoa etteikö tämä toimisi, kun se on toiminut jokaisella jolle olen sen opettanut. Jopa lasteni tarhassa on vaipattomuuskampanja tuottanut tulosta.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 21:06"]
Vaippa on nykyisille äideille liian helppo vaihtoehto. Kyllä lapsi kuin lapsi (jos on terve) oppii siinå 1,5-2,5-vuotiaana jos vaan vanhempi jaksaa nähdä vaivaa. Ei lapset 30 vuodessa ole fysiologisesti tai psyykkisesti taantuneet, vanhemmat vaan eivät enää länsimaissa osaa tulkita lapsen tarpeita samalla tavalla kuin ennen. Jo alle 1-vuotiaasta näkee selvästi milloin on potalle tarvetta. Se vaan vaati sen että vanhempi on lähellä ja läsnä, eikä keskity niin kauheasti kaikkeen muuhun.
[/quote]
Mutta minkä takia juuri tämä on mielestäsi asia, jonka eteen vanhempien tulisi olla valmiita näkemään vaivaa? En näe mitään järkeä ajatusmallissa, jonka mukaan itsetarkoituksellinen vaivannäkö olisi jotenkin tavoiteltavaa. Kerro ihmeessä elämäntavoistasi ja kasvatusmetodeistasi, niin voin kernaasti poimia sieltä muutamia asioita, joissa päästät itsesi raukkamaisen helpolla ja voisit nähdä vähän enemmän vaivaa.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 17:42"]
Kiitos vastauksista! Varmasti totta edelliset kommentit. olen varmaan laittanut tytön liian aikaisin potalle. Pytyn pienennin voisi toimia. Jos vaikka saisi ite valita kaupasta? Ostaisi pienentimen ja kertoisi, että saat tätä itse kokeilla kun haluat. Odottelisi sitten ihan viilipyttynä. Olisko tämä hyvä?
t:Ap
[/quote]
Olisko vika siinä että monet potat ovat tosi huonoja istuttavaksi. Ostin meille Fisher Pricen ankkapotan joka on 3 in 1; potta, supistin pöntölle ja koroke kun kannen laittaa kiinni. Meillä lapsi jätti viikossa kaikki vaipat alle 2v ikäisenä kun potta oli niin kiva. Siinä on tosi hyvä istuinosa jonka voi siis irrottaa pönttöä varten supistajaksi (se istuu tosi lujasti kiinni pöntössä kun siinä on sellaiset pidikkeet pohjassa). Plussaa on musatoiminto: potasta kuuluu musiikkia kun sinne tulee tuotos. Ihan paras ostos ja säästi itsensä takaisin siinä kun vaipoista pääsi melkein kerralla eroon! Nyt lapsi osaa jo itse ottaa supistajan ja käyttää pottaa korokkeena kiivetäkseen pöntölle (3v). Erityisen hyvä tässä mallissa oli se korkea kourumainen "pissaeste" edessä: pojalla ei roisku pissat yli laidan kuten muissa potissa ja kourun saa käännettyä alas niin että potan kannen saa kiinni. Potassa on siis erikseen irrotettava pottaosa vielä eli se on helppo pestä. Lapsi osaa itsekin sen tyhjentää. Potan rungossa on pitävät ankkaräpyläjalat eikä potta luista altakaan. Kokeilkaapas tätä! Hinta on noin 40 euroa mutta jos lasket sen vaippapaketeissa niin menee se raha äkkiä muutenkin.
meillä pojan kanssa oli sama juttu. maanittelin potalle, mutta ei. Kävi näppäränä jätkänä hakemassa itse vaipan kaapista ja laittoi päälleen tai edes virtsasuihkun alle vajaa kolmivuotiaana. Sitten päätin unohtaa koko potan ja annoin pojan olla täysin vaipoissa. Kuukautta ennen syntymäpäiväänsä poika yhtenä aamuna sanoi, ettei ota enää vaippaa. Eikä ottanut illallakaan, katsoi minua kuin halpaa makkaraa kun yritin ehdottaakin. Hänhän sanoi jo aamulla, ettei tarvitse. Eikä ole tarvinnut, vahinkojakaan ei ole tullut. Siis yhtään.
Nyt 6 vuoden päästä on saldo yhteensä ehkä 3 pissat housuun koko ikänä. On siis tullut esim. kova kiire yöllä/ulkovaatteissa talvella ja tippoja lirahtanut myös housuun...
Odota, kunnes halua vaipattomuuteen tulee lapselta on siis minun neuvoni. niin aion itsekin tehdä tämän kakkosen kanssa :)
meillä pojan kanssa oli sama juttu. maanittelin potalle, mutta ei. Kävi näppäränä jätkänä hakemassa itse vaipan kaapista ja laittoi päälleen tai edes virtsasuihkun alle vajaa kolmivuotiaana. Sitten päätin unohtaa koko potan ja annoin pojan olla täysin vaipoissa. Kuukautta ennen syntymäpäiväänsä poika yhtenä aamuna sanoi, ettei ota enää vaippaa. Eikä ottanut illallakaan, katsoi minua kuin halpaa makkaraa kun yritin ehdottaakin. Hänhän sanoi jo aamulla, ettei tarvitse. Eikä ole tarvinnut, vahinkojakaan ei ole tullut. Siis yhtään.
Nyt 6 vuoden päästä on saldo yhteensä ehkä 3 pissat housuun koko ikänä. On siis tullut esim. kova kiire yöllä/ulkovaatteissa talvella ja tippoja lirahtanut myös housuun...
Odota, kunnes halua vaipattomuuteen tulee lapselta on siis minun neuvoni. niin aion itsekin tehdä tämän kakkosen kanssa :)
Meilläkin toimi tuo odottelu ihan mainiosti. Eräänä päivänä poika vain päätti, että haluaa pikkuhousut vaipan sijasta, ja siinä se oli. Pottaa kokeiltiin silloin tällöin noin vuoden ikäisestä, mutta ei kiirehditty. Eikä maaniteltu, palkittu tai pakotettu. En aio aloittaa mitään armeijatyylistä pottakoulua tälle kuopuksellekaan, tai rynnätä pöydästä kesken sen ainoan ruokahetken viemään pienintä potalle, kun koko perhe on ekaa kertaa koko päivänä saman pöydän ääressä. Meillä keskustellaan päivällispöydässä päivän tapahtumista, eikä kytätä vainoharhaisesti sen 6kk ikäisen vauvan vessaviestintää silmät ja korvat höröllä.
Osaahan se vuoden ikäinenkin tulla pyytämään vaipanvaihtoa, kun kakka on tullut vaippaan, ja kahden vuoden ikäinen huomaa kun pissakin tulee. Ihan kertakäyttövaippaan siis.
Vasta noin kolmivuotias on fyysisesti kypsä pidättelemään pissaa hetken aikaa, joten en näe mitään syytä aloittaa pottatreenejä puolivuotiaalle. Eihän sen ikäinen edes osaa sinne vessaan itse mennä.
Nämä "mun lapset ovat oppineet kuiviksi jo alle 2-vuotiaana" mammat: mitä sitten? Jos joku oppiikin vähän vanhempana, ketä se haittaa? Milloin itse olette oppineet kuiviksi, ja lukeeko se teidän ansiotodistuksessannekin ja vaikuttaa vielä työpaikan saantiinkin? Saako siitä mitalin, jos lapsi oppii kuivaksi alle 2-vuotiaana?
Turha stressi pois, lapset kypsyvät eri tahtiin eikä kukaan ole vielä ainakaan meidän kouluun vaipat päällä tullut. Eikä onneksi ainakaan meidän kulmilla ole tapana kilpailla eikä ylpeillä sillä, miten aikaisin lapset ovat mitäkin oppineet. :D
Mutta ehkäpä se onkin kotihoidettujen lasten etuoikeus - saa kasvaa omaa tahtiaan, eikä tuollaisiin päiväkotien joukkopotatuksiin tarvitse ottaa osaa. Oppiihan se koirakin pissaamaan aina sen tietyn puskan juurelle...
"Meilläkin toimi tuo odottelu ihan mainiosti. Eräänä päivänä poika vain päätti, että haluaa pikkuhousut vaipan sijasta, ja siinä se oli. Pottaa kokeiltiin silloin tällöin noin vuoden ikäisestä, mutta ei kiirehditty. Eikä maaniteltu, palkittu tai pakotettu. En aio aloittaa mitään armeijatyylistä pottakoulua tälle kuopuksellekaan, tai rynnätä pöydästä kesken sen ainoan ruokahetken viemään pienintä potalle, kun koko perhe on ekaa kertaa koko päivänä saman pöydän ääressä. Meillä keskustellaan päivällispöydässä päivän tapahtumista, eikä kytätä vainoharhaisesti sen 6kk ikäisen vauvan vessaviestintää silmät ja korvat höröllä."
Mitä ihmettä???
Säännöllisyys ja rutiini potalla käymisessä ovat avainsanoja. Potalle viedään AINA heräämisen, syömisen ja ulkoilun jälkeen. Ei tarvi kytätä, eikä tuossa ole mitään armeijatyylistä. Huh sinua!
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 08:22"]
"Meilläkin toimi tuo odottelu ihan mainiosti. Eräänä päivänä poika vain päätti, että haluaa pikkuhousut vaipan sijasta, ja siinä se oli. Pottaa kokeiltiin silloin tällöin noin vuoden ikäisestä, mutta ei kiirehditty. Eikä maaniteltu, palkittu tai pakotettu. En aio aloittaa mitään armeijatyylistä pottakoulua tälle kuopuksellekaan, tai rynnätä pöydästä kesken sen ainoan ruokahetken viemään pienintä potalle, kun koko perhe on ekaa kertaa koko päivänä saman pöydän ääressä. Meillä keskustellaan päivällispöydässä päivän tapahtumista, eikä kytätä vainoharhaisesti sen 6kk ikäisen vauvan vessaviestintää silmät ja korvat höröllä."
Mitä ihmettä???
Säännöllisyys ja rutiini potalla käymisessä ovat avainsanoja. Potalle viedään AINA heräämisen, syömisen ja ulkoilun jälkeen. Ei tarvi kytätä, eikä tuossa ole mitään armeijatyylistä. Huh sinua!
[/quote]
Minusta se on kyllä melkoisen naurettavaa seurata, kun äidit pomppaavat kesken ruokailun ylös ja kaappaavat sen konttausikäisen kainaloon, juoksevat vessaan ja jättävät muun perheen ruokapöytään. Tämä tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus. Eikös sitä vauvan vessaviestintää pitänytkään kuunnella?
Mitä ihmettä???
[/quote]
Jos se lapsi oppii kuivaksi jollakin muullakin tavalla, onko sillä väliä? Puolet perheestämme asuu Yhdysvalloissa, eikä siellä ole tällaista pottahysteriaa laisinkaan. Lapset oppivat suoraan pöntölle 3-4-vuotiaina, päättävät vain vaihtaa vaipat pöksyihin eikä vahinkoja tule.
Ei meillä ole ainakaan niin tyhmiä lapsia, että mikään tuollainen yksittäinen asia vaatisi vuosikausien koulutuksen. Saahan sitä itse kukin käyttää aikansa mihin haluaa, mutta minä en ainakaan pottakoulusta stressaa. Kaikki ovat oppineet kuiviksi omassa tahdissaan.
Kertoisiko joku mamma vielä, miksi se puolivuotias pitää laittaa potalle istumaan, kun eihän se edes osaa pidätellä? Niitä rutiineja opetellaan koko loppuikä, mikä kiire teillä on?
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 08:40"]
Mitä ihmettä???
[/quote]
Jos se lapsi oppii kuivaksi jollakin muullakin tavalla, onko sillä väliä? Puolet perheestämme asuu Yhdysvalloissa, eikä siellä ole tällaista pottahysteriaa laisinkaan. Lapset oppivat suoraan pöntölle 3-4-vuotiaina, päättävät vain vaihtaa vaipat pöksyihin eikä vahinkoja tule.
Ei meillä ole ainakaan niin tyhmiä lapsia, että mikään tuollainen yksittäinen asia vaatisi vuosikausien koulutuksen. Saahan sitä itse kukin käyttää aikansa mihin haluaa, mutta minä en ainakaan pottakoulusta stressaa. Kaikki ovat oppineet kuiviksi omassa tahdissaan.
Kertoisiko joku mamma vielä, miksi se puolivuotias pitää laittaa potalle istumaan, kun eihän se edes osaa pidätellä? Niitä rutiineja opetellaan koko loppuikä, mikä kiire teillä on?
[/quote]
Mä epäilen et nää opetin-meidän-erkin-potalle-kolmikuisena-tyypit on joko kontrollifriikkejä tai sit niillä ei ole elämässään mitään muuta osa-aluetta jolla kokea onnistumisen tunteita. Se sit näkyy lapsiin liittyvillä asioilla pätemisenä.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 08:40"]
Mitä ihmettä???
[/quote]
[/quote]
Vuosikausia??? Potalla käynti aloitettu 6 kk ikäisenä, päivävaipasta voitiin luopua 1 v 6 kk ikäisenä. Laskutoimitukseni mukaan 1 vuosi!
Vahinkoja tullut tuon jälkeen 3-4. Lapsi nyt 6-vuotias.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 22:43"]
Kyllähän vaipoista pitäisi oppia pois jo alle 2 vuotiaana. Ihan hirveetä, kun jollain 4 veellä vaipat kuin pikkuvauvalla!
[/quote]
Erittäin harvoilla on muuten enää 4-vuotiaana. Ei ole mitenkään hirveää, jos 2- tai 3-vuotiaalla on vaipat. Lopeta hysterisointi.