Minkä ikäisen jättäisitte kotiin 10 päivän reissun ajaksi?
Siis ei yksin kotiin, vaan ettei tulisi mukaan kun vanhemmat lähtevät? Olisi hoidossa tuttujen ja turvallisten läheisten luona.
Kommentit (30)
No just oltiin aikuisten 5 päivän reissulla ja 3v oli kotona mummin ja isoveljien kanssa.
Luulen että vuoden päästä voitais jo tollanen 10pv reissu tehdä ilman lapsia jos halutaan mutta tuskin halutaan. Se viikko on maksimi jonka raaskisin olla erossa noista ipanoista.
Mä olin mummolassa 9-vuotiaana kaksi viikkoa, sisko oli 6. Melkein harmitti, kun vanhemmat tulivat päivää aikaisemmin kuin olivat aikoneet ja piti lähteä kotiin. Viimeiselle päivälle oli suunniteltu jotain kivaa ohjelmaa.
Omia en ehkä raaskisi jättää, vaikka varmaan pärjäisivät ajan paremmin kuin minä.
Ehkä noin kymmenenvuotiaan. Meidän lapset ovat kaikki vielä alle 10 ja pisin aika heillä ilman meitä vanhempia on ollut 2 vrk.
Meillä lapset olivat 3- ja 5vuotiaina 2viikkoa Erittäin läheisten isovanhempiensa luona, kun me vanhemmat olimme häämatkalla. Kaikki meni lapsilla hyvin; he oli at siihen aikaan muutenkin niin paljon ko. isovanhempien seurassa, ettei siitä tullut heille mitään ongelmaa. En tiennyt lähtiessäni, että henkilökohtaisesti viikko erossa lapsista olus ollut ihan maksimi mulle itselleni, eli toka viikko oli aikamoista kärvistelyä.
Nyt lapseni ovat muutaman vuoden vanhempia ja teemme yleensä kaiken kokonaisena perheenä yhdessä.
Vastaus Ap:n kysymykseen: vauvakin pärjää ihan hyvin yhden viikon ilman äitiään. Ihan järjetöntä syyllistää vanhempia miltään taholta, että toisin olisi. nykykokemyksellani vastaan sulle, että 1v.
9v vois jo olla. Kokeilun perusteella 6-vuotiaille oli 7 yötä liikaa. Käytöksestä alkoi näkyä kiukkua ja kotiintullessaan vain istuivat sylissä tunteja. Isovanhemmillaan (jotka ihan kivoja) olivat olleet, mutta rakkaustankki ihan tyhjillään loppuajasta :(
Milloin haluaisin viettä neljäsosan koko vuoden lomista ilman lapsiani? Ehkä kun he ovat parikymppisiä ja silloinkin taitaa olla niin, että lapset eivät suostu enää lomailemaan meidän kanssa.
Samaa mietin kuin 8. Meillä on kolme lasta ja heidän kanssaan on todella ihana matkustaa! Lasten kanssa pienetkin jutut voivat saada ison huomion ja niitä muistellaan hymyssä suin monta vuotta yhdessä. Matkustelimme mieheni kanssa kahdestaan ihan tarpeeksi ennen lapsia ja nyt matkustamme perheenä niin kauan kuin lapset mukaan lähtevät. Mies joutuu käymään aina välillä ulkomailla työmatkoilla ja hän on sanonut usein, että olisipa ollut kiva käydä lasten kanssa siellä ja että harmitti kun lapsilta jäi näkemättä tämä paikka. :)
Minäkään en haluaisi lähteä pitkälle matkalle ilman lapsia. Olimme juuri miehen kanssa 3 yön kaupunkimatkalla ja kova ikävä jo ehti tulla! Lapset olivat pärjänneet kyllä hienosti, mutta viimeisenä aamuna oli 8-vuotiaalta päässyt ikäväitku. Pitkälle matkalle (esim viikko) lähdemme aina yhdessä, lapsetkin nauttivat lomasta! Omiani (5, 8 ja 10) en vielä jättäisi kotiin edes viikoksi.
Meidän 1v5kk lapsi oli juuri sen 10 päivää isonvanhemmilla hoidossa, kun oltiin itse häämatkalla, ja ainakin meillä se oli ihan sopiva ikä.
Ehkä yli 15 v, kun ei enää halua meidän mukaan tulla. Nyt lapsi 12 v, enkä haluaisi jättää. Toki pätkäisi, mutta olen sitä mieltä, että jos lapsia hankitaan, niin en tosiaankaan lähde ilman heitä reissulle. Ymmärrän 1-2 yön päivän reissut, mun en kyllä viikon tai kahden lomia ilman lapsia. Parisuhdetta voi hoitaaa lyhyemmälläkin lomalla. Ja yleensäkään ne lapset nauttivat eniten lomistamme....
Ehkä yli 15 v, kun ei enää halua meidän mukaan tulla. Nyt lapsi 12 v, enkä haluaisi jättää. Toki pätkäisi, mutta olen sitä mieltä, että jos lapsia hankitaan, niin en tosiaankaan lähde ilman heitä reissulle. Ymmärrän 1-2 yön päivän reissut, mun en kyllä viikon tai kahden lomia ilman lapsia. Parisuhdetta voi hoitaaa lyhyemmälläkin lomalla. Ja yleensäkään ne lapset nauttivat eniten lomistamme....
Minä olen jättänyt lapseni kaheksi viikoksi kerran, viikoksi ehkä 4 kertaa, neljäksi päiväksi oikein tosi monta kertaa ja viikonlopuiksi myös.
Kun ensimmäinen lapseni oli 3kk, oli hän yön vanhempieni kanssa, koska olin itse ystäväni häissä.
Olen itse kasvanut vanhempieni ja isovanhempieni + muiden sukulaisten tiiviissä ja läheisessä yhteisössä, jossa lapset on hoidettu yhdessä, ilman minkäänlaista vaivannäköä tai siihen liittyvää Ihmettelyä.
Edelleen nyt, kun lapseni ovat 7v ja 9v, voivat he milloin tahansa - ilman mitään etukäteen sovittuja aikatauluja - mennä isovanhempien tai läheisempien sukulaistemme luo vaikka yökylään. Ja esim. viikon lastenhoito järjestyy meillä mutkattomasti niin, että isovanhemmat asuvat sen aikaa meillä - ja jos eivät pysty sitä koko aikaa olemaan, niin lapset menevät sitten siskolleni tai serkulleni. Hyvin yksinkertaista.
Tää aihehan on tällä palstalla ikuinen. Omasta puolestani sääliks käy niitä kaikkia, joiden suhtautumunen elämään ja lastenhoitoon on niin ahdistavan kapea, ettei siihen mahdu kuin ydinperhe.
Mutta ei se mitään. Meille tää meidän elämä sopii ja ollaan tosi onnellisia ja iloisia. Toivottavasti ootte tekin.
Vastaus ketjun aloittajalle: uskoakseni voisin jättää lapseni 10 päivän ajaksi tuttuun ( oma äitini ) hoitoon noin 6kk ikäisenä...mutta mä olenkin täällä kaikkien mielestä vastuuton Hirviö:D
En minäkään alle teini-ikäistä jättäisi. En haluaisi jättää, enkä usko, että lapsetkaan haluaisivat jäädä. Matkustelemme kyllä paljon perheenä; 2-3 ulkomaanmatkaa ja muutama kylpyläviikonloppu tms. kotimaassa vuosittain. Lisäksi teen yksi tai kaksi yön tai kahden pikapyrähdystä vuodessa hyvien ystävien seurassa. Tällöin lapset ovat isänsä kanssa kotona.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 09:01"]
Tää aihehan on tällä palstalla ikuinen. Omasta puolestani sääliks käy niitä kaikkia, joiden suhtautumunen elämään ja lastenhoitoon on niin ahdistavan kapea, ettei siihen mahdu kuin ydinperhe.
Mutta ei se mitään. Meille tää meidän elämä sopii ja ollaan tosi onnellisia ja iloisia. Toivottavasti ootte tekin.
[/quote]
Oletpa yksinkertainen ja itsekeskeinen ihminen! Etkö ymmärrä ollenkaan, että äärimmäisen harvalla ovat asiat noin hyvin. Esim. meidän perheellä isovanhemmat ovat iäkkäitä ja asuvat yli 500 km päässä. Nuoremmilla ja lähellä asuvilla sukulaisilla on omat pienet lapset, eivätkä he kertakaikkiaan voi ottaa toisten lapsia päivä- ja yökausiksi hoitoon. Jos tilanne olisi yhtä hyvä kuin teillä, voisin toki jättää lapset muutamaksi yöksi hoitoon.
t. yksi, joka yllä kirjoitti, ettei koskaan jätä lapsiaan hoitoon matkojen ajaksi
Kouluikäisen, jos haluaa itse jäädä vaikka isovanhempien luo. 18-vuotiaalta ei enää kysytä haluatko jäädä kotiin, täysi-ikäiset lapset voi vain jättää pois matkalta, koska he ymmärtävät että vanhemmat haluavat lähteä lomalle joskus kahdestaan.
No tietenkin vasta, kun lapsi on 30v. Avmamma on juuri lopettanut imettämisen, lapsi on siirtynyt perhepedistä omaan sänkyyn.
Varmaan senikäisen, ettei enää halua mukaan eli ejkä noin 20v ikäisen, joka asuu muualla. Meillä kakarat on halunneet mukaan vielä 18v iässäkin, ei ole hennottu sanoa, että älkää tulko.