Annatteko poikienne ottaa hpv-rokotteen?
Tää rokote annetaan nyt myös pojille. Monet lähteet täynnä epäilyksiä rokotteen turvallisuudesta. Netissä kamalia kertomuksia ja videoita sairastuneista lapsista. Annatteko lapsen ottaa tämä rokote?
Kommentit (110)
Hienoa, että sinulla on varaa ostaa rokote itse. Yksi annos maksaa noin 500 euroa sillä reseptillä apteekista saatavalla valmisteella. Annoksia tarvitaan 2- 3 kpl nuorta kohti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hpvn voi saada jo syntymässä. Miten käy jos sinulla on jo hpv ja sitten otat vielä rokotteen?
Eli logiikkasi on, että jos syntymässä saa HPV:n, niin kun hankinnainen immuniteettitaso on matalampi, niin kannattaa jättää kokonaan rokottamatta??? Ihanko oli oma logiikkasi?
Tarviitseeko tuhkarokon sairstanut vielä rokotteenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hpvn voi saada jo syntymässä. Miten käy jos sinulla on jo hpv ja sitten otat vielä rokotteen?
Eli logiikkasi on, että jos syntymässä saa HPV:n, niin kun hankinnainen immuniteettitaso on matalampi, niin kannattaa jättää kokonaan rokottamatta??? Ihanko oli oma logiikkasi?
Ymmärsitkö lukemaasi? Jos hankinnainen immuniteetti on heikompi, niin miten se parantaa immuniteettitasoa? Eli kyllä tuossa tarvitsee jo ihan syystä rokotteen.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävintä näissä rokotusasioissa on se että LAPSI saa itse päättää. Ja rokote voidaan antaa vaikka vanhemmalta salaa. Kuka sen lapsen hoitaa jos tulee haittoja. Se koulun terkkariko?
Meillä puhuttiin jo 1. luokan neuvolassa, että lapsi saa päättää. Kuten myös tehtiin. Onneksi luokassa yhtä perhettä lukuun ottamatta kaikkien perheet rokotuttivat. Olen kyllä salaa iloinen siitä, että lapsen luokalla oli niin monta terveydenhuollon ammattilaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävintä näissä rokotusasioissa on se että LAPSI saa itse päättää. Ja rokote voidaan antaa vaikka vanhemmalta salaa. Kuka sen lapsen hoitaa jos tulee haittoja. Se koulun terkkariko?
Meillä puhuttiin jo 1. luokan neuvolassa, että lapsi saa päättää. Kuten myös tehtiin. Onneksi luokassa yhtä perhettä lukuun ottamatta kaikkien perheet rokotuttivat. Olen kyllä salaa iloinen siitä, että lapsen luokalla oli niin monta terveydenhuollon ammattilaista.
Minua kiinnostaa miten perustelleet sen että lapsi itse päättää tällaisesta asiasta. Päättääkö hän kaikesta muustakin itse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa miten perustelleet sen että lapsi itse päättää tällaisesta asiasta. Päättääkö hän kaikesta muustakin itse
Niin neuvolassa sanottiin. Mutta osaat varmasti fiksuna ihmisenä lukea rivien välistä, että käytännössä ympäristö (kaverit) yhdessä perheen kanssa vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsitkö lukemaasi? Jos hankinnainen immuniteetti on heikompi, niin miten se parantaa immuniteettitasoa? Eli kyllä tuossa tarvitsee jo ihan syystä rokotteen.
Kun argumenttitaso ei riitä, niin tyydytään alapeukuttamaan 😂
Annoin ottaa rokotteen. Poika sai sanoa mielipiteensä asiasta, mutta eihän tuon ikäisellä käytännössä ole omia mielipiteitä tuollaisista asioista, vaan lapsen voi ohjata toimimaan aikuisen mielipiteen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Annoin ottaa rokotteen. Poika sai sanoa mielipiteensä asiasta, mutta eihän tuon ikäisellä käytännössä ole omia mielipiteitä tuollaisista asioista, vaan lapsen voi ohjata toimimaan aikuisen mielipiteen mukaan.
Jos äiti on vastaan niin kunnioittaako terkkari tätä vai puhuuko pojan ympäri ottamaan rokotteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos äiti on vastaan niin kunnioittaako terkkari tätä vai puhuuko pojan ympäri ottamaan rokotteen?
Ei se terkkari mitään ympäripuhu. Ainakaan meillä. Yhden perheen lapsen äiti on rokotevastainen ja lapsi jäänyt täysin rokottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se terkkari mitään ympäripuhu. Ainakaan meillä. Yhden perheen lapsen äiti on rokotevastainen ja lapsi jäänyt täysin rokottamatta.
No tuo äiti olisi varmasti noussut barrikaadeille jos lapsensa olisi rokotettu vastoin äidin tahtoa.
Heillä saattaa olla hyväkin syy miksi lapsi on jäänyt rokottamatta.
En missään tapauksessa. Painotan kondomin tärkeyttä.
Vierailija kirjoitti:
En missään tapauksessa. Painotan kondomin tärkeyttä.
Kondomi ei suojaa HPV:lta.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/21afc68f-5490-433e-9ffb-2b7b2ab1bd5c
Koulu antoi Sannan 14-vuotiaalle pojalle influenssarokotteen kysymättä vanhemmilta - näin koulu vastaa vanhempien kritiikkiin
"
Ruutilan mukaan terveydenhoitaja saa potilaslain mukaan itse arvioida yhteisymmärryksessä oppilaan kanssa, annetaanko rokotus vai ei.
– Tässä oli kyseessä 14-vuotias poika, joka tuli vapaaehtoisesti influenssarokotukseen ja otti sen.
Rehtori kertoo, että huoltajien lupaa ei ole kyselty influenssarokotteiden suhteen.
– Terveydenhoitaja on saanut tehdä itse arvion, onko oppilas tarpeeksi vanha tehdäkseen itse päätöksen. Yläkoululaiset lähes poikkeuksetta ovat, Ruutila toteaa.
Keravan VS-neuvolapalveluiden esimies Riina Hell on samaa mieltä rehtorin kanssa. 14-vuotias on hänen mukaansa riittävän vanha päättämään itse.
– HPV-rokotteen kohdalla on jopa 12-vuotiaan kohdalla, eli alakouluikäisen kohdalla, että voiko lapsi itse ratkaista asian. Minusta tässä ei ole mitään epäselvää. Laki ei anna tarkkaa ikärajaa, vaan terveydenhoitaja voi tehdä arvion lapsen kypsyystasosta."
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa kun omat pojat kasvoi just tuosta maksuttoman rokotuksen iästä. Olen sitä odottanut. Tytär oli aikoinaan vanhinta rokotuksen saanutta ikäluokkaa ja ilman muuta otti sen.
Ostan sitten itse pojille hpv-rokotteet ja nimenomaan sen laajimman, eniten virustyyppejä sisältävän. Sehän estää myös kondyloomia.
Seksihurjastelijoiden rokote vissiin.
Ei ole ollut sukupuolitauteja tai hpv tartuntaa ja ikää jo yli 40.
Miten näitä yhtäkkiä tarvitaan, kun ei ole aiemmin tarvittu. Kevytkenkäisyyttä on kyllä havaittavissa nuoremmassa sukupolvessa.
Vierailija kirjoitti:
En hahmota, mitä hyötyä rokotteesta on pojille. Penissyöpä on niin harvinainen. Jonkin verran estää nielusyöpää? En tiedä, rokotutanko oman pojan (nyt 10 v). Muuten olen kyllä erittäin rokotemyönteinen, kaikki rokoteohjelman rokotteet plus hepatiitti a ja b, tbe, vesirokko otettu.
Arvelen, että suurin hyöty pojilla on se, ettei papilloomavirus (siis ne muodot, joita vastaan rokote on) tartu suun kautta. Lisäksi se, että rokotetut pojat eivät tartuta eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
https://ls24.fi/artikkelit/hpv-rokote-tuhosi-tytartemme-elaman En tiedä mikä tilanne sairastuneilla nykyään on, mutta kamalalta kuulostaa
Järkyttävän huonosti kirjoitettu teksti. Ei kukaan tervepäinen aikuinen kirjoita näin kielellisesti kömpelöä tekstiä. Apua.
Asia hukkuu tuohon kirjoitustaidon puutteeseen.
Huom! Kondylooma = visvasyylä = papilloomaviruksen (HPV) näkyvää, "kukkakaalimaista" muotoa. Kondyloomaa aiheuttavat papilloomavirustyypit eivät oman käsitykseni mukaan ole niitä vaarallisia, syövälle altistavia. Inhottava ja häiritsevä vaiva toki kondyloomakin! Mutta ne vaarallisimmat virustyypit ovat näkymättömiä! Niiltä HPV-rokote suojaa.
Joo, tätä keskustelua olisikin mielenkiintoista käydä oman lapsen kanssa. Olen kyllä käynyt täysin nolostelematta nuo grooming-jutut lapsen kanssa läpi. Lasta taisi nolottaa enemmän kuin äitiä, vaikka keskustelin asiasta asiana. HPV ja ylipäätään rokotteet käytiin myös läpi. Kun luokalla oli vielä yksi rokotevastaisten vanhempien lapsi, niin sai kyllä etsiä perustelut ja tutkimukset, ettei yllätetä housut kintuissa ja sano vain, että "koska mä määrään". Ihmettelen suuresti tätä rokotevastaisuutta. Siinä vaikutetaan paitsi nykyajan nuoriin myös tuleviin sukupolviin.