Autokoululaiset/tuoreet kuskit/muut ajamista harjoittelevat - Mitkä asiat teistä on vaikeinta ajamisessa?
Mulle on se, että tosi hankala havaita kolmioita risteävillä teillä näin kesäisin kun puskat, puut, isot aidat ym peittävät näkyvyyden. Joudun aina hidastamaan ennen jokaista ei-valo risteystä kun en voi olla varma että toisilla on kolmio. Omat kolmioni kyllä näen, mut tarkoitan niitä risteävän tien kolmioita. Olisko vinkkejä tähän=
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Kaikista kauheinta on liittyminen moottoritielle. Kaasu pohjaan ja samalla hetkellä pitää katsoa, mihin väliin voi mennä. Pelkään kuollakseni. Miten tuosta selviää? Väistämissäännöt ym. voi vain opetella, ei ne ole vaikeita, mutta toi kovassa nopeudessa havainnointi on hirveää.
Ennakointi on kaiken a ja o. Katsot siis moottoritien liikennettä jo silloin kun tulet rampilta alas kohti moottoritietä, et vasta kun olet jo kiihdytyskaistalla. Silloin voit valmiiksi katsoa mitä vauhtia kannattaa kiihdytyskaistalle tulla ja missä olisi sopiva väli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys äskettäin autokoulun käyneille tai kokeneille kuskeille:
On risteys, johon tulet Stop-merkin takaa yksikaistaiselta kapeahkolta tieltä. Ylität risteyksessä isomman tien. Ylityksen jälkeen tie jatkuu jälleen yksikaistaisena ja olet siis ajamassa suoraan.
Risteys, johon saavut, levenee kuitenkin huomattavasti ja siihen mahtuu kaksi autoa rinnakkain. Jos ryhmittyisit keskiviivan viereen, ajolinjasi olisi suora eli kun ylittäisit risteyksen ajamalla suoraan, tulisit juuri oikeaan kohtaan sille uudelle tielle. Laki kuitenkin sanoo, että vasemmalle ryhmitytään vain kun käännytään vasemmalle. Niinpä suoraan ajavan odotetaan ryhmittyvän oikealle. Tällöin suoraan ajaminen edellyttää kuitenkin "koukkaamista" oikealle ja palaamista sieltä takaisin ajolinjalle.
Näin se kuitenkin ilmeisesti edelleen menee? Maalaisjärjellä tekisi mieli ajaa suoraan siitä keskiviivan vierestä, samalla oikealle puolelle jäisi tilaa niille autoille, jotka kääntyvät oikealle ja siten mahdollisesti pääsisivät nopeammin jatkamaan matkaa, kun niiden ei tarvitsisi välittää oikealta tulevasta liikenteestä. Lain mukaisessa mallissa oikealle kääntyvät joutuvat odottamaan, että minä pääsen ajamaan suoraan.
Siihen keskiviivan viereen vain. Niin kaikki tekevät. Eikä se ole silloin mitään ryhmittymistä vaan vain auton asemoimista ajoradalla turvallisuuden kannalta parhaasen paikkaan.
Näin minä tekisinkin, mutta puolisoni mielestä ryhmitytään oikealle ja pikaisen googlettamisen jälkeen laki näyttäisi olevan samaa mieltä. Eli jos minä ryhmittyisin keskiviivan viereen ja oikealle puolelleni tulisi auto ja me molemmat jatkaisimme suoraan ja kolaroisimme, minä ilmeisesti olisin väärässä.
Minusta ryhmittyminen koskee vain kääntymistä, ei suoraan ajamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys äskettäin autokoulun käyneille tai kokeneille kuskeille:
On risteys, johon tulet Stop-merkin takaa yksikaistaiselta kapeahkolta tieltä. Ylität risteyksessä isomman tien. Ylityksen jälkeen tie jatkuu jälleen yksikaistaisena ja olet siis ajamassa suoraan.
Risteys, johon saavut, levenee kuitenkin huomattavasti ja siihen mahtuu kaksi autoa rinnakkain. Jos ryhmittyisit keskiviivan viereen, ajolinjasi olisi suora eli kun ylittäisit risteyksen ajamalla suoraan, tulisit juuri oikeaan kohtaan sille uudelle tielle. Laki kuitenkin sanoo, että vasemmalle ryhmitytään vain kun käännytään vasemmalle. Niinpä suoraan ajavan odotetaan ryhmittyvän oikealle. Tällöin suoraan ajaminen edellyttää kuitenkin "koukkaamista" oikealle ja palaamista sieltä takaisin ajolinjalle.
Näin se kuitenkin ilmeisesti edelleen menee? Maalaisjärjellä tekisi mieli ajaa suoraan siitä keskiviivan vierestä, samalla oikealle puolelle jäisi tilaa niille autoille, jotka kääntyvät oikealle ja siten mahdollisesti pääsisivät nopeammin jatkamaan matkaa, kun niiden ei tarvitsisi välittää oikealta tulevasta liikenteestä. Lain mukaisessa mallissa oikealle kääntyvät joutuvat odottamaan, että minä pääsen ajamaan suoraan.
Siihen keskiviivan viereen vain. Niin kaikki tekevät. Eikä se ole silloin mitään ryhmittymistä vaan vain auton asemoimista ajoradalla turvallisuuden kannalta parhaasen paikkaan.
Näin minä tekisinkin, mutta puolisoni mielestä ryhmitytään oikealle ja pikaisen googlettamisen jälkeen laki näyttäisi olevan samaa mieltä. Eli jos minä ryhmittyisin keskiviivan viereen ja oikealle puolelleni tulisi auto ja me molemmat jatkaisimme suoraan ja kolaroisimme, minä ilmeisesti olisin väärässä.
Minusta ryhmittyminen koskee vain kääntymistä, ei suoraan ajamista.
Mutta kun risteys on selvästi levennetty niin jompi kumpi reuna siinä on valittava.
Vierailija kirjoitti:
5 kertaa opetuslupaopettajana toimineena sanoisin että harjoittelevalle kuljettajalle vaikeinta on riittävän aikainen ennakointi. Esimerkiksi risteysten ajojärjestelyjä ja väistämisvelvollisuuksia aletaan miettiä vasta kun tullaan risteykseen, kun ne olisi pitänyt miettiä jo heti edellisen risteyksen jälkeen kun lähestytään seuraavaa.
Aika usein ei yhtään tiedä mitä sieltä on tulossa seuraavaksi. Ihan näin jonkin verran pääkaupunkiseudulla ajaneena satuin pari päivää sitten ensimmäistä kertaa ikinä autolla Malmille, Tapanilaan ja Pukinmäkeen. Kyllä siinä ajolinjat ja -järjestykset katsottiin ihan just ennen.
Eri juttu tietty, jos aina ajaa vain samoja teitä.