Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi yksi lapsiset perheet on puolustuskannalla?

Vierailija
15.09.2013 |

Miksi heidän valintaa ei voi kysyä ilman sellaista defensiivistä vastareaktiota? (Olen huomannut, ettei asiallinen tapa kysyä muuta mitään.).Miksi kuitenkin monilapsisia perheitä saa arvostella vaikka kuinka kärkkäästi?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

23:n kirjoitus voisi olla mun :)

Noihin ainoiden lasten stereotypioihin törmää jatkuvasti ja niiden todella uskotaan pitävän paikkansa.

Lisäksi yhden lapsen äitinä törmään ihmeellisen usein sellaiseen ajatteluun, että en tiedä äitiydestä mitään, koska yhden lapsen kanssa on niin helppoa. Äitiydestä tietää jotain vasta sitten, kun on kärsinyt ja väsynyt ja tietää, mitä on pyörittää kolmen lapsen arkea.

Itselleni ei tulisi mieleenkään mennä puolitutuille laukomaan jotain heidän perhekoosta, oli se sitten 0 tai 10.

Vierailija
2/25 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lapsinen on yhdys sana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vaan yksi lapsi enkä ole puolustuskannalla. Mistä on kyse?

Vierailija
4/25 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 20:57"]

Yksi lapsinen on yhdys sana.

[/quote]

Tiedän. :) ap

Vierailija
5/25 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista defensiivistä reaktiota?

Vierailija
6/25 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kaikki kokee olevansa oikeassa. Ja niinhän se onkin. Yleensä ihminen pyrkii tekemään asioita niin, että ne on itselleen parhain päin. Ja entisenä yksilapsisena voin sanoa, että kyllä kyrsi ne ihmisten kummastelut, kun oli vain yksilapsi. Eli ne on puolustuskannalla siksi, kun ne saa pääsääntöisesti kuraa niskaan.

Vierailija
7/25 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että koska kaksi lasta on edelleen se normi, kaikki toisin valinneet joutuvat puolustamaan valintaansa.

Vierailija
8/25 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 20:57"]

Meillä on vaan yksi lapsi enkä ole puolustuskannalla. Mistä on kyse?

[/quote]

Viittasin useisiin lukemiini ketjuihin, joissa aina kun tällaiseen ratkaisuun päätymistä  kysellään, tulee hyvin usein hyökkääviä viestejä vastaukseksi. Ihan kun ei saisi kysyä koko asiasta. Ehkä se johtuu yleisestä asenteesta, siitä että lapsia mukamas pitäi olla enemmän? Tai en tiedä, kertokaa te! ap

Vierailija
9/25 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen ei ole koskaan IRL joutunut puolustelemaan mitään kenellekään eikä oikein edes ymmärrä mistä tässä nyt puhutaan. Valintojen perustelustako vai misttä?

Vierailija
10/25 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa monilapsiset perheet yrittävät päteä ja todistella omaa valintaansa liian usein. Kaikilla ei ole varaa olla suurperheellisiä tai halua...

Vierailija
11/25 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilapsisuuden taustalla voi olla vaikka mitä syitä: oma taloustilanne, työelämä, parisuhteen tilanne, puolison kuolema, synnytyksestä seuranneet pelot, kohdunpoisto, sekundaarinen lapsettomuus, erityislapsi, jaksaminen... syitä on monia, ja ne tuskin kuuluvat muille. Miksi pitäisi lähteä muille perustelemaan?

Vierailija
12/25 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitä pitää kysyä? Mitä se kenellekään kuuluu, montako lasta muut tekee? Oli se nolla, yksi, kaksi tai kaksitoista, niin miksi sitä pitäisi kenellekään perustella?

Vierailija
13/25 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 21:16"]

Yksilapsisuuden taustalla voi olla vaikka mitä syitä: oma taloustilanne, työelämä, parisuhteen tilanne, puolison kuolema, synnytyksestä seuranneet pelot, kohdunpoisto, sekundaarinen lapsettomuus, erityislapsi, jaksaminen... syitä on monia, ja ne tuskin kuuluvat muille. Miksi pitäisi lähteä muille perustelemaan?

[/quote]

anonyymillä keskustelupalstalla voi valita mihin keskusteluihin osallistuu ja millaisella kommentilla. ap

mutta ymmärrän, että ei sitä viitti kaupan kassalla hyvän päivän tutulle alkaa vuodattaa kipeitä asioita. tmv

Vierailija
14/25 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koen, että monilapsisia perheitä vastaan hyökätään useammin ja heidän valintaansa arvostellaan aika ikävälläkin tavalla.

Toisaalta silloin kun olin itse yksilapsinen, otti kovasti päähän muutama useamman lapsen äiti, jotka epäsuorasti ja välillä suoraankin arvostelivat kykyäni olla äiti (kun en tiedä mitään yhden lapsen kanssa ja he taas tietävät kaiken useamman lapsen äiteinä). En ymmärrä, miten ihmeessä ei voisi olla hyvä äiti yhden lapsen kanssa ja miksi ei voisi tietää asioita oman lapsensa suhteen ja jopa antaa vinkkejä jonkin asian toimivuudesta tai toimimattomuudesta sille monilapsisellekin (tätä en tosin koskaan uskaltanut tehdä). Ehkä tällaiset ylimieliset vihjaukset ja ajoittain suorat sanomisetkin aiheuttavat sen puolustuskannan. Ainakin itse olin kärkkäämpi puolustautumaan tuolloin kuin nyt, jos joku jaksaa jauhaa tyhmästä valinnastani, kun olen hankkinut vielä toisenkin lapsen. Jauhakoon. En jaksa välittää...

Vierailija
15/25 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 21:22"]

Miksi sitä pitää kysyä? Mitä se kenellekään kuuluu, montako lasta muut tekee? Oli se nolla, yksi, kaksi tai kaksitoista, niin miksi sitä pitäisi kenellekään perustella?

[/quote]

Ihan samaa mieltä. Itse kun olen yksilapsisen perheen äiti niin olen kyllä aika monta kertaa joutunut vastaamaan uteluihin (eikä niin hienovaraisiin sellaisiin) siitä, miksi meillä on vain yksi lapsi. Se kun tuntuu olevan jokaisen tutun ja puolitutun ja ekaa kertaa tavatun ja jokaisen oikeus ohjeistaa, että kyllähän nyt lapsella sisarus pitää olla.

Se on kummallista, miten sitä aina pitääkin kysyä. Miksi kaksilapsisilta ei kysytä, että miksi ette enää tee kolmatta? Miksi yksilapsisilta pitää kysyä, milloin tehdään toinen ja miksi ei tehdä?

Vierailija
16/25 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi YKSILAPSISET perheet OVAT puolustuskannalla. SIKSI, että ovat fiksumpia? Osaavat kirjoittaa...

Vierailija
17/25 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 21:22"]

[/quote]

Jos lapsia on yli kaksi, silloin pitäisi  katsoa peiliin. Pyöriikö elämä vain oman navan ympärillä? Maailma olisi paljon parempi paikka, jos lisääntymisvimma saataisiin aisoihin.

Vierailija
18/25 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 21:16"]

[/quote]

Juuri näin! Yksilapsisuuden taustalla on usein kipeitä asioita, sen sijaan monilapsisen perheen taustalla harvemmin sellaisia on. Meillä yksilapsisuuden taustalla on sekundaarinen lapsettomuus. Mikä on kolmilapsisen perheen taustalla? No kun haluttiin iso perhe ja sisaruksia ja on aina joulupöytä täynnä elämää... Niinpä. Vähän voisi miettiä, ennen kuin avaa typerän suunsa.

Vierailija
19/25 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 20:55"]

Miksi heidän valintaa ei voi kysyä ilman sellaista defensiivistä vastareaktiota? (Olen huomannut, ettei asiallinen tapa kysyä muuta mitään.).Miksi kuitenkin monilapsisia perheitä saa arvostella vaikka kuinka kärkkäästi?

[/quote] Menetko tosiaan kyselemaan ihmisilta miksi heilla on vain yksi lapsi? Kovin yksinkertaisen kuvan annat itsestasi ja jos viela oikein jankkaat niin ei ole ihme etta voit saada vaikka minkalaista reaktiota. Koeta pitaa oma uteliaisuutesi kurissa!

Vierailija
20/25 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin hetken, mitä ihmettä tähän oikein voisi vastata, kun ajatus yksilapsisuudesta tuntuu niin monen mielessä johtuvan aina jonkinlaisista ongelmista. Me emme olleet erityisesti suunnitelleet tekevämme vain yhden lapsen, mutta kun tämä ainokainen kohta kymmenen vuotta sitten syntyi, perheemme tuntui täydeltä. Takana ei siis aina ole lapsettomuutta, kamalaa raskaus- tai vauva-aikaa, epävakaata parisuhdetta, psyykkisiä tai fyysisiä sairauksia tai mitään muutakaan ikävää...