Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka toimelias/toimeton olet flunssassa?

Vierailija
13.09.2013 |

Katselin iltani kuluksi erään bloggarin videopostausta, jossa hän kertoili viikostaan. Hän oli tukkoinen, yskäinen ja pientä lämpökin oli ollut. Töistä oli ollut pois, ulkona ei ollut käynyt, eikä käynyt edes suihkussa(!) koska ei halunnut pahentaa tautia. Tuntui että hän teki vähintään kuolemaa.

En halua tällä mollata bloggaria, vaan antaa vain esimerkin. Onko tuollainen normaalia aikuisen ihmisen sairastaessa flunssaa? Nuo samat oireet pätevät omaan viikkooni myös, ja olen silti käynyt koulussa ja töissä, voinnin salliessa lenkilläkin. 

Miten te "podette" flunssaa? Onko se suureksi osaksi asenteesta kiinni? Kyllä minunkin oloni on ollut viikon aikana paska, ääni ei kulje ja yskä vituttaa. Yöt nukun huonosti. Mielestäni aikuinen silti kestää hieman epämukavuutta, eikä syytä totaaliseen koomaan ole.

Mitäpä mieltä?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 22:03"]

Tavallinen nuha ja flunssa voi kestää pitkään, saatteko te jotkut flunssan takia jotain viikon, parin saikkuja? Tavallisessa flunssassa voi tehdä kevyttä työtä, jos illalla malttaa ottaa iisimmin. Toki tietyissä ammateissa on pakko jäädä kotiin, jos nyt vaikka työskentelee infektioherkkien ihmisten, esim. vanhusten parissa. Päiväkodissa sen sijaan on jatkuvasti lapsilla flunssaa, joten jos ei päiväkodin työntekijänä kuulu johonkin superterveiden ja immuunien ihmisten joukkoon, niin kyllähän siellä tulee useampi flunssa vuodessa sairastettua itsekin. 

Asiakaspalveluun en menisi nokka vetisenä vuotaen tai jatkuvasti aivastellen, mutta pieni nuha tai lievä tukkoisuus tuskin haittaa. 

Itse olen aika tunnollinen tyyppi, joten sairastelen viikonloppuna ja sinnittelen töissä, jos vain suinkin olen työkuntoinen. Yleensä sen tuntee jo yöllä tai viimeistään aamulla herätessä, jos ei ole kykenevä menemään töihin, ja silloin soitan, että olen kipeä. Normikotiaskareita teen sen verran kuin jaksan, ellei iske kuume. Kuumeessa en tee muuta kuin makaan sängyssä. Toinen täysin voimat veks vetävä tila on tietty mahatauti. 

[/quote]

Jos on ns. vasomotorinen nuha, niin ei todellakaan voi tehdä mitään. Koska räkää tipuu solkenaan. Valuu kuin hanasta. Lattiallekin, jollet saa nenäliinaa heti esiin. Ja sitä kestää 2-4 päivää. Tämä on vaiva, mitä eivät ymmärrä kuin siitä itse kärsivät. Vrt. migreeni ja masennus. Helposti tietämättöminä vain vähätellään, että ota pari Buranaa, höh-höh-höö! 

Vierailija
22/32 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

yh:na on pakko jaksaa vaikka kuinka kipeenä kaupassa käynnit ja kokkaukset ynm.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä lapset sairastavat samaan aikaan tai ovat juuri sairastaneet, eli omat unet ja voimat on valmiiksi vähentyneet. En saa kuukauteen siivottua kunnolla ja rutiinit on taas vaikea palauttaa. Kuitenkaan en jää kotiin jos ei ole kuumetta, vaan painelen töihin. Yritin saada saikkua, koska oli angiina ja päässä humisi, enkä ollut pystynyt kunnolla nukkumaan kun lapset oli valvottaneet. Ei herunut saikkua kun ei ollut kuumetta. Pian oli töissä muutkin angiinassa. Kumma sattuma...

Vierailija
24/32 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 22:18"]

[/quote]

eikä ole. sitten kun on oikeasti kipee, ei edes pääse ylös.

Vierailija
25/32 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 22:30"]

[/quote]

[/quote]

Nyt oli kyse flunssasta, ei sairaalan vuodepotilaasta.

Vierailija
26/32 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 22:58"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 22:30"]

[/quote]

[/quote]

Nyt oli kyse flunssasta, ei sairaalan vuodepotilaasta.

[/quote]

mä en pääse flunsassa ylös. oon oikeesti niin kipee.

Vierailija
27/32 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, että työnantajat on pulassa kustannusten kanssa, jos ihmiset jää kotiin nuhan takia. 

Vierailija
28/32 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on pelkästään typerää käyttäytyä sairaana samoin kuin terveenä, pahentaa vain asiaa, tehokkaammin ja nopeammin (jos kerran sellainen on ihanne) pääsee takaisin oravanpyörään kun lepää kunnolla, ainakaan nyt ei harrasta liikuntaa ja siivoa autotallia flunssaisena. Ei se kroppa ajattele, että "olen jo 35 v, en sairastu, se ei ole aikuisen hommaa"

Vierailija
29/32 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienessä flunssassa olen töissä, riittää että huolehtii hyvin käsihygieniasta (kuten aina!), mutta jos tulee kuumetta TAI olen kovin yskäinen/nuhainen (selkeätartuntavaara) jään kotiin koska asiakkaat ovat heikkokuntoisia. Ei tee mieli heitä tartuttaa. Yleensä piisaa 1-2, maks 3 päivän saikku. Ja flunssia sairastan 1-2x vuosi, eli pienet on sairaslomamääräni.

jos olen saikulla, katson, että se oikeasti tarkoittaa kotona lepäämistää jotta tauti ei pitkity. Pientä kyllä kotona puuhailen jos vointi sallii,esim ompelu, ruuanlaitto tms. Mitään raskaampaa kuten suursiivousta en tee.

Vierailija
30/32 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kuumetta on 38, menen vielä töihin ja olen töissä siihen asti, kunnes pomo käskee lähteä kotiin tai uhkaa erottamisella. Ei flunssa ketään tapa.

Vierailija
31/32 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja munmielestä jos ei vapaa-ajan/kodin puuhia täydy MITENKÄÄN karsia niin aika turhaa on saikulla olokin useimmissa tapauksissa. Jos ollaan kipeitä, niin sitten kyllä on viisasta levätäkin.

Vierailija
32/32 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taidan kuulua sitten vähemmistöön mutta olen flunssassa petipotilas. Viimeiset pari flunssaa on olleet yhdistelmä nuha-kurkkukipu-päänsärky-pahaolo ja oksentaminen muttei kuumetta juurikaan, edes vesi ei pysy sisällä. Viimeksi makasin osan aikaa vessan lattialla kun en jaksanut /pystynyt siirtymään takaisin sänkyyn ja kenties syöksymään samantien takaisin oksentamaan. Ei tullut mieleenkään lähteä töihin ja jatkaa arkiaskareita; en yksinkertaisesti pystynyt olemaan pystyssä. Onneksi meillä saa olla 3pv omalla ilmoituksella pois töistä ettei tarvinnut yrittää jaksaa lääkäriin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi