Berliinissä asuminen 300€/kk!!
Herätys suomalaiset! Teitä vedätetään! Asun itse Euroopan ytimessä (Berliini), ja asumiskustannukset n. 300€/kk!
Tämän lisäksi palkan ostovoima on ihan käsittämättömän paljon parempi kuin Suomessa! En pysty sitä paremmin kuvaamaan. Palkasta jää ruhtinaallisesti sijoitustoimintaan jne., mitä Suomessa ei koskaan jäänyt. Suomessa elin kädestä suuhun korkeasti koulutettuna.
Kehoitan miettimään haluatteko kustantaa Suomen käsittämättömän ison julkisen sektorin, vai kannattaisiko ehkä miettiä vaihtoehtoja? Saksa on todella lähellä Suomea. Täältä pääsee nopeasti Suomeen moikkaamaan sukulaisia jantuttuja. Täällä on myös paljon töitä suomalaisille.
Kommentit (27)
Saksasta en tieda niin tarkkaan, olen tosin kuullut etta asuminen on halpaa.
Itse asun Brysselissa ja taallakin on Suomea paljon paljon halvempi asua ja elaa. Samantyyppista tyota teen taalla kuin Suomessa ja palkka on aikalailla samaa tasoa, mutta taalla ostovoima on kylla niin paljon parempi! Voin oikeasti elaa tosi huoletta: kayda ulkona syomassa, baarissa, konserteissa yms., yllattavat menot hoituu vaivatta, voin matkustella ja saastoonkin jaa.
En tietenkaan enaa kuulu KELA:n piiriin, joten minulla on paikalliseen tapaan sairausvakuutus, jota maksan n. 10 euroa kuussa. Tahan siis sisaltyy periaatteessa kaikki, myos sairaalakulut. Oma laakari tuntee potilaansa ja ei tarvitse jonottaa niinkuin suomalaisissa terveyskeskuksissa.
Helsingissä vuokra-asuntojen hintaa vinouttaa moni asia; mm. kalleilla neliöillä on juoppojen ja narkkareiden tukiasuntolaa, kaupungin vuokra-asuntoihin pääsee lähinnä vain sosiaalitapaukset ja yh:t kun taas muut joutuvat tyytymään yksityisiin joiden vuokrat ovat pilvissä. Asumistuet voivat olla todella isoja tulottomille, jopa 80% asunnon vuokrasta. Aivan sairas kuvio- ja kestämätön.
Suomessa tyoallergisten on helpompi asua kuin muualla mutta kylla ne "ilmaiset" palvelut jonkun selkanahasta revitaan. Kun vapaamatkustajia on tarpeeksi koko systeemi romahtaa, kuinkas kavi suuren ja mahtavan Neuvostoliiton? Sielta lappaa vakea nyt ennen niin halveksittuun USAaan.
Mitä ihmettä toi puhe jostain erityisvakuutuksista mm. Saksassa on?? Olemme asuneet 7 vuotta täällä ja mitään erityisvakuutuksia terveydenhoitoon et tarvitse vaan aivan norm. sairaskassamaksu lähtee palkastasi.
Terveydenhoito toimii loistavasti, ei käyntimaksuja, ajan saat heti, lääkkeet ei koskaan yli 15€. Hammaslääkäriin saat myös ajan heti, pienet paikkaukset ei maksa mitään, muut operaatiot mm. kruunun laitto Suomen hintatasoa (olen kysynyt myös Suomen hintoja!).
Vai olisi rankkaa tippua Suomen sosiaaliturvasta, haaahh haahh aahhaa! Ja lampaat uskoo vieläkin suomalaiseen sosiaaliturvaan :D
Sitä en ole ymmärtänyt, että miksi tukien varassa eläjiä haalitaan Helsinkiin, Suomen kalliimpien neliöiden alueelle, jossa suurin asuntopula, miksei tukien varassa eläjiä sijoiteta esim. kainuuseen?
Työssäkäyvän on vaikea löytää kohtuuhintaista asuntoa Helsingistä, kun hinnat on pilvissä kysynnän takia. Hinnat pilvissä kun sosiaalitoimisto maksaa vuokrat!
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 00:33"]
Voit käyttää Suomen terveydenhuoltoa suomalaisena jos tarve ilmenee. Saksassa terveydenhuolto on X kertaa paremmin järjestetty kuin Suomessa, etkä tarvitse mitään vakuutuksia.
[/quote]
Täällä on jo sanottu, että ylläoleva väite ei pidä paikkansa, mutta JOS pitäisi, niin ei voi kuin ihmetellä asennetta, joka noin pistää kirjoittamaan. Jos on yhtään järkeä päässä ymmärtää, ettei Suomi tai mikään muukaan maa voi tarjota palveluja ilman verotuloja. Ehkä ap:n elinajan tällainen vielä onnistuisi, mutta mitään ei jäisi tuleville sukupolville.
En ole estämässä kenenkään ulkomaille muuttoa, itsekin olen siitä haaveillut (tosin en Suomen verojen tms. takia, vaan lähinnä sään ja uusien kokemusten takia), mutta jos pois muuttaa, niin ei sitten pidä kotimaasta hakea vain rusinoita pullasta muiden ihmisten kustannuksella.
Berliinin vuokrat ovat tunnetusti edulliset verrattuna muihin Euroopan pääkaupunkeihin. Saksassa moni muu kaupunki kuten esim. München, Frankfurt ja Hampuri ovat asuinkustannuksiltaan Berliiniä paljon kalliimpia. Kannattaa myös muistaa, että Berliini ei monen muun eurooppalaisen pääkaupungin lailla ole maan taloudellinen keskus, mikä osaltaan on syy myös edullisempiin vuokriin.