Äitiysrahan ulosmittaus - kuinka nopeasti uo-mies kintereillä?
Ei löytynyt infoa googlesta, siispä kysyn tietääkö joku täällä : Kuinka tieto ulosotosta kulkee Kelan ja ulosottoviranomaisen välillä? Esimerkiksi kun aloittaa duunit, niin uo hoksaa työssäkäynnin vasta noin.3-6 kk kuluttua töiden aloituksesta, jolloin siis ensimmäiset liksat tulee täysimääräisinä tilille. Kuinka on äitiyspäivärahan laita? Lähteekö Kelalta sinnepäin joku tieto että "hei nyt tää tienaa taas, tulkaa osingoille", vai pitääkö uo-miehen jälleen kerran itse selvittää asia? Minulle siis myönnetty äitiyspäiväraha 6 kk tulojen mukaisena mikä on reilusti yli minimin ja nettotulosta pitäs lähtee uo-ukkelille n.300 euroa maksukieltolaskurin mukaisesti..Eka äitiyspäiväraha napsahtaisi tilille kuukauden päästä..Kysymys siis kuuluu vielä kertaalleen : Ehtiikö ulosottomies osingoille jo tästä lokakuun rahasta? Asiaa en tietenkään viitsi mistään Kelasta kysyä, sittenhän ne ainakin ilmoittaisi ulosottoon :)
Kiitos vastauksista jo etukäteen :)
Kommentit (6)
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 11:32"]
Ei äitiyrahasta mitään ulosmitata! Veron palautukset kyllä..
[/quote]
Äläpä nyt huutele vastoin parempaa tietoa. Äitiyspäivärahasta voidaan ulosmitata." Valtionvirastojen" tiedot kulkevat sähköisesti käsikädessä virastosta toiseen. Kun päätös on Kelassa tehty on tieto saatavialla samalla hetkellä myös muissa instanseissa. Mutta viranomaiskoneisto on hidas, että nauti lokakuu leveästä elämästä.
luulisin että menee kuukausi. Kyllä ulosotto huomaa, kun työtulot katoavat, ja alkavat selvittää millä tuloilla olet nyt, jos on aiemmin ollut jo aktiivisesti ulosotto käynnissä. Mutta minulla ei ainakaan äitiysrahasta ulosotettu, katsoivat että se on sen verran vähän kun saa lapsen syntymän jälkeen elatusosuudenkin, eivät muutamaa kymppiä lähde ottamaan.
Tuloissa ollut katko muutenkin elokuusta lukien ja olen saanut työttömyysrahaa, josta puolestaan ei napsita ulosottoon mitään..Mulla kaikki yli 30 €/pvä menis äippärahasta uo:lle..
Kolminkertainen eläköön huutoo sähköisille tiedonkululle, joka nopeuttaa huomattavasti asioiden käsittelyä. Koska tietojen käsittely vaatii vielä ihmistä niin riippuen ulosottomiehestä noin 1-2 kuukautta.
Ei äitiyrahasta mitään ulosmitata! Veron palautukset kyllä..