Arvatkaapa miltä tuntuu olla freelancer / yksinyrittäjä joka tehnyt vuosia 12h päiviä ja lukee että muille halutaan 6h työpäiviä, joilla jo 5 - 6 viikon lomat vuodessa.
Kommentit (197)
Tuon takia lopetin freelancerin työt, vaikka sitä rakastinkin. Mutta se liika rakkaus työhön vei mut sairaalahoitoon. Nyt palkallisena samalla alalla ja en vaihtaisi mihinkään, turvattua, helppoa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi olisi muuttaa kaikki palkkatyö yrittäjätuloksi. Eli kaikki työntekijät vaan ennakkorekisteriin, ja myymään palveluksiaan itse hinnoittelemallaan hinnalla kunnille, valtiolle ja muille yrittäjille. Jokainen maksaa itse yel-maksunsa ja alvinsa, ja tekee hommia tasan sen verran kuin toimeksiantosopimuksessa määritellään. Ai niin, mitään tessejä ei ole, vaan jos joku muu myy työnsä halvemmalla, häneltä ostetaan.
Okei, sopii minulle. Ihan mielelläni voin tarjota vaikka lääkärin palveluksia selkeään alihintaan oikeisiin lääkäreihin verrattuna.
Lääkärin ammatin harjoittamista säätelevät Suomessa monet eri lait, samoin kuin monen muunkin ammatin harjoittamista. Mutta esimerkiksi kampaajan ammattia voit harjoittaa alihintaan ihan vapaasti niin kauan kuin yritystoiminta on itsellesi kannattavaa ja saat maksettua verot, eläkemaksut, pakolliset vakuutusmaksut jne.
Niin? Tuossahan ei puhuttukaan nykytilanteesta, vaan ehdotettiin ihan erilaista mallia. Jos jokaikinen työntekijä joutuisi yrittäjäksi, eiköhän siinä maailmassa olisi myös mahdollista, että puoskarit pääsevät lääkäriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PS ja Kok haluavat orjia tekemään työt ilmaiseksi.
Ainut kilpailukeino minkä ne yrityksilleen keksivät, on hinta.
Ymmärtääkseni näitä on muitakin, esim. työn laatu, tuotannon tehokkuus, tuotteen tai palvelun asiakaslähtöisyys, työhyvinvointi, joka vähentää sairastavuutta, ennenaikaista eläköitymistä jne sekä logistiikan sujuvuus, mutta voin toki olla palkittuna liiketalouden ammattilaisena ihan hakoteilläkin.Kate kasvaa kun kulut pienenevät suhteessa tuottavuuteen, haloo. Luulisi monen ilahtuvan mahdollisuudesta tuottaa triplasti tuplamäärällä työntekijöitä, vaan kun ei.
Vihervasurit voisivat kokeilla joskus tuottavaa työtä, jolla palkata muita. Mutta kun ei, käsi vain toisten lompakolla
Minä olen yrittäjä ja olen työllistänyt itseni lisäksi yhden ihmisen. Ketuttaa tällaiset marisijat, jotka luulevat, että yrittäjän asema oikeuttaa perseilemään miten sattuu eikä mitään kritiikkiä sovi antaa ja että yrittäjyys on ainoa oikea tapa tehdä työtä. MInulla on ainakin helkkarin hyvä työntekijä ja mielelläni annan hänelle tunnustusta hyvästä työstään ja järjestän hänelle kaikki edut, joihin vain rahkeeni riittävät.
Minä taas olen pienessä firmassa pelkkä työntekijä. Ymmärrän työnantajapuolen realiteetteja ja joustan kun tarve on. Mutta sen vastineeksi odotan että työnantaja joustaa myös ja osoittaa että arvostaa tehtyä työtä. On minunkin etu että firma menestyy.
Tiesittekö, että on ns. pakkoyrittäjiä, jotka tekevät orjapalkalla töitä periaatteessa palkansaajan roolissa. Asiakas päättää hinnan minkä suostuu maksamaan, työntekijälle jää työnantajan maksut. Tätä on aivan kamalan paljon kulttuuri-, puhtaus- ja rakennusalalla. Miksi tämä on laillista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi olisi muuttaa kaikki palkkatyö yrittäjätuloksi. Eli kaikki työntekijät vaan ennakkorekisteriin, ja myymään palveluksiaan itse hinnoittelemallaan hinnalla kunnille, valtiolle ja muille yrittäjille. Jokainen maksaa itse yel-maksunsa ja alvinsa, ja tekee hommia tasan sen verran kuin toimeksiantosopimuksessa määritellään. Ai niin, mitään tessejä ei ole, vaan jos joku muu myy työnsä halvemmalla, häneltä ostetaan.
Okei, sopii minulle. Ihan mielelläni voin tarjota vaikka lääkärin palveluksia selkeään alihintaan oikeisiin lääkäreihin verrattuna.
Markkinataloudessa tämä toimisi niin, että lääkäreitä alkaisi valmistua huomattavasti nykyistä enemmän ja jos nämä pätevät lääkärit haluaisivat tehdä töitä, he joutuisivat kilpailemaan työnsä hinnalla muita lääkäreitä vastaan. Näin toimii yrittäjän elämä, miksei sitten lääkärin?
Tässä voittaisi koko yhteiskunta, mutta eihän se käy, koska suojatyöpaikat.
Öö, ei. Markkinataloudessahan tuo tarkoittaisi nimenomaan sitä, että kukaan ei enää halua lääkäriksi, kun palkassa joutuu kuitenkin kilpailemaan koko ajan.
Ei, vaan kaikilla aloilla sama juttu. Yrittäjä hinnoittelee työnsä joka kerta uudestaan, miksei sitten lääkäri? Sama toimii tavallaan jo nyt yksityislääkäreiden kohdalla, eli spesialistin aika voi maksaa mitä hyvänsä 60-250 euron välillä.
Kaikkien siirtyminen yrittäjyyteen johtaisi myös kelan tukien dramaattiseen putoamiseen, koska yrittäjät eivät ole oikeutettuja minkäänlaiseen työttömyysturvaan. He voivat nimittäin aina alentaa hintojaan, jos ei muuten töitä löydy. Kun me kaikki olemme yrittäjiä, ollaan samalla viivalla ja loppuu makoilu.
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö, että on ns. pakkoyrittäjiä, jotka tekevät orjapalkalla töitä periaatteessa palkansaajan roolissa. Asiakas päättää hinnan minkä suostuu maksamaan, työntekijälle jää työnantajan maksut. Tätä on aivan kamalan paljon kulttuuri-, puhtaus- ja rakennusalalla. Miksi tämä on laillista?
Tähän porukkaan kuuluu nykyisin myös melkein kaikki sisällöntuottajat, toimittajat, kääntäjät, graafikot, eli kaikki työt, joita voidaan tehdä ulkomailta käsin. Tässä toteutuu tehokkuuden optimointi, eli palkkiot otetaan Suomesta ja eläminen tapahtuu jossain edullisen hintatason maassa, jossa sillä rahalla elää. Toki verotkin maksetaan sinne.
Saathan sä hallitukselta varmaan päätöksen saada 100 k. Sitähän te yrittäjät kinuatte. Mitä valitat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Markkinataloudessa tämä toimisi niin, että lääkäreitä alkaisi valmistua huomattavasti nykyistä enemmän ja jos nämä pätevät lääkärit haluaisivat tehdä töitä, he joutuisivat kilpailemaan työnsä hinnalla muita lääkäreitä vastaan. Näin toimii yrittäjän elämä, miksei sitten lääkärin?
Öö, ei. Markkinataloudessahan tuo tarkoittaisi nimenomaan sitä, että kukaan ei enää halua lääkäriksi, kun palkassa joutuu kuitenkin kilpailemaan koko ajan.
Ei, vaan kaikilla aloilla sama juttu. Yrittäjä hinnoittelee työnsä joka kerta uudestaan, miksei sitten lääkäri? Sama toimii tavallaan jo nyt yksityislääkäreiden kohdalla, eli spesialistin aika voi maksaa mitä hyvänsä 60-250 euron välillä.
Kaikkien siirtyminen yrittäjyyteen johtaisi myös kelan tukien dramaattiseen putoamiseen, koska yrittäjät eivät ole oikeutettuja minkäänlaiseen työttömyysturvaan. He voivat nimittäin aina alentaa hintojaan, jos ei muuten töitä löydy. Kun me kaikki olemme yrittäjiä, ollaan samalla viivalla ja loppuu makoilu.
Niin, mutta kukas ne julkisen puolen lääkärit palkkaa ja kilpailuttaa? Ei suinkaan se hyvin toimeentuleva asiakas, joka nykyäänkin käyttää yksityisen puolen lääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Koska meillä on ollut porvarihallituksia, jotka tämän on mahdollistanut. Ymmärtääkseni vasemmistossa tätä vastustettu pitkään. Se vaan on hieman hankala määritellä, ketkä on yrittäjinä vapaaehtoisesti ja ketkä pakolla.
Ammatinvalintakysymys. Vaihda alaa jos harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta kukas ne julkisen puolen lääkärit palkkaa ja kilpailuttaa? Ei suinkaan se hyvin toimeentuleva asiakas, joka nykyäänkin käyttää yksityisen puolen lääkäriä.
Jos lääkäreiden koulutusmääriä ei koko ajan pidettäisi liian pienenä, alkaisi löytyä sellaisiakin lääkäreitä, jotka tekisivät hommansa 50 euron tuntipalkalla. Josta itse pidättäisivät yel-maksunsa ja veronsa. Kunta voisi hankkia lääkäripalvelut halvimmalta tarjoajalta, ja maksukykyiset asiakkaat voisivat ostaa lääkäripalvelut mistä haluavat. Mikä tässä nyt on vaikeaa? Samalla periaatteella moni toimija ostaa palveluita jo nytkin. Halvin tarjous otetaan, jos sen tekijä ei ole aiemmin sössinyt.
Minä arvaan, että hyvältä tuntuu, koska jatkat edelleen 12 tunnin työpäivien tekemistä :)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on työtävieroksuvien ja yhteiskunnan tuilla loisivien palsta, ei tänne kannata yrittäjien kirjoitella. Ne luulee, että se on provo 😂.
80% kirjoittajista ja lukijoista on syrjäytyneitä luusereita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lääkäreitä olisi edes puolet nykyistä enemmän, yksityislääkäreiden hinnat laskisivat. Aivan samalla periaatteella siivooja, opettaja tai sh voi kilpailla työpaikoista. Hintaa vaan alas, niin eiköhän palveluille löydy ostaja.
Sama ei ehkä päde kaikkiin virkoihin ja toimiin, koska monissa niistä ei olisi mitään suoritetta, jota voitaisiin hinnoitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni SDP:n kannattaja on freelancer joka ihmettelee tätä Marinin avausta. Marin unohti että kaikki ei olekaan byrokraatteja valtion tai kunnan toimistossa.
Ei Sanna unohtanut, ei edes tiedä mistään sellaisesta. Luulee että kaikki saa rahaa tekemättä mitään tuottavaa. Ei demareita ole ikinä kiinnostanut miten hyvinvointi tänne syntyy, vain sen jakaminen kiinnostaa.
No ketkä sen hyvinvoinnin on luoneet, kokkaritko? No way.
Vierailija kirjoitti:
Olet oma pomosi eli voit oman valinnan mukaan tänään tehdä töitä tai olla tekemättä. Luultavasti tienaat paremmin kuin palkollisena. Ellet voi valita omia työaikojasi ja et tienaa paremmin kuin palkollisena, niin miksi olet yrittäjänä?
Kenties muut ovat jo vastanneetkin tähän, mutta tässä syy miksi minä olen freelancer yrittäjä (en ole ap): koska muuten olisin työtön. Ihmisillä on joku kuvitelma, että yrittäjäksi aletaan vain ja ainoastaan jos sillä on mahdollista tienata paremmin kuin palkollisena, mutta aika usein näissä yhden miehen yrityksissä kyse on pikemminkin vaihtoehtojen puutteesta. Toisin kun moni palstalainen kuvittelee, monet ihmiset eivät kuitenkaan tykkää istuskella kotona työttömänä, joten yrittäjänä toimitaan siitäkin huolimatta, että se oma pikkufirma ei oikeasti tuotakaan oikein yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni SDP:n kannattaja on freelancer joka ihmettelee tätä Marinin avausta. Marin unohti että kaikki ei olekaan byrokraatteja valtion tai kunnan toimistossa.
Ei Sanna unohtanut, ei edes tiedä mistään sellaisesta. Luulee että kaikki saa rahaa tekemättä mitään tuottavaa. Ei demareita ole ikinä kiinnostanut miten hyvinvointi tänne syntyy, vain sen jakaminen kiinnostaa.
No ketkä sen hyvinvoinnin on luoneet, kokkaritko? No way.
Tämän maan hyvinvointi luodaan yrityksissä, paikoissa jotka ovat sinulle ihan outoja. Siellä tuotettua hyvinvointia sitten kulutetaan sinulle tutuissa paikoissa Kelassa, valtion ja kunnan töissä.
Nyt panet hinnat kuntoon ja avaat tilin, jolle siirrät joka laskutuksesta lomarahan osuuden. Sitten kun päätät pitää lomaa, maksat sieltä itsellesi lomarahat. Jos freelanceriutesi ei yllä tähän, toimintasi ei ole kannattavaa.
On mahdollista, että pelkästään freelancerina rahkeet eivät tähän riitä. Kannattaa harkita, voisitko perustaa toisen alan toimijan kanssa yrityksen tai osuuskunnan. Se mahdollistaa jatkuvan asiakapalvelun ilman että yksi ihminen raataa jatkuvasti. Parempi, katkeamaton palvelu mahdollistaa myös terveemmän hinnoittelun. Voitte vaikka saada pidempiä soppareita isojen asiakkaiden kanssa.
t. Entinen yksinraataja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet oma pomosi eli voit oman valinnan mukaan tänään tehdä töitä tai olla tekemättä. Luultavasti tienaat paremmin kuin palkollisena. Ellet voi valita omia työaikojasi ja et tienaa paremmin kuin palkollisena, niin miksi olet yrittäjänä?
Kenties muut ovat jo vastanneetkin tähän, mutta tässä syy miksi minä olen freelancer yrittäjä (en ole ap): koska muuten olisin työtön. Ihmisillä on joku kuvitelma, että yrittäjäksi aletaan vain ja ainoastaan jos sillä on mahdollista tienata paremmin kuin palkollisena, mutta aika usein näissä yhden miehen yrityksissä kyse on pikemminkin vaihtoehtojen puutteesta. Toisin kun moni palstalainen kuvittelee, monet ihmiset eivät kuitenkaan tykkää istuskella kotona työttömänä, joten yrittäjänä toimitaan siitäkin huolimatta, että se oma pikkufirma ei oikeasti tuotakaan oikein yhtään mitään.
Riippuu näkökulmasta, onko se vaihtoehtojen puute vai vaihtoehtojen vähäisyys. Minäkin perustin yrityksen, koska oman alan töitä ei ole tällä paikkakunnalla. Kuitenkin minulle olisi löytynyt kyllä työtä toisella alalla, mutta valitsin mieluummin yrittäjyyden tällä omalla alallai.