Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaako ketään muuta tämä kulutusyhteiskunta?

Vierailija
15.09.2013 |

Luonnonvarat on hyvää vauhtia loppumassa, silti valtiotasolta asti toitotetaan että osta, osta, kuluta. Sekin ärsyttää, että kaikki oleminen jotenkin automaattisesti tunnutaan kytkevän kuluttamiseen. Aivan käsittämättömän lyhytnäköistä.

En ole itsekään välttämättä aina mikään säästäväisyyden malliesimerkki, mutta inhottaa jotenkin tämä nykyinen meininki.

Kommentit (166)

Vierailija
141/166 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa, mutta onneksi siihen ei tarvitse itse lähtä mukaan. Jos itsetunto on kiinni siitä, että on viimmisimmät elektroniikat ja muotivaatteet niin jotain on pahasti pielessä.

Vierailija
142/166 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista. Kulutan niin vähän, että en edes ajattele koko asiaa.

Älkää kuluttako niin paljon jos siitä tulee paha mieli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/166 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ahdista. Kulutan niin vähän, että en edes ajattele koko asiaa.

Älkää kuluttako niin paljon jos siitä tulee paha mieli.

Ei se siitä varsinaisesti tule, tulee se paha mieli kuluttamatta jättämisestäkin. Tämä kapitalistinen globaali markkinatalous on kuitenkin rakennettu sen kuluttamisen varaan ja ymmärrän sen, että helvetin moni työpaikka on riippuvainen ihmisten kulutuksesta (viime kädessä melkein kaikki työpaikat).

Vierailija
144/166 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hieman ahdistaa.

Taloutemme on rajentunut jatkuvan kasvun ympärille.

Suurin osa taloudesta pyörii ei-vältämättönän toiminnan ympärillä, esimetkiksi matkailu ja muut huvitukset.

Vierailija
145/166 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ahdistaa varsinkin bloggaajien kulutus. He mainostavat ”eettisiä” tuotteita, vaikka oikeasti ekoteko on olla ostamatta yhtään mitään.

Vierailija
146/166 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ahdistaa se miten saamattomia ihmiset ovat tekemään mitään asioiden eteen. Ahdistaa vain ja valitetaan, mutta ei kuitenkaan olla valmiita tekemään, saatika uhraamaan mitään. Kai tällä ahdistuneisuudella haet itsellesi arvoa että olisit jotenkin parempi kun ahdistaa. Tee asioille jotakin, muuta pienempään asuntoon, niin säästät luonnonvaroja.

Vaikka kuinka monet on tehneet omalta osaltaan tälle paljonkin jo vuosikymmeniä.

Vierailija
147/166 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta kyllä, toisaalta ei, sillä tiedän, että lopun aikoja elämme ja vielä pahempaa on tulossa. Jeesus kuitenkin tulee pian, joten voimme olla rauhassa.

Jeesus on mun paras kaveri ja lupas tulla tiistaina kylään.

Vierailija
148/166 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2, meinaatko, että sinun ei tarvitse ottaa itse vastuuta tekemisistäsi tai tässä tapauksessa kuluttamisestasi, koska Jeesus tulee ja korjaa kaiken?

No tämähän se oikeasti on hihhuleilla mielessä, siksi jenkeissä suhtautuminen ilmastoasioihin on mitä on kun porukka oikeasti uskoo että jeesus tulee ihan kohta ja sormia napsauttamalla korjaa kaiken.

Vierailija
149/166 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 22:02"]

2, meinaatko, että sinun ei tarvitse ottaa itse vastuuta tekemisistäsi tai tässä tapauksessa kuluttamisestasi, koska Jeesus tulee ja korjaa kaiken?

Ap kysyi, että ahdistaako minua. Vastasin että toisaalta ahdistaa ja toisaalta ei. Meidän tulee viljellä ja varjella luomakuntaa, niinhän Jumala on meille Raamatussa antanut ohjeeksi. Koska olen lukenut Raamattua, tiedän, että vaikka me jotkut ihmiset miten paljon yrittäisimme varjella luomakuntaa, meno muuttuu vain pahemmaksi koska elämme lopun aikoja. Historia on jo kirjoitettu ja se lukee Raamatussa. Me tottakai teemme kaiken minkä pystymme varjellaksemme luomakuntaa, mutta vaikka emme onnistu ja kaikki näyttää päätyvän katastrofiin, me saamme nostaa päämme, sillä vapautuksemme aika on lähellä. Meidän ei tarvitse ahdistua. Sydämessämme saa olla rauha.

-kakkonen

Todella hienosti kirjoitettu!

Suurin ahdistus lopulta lienee kuitenkin ahneilla mammonanpalvojilla, kun kullatkin ruostuu.

Vierailija
150/166 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua. Kaupat notkuu entistä enemmän turhaa roinaa kuin mun lapsuudessa 90-luvun lopulla ja 2000-luvun alkuvuosina.

T: M26

Vierailija
151/166 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun edes jaksa ajatella moista.

Vierailija
152/166 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän huolestuttaa, mutta vielä enemmän huolestuttaa elintasokilpailu. Lapsilla "pitää olla" sitä ja tätä, "pitää olla" uudehko auto ja talo, "pitää" päästä ulkomaille x kertaa vuodessa,...

Miks pitää? Ei meillä ole, eikä käydä ulkomailla. Riittää vähempikin.

Vierailija
153/166 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Kyllä hieman ahdistaa.

Taloutemme on rajentunut jatkuvan kasvun ympärille.

Suurin osa taloudesta pyörii ei-vältämättönän toiminnan ympärillä, esimetkiksi matkailu ja muut huvitukset.

https://areena.yle.fi/1-50318098

Saatat yllättyä, minne ne rahat menee. Ja ovat menneet.

Vierailija
154/166 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu

Vierailija
155/166 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Vierailija
156/166 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä jeesustele isoo mies

Vierailija
157/166 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista. Muiden tekemiset ei muutenkaan yleensä mua ahdista. Olen vastuussa vain itsestäni. Jos mulla olisi lapsia, niin ehkä joutuisin joustamaan enemmän, koska tietyssä iässä lienee pakko taipua trendijuttuihin, vaikka yrittäisinkin opettaa lasta järkeväksi kuluttajaksi.

Olen ajatteleva ihminen, kukaan ei pakota mua ostamaan asioita joita en tarvitse ja mainoksista huolimatta kykenen ostamaan vain sen minkä tarvitsen. Uskon suurimman osan ajattelevan samoin, luotan vielä suomalaisten ajatteluun. 

Mielestäni kulutushysterian kulta-ajoista on jopa siirrytty jo vähän maltillisempaan kulutukseen. Kaupat ehkä mainostaa osta, osta, osta, mutta en kyllä muista kuulleeni että arkadianmäeltä tällaisia "käskyjä" olisi tullut. Enemmänkin sitten rohkaistu aineettomaan kulutukseen - palveluihin, kulttuuriin yms. 

Vierailija
158/166 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ketään kiinnosta. Pääasia on että kapitalismi jyllää ja aina voi jättää vastuun tuleville sukupolville. Oma napa tärkein ja sitä rataa.

Vierailija
159/166 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä on uskiksissa vialla. Mitään ei kannata muuttaa paremmaksi, koska loppu tulee kumminkin, vaikka oikeasti loppu tulee koska ei tehdä muutosta paremman eteen.

Vierailija
160/166 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä on uskiksissa vialla. Mitään ei kannata muuttaa paremmaksi, koska loppu tulee kumminkin, vaikka oikeasti loppu tulee koska ei tehdä muutosta paremman eteen.

Mutku Jumala ohjaa tekemisissä ja kaikki on Jumalan suunnitelman mukaista ja nöfnöf..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme