Inhimillinen tekijä äsken tv1:ssä
Katsoiko joku? Mitä ajatuksia herätti? Erityisesti vl:t, vastatkaa...
Kommentit (67)
Perustuuko uskosi lakiin ja omiin tekoihisi eli pyrit elämään hyvää elämää ja noudattamaan Raamattua vai siihen, että olet tuntenut oman vajavaisuutesi ja antanut Jeesuksen täyttää lain puolestasi?
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 22:21"]
Mun omatunto on tosi puhdas. Käytän ehkäisyä, meikkaan, mulla on korvikset ja meillä on telkkari. Kuuntelen myös kevyempää musiikkia, käyn leffassa ja teatterissa. Uskon Jumalaan ja Raamattu on ohjenuorani elämässäni. Pyrin joka päivä toimimaan kuten Raamattu opettaa; rakasta Jumalaasi yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Tee toisille niinkuin toivot itsellesi tehtävän.
Voinko liittyä rauhanyhdistykseen ja esiintyä vanhoillislestadiolaisena? Voinko kertoa kaikille, että meillä lestadiolaisilla on omantunnon vapaus tehdä valitsemiamme asioita elämässämme, eikä kukaan määrää valinnoistamme? Otatteko minut avosylin vastaan? Voinko julistaa, että ehkäisykin on puhtaasti omantunnon asia, eli jos käytät ehkäisyä etkä saa siitä omantunnon vaivoja, niin se on ok?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 01:11"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 00:10"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 23:55"]
Miten vl:t voisivat katsoa tv-ohjelmaa?
[/quote]Eikö netin kautta katsominen (esim YLE Areena tai Netflix) ole kuitenkin sallittua?
[/quote]
Kyllä on, netti o
n hyväksyttyä mutta telvisio synti.
[/quote]
Eikö Netflix ole ihan joku viihdepainotteinen ja mahdollisesti maksullinen palvelu? Minä vl:nä pidän sitä itselleni sopimattomana, mikäli niin on. Areenasta voin katsoa ohjelmaa valikoidusti.
Oikeasti älytöntä miten keskustelu täällä toistaa aina samoja latuja. Aina ensin joku aloittaa ketjun asiallisella avauksella. Sen jälkeen alkaa tulla piikkejä aiheesta kun aiheesta ja lopuksi vedetään aina 60-lukua ym vanhoja asioita esiin. Kyllähän suomen valtiossakin on ohjattu ihmisiä eri tavalla 60-luvulla tai muulloinkin. Liike on voinut toimia väärinkin menneisyydessään, mutta tekeekö se kaiken tyhjäksi. Miksi näitä asioita pitää vatvoa aina vain uudestaan kun sen ajan elämä oli erilaista. Myöskin uskovaisten joukko on tänä päivänä erilaista. Vanhat kuolee ja uusia syntyy. Minäkin olen 80-luvun lapsia. Mitä minä vanhoista virheistä tiedän. Enkä minä voi liikkeen syntejä ruveta kantamaan. Kyllähän Raamattu opettaa rakastamaan lähimmäistä ohjaamalla oikeaan, ettei sielulle tule vahinkoa. Tapa toimia onkin sitten taas toinen. Entisaikaan on kuulemma painostettu ja kyllähän kaikki sen tietävät ettei se oikein ole. Eikä se ole oikein tänä päivänäkään. Jos syntinen ihminen on pitänyt hylätä niin väärinhän sekin olisi. Neuvotaanhan meitä tekemään kaikessa samoin kuin toivottaisiin itselle tehtävän. Ensisijaisesti on kuitenkin Jumalan valtakunta, joka asuu uskovaisissa sydämissä ja jota ei taida nähdä. Liike tulee vasta sitten ja siellä pyritään saarnaamaan muuttumatonta Jumalan sanaa ja katuville synnit anteeksi. Tähän asti olen voinut allekirjoittaa tämän herätysliikkeen opin ja elämään yhteisön tavoin sillä olen tulkinnut sen olevan Raamatun mukaista. Monilla on halu, että vl-liikkeen täytyisi päivittyä nykyaikaan ja sitä saattaa jotkut tahot yrittää muutta sisältäkin päin. Jos näin käy niin sitten en välttämättä enää haluakkaan olla liikkeen jäsen. Esim. Luterilainen kirkko on lähtenyt Lutherin uskonpuhdistuksen kautta saarnaamaan tätä samaa mitä vl-liike saarnaa tänäkin päivänä. Nykyään kirkon papeista osa myöntää suoraan ettei edes usko Jumalaan. Onko tämä kirkko vielä tänä päivänä teidän mielestä Raamatun mukainen seurakunta vai onko kirkko maallistunut tämän päivän mielihalujen mukaan? Kehotan kaikkia katsomaan elämää tässä hetkessä ja huolehtia siitä, että elämä on Jumalan sanan mukaista. Lukekaa Raamatusta miten Jeesus meitä kehottaa elämään. Ja jos ette Jumalaan usko niin se on teidän valintanne. Me emme teitä tuomitse ja toivottavasti tekään ette meitä. Sitä tikulla silmään, joka vanhoja muistelee.
Jotkut kertovat kuinka lestoilla loppuvat argumentit ym. etteivät halua täällä keskustella. Jos näitä eri palstojen keskustelujen sävyjä katsoo niin ei pitäisi olla kenellekkään ihme, ettei täällä jaksa aina keskustella. En ole niin naivi, että kuvittelisin saavani täällä kerrottua kaikille kirjoittajille tyhjentävästi kaikkiin kysymyksiin vastaukset. Aina tulee uusia kysymyksiä ja mikä pahinta niin vaikka me kuinka perustelisimme niin eihän meitä siltikään ymmärretä kun tätä pidetään harhaoppina ja tulkinnat Raamatusta eroavat niin valtavasti. Jos keskustelu on hedelmällistä eikä mene vanhojen kaiveluun ja eipäs juupas leikkiin niin mikäs täällä olisi keskustella. Monesti vain tulee eteen se ettei jaksa enää käydä korjaamassa keskustelussa esitettyjä väitteitä lestat sitä ja lesta tätä. Jos joku oikeasti haluaa uskostamme tietää niin keskustelupalstat on siihen ehkä huonoin kanava sillä kyllähän tänne saa kaikki kirjoittaa mitä vain. Oikea kanava asioista kiinnostuneille olisi keskustelu jonkun liikkeen sisällä olevan kanssa. Mutta vaikeaahan sekin voi olla kun eihän sitä tiedä uskooko keskustelukumppani liikkeeseen vai Jumalaan. Mutta seuroissa näistä asioista kuulee niin sittenpä senkin tietää kontataanko me siellä lattioilla hurmoksessa kiittäen. Tervetuloa!
"että miksi ei muka niin saisi tehdä ja Raamatussa se lukee selvästi"
Mutta kun Raamatussa ei oel ehkäisyä kielletty. Juamla ei sano missän kohtaa Raamatussa ehkäsiystä mitään. Luomiskertomuksessa käytetty heprean kielinen sana "lisääntyä" sisältää erityismerkityksen "lisääntyä kohtuullisesti, riittävästi". Jumala siis halusi jo heti alkun, että ihminen eläisi ja lisääntyis kestävän kehityksen mukaisesti! Niin että pystyy huolehtimaan kaikista lapsistaan ja lisäksi luonnon ja elinympäristön säästämisestä.
Uskon tulee perustua raamattuun, ei ihmisten keksimiin sääntöihin.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 22:28"]
Ei sinua pidetä lestadiolaisena, jos julistat että ehkäisyä sopii käyttää. Linja on, että uskovainen ei käytä ehkäisyä. Jos käyttää ja siitä kertoo, ei enää kuulu joukkoon.
[/quote]
Miten sitten voitte kirkkain silmin väittää että "meillä ei ole mitään sääntöjä"?? Sehän on valhe.
"Liike on voinut toimia väärinkin menneisyydessään, mutta tekeekö se kaiken tyhjäksi. Miksi näitä asioita pitää vatvoa aina vain uudestaan kun sen ajan elämä oli erilaista. Myöskin uskovaisten joukko on tänä päivänä erilaista."
Ei sitten kannata väittää että "tämä ainoa oikea suerakunta on erehtymätön ja muuttumaton."
Kkun ei kerran ole kumpaakaan.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 12:57"]
Kysynpä vielä kerran, jos joku vl-yhteisöstä vastaisi. Olen elävässä uskossa, sydämeni on puhdas. Vanhoillislestadiolaisuudessa ei siis ole mitään sääntöjä (joiden mukaan esimerkiksi ei saisi käyttää ehkäisyä), vaan ihmisen tulee toimia omantuntonsa mukaan.
Minun omatuntoni sanoo, että saan käyttää ehkäisyvälineitä. Onko tämä siis sallittua, eikä kukaan yhteisön jäsen arvostele tai tuomitse minua siitä?
[/quote]
Sinulla tuntuu olevan tuosta nyt pakkomielle. Oletetaan että olet puhtaalla omallatunnolla niin silloin et halua olla elämän ja kuoleman herra vaan otat vastaan lapsia jotka on tarkoitettu. Kuitenkaan vl-johto ei tiedä mitä esim. me perheen sisällä käymme läpi ja teemme. Oletuksena tähän ehkäisemiseen on se, että omatunto määrittelee senkin asian. Kukaan muu kun perhe itse ei tee päätöstä. Tiedät kyllä itse omassa tunnossa haluatko ehkäistä siksi, että olisi itselle kivempaa vai onko syyt todelliset. esim. kohonnut kuoleman riski synnytyksessä jne. Ohjaus on toki liikkeessä niin, että luottakaa Jumalan johdatukseen ja ottakaa lapset vastaan, mutta Jumala on siunannut lääkäreille viisautta ja on sopivaa kuunnella heidän viisautta myös. Tähän ei kukaan voi antaa oikeaa vastausta sillä jokainen tapaus on perhekohtainen ja ainutlaatuinen. Edelleen kysymykseesi sääntöjä ei ole vaan omatunto ohjaa ja jos sydän on puhdas niin Raamatussa opetetaan luottamaan Jumalan johdatukseen myös lasten osalta. Kukaan ei saisi sinua tuomita tästä kun Jeesuskin sanoo älkää tuomitko. Ohjata saa kuitenkin oikeaan rakkaudella ja nöyryydellä eli ns. alhaalta päin. Kyllähän tuo Jumala kuitenkin on lait antanut ja neuvot ja ohjeet. Ja jos kuvitellaan, että ehkäiset ihan vaan kun kaksi lasta on jo ja se on ihan kiva niin omatuntosi ei silloin ole puhdas.
Raamatun lukeminen voi joskus auttaa myös meitä ymmärtämään kun usein törmää siihen että miksi ei muka niin saisi tehdä ja Raamatussa se lukee selvästi. Mielestäni vl liike ottaa kattavasti koko Raamatun huomioon eikä valitse vain parhaita paloja. Mun mielestä sitä joko uskoo Jumalaan ja Raamatun sanaan kokonaisuudessa tai ei ollenkaan. Välimuotoja mitkä vie perille taivaaseen ei Raamattu lupaa.
Olen siis 8 ja päätin tulla vilkaisemaan onko tullut asiallista kysymystä mielipiteeseeni. En jaksa täällä mitään väittelyjä käydä jos täällä mennään epäasiattomuuksiin taikka jankkaukseen. Uskonasioista ei voi jankata. Sitä vaan uskoo tai on uskomatta. Ihmisten mielipiteistä voi jankata.
Hyvä 8. Raamattu ei puhu yhtään mitään ehkäisystä. Se ei sitä kiellä. Kiellon on asettanut ihan joku muu kuin Jumala. Raamattua noudattava vl saa ehkäistä, eikä hän riko Raamattua vastaan. Ainoa mitä vastaan hän rikkoo, on liikkeenne johtomiehet. Jotka on ihan itse keksineet tämän ehkäisykiellon. Sitä ei ole asettanut Raamattu eikä Jumala. On siis todella tekopyhää vedota Raamattuun ehkäisyasiassa, kun Raamattu ei sitä kiellä eikä siitä puhu yhtään mitään. Ne ehkäisevät vl:t voi hyvinkin noudattaa sitä Raamattua paremmin kuin sinä konsanaan.
Aina ihmettelen miten ihminen voi olla elämän ja kuoleman herra.
Kun ihminen ei voi näistä asioista päättää.
En ole lesta.
Monesti vl:t lopettavat vastaamisen koska argumentit loppuu. Eivät osaa perustella asioita jonka takia elävät tietynlaista ahdasmielistä elämää.
Millaiselle äidille/isälle on oma taivaspaikka tärkeämpi kuin oman lapsen elämä? Nämä jeesustelevat vl:t on olevinaan niin hyviä ihmisiä ja oikeita uskovaisia että. Pahimmillaan ne kuitenkin laiminlyö ja jättää lapsensa hoidotta ja tämä siksi, että oman taivaspaikan takia pitää tehdä jatkuvasti lisää lapsia vaikka omat voimavarat ei riitä niitä entisiäkään hoitamaan. Millainen vanhempi toimii näin? Millainen uskovainen toimii näin? Kuinka itsekäs ihminen voi olla että on valmis vaikka uhraamaan oman lapsensa elämän vain saadakseen varmistettua itselleen taivaspaikan ja aseman "hyvänä" uskovaisena uskonveljien keskellä. Ja nämä sitten vielä kehtaa muille saarnata, niille jotka on tajunneet että ne olemassaolevat lapset hoidetaan kunnolla ja vasta sitten mietitään kuinka se taivaspaikka ansaitaan.
" Sen minkä sinä teet yhdelle näistä minun pienimmistäni, sen sinä teet minulle."
Voi luoja, eikös näillä ihmisillä ole just se laaja suku auttamassa
lastenhoidossa? Ja yli 10-vuotiaat osaa jo kummasti auttaa perheessä.
Älä mollaa toisia.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 16:23"]
Ja jos kuvitellaan, että ehkäiset ihan vaan kun kaksi lasta on jo ja se on ihan kiva niin omatuntosi ei silloin ole puhdas.
[/quote]
Tätä en pysty ymmärtämään, että ihmisen, tässä tapauksessa naisen, pitää ajaa itsensä loppuun, henkisesti ja fyysisesti sairaaksi asti ennen kuin ehkäisy on ns. sallittu. Jos sinulla on jo lapsia ja elämäsi on onnellista ja hyvää niin tämä onnellisuus pitää tieten tahtoen rikkoa sillä että olet jatkuvasti raskaana ja synnytät aina uuden lapsen kunnes olet romahduspisteessä ja sitten voit ehkäistä. Ei toki kaikille niin käy mutta joillekkin kyllä.
t. itsekin vl, mutta suuri ristiriita tämä ehkäisyasia
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 12:28"]
Hei numero 8! Kirjoitat, ettei vanhoillislestadiolaisuudessa ole sääntöjä, vaan jokainen toimii omantuntonsa mukaan.
Onko myös niin, että omantunnon mukaan toimiminen on sallittua niin, ettei yhteisö tai yhteisön johto lainkaan arvostele sitä? Jos joku vanhoillislestadiolainen katsoo televisiosta mitä vain, käyttää meikkiä, käyttää ehkäisyvälineita jne., onko se yhteisölle ok silloin, jos tämän ihmisen omatunto sallii nämä asiat?
Kysyn siksi, kun itselläni on se kuva, että yhteisössä on runsaastikin kirjoittamattomia sääntöjä, joiden rikkomista muut arvostevat ankarastikin.
[/quote]
En ole 8, mutta vl. Pyhän hengen ääni elää vain loukkamattomassa omassa tunnossa. Synti synnin päälle näivettää lopulta uskon liekin ja se omassa tunkossa kuuluva äöni on tällöin enää ihmisen oma. Se Jumalalta annettu ääni omassa tunnossa on juuri se uskon ydin ja kallein asia, mitä pitää varjella, jotta usko olisi elävä.
[/quote]
Uskon ydin on Jeesuksen kristuksen armo... tai ainakin sen pitäisi olla.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 12:45"]
Olet ehkä lukenut akkaria joskus. Siinä Aku Ankan harteilla on piru ja enkeli tappelemassa ja Aku joutuu valitsemaan, kumman neuvoja kuuntelee. Tämä on uskovaisen tilanne. Henkilöllä, joka ei ole elävässä uskossa, on vaan omien ajatusten ajatuskupla. Selvensikö tämä yhtään asiaa?
[/quote]
Miten joku toinen voi määritellä, kuka on elävässä uskossa ja kuka ei. Ei ihmisen sydämeen näe kukaan muu kuin Jumala itse. Elävää uskoa on se, että Jeesus Kristus on saanut verellään pestä synnit puhtaiksi. Jos näin on, kenenkään muun ihmisen mielipide ei voi ottaa pois tuon pelastuneen nimeä pois elämän kirjasta.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 12:58"]Ainakin Naatus on avoimesti itsekin radiossa jouluna 2012 sanonut, ettei ole tällä haavaa lestadiolainen. Samoin sanoi kirjailija Rauhala, että on ottanut etäisyyttä. Hintsalaa ei käsittääkseni juuri myöskään rauhanyhdistyksellä näy. Eli ihan oikeutetusti voi sanoa, ettei kyseessä ole tavallisen vanhoillisllestadiolaisen mielipide vaan liikkeestä irtautuneen, joka jostain syystä haluaa silti väännellä taaaksensa jättämäänsä uskoa.[/quote]
Olen tavallinen uskova luterilainen. Jos joku on pettynyt luterilaiseen seurakuntaan ja kritisoi sitä, minä koen, että hänellä on oikeus tehdä niin. Hänellä on oikeus kritisoida seurakuntaa, vaikka hän ei siihen enää kuuluisikaan. Se voi olla jopa hyväksi sellaisessa tilanteessa, jos hän on kokenut negatiivisia asioita seurakunnassa. Kritiikki pitää kuunnella ja miettiä, onko siinä sellaista, mistä voidaan ottaa opiksi.
Miksi olemassaolevaa yhteisöä ei saisi yrittää muuttaa ulkoapäin? Jos esimerkiksi kokee, että jossakin yhteisössä naisten asema on heikko, miksi siitä ei saisi mediassa puhua?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 13:05"]
Saa toki kertoa, mutta seon eri asia kuin yrittää muuttaa vielä olemassa olevaa yhteisöä ulkoa päin. Nämä lähteneethän voivat perustaa keskenään itselleen sopivan liikkeen niin että toiset saavat uskoa vapaasti.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 12:57"]
Kysynpä vielä kerran, jos joku vl-yhteisöstä vastaisi. Olen elävässä uskossa, sydämeni on puhdas. Vanhoillislestadiolaisuudessa ei siis ole mitään sääntöjä (joiden mukaan esimerkiksi ei saisi käyttää ehkäisyä), vaan ihmisen tulee toimia omantuntonsa mukaan.
Minun omatuntoni sanoo, että saan käyttää ehkäisyvälineitä. Onko tämä siis sallittua, eikä kukaan yhteisön jäsen arvostele tai tuomitse minua siitä?
[/quote]
Sinulla tuntuu olevan tuosta nyt pakkomielle. Oletetaan että olet puhtaalla omallatunnolla niin silloin et halua olla elämän ja kuoleman herra vaan otat vastaan lapsia jotka on tarkoitettu. Kuitenkaan vl-johto ei tiedä mitä esim. me perheen sisällä käymme läpi ja teemme. Oletuksena tähän ehkäisemiseen on se, että omatunto määrittelee senkin asian. Kukaan muu kun perhe itse ei tee päätöstä. Tiedät kyllä itse omassa tunnossa haluatko ehkäistä siksi, että olisi itselle kivempaa vai onko syyt todelliset. esim. kohonnut kuoleman riski synnytyksessä jne. Ohjaus on toki liikkeessä niin, että luottakaa Jumalan johdatukseen ja ottakaa lapset vastaan, mutta Jumala on siunannut lääkäreille viisautta ja on sopivaa kuunnella heidän viisautta myös. Tähän ei kukaan voi antaa oikeaa vastausta sillä jokainen tapaus on perhekohtainen ja ainutlaatuinen. Edelleen kysymykseesi sääntöjä ei ole vaan omatunto ohjaa ja jos sydän on puhdas niin Raamatussa opetetaan luottamaan Jumalan johdatukseen myös lasten osalta. Kukaan ei saisi sinua tuomita tästä kun Jeesuskin sanoo älkää tuomitko. Ohjata saa kuitenkin oikeaan rakkaudella ja nöyryydellä eli ns. alhaalta päin. Kyllähän tuo Jumala kuitenkin on lait antanut ja neuvot ja ohjeet. Ja jos kuvitellaan, että ehkäiset ihan vaan kun kaksi lasta on jo ja se on ihan kiva niin omatuntosi ei silloin ole puhdas.
Raamatun lukeminen voi joskus auttaa myös meitä ymmärtämään kun usein törmää siihen että miksi ei muka niin saisi tehdä ja Raamatussa se lukee selvästi. Mielestäni vl liike ottaa kattavasti koko Raamatun huomioon eikä valitse vain parhaita paloja. Mun mielestä sitä joko uskoo Jumalaan ja Raamatun sanaan kokonaisuudessa tai ei ollenkaan. Välimuotoja mitkä vie perille taivaaseen ei Raamattu lupaa.
Olen siis 8 ja päätin tulla vilkaisemaan onko tullut asiallista kysymystä mielipiteeseeni. En jaksa täällä mitään väittelyjä käydä jos täällä mennään epäasiattomuuksiin taikka jankkaukseen. Uskonasioista ei voi jankata. Sitä vaan uskoo tai on uskomatta. Ihmisten mielipiteistä voi jankata.
[/quote]
Minun silmäni ja käteni ovat vietelleet minua, mutta silti en ole kiskaissut niitä irti, vaikka Raamattuun sidottu omatuntoni olisi hetken ajan niin käskenytkin. Sama juttu tässä lasten"vastaanotto"asiassa. En ole harrastanut seksiä, vaikka niitä lapsia olisi minulle jossain varattuna. Minä luotan täysin Jeesuksen armoon. Jos minä yritän omilla teoillani kelvata Jumalalle, niin silloin Jeesus on turhaan kuollut. Minä roikun yksin armon varassa ja jokainen hyvä teko, minkä teen, on yksinomaan Jumalan ihmeellistä rakkautta ja armoa.
t. tavallinen ev.lut.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 16:56"]
Ja jos kuvitellaan, että ehkäiset ihan vaan kun kaksi lasta on jo ja se on ihan kiva niin omatuntosi ei silloin ole puhdas.
[/quote]
Tätä en pysty ymmärtämään, että ihmisen, tässä tapauksessa naisen, pitää ajaa itsensä loppuun, henkisesti ja fyysisesti sairaaksi asti ennen kuin ehkäisy on ns. sallittu. Jos sinulla on jo lapsia ja elämäsi on onnellista ja hyvää niin tämä onnellisuus pitää tieten tahtoen rikkoa sillä että olet jatkuvasti raskaana ja synnytät aina uuden lapsen kunnes olet romahduspisteessä ja sitten voit ehkäistä. Ei toki kaikille niin käy mutta joillekkin kyllä.
t. itsekin vl, mutta suuri ristiriita tämä ehkäisyasia
[/quote]
Oletko itse tullut mihin tulokseen? Ymmärsitkö alkaa ehkäisemään? Onko sinulla jo monta lasta.
T:eräs jolle tuo ehkäisemättömyys oli yksi suurin asia jonka takia pikkuhiljaa olen jättämässä kyseistä liikettä taakse.
Ette taida vl:t tietää liikkeenne vanhoista opetuksista? Minä muistan kaukaisia asioita liikkeestänne ja kyllä 60-luvulla opetettiin nimenomaan, että itse telkkari on "saatanan sontaluukku", jossa paholainen kuvaa liikuttaa. Kun sitten ymmärrettiin vähitellen se tekniikka, niin kantaa muutettiin niin, että ne ohjelmat ovat "maailmasta" eivätkä sovi uskovaisille. Sen jälkeen selitys muuttui (kun netti tuli), että telkkariin jää helposti "kiinni" katsomaan kaikkea turhaa, netistä on helpompi irrottautua. Mikä ei tietenkään pidä paikkaansa.
Oi, voisin muistella lapsuudestani ja nuoruudestani vaikka mitä...kuinka mummot ja papat jonottivat E-liikkeeseen leipää ostamaan takaoven kautta ennenkuin kauppa aukesi, E-liikehän oli lestadoilaisilta kielletty kauppa, mutta siellä oli monen mielestä parhaat leivät.
Mummot tulivat hysteriseen "riemuun" seuroissa, se oli vähän pelottavaa: silmät harittivat, mummot itkivät ja kimottivat "Jeesuksen Kristuksen nimessä ja sovintoveressä synnit anteeksi...kiitetty, kiitetty, kiitetty!", konttailivat pitkin lattiaa, kompastelivat yms. Vieläkö tällaista tapahtuu vl-seuroissa?
Ja huh, niitä ns. hoitokokouksia. Ja niissähän ihan oikeasti oli aiheena esim. jos jotain epäiltiin ehkäisyn käyttämisestä.
Ja uskosta tosiaan saatettiin erottaa, sen jälkeen ihminen oli kadotukseen tuomittu, eikä häntä entiset uskonveljet saaneet edes tervehtiä.
Ja joka muuta väittää, valehtee. Varmaan lahko on sen jälkeen järkevöitynyt, mutta ei se ihan mitään omantunnonvapautta vieläkään ole.