Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lääkärit ei voisi tehdä normalia vuorotyötä?

Vierailija
15.09.2013 |

Miksi siis pitää erityisesti päivystää? Eikö olisi mukavampaa lääkärillekin tehdä se normi 8h ilta- tai yövuoro silloin tällöin...

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kanssa hoitajana huomannut etteivät kaikki lääkärit halua päivystää. Kyllä on kurjaa kuunnella useamman pienen lapsen lääkäriäitiä, jonka on pakko päivystää koska valinnut tietyn erikoisalan.on usein kertonut minulle tästä surustaan. Joutuvat kyllä tekemään liian paljon tunteja viikossa.ei jää perheelle paljoa aikaa.

Vierailija
22/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsupa vaikka lauantai-iltana pesukoneen korjaaja paikalle ja vertaa sitten lääkärin tuntiliksaan. Peruskoulupohjalta ja maks. kolmen vuoden koulutuksella (jos sitäkään) tuo korjaaja laskuttaa tunnin käynnistä moninkertaisesti sen 12 vuotta koulutetun lääkärin palkan. Oulun yliopistosairaalassa tekniikan päivystäjät vaativat takapäivystyksestä samaa taksaa kuin lääkärit. Kun kuulivat, mikä se lääkärin takapäivystyspalkka on, vetivät vaatimuksen pikapikaa takaisin, kuka pöljä tuolla korvauksella mitään tekee...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 16:36"]

Minä olen kanssa hoitajana huomannut etteivät kaikki lääkärit halua päivystää. Kyllä on kurjaa kuunnella useamman pienen lapsen lääkäriäitiä, jonka on pakko päivystää koska valinnut tietyn erikoisalan.on usein kertonut minulle tästä surustaan. Joutuvat kyllä tekemään liian paljon tunteja viikossa.ei jää perheelle paljoa aikaa.

[/quote]

Siinä on se ero, että se pesukoneen korjaaja on luultavasti jonkun firman palkollinen, eikä itse saa kuin murto-osan siitä mitä asiakas maksaa. Maksetusta summasta menee ensin alvit ja lopusta vaihtuvat ja kiinteät kulut ja vasta sitten palkka. Ja vaikka olisi yrittäjäkin, niin samat kulut menee silti. Ei siis ole suoraan verrannollinen jonkun toisen palkkaan.

Vierailija
24/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 16:31"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 15:56"]

Lääkärin on pakko päivystää ,ja kun päivystää nousee veroprosentti. Päivystysten vuoksi  maksan peruspalkastanikin veroa 38prossaa. On tosi reilua, että joudun maksamaan normaalityöstäni saamastani palkasta ( 3200e/kk ) veroa 38prossaa...eli saan käteen peruspalkastani  1800e!! Siirryn heti vuorotyöhön ,eikä tarvi enää tehdä 55- 65h/viikko töitä. Rahallisesti sitä ei kannata tehdä kun käteen jäävä palkka tuntiakohden on aivan paska. Postissa kesätyöläinenkin saa enemmän käteen /h.

[/quote]

Verot tasataan vuotta kohden, varmaan lääkärinä tiedät. Ja tuskin ihan noin korkea palkka postin kesätyöläisellä..

[/quote]

Tottakai tasataan vuotta kohden- en nyt ihan idiootti ole. Mutta tämän verran saan käteen tuosta peruspalkasta, mikä tulee kuun 15. päivä. Päivystyskorvaukset tulee kuukauden vika päivä. Ja ei tullut viime vuonnakaan palautuksia. On tää niin uskomatonta, että ymmärrän täysin ettet usko!  Kyllähän tähän joku muutos pitäs tulla ...

Vierailija
25/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 16:36"]

[/quote]

Juu ei varmasti moni haluakaan, mutta se on pakko. Olen huomannut, että jotkut (yleensä nuorimmat ja tuoreempana taloon tulleet) joutuvat päivystämään enemmän kuin muut. Se on sitä hierarkiaa...

Vierailija
26/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postissa kesätyöläinen- siskoni. pääsi tuohon 15e/h tuntipalkkaan kun ei ollut muuten vuoden aikana tienannut ja veroa ei mennyt juuri lainkaan. Teki sunnuntaita ja yötä , mistä tulee lisiä.Lisäksi jäi tarvittaessa ylityöhön ja tästä tuli lisiä taas. Että hyvä duuni ja olen siskon puolesta onnellinen, mutta omasta korvauksestani en.

Vierailija
27/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirurgina, evp, voin sanoa, että päivystys on raskasta ja vastuullista. Entisaikoina parhaimmillaan oli päivystettävä 2 - 3 vrk/viikko. Valmiina kirurgina koko viikonloppu yhteen menoon (yleensä siinä oli paljon myös puhelimen päässä istumista) Päättäjät, ja nimenomaan kuntapäättäjät voisivat ryhdistäytyä, ja vaatia virkaan valitun  päivystävän.

Nykyään nuoret lääkärit suuntaavat pörssiyhtiöiden palvelukseen yksityislääkäreiksi, jolloin ei tarvitse päivystää.

Mielestäni päivystäjälle on maksettava riittävä korvaus, ei viime vuosina vallinnutta näpertelyn tasoista palkanlisää.

Vierailija
28/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö vielä paikkansa, että leikkaussaleja ei käytetä ympäri vuorokauden aktiivisesti? Tämä jos mikä tuntuu älyttömältä, kalliit tilat seisovat siellä tyhjillään ja jonot ovat pitkät.

Vierailija
29/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 17:21"]

Pitääkö vielä paikkansa, että leikkaussaleja ei käytetä ympäri vuorokauden aktiivisesti? Tämä jos mikä tuntuu älyttömältä, kalliit tilat seisovat siellä tyhjillään ja jonot ovat pitkät.

[/quote]

Minä en haluaisi olla se potilas, joka leikattaisiin viideltä aamuyöllä, kun leikkaava kirurgi on herännyt melkein vuorokautta aiemmin aamukuudelta (ja jos on vaikka pienten lasten äiti, on se nukuttu yö saattanut olla rikkonainen). Eikö pikemminkin pitäisi pyrkiä siihen, että yöllä tehdään vain aivan välttämättömät jutut ja kaikki muu sitten päiväsaikaan. Ihminen ei ole yöeläin ja yötyö on terveysriski.

Vierailija
30/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 15:21"]

Jep, olisi. Mutta kun sitten tarvittaisiin taas lisää lääkäreitä töihin ja se maksaisi paljon enemmän. 3-vuoroon 3 lääkäriä (nyt yksi tekee saman homman ja paljon vähemmällä rahalla). Poliitikot kunnassanne tämänkin asian päättävät. Joissain suurissa päivystyspisteissä (esim Tampere), tehdään kolivuoroa jo.

[/quote]

Miksi ei hoitajat sitten päivystä? Samalla systeemillä päivystävät hoitajat tulisivat halvemmiksi kuin nykysysteemi. Ei kai se hoitotyö sen kummallisempaa ole kuin lääkärinkään työ etenkään polilla. Olen hoitaja itse enkä ymmärrä tätä perustelua lainkaan - lääkärit on töissä 8-14, sen jälkeen menevät yksityisvastaanotolle ja yön päivystävät kotona. Hoitaja ei esim. saa mitää lisäpalkkaa siitä, että hoitaa lääkärien yksityispotilaita.

Vierailija
31/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 31 erehtyy lääkärin työajasta, sillä se on sairaalassa 38 h 15 min viikossa. Esim. minulla perustyöaika on ma-to klo 8-15.45, pe jnkn verran vaihtelee (mihin lie liittyen), mutta yleensä 8-15.15. Eri asia on se, että ainakin meidän klinikassa lähes kaikki el:t tekevät osittaista työaikaa työn raskauden takia. Itsekin lähden usein (kun vaan pystyn) ennen työajan päättymistä, sillä ylitöitä on siinä 30 tuntia pois otettavaksi.

Miten olisi totuuden katsominen silmiin ja sen huomaaminen, ettei lääkärin työllä julkisella sektorilla rikastu tai ole edes helppoa voida hyvin. Kiire on kova, töitä aivan liikaa, ja eikä palkkakaan koulutukseen nähden ole ihmeellinen. Minun bruttopalkkani on siinä 33 euroa tunti, taustalla 2 erikoislääkärin tutkintoa, muu monivuotinen lisäpätevöitymiskoulutus ja pitkälti yli 10 v työkokemusta.

Vierailija
32/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 17:50"]

Numero 31 erehtyy lääkärin työajasta, sillä se on sairaalassa 38 h 15 min viikossa. Esim. minulla perustyöaika on ma-to klo 8-15.45, pe jnkn verran vaihtelee (mihin lie liittyen), mutta yleensä 8-15.15. Eri asia on se, että ainakin meidän klinikassa lähes kaikki el:t tekevät osittaista työaikaa työn raskauden takia. Itsekin lähden usein (kun vaan pystyn) ennen työajan päättymistä, sillä ylitöitä on siinä 30 tuntia pois otettavaksi.

Miten olisi totuuden katsominen silmiin ja sen huomaaminen, ettei lääkärin työllä julkisella sektorilla rikastu tai ole edes helppoa voida hyvin. Kiire on kova, töitä aivan liikaa, ja eikä palkkakaan koulutukseen nähden ole ihmeellinen. Minun bruttopalkkani on siinä 33 euroa tunti, taustalla 2 erikoislääkärin tutkintoa, muu monivuotinen lisäpätevöitymiskoulutus ja pitkälti yli 10 v työkokemusta.

[/quote]

Miten sitten on mahdollista, että yksityisellä lääkäriasemalla annetaan sairaalalääkäreille aikoja klo 14.15 alkaen ja myös klo 14.15 alkaen sairaalasta aika vähän lääkäreitä töistä löytyy päivystäjiä lukuunottamatta? Voisiko olla niin, että tekevät vaikka etätöitä :-).

Vierailija
33/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 15:52"]

Minä voin kyllä rehellisesti sanoa pitäväni päivystyksistä. Olen aina terävimmilläni joskus iltakymmenen ja aamukolmen välillä, joten olen mielelläni tuolloin töissä.

[/quote]

Sama juttu itsellä. Alkuillasta melko väsynyt, mutta sitten taas virkistyn. En aamukolmen jälkeen kyllä jaksaisi olla töissä yhtään minuuttia, mutta poistuakaan ei saa.

Vierailija
34/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

33, voi johtua esim. siitä, että lääkärillä on osittainen työaika. Kuten kirjoitin, se on esim. meidän klinikassa hyvin yleistä. Tällöin tietysti palkka on samassa suhteessa pienempi.

Tunnen paljon lääkäreitä, tietenkin, enkä ole tavannut ketään, joka lyhentää työaikaa omin luvin. Pikemminkin meillä lähes poikkeuksetta tuntuu olevan se ongelma, että ylitöitä tulee ja niitä on sitten tosi vaikea ottaa vapaana takaisin. Toki on varmasti mahdollista, että lusmujakin on joukossa, mutta jos sitä epäilet, mikä estää toteamasta epäilyä ääneen? Se on ainakin suorempaa ja reilumpaa kuin tällainen epämääräinen vihjailu lääkärien katoamisesta kesken työajan rahakkaampiin hommiin.

Vierailija
35/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 17:50"]

[/quote]

Lähes sama tilanne mulla. 

Vierailija
36/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 17:32"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 15:21"]

Jep, olisi. Mutta kun sitten tarvittaisiin taas lisää lääkäreitä töihin ja se maksaisi paljon enemmän. 3-vuoroon 3 lääkäriä (nyt yksi tekee saman homman ja paljon vähemmällä rahalla). Poliitikot kunnassanne tämänkin asian päättävät. Joissain suurissa päivystyspisteissä (esim Tampere), tehdään kolivuoroa jo.

[/quote]

Miksi ei hoitajat sitten päivystä? Samalla systeemillä päivystävät hoitajat tulisivat halvemmiksi kuin nykysysteemi. Ei kai se hoitotyö sen kummallisempaa ole kuin lääkärinkään työ etenkään polilla. Olen hoitaja itse enkä ymmärrä tätä perustelua lainkaan - lääkärit on töissä 8-14, sen jälkeen menevät yksityisvastaanotolle ja yön päivystävät kotona. Hoitaja ei esim. saa mitää lisäpalkkaa siitä, että hoitaa lääkärien yksityispotilaita.

[/quote]

Mitä ihmeen lääkäreiden yksityispotilaita ne hoitajat hoitaa? Ja mistä keksit ,että läääkärit päivystää kotona. Kyllä ne lääkärit päivystää siellä sairaalassa, jollain erikoisaloilla toki kotona,mutta niistä ei ehkä tässä puhutakaan... Hoitajien ei tarvitse päivystää, koska niillä on tuo vuorotyö. Ja jos lääkäreillä olis vuorotyö, tulis hoitajille niitä yövuoroja nykyistä paljon enemmän. Nythän osastolla on joku 2 hoitajaa /yö,kun päivällä on noin 10.

Vierailija
37/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset haluaa nukkua yöllä, eikä tulla lääkärin vastaanotolle. Siksi lääkärit eivät tee vuorotyötä! Jos on pakko tulla, tulevat päivystykseen ja niitä lääkäreitä trvitaan vähemmän.Kyllä ne potilaat yöllä nukkuu myös osastolla, eikä hoitajatkaan varsinaista hoitotyötä silloin tee. Toki pissattamiset,kakattamiset, tarvittavat lääkkeenannot, teho-osastot erikseen, mutta tarkoituksena on potilailla nukkua.

Tässä pitäisi puhua kaksivuorotyöstä. 

Vierailija
38/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 17:27"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 17:21"]

[/quote]

Minä en haluaisi olla se potilas, joka leikattaisiin viideltä aamuyöllä, kun leikkaava kirurgi on herännyt melkein vuorokautta aiemmin aamukuudelta (ja jos on vaikka pienten lasten äiti, on se nukuttu yö saattanut olla rikkonainen). Eikö pikemminkin pitäisi pyrkiä siihen, että yöllä tehdään vain aivan välttämättömät jutut ja kaikki muu sitten päiväsaikaan. Ihminen ei ole yöeläin ja yötyö on terveysriski.

[/quote]

minä olin se potilas, joka leikattiin aamuyöllä 05, eipä ollut vaihtoehtoja. Samainen kirurgi oli käsittääkseni leikellyt jo aamusta asti. Oli ihan virkeä kun kävi ennen leikkausta osastolla iltayöstä ja kertoi, että leikkaa yön aikana jos vain ehtii. Ehtihän se ja hyvin leikkeli, onneksi oli ihan rutiinia (umppari).

Vierailija
39/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy nykyiseen käytäntöön on osaamisen takaaminen. Jotta se keskussairaalan kirurgi pystyy leikkaamaan sen aamuviideltä tulevan hätätilapotilaan niin hänen on ensin pitänyt pystyä harjoittelemaan vastaavaa ohjatusti.

Näitä potilaita ei yksinkertaisesti riitä sekä harjoitteluun ja ammattitaidon ylläpitoon, jos kirurgeja olisi ringissä kolmivuorotyöhön vaadittava määrä. Silloin kaikkien osaaminen jäisi liian ohueksi. Sama koskee myös anestesialääkäreitä, korvalääkäreitä, gynekologeja ym.

Hoitajien työ on erilaista, siksi heillä kolmivuorotyö onnistuu helpommin. Tosin riittävän kokeneiden hoitajien saaminen joka vuoroon on joskus haastavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan