En usko laihtumiseeni :(
En vaan pysty uskomaan siihen, en osaa selittää miksi. Olen lihava, syön herkkuja... en vain usko, että jos jätän herkut pois ja syön ruokaakin vähemmän, laihdun.
Viime keväänä yritin, tein mielestäni kaiken oikein ja tulos oli että kiloja oli kaksi enemmän. Todellakaan en herkutellut tuolloin. Muut onnistuu, minä pysyn tällaisena.
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 10:20"]
Muista myös se, että hyvä ruokavalio on yksilöllinen. Esim. jotkut hyövät todella paljon viljojen poisjättämisestä, jotkut voivat syödä enemmän hiilihydraatteja tai rasvaa kuin toiset jne. Yhteistä kaikille hyville ruokavaliolle on kuitenkin runsas kasvisten käyttö ja riittävästä ja säännöllisestä proteiininsaannista huolehtiminen. Eikä laihtuakseen ole pakko alkaa juosta tai hikijumpata - tärkeintä on löytää juuri sinulle mielekkäin tapa kuluttaa kaloreita ja nopeuttaa aineenvaihduntaa.
Ja tämän voit aloittaa heti: juo joka päivä 2 litraa vettä ja jätä kaikki juomat, joissa on kaloreita eli sokeria pois. Jos pelkkä vesi ei maistu, laita sekaan sitruuna- tai limemehutiivistettä. Maistuu paremmalta ja tekee hyvää myös elimistön ph-tasapainolle.
[/quote]
Vesi maistuu kyllä, onneksi. Kahvia olen juonut ennen paljon, mutta kesän aikana se jotenkin jäi pois. Juon enää aamuisin. 2dl:n mukillisestakin jää pohjalle jäähtynyttä kahvia, laitan siihen ehkä 1rkl kevytmaitoa. Kahvin kanssa en ole koskaan tykännyt syödä mitään, joten se ainakin on ollut kohdillaan. Kai.
Aloitin juoksun viime kuussa vain saadakseni vähän kestävyyttä. Suututti hengästyä jatkuvasti joka paikassa. Olen edennyt hitaasti: ensin vain 10min, sitten vähän enemmän, ja vähän enemmän. Muutaman kerran on ollut kotona tylsistymisen ja vitutuksen yhteishetki, ja olenkin mennyt lenkille. Mutta seuraavana päivänä yksin kotona (teen töitä kotona, sekin vielä) mässäilen koko päivän.
ap
Minkä takia kaikki aina sanoo, että "vähennä hiilareita". Ei se siihen laihtumiseen vaikuta, ellei sitten satu olemaan ketokarppaaja. Eli ihan hyvin voit syödä niitä hiilareitakin.
Itse laihdutan (ja laihdun) syömällä ihan normaalia terveellistä ruokavaliota (paljon kasviksia, ruisleipää, puuroa, perunaa, rasvattomia maitotuotteita jne...) ja hyvin laihtuu. Syö vaan vähemmän. Proteiinit mulla tulee noista maitotuotteista (maito, raejuusto, rahka, jogurtti, piimä), kinkusta, juustosta, ja pääruokien lihasta (paistijauheliha, kana jne...). 700g viikossa lähtee mulla.
Kyllä se laihduttaminen sultakin onnistuu, ihan varmasti :) Nyt vaan ensin hankkimaan tietoa terveellisistä raaka-aineista.
Tsemppiä! :)
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 10:24"]
Minkä takia kaikki aina sanoo, että "vähennä hiilareita". Ei se siihen laihtumiseen vaikuta, ellei sitten satu olemaan ketokarppaaja. Eli ihan hyvin voit syödä niitä hiilareitakin.
[/quote]
Siksi sanotaan, että vähennä hiilareita, kun se voi joillakin vaikuttaa ihan oleellisesti esim makeanhimoon.
Makeanhimon suitsiminen on taas aika oleellista laihtumisen kannalta, ei tule repsahdettua karkkipussin kohdalla, kun ei enää tee niin mieli makeaa.
Ja kun hiilarin jättää vähemmälle, jää sijaa proteiinille ja erityisesti rasvalle. Rasva pitää nälkää paremmin kuin proteiini.
Tästä pääsemmekin mieliaiheeseeni, rasvapolttoinen elimistö vs. hiilaripolttoinen elimistö.
Jos laihtua haluaa, elimistö olisi parempi opettaa polttamaan varastorasvojaan sen sijaan että hiilareilla pakataan vähän vielä lisää siihen elimistöön läskiä.
t: 25kg laihtunut rasvapolttoinen.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 09:34"]
En vaan pysty uskomaan siihen, en osaa selittää miksi. Olen lihava, syön herkkuja... en vain usko, että jos jätän herkut pois ja syön ruokaakin vähemmän, laihdun.
Viime keväänä yritin, tein mielestäni kaiken oikein ja tulos oli että kiloja oli kaksi enemmän. Todellakaan en herkutellut tuolloin. Muut onnistuu, minä pysyn tällaisena.
[/quote]
Et ole yksin ajatustesi kanssa. Mäkin löisin vedon sua vastaan millon tahansa!
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 10:30"]
[/quote]
Siksi sanotaan, että vähennä hiilareita, kun se voi joillakin vaikuttaa ihan oleellisesti esim makeanhimoon.
Makeanhimon suitsiminen on taas aika oleellista laihtumisen kannalta, ei tule repsahdettua karkkipussin kohdalla, kun ei enää tee niin mieli makeaa.
Ja kun hiilarin jättää vähemmälle, jää sijaa proteiinille ja erityisesti rasvalle. Rasva pitää nälkää paremmin kuin proteiini.
Tästä pääsemmekin mieliaiheeseeni, rasvapolttoinen elimistö vs. hiilaripolttoinen elimistö.
Jos laihtua haluaa, elimistö olisi parempi opettaa polttamaan varastorasvojaan sen sijaan että hiilareilla pakataan vähän vielä lisää siihen elimistöön läskiä.
[/quote]
No mä en ole ajatellut sitä ihan tonne saakka :D Mulle pääasia, että laihdun. Käyn myös lenkillä 6 kertaa viikossa.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 10:30"]
[/quote]
[/quote]
No mä en ole ajatellut sitä ihan tonne saakka :D Mulle pääasia, että laihdun. Käyn myös lenkillä 6 kertaa viikossa.
[/quote]
Toisaalta mulla ei ole minkäänlaisia sokerihimoja tai muitakaan mielihaluja. Ja pudotettavaakaan ei ole kuin 6 kiloa.
No just. Oletpa läski, 6 kiloa ylimääräistä Hohoijaa
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 10:51"]
No just. Oletpa läski, 6 kiloa ylimääräistä Hohoijaa
[/quote]
No kuule on se kuusikin kiloa ylipainoa!
Laihtuminen lähtee korvien välistä eli jos et usko, että voit laihtua, et laihdukaan.
Muista myös se, että hyvä ruokavalio on yksilöllinen. Esim. jotkut hyövät todella paljon viljojen poisjättämisestä, jotkut voivat syödä enemmän hiilihydraatteja tai rasvaa kuin toiset jne. Yhteistä kaikille hyville ruokavaliolle on kuitenkin runsas kasvisten käyttö ja riittävästä ja säännöllisestä proteiininsaannista huolehtiminen. Eikä laihtuakseen ole pakko alkaa juosta tai hikijumpata - tärkeintä on löytää juuri sinulle mielekkäin tapa kuluttaa kaloreita ja nopeuttaa aineenvaihduntaa.
Ja tämän voit aloittaa heti: juo joka päivä 2 litraa vettä ja jätä kaikki juomat, joissa on kaloreita eli sokeria pois. Jos pelkkä vesi ei maistu, laita sekaan sitruuna- tai limemehutiivistettä. Maistuu paremmalta ja tekee hyvää myös elimistön ph-tasapainolle.