Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei opettajat merkitse läksyjä wilmaan?

Vierailija
14.09.2013 |

Silloin yhdellä pienllä viestillä läksyt olisi kaikkien tiedossa. Ja aikaa säästyy, kun ei jokaiselle erikseen ilmoitetta...

Kommentit (170)

Vierailija
1/170 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 15:17"]

"Minulla on muutakin tekemistä, kuin kirjoittaa 22 erillistä viestiä vapaa-aikana wilmaan. Opettakaa lapsenne käyttämään fb.tä tai puhelinta, niin saavat läksyt kavereiltaan. Kuka teistä tekisi illalla ilmaista työtä"

Opet taitaa olla vähän yksinkertaisia. Tässä ilmainen vinkki. Laita läksyt wilmaan jokaisen tunnin lopuksi, niin ei tarvi kirjoittaa kuin 22 viestiä viikossa.

[/quote]

Hmm...Minulla eri oppilaita on viikoittain 145. Oppitunteja useimmilla vähintään kaksi kertaa viikossa ts. läksyjä annetaan myös kaksi kertaa viikossa. Kotiläksyjen ilmoittamistoimintoa ei meidän wilmassa ole (siis sellaista, että koko ryhmälle voi ilmoittaa yhdellä viestillä) ja vaikka se hankittaisiinkin niin koska ryhmissä on eritasoista porukkaa on läksyt toisinaan eri oppilaille erit ei ryhmätoiminto auttaisi. Minulla ei valitettavasti ole aikaa laittaa läksyistä lähemmäs 300 viestiä joka viikko. Muitakin viestittäviä asioita on. Kysyttäessä vastaan kyllä.

Vierailija
2/170 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö opettajien antaa vähemmän läksyjä jos nyt eivät ehdi kaikkia edes ilmoittaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/170 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 14:17"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 14:15"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 14:12"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 13:58"]

Olen sanonut lapsille, että heidän ei tarvitse olla mikään läksyautomaatti ja iltoja kuluttaa selittämällä, mitä oli läksynä. Heidän ei tarvitse kantaa puhelinta matkassa siksi, että jonkun Nico-Petteri ei tiedä läksyjä. Koulun tehtävä on ilmoittaa läksyt, ei minun lasteni. Heillä saa olla puhelimet vaikka äänettömällä koko illan.

Ärsyttää tuo flunssa-aikojen läksyrumba, kun aina joku soittaa ja pitäisi muistaa, mitä oli mistäkin.

[/quote]

Kylläpä opetat lapsesi itsekkääksi. No, onneksi oma lapsesi ei ole ikinä pois koulusta, että tarvitsisi luokkakavereiden apua.

[/quote]

lapseni osaavat itse tehdå eteen päin kirjasta tehtäviä sairaana ollessa. ja jos jotain on jäänyt tekemättä, tekevät sen seuraavana päivänä.

Meidän lapset eivät häiritse toisten iltoja kyselemällä läksyjä

[/quote]

Viettävätkö ylipäänsä vapaa-aikaa kavereiden kanssa, vai ovatko kaiken aikaa vain kotona? Outoa olisi minusta, jos ei kaverille voi soittaa tai laittaa viestiä läksyistä.

[/quote]

Ehkä sinun lapsellasi on aikaa päivystää kotona puhelimen ääressä, mutta ei meillä. Toki sellaiset lapset, jotka eivät iltaisin tee muuta, kuin pelaavat tietsikalla, ovat koko ajan puhelimen ääressä hoitamassa läksypalvelua. Mutta meillä on lapsilla iltaisin niin paljon puuhaa ja kaikkea kivaa, etteivät ala istumaan puhelin kourassa tekemässä opettajan tehtäviä.

Ja ei, eivät kylästele sairaana olevien kavereiden luona. Ehkä sinä päästät kipeät (ovatko oikeasti silloin kipeitä) leikkimään kavereiden kanssa, mutta meille ei tule saikulla olevat luokkakaverit kylään.

Vierailija
4/170 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 14:39"]

43, jos luokassa on lapsi, jolla ei ole yhtään etäistäkään kaveria, on se tilanne joka vaatii ihan muita toimenpiteitä kuin läksyjen merkitsemistä Wilmaan. Wilma lääkitsisi tuossa tilanteessa vain oiretta, kun syy on paljon vakavampi.

[/quote]Ehkä tuo läksyjen kysely vähän vieraammalta kaverilta voisi joskus olla jopa uuden kaveruuden alku?

[/quote]

Sinulla ei ole koulukiusattua lasta nähtävästi.

Meillä tätä kokeiltiin ja vastaukseksi tuli huorittelua ja läheteltiin takaisin tekstiviestejä,missä uhkailtiin. Lisäksi annettiin vääriä läksyjä ja naurettiin puhelimessa päin naamaa ja uhattiin tappaa seuraavana päivänä, kun tulee kouluun.

Hankala siinä on uutta kaveruutta saada, kun kysyy läksyjä ja vastaus on, että mitä läski huora olet vailla, me tapetaan sut huomenna.

Näin Tampereella

Vierailija
5/170 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 14:45"]

Jos ongelma on koulukiusaaminen, pitää puuttua koulukiusaamiseen eikä nillittää Wilmasta. Vai onko teistä ok, jos lapsella ei koko kouluaikana ole yhtään kaveria, mutta hei läksyt oli kuitenkin aina tiedossa Wilmassa?

[/quote]

Kiusatut lapset reagoivat aina niin herkästi herjanheittoon. En pane periaatteesta myöskään wilmaan läksyjä, koska soittaminen rohkaisee näitä ujoja ottamaan yhteyttä luokkakavereihin ja näin he saavat paremmin yhteyden muihin ja oppivat sosiaalisemmiksi. Kiusaaminenkin voi näin vähentyä.

ope

Vierailija
6/170 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En merkitse läksyjä Wilmaan. Opetan erkkaopena pienluokkaa (ja toki muitakin), ja jokaisella on omat läksyt.

Olen sanonut, että päivän-parin sairastelun takia ei tarvitse kysellä mitään läksyjä. Toki jos pitempään pois, niin sitten katsotaan tilanne uudestaan.

Olen muutenkin sitä mieltä, että läksyjä ei tarvitse merkitä wilmaan. Oppilaan on otettava vastuu itsestään ja töistään. Siis oppilaan, EI vanhempien.

Kiitos, olen puhunut.

Terveisin erkkaope

Vierailija
7/170 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 16:38"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 14:45"]

Jos ongelma on koulukiusaaminen, pitää puuttua koulukiusaamiseen eikä nillittää Wilmasta. Vai onko teistä ok, jos lapsella ei koko kouluaikana ole yhtään kaveria, mutta hei läksyt oli kuitenkin aina tiedossa Wilmassa?

[/quote]

Kiusatut lapset reagoivat aina niin herkästi herjanheittoon. En pane periaatteesta myöskään wilmaan läksyjä, koska soittaminen rohkaisee näitä ujoja ottamaan yhteyttä luokkakavereihin ja näin he saavat paremmin yhteyden muihin ja oppivat sosiaalisemmiksi. Kiusaaminenkin voi näin vähentyä.

ope

[/quote]

Tottakai reagoivat herkästi herjanheittoon. Miten opettaja voi noin sanoa?! Sehän on kiusaamista sekin.

Vierailija
8/170 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka helppoa meillä on, kun meillä on vuosia jo merkattu läksyt ja kokeet ja numerot wilmaan ja tuntitiedotteisiin pannaan tekemättömät läksyt ja myöhästymiset yms.

Meillä opettajat ovat nuoria ja aktiivisia ja innostuneita työstään. Hyvä koulu, missä lapset viihtyvät ja koulukiusaaminenkin on saatu kuriin aktiivisella wilmankäytöllä. Wilman avulla on saatu koulun ja kodin yhteistyö todella ihan uusiin ulottuvuuksiin.

Mutta se todella vaatii opettajalta paneutumista ja innostusta työhönsä. Onneksi meille on sattunut hyvät opettajat, jotka tykkäävät työstään. Heidän kanssaan yhteistyö toimii ja wilman käyttö on aktiivista.

Opettajia on todella erilaisia. Osa on niin kyllästyneitä työhönsä, etteivät halua edes opetella mitään uuttaa. Osa kai varmaan pelkää tietokoneita ja siksi ei halua opetella wilman käyttöä

Vierailija
9/170 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneekö huoleton nuoruus siitä pilalle jos kertoo kaverille mitä oli läksynä?

Vierailija
10/170 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läksyjä ei merkitä Wilmaan, koska nykyaikana opetuksen eriyttäminen tarkoittaa sitä, että oppilaat saavat tunneilla hyvin erilaisia läksyjä.  Eli kaikille ei todellakaan anneta samaa läksyä, toisin kuin ennen vanhaan.... On myös tärkeää, että lapsi oppii itse merkitsemään läksynsä, jotta hän tietää sen vielä kotonakin.  Koulussa ei tehdä oppilaan puolesta asioita, jotka hänen tulisi osata tehdä itse.  Saman pitäisi päteä myös kotona.... terv. ekaluokan ope

Vierailija
11/170 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 13:52"]

Ja lapseni koulussa ainakin kaikilla opettajilla on luokassa tietokone käytössään, jolloin voi merkata ne samantien tunnilla sinne (ja käydä välillä fb:ssä, kuten lapseni on kertonut joidenkin opettajiensa tekevän:))

[/quote]

Se oppilas voi itse merkitä ne läksyt itselleen

Vierailija
12/170 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 16:35"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 14:39"]

43, jos luokassa on lapsi, jolla ei ole yhtään etäistäkään kaveria, on se tilanne joka vaatii ihan muita toimenpiteitä kuin läksyjen merkitsemistä Wilmaan. Wilma lääkitsisi tuossa tilanteessa vain oiretta, kun syy on paljon vakavampi.

[/quote]Ehkä tuo läksyjen kysely vähän vieraammalta kaverilta voisi joskus olla jopa uuden kaveruuden alku?

[/quote]

Sinulla ei ole koulukiusattua lasta nähtävästi.

Meillä tätä kokeiltiin ja vastaukseksi tuli huorittelua ja läheteltiin takaisin tekstiviestejä,missä uhkailtiin. Lisäksi annettiin vääriä läksyjä ja naurettiin puhelimessa päin naamaa ja uhattiin tappaa seuraavana päivänä, kun tulee kouluun.

Hankala siinä on uutta kaveruutta saada, kun kysyy läksyjä ja vastaus on, että mitä läski huora olet vailla, me tapetaan sut huomenna.

Näin Tampereella

[/quote]

kai teitte rikosilmoituksen? tuo on nimittäin jo poliisiasia, jos tuollaisia viestejä joku lapsellesi on lähettänyt.

Vierailija
13/170 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken tämän vääntämisen keskellä olisi mielenkiintoista tietää, vähentääkö läksyjen wilmaan merkitseminen todella tekemättömien läksyjen määrää.

Välillä tuntuu, että jotkut vanhemmat tekevät nykyisin kaikesta ongelman. Läksyjäkään ei poloinen lapsi pysty itse kirjaansa/vihkoonsa merkitsemään tai poissaollessaan luokkatoverilta/opettajalta kysymään. Mitenköhän rukka selviää (koulu)arjessa ylipäätänsä juuri mistään, kun läksyjen tietäminenkin on jo noin hankalaa?

Vierailija
14/170 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 16:31"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 14:17"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 14:15"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 14:12"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 13:58"]

Olen sanonut lapsille, että heidän ei tarvitse olla mikään läksyautomaatti ja iltoja kuluttaa selittämällä, mitä oli läksynä. Heidän ei tarvitse kantaa puhelinta matkassa siksi, että jonkun Nico-Petteri ei tiedä läksyjä. Koulun tehtävä on ilmoittaa läksyt, ei minun lasteni. Heillä saa olla puhelimet vaikka äänettömällä koko illan.

Ärsyttää tuo flunssa-aikojen läksyrumba, kun aina joku soittaa ja pitäisi muistaa, mitä oli mistäkin.

[/quote]

Kylläpä opetat lapsesi itsekkääksi. No, onneksi oma lapsesi ei ole ikinä pois koulusta, että tarvitsisi luokkakavereiden apua.

[/quote]

lapseni osaavat itse tehdå eteen päin kirjasta tehtäviä sairaana ollessa. ja jos jotain on jäänyt tekemättä, tekevät sen seuraavana päivänä.

Meidän lapset eivät häiritse toisten iltoja kyselemällä läksyjä

[/quote]

Viettävätkö ylipäänsä vapaa-aikaa kavereiden kanssa, vai ovatko kaiken aikaa vain kotona? Outoa olisi minusta, jos ei kaverille voi soittaa tai laittaa viestiä läksyistä.

[/quote]

Ehkä sinun lapsellasi on aikaa päivystää kotona puhelimen ääressä, mutta ei meillä. Toki sellaiset lapset, jotka eivät iltaisin tee muuta, kuin pelaavat tietsikalla, ovat koko ajan puhelimen ääressä hoitamassa läksypalvelua. Mutta meillä on lapsilla iltaisin niin paljon puuhaa ja kaikkea kivaa, etteivät ala istumaan puhelin kourassa tekemässä opettajan tehtäviä.

Ja ei, eivät kylästele sairaana olevien kavereiden luona. Ehkä sinä päästät kipeät (ovatko oikeasti silloin kipeitä) leikkimään kavereiden kanssa, mutta meille ei tule saikulla olevat luokkakaverit kylään.

[/quote]

oletkohan käsittänyt tässä maailmassa jotain väärin. Ei kai kenenkään tarvitse puhelin kourassa päivystää. Jos se soi, niin siihen voi vastata, ottamatta asiasta sen suurempaa stressiä. Ja jos on vaikka harrastuksissa, niin sitten ei yksinkertaisesti vastaa. Kyllä meidän lapsi ainakin osaa soittaa seuraavalle kaverille, jos ensimmäinen ei vastaa. Mitäs varten teidän lapsille muuten puhelin on hommattu, jos siihen ei saa soittaa tai lähettää tekstaria?

Ei mutta kokonaisuudessaan hieno asenne sinulla. Ennen oli sanonta "koko kylä kasvattaa". Tämä filosofia taitaa olla menneen talven lumia kohdallasi. Toivottavasti sinä tai lapsesi ette itse tarvitse ikinä kenenkään jeesiä.

Niin ja lapsilla on liikaa harrastuksia ja ohjattua toimintaa, jos ei ehdi koskaan vapaa-ajallaan puhelimeen vastata.

Vierailija
15/170 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 16:48"]

Meneekö huoleton nuoruus siitä pilalle jos kertoo kaverille mitä oli läksynä?

[/quote]

Ilmeisesti menee ;) Huolettomaan nuoruuteen ei kuulu kavereiden auttaminen - ei ainakaan kouluasioissa...

Vierailija
16/170 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yläkoulussa joskus aina joku huoltaja ottaa yhteyttä luokanvalvojaan ja sanoo, ettei lapsella ole sellaisia kavereita, joilta voi kysyä läksyä, kun on sairaana, tai asuvat niin syrjässä, ettei luokkakavereita ole lähistöllä. Tämä on ymmärrettävää: varsinkin yläkoulussa luokkakokoonpano voi olla sellainen, ettei oppilas vielä seiskalla ole tutustunut tarpeeksi läheisesti muihin, ja meidän kouluumme tulee monelta eri suunnalta ja kaukaakin oppilaita. Silloin luokanvalvoja kerää kaikilta opettajilta läksytiedot ja tehtävämonisteet. Ongelma on tosiaan se, että useimmissa oppiaineissa on paljon vihkoon tehtäviä läksyjä ja monisteita. Sitten kun luokanvalvoja on urakoinut oppilaalle kaikki tiedot ja monisteet ym. kasaan ja vienyt ne kansliaan, josta huoltaja voi ne hakea matkallaan töistä kotiin, niitä ei kuitenkaan haeta. Kaunis kiitos. Asiaa ei auta edes se, että luokanvalvoja antaisi ne poissaolijan sisarukselle kotiin vietäväksi. Sisaruksetkaan eivät huolehdi sairastelijan asioista. Ihan oikeasti, miten te kasvatatte ne penskanne?

Vierailija
17/170 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 14:55"]

Kiusatulle lapselle voi olla todella ahdistavaa jos häntä painostetaan ottamaan yhteyttä kiusaajiinsa läksyjä kyselläkseen. Todennäköisesti häntä kiusattaisiin siinäkin tilanteessa, eli annettaisiin väärät läksyt tai unohdettaisiin suurin osa.

[/quote]

Jos lasta kiusataan, miksei oteta yhteyttä opettajaan ja kerrota tätä asiaa?

Vierailija
18/170 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 17:04"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 14:55"]

Kiusatulle lapselle voi olla todella ahdistavaa jos häntä painostetaan ottamaan yhteyttä kiusaajiinsa läksyjä kyselläkseen. Todennäköisesti häntä kiusattaisiin siinäkin tilanteessa, eli annettaisiin väärät läksyt tai unohdettaisiin suurin osa.

[/quote]

Jos lasta kiusataan, miksei oteta yhteyttä opettajaan ja kerrota tätä asiaa?

[/quote]

Jaa jospa ovat Wilman kautta ottaneetkin opeen yhteyttä, mutta kun ope ei lue Wilmaa, kun siihen menee turhaan aikaa? Araan ma.

Vierailija
19/170 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on juuri se mikä ärsytti minua kouluaikoina. Opettajat kertovat joillekin suosikkioppilailleen tulevista tapahtumista ja me emme-niin-opettajalle-läheiset jouduimme onkimaan tietoa suosikkioppilailta mikä antoi näille suosikkioppilaille mahdollisuuden kiusaamiseen tai ainakin meidän muiden täytyi olla nöyriä saadaksemme tietoa. Jos opettajat haluavat vähentää kiusaamista, niin ensimmäinen askel olisi, että he itse alkavat kohdella oppilaita tasapuolisesti.

En esim. ymmärrä miksi opettajat eivät voi ilmoittaa liikuntapäiviä tai retkipäivä heti kun tietävät vaan tietoa pantataan ja säännöstellään. Ovatko nämä opettajat itse vielä niin lapsellisia, että yrittävät päästä joidenkin oppilaiden suosioon kaveraamalla heidän kanssaan ja jakamalla heille tietoa jota muille ei ole tarjolla?

Vierailija
20/170 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 17:09"]

Tämä on juuri se mikä ärsytti minua kouluaikoina. Opettajat kertovat joillekin suosikkioppilailleen tulevista tapahtumista ja me emme-niin-opettajalle-läheiset jouduimme onkimaan tietoa suosikkioppilailta mikä antoi näille suosikkioppilaille mahdollisuuden kiusaamiseen tai ainakin meidän muiden täytyi olla nöyriä saadaksemme tietoa. Jos opettajat haluavat vähentää kiusaamista, niin ensimmäinen askel olisi, että he itse alkavat kohdella oppilaita tasapuolisesti.

En esim. ymmärrä miksi opettajat eivät voi ilmoittaa liikuntapäiviä tai retkipäivä heti kun tietävät vaan tietoa pantataan ja säännöstellään. Ovatko nämä opettajat itse vielä niin lapsellisia, että yrittävät päästä joidenkin oppilaiden suosioon kaveraamalla heidän kanssaan ja jakamalla heille tietoa jota muille ei ole tarjolla?

[/quote]

Suosikkioppilaille erityistietoa? Hiukanko vainoharhaista kuvitelmaa taas.

Meidän koulussamme opettajat eivät saa kertoa oppilaille mitään tulevista tapahtumista. Rehtori kieltää. Vaikka me opettajat siis tietäisimme, että on tulossa jokin poikkeuspäivä, me emme saa kertoa siitä ennen kuin rehtori antaa luvan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi