Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miten ymmärtää suomen kieltä*?

Vierailija
13.09.2013 |

miten ymmärtää suomen kieltä*? koska on mun mielistä on vaikeä

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue paljon, kuuntele radiota, mene rohkeasti puhumaan. Suomalaiset eivät ole niin kylmiä ja sulkeutuneita kuin päältä katsoen näyttää, mutta yleensä tahtovat antaa rauhaa muille ja siksi ovat hitaita tekemään keskustelualoitetta.

Vierailija
2/5 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelemalla lisää :) Lukemalla, kuuntelemalla suomenkielisiä TV-ja radio-ohjelmia, yrittämällä puhua suomeksi ihmisten kanssa.

Ei ole minunkaan äidinkieleni suomi mutta otin heti asiakseni opiskella kielen hyvin koska halusin opiskella Suomessa. Ensin kävin läpi pari perus oppikirjaa, joissa oli kielioppia ja perusdialogeja tyyliin tervehtiminen, hotellihuoneen varaaminen, hinnan kysyminen... Sitten aloin opiskella sanoja niin, että aina kun törmäsin arjessa esineeseen jonka nimeä en tiedä suomeksi, katsoin sanakirjasta tai kysyin mieheltä. Vähitellen aloin lukea suomenkielisiä kirjoja sanakirjan avulla ja piinasin miestäni kyselemällä kummallisia kieleen liittyviä kysymyksiä. Minulla oli toki se etu että mies on suomenkielinen joten kotona sai harjoitella puhumista paljon.

Kaksi vuotta täällä asuttuani ihmiset jo kommentoi, ettei sitä juuri huomaa etten ole suomalainen. Vain jotain harvinaisempia sanoja en tiennyt ja vieraampia murteita en oikein ymmärtänyt, mutta normaalitilanteet onnistui ongelmitta. Toisaalta olen myöhemmin huomannut että taidan olla kielellisesti varsin lahjakas, erityisesti mitä tulee erilaisiin ääntämyksiin, töissäkin huvitan ihmisiä kyvylläni imitoida englannin kielessä useita erilaisia puhetapoja kuten London chav, yläluokan englanti, etelävaltioiden jenkkiläinen, intianenglanti. Jos myös hetken kuuntelen jotain tuntematonta kieltä, pystyn tuottamaaan "siansaksaa" joka kuulostaa samalta siitä vaan. 

Ai niin ja olen piruuttani opetellut vähän savon murretta kun se kuulostaa niin kivalta! Joskus puhelimessa kun soittaja on nimeni kuultuaan kysynyt, puhunko suomea, olen vastannut: "suomee ja savvoo, hiljaa ja kovvoo" :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen, kauanko olet asunut suomessa?

Vierailija
4/5 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 14:09"]

Kolmonen, kauanko olet asunut suomessa?

[/quote]

Huhtikuussa tuli täyteen 14 vuotta, eli nyt jo kauan :) Koomisin kielikokemus on että opiskelin yliopistossa virkamiesruotsin, ja en ollut ikinä ennen opiskellutkaan ruotsia. Siinähän se meni lainaamalla kirjastosta "Heja sverige"-kirjoja ja pänttäämällä. Mutta en kyllä ruotsia oikeasti osaa yhtään, vaikka rimaa hipoen ne pakolliset opinnot teinkin...

Vierailija
5/5 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa tarvitsekaan ruotsia osata kuin teoriassa.