Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meistä tehtiin lastensuojeluilmoitus

Vierailija
13.09.2013 |

koska lapsi ottaa joka päivä lisää ruokaa päiväkodissa ja syö kaikkia ruokia. Lapsi ei myöskään nuku päiväunia ja jää mielellään päiväkotiin.

Päiväkodin johtaja soitti eilen ja sanoi tehneensä ilmoituksen  noiden yllä olevien syiden takia.

Tottakai lapsi syö kaikkia ruokia, koska me syömme todella monipuolisesti. Joskus lapset ovat vähän vieroksuneet jotain ruokaa (kuten kasvissosekeittoa) sen ulkonäön takia, mutta meillä on kotona sääntö, että aina pitää maistaa. Vaikka ihan pienen pieni määrä ruokaa. Jos ei tykkää, ei ole pakko syödä. Mutta aina lapset ovat tykänneet.

Ja tottakai lapsi, joka on luonteeltaan duracel pupu on nälissään jo lounas aikaan, jos on syönyt aamiaisen jo ennen kahdeksaa.

Kotona syö välipalan ennen lounasta. Leivän tai hedelmän. Ja silti ottaa lisää ruokaa joka kerta.

Ja meidän lapsi nyt vain tykkää käydä päiväkodissa, siellä on kavereita ja uusia leluja.

Hoitajat ei jostain syystä ole siitä muistaneet ( tai halunneet) ilmoittaa päiväkodin johtajalle, että lapsi myös todella mielellään lähtee päiväkodista kotiin. Aina juoksee iloisena vastaan ja halaamaan.

Lapsi on ollut kyseisessä päiväkodissa vain kolme viikkoa.

Aina olen joutunut nyhtämään hoitajilta tietoa, että miten on päivä mennyt. Monta kertaa joutuu kysymään ja lopulta vastaavat, että ihan hyvin on päivä mennyt.

Ja nyt sitten ihan yhtäkkiä soittaa päiväkodin johtaja (jota en ole ikinä tavannut ja joka ei ole ikinä tavannut poikaamme) sanoen että tein teistä ilmoituksen, koska hoitajilta on tullut sellaista palautetta, että minulla ei ollut vaihtoehtoa.

Inhottavaa selän takana touhuamista.

Olen ihan järkyttynyt.

Eiväthän ne hoitajat edes tunne meidän lasta kunnolla.

Vanhassa päiväkodissa ei ollut mitään ongelmia.

Hoitajat kertoi ihan vapaaehtoisesti miten on lapsilla mennyt ja jos on ollut jotain poikkeavaa niin ovat siitäkin kertoneet.

Lapsi söi sielläkin paljon ja otti melkein aina lisää, mutta ei siitä kukaan huolestunut. Sillä he tunsivat pojan ja tiesivät, että hän kuluttaa aivan mahdottomasti energiaa, koska liikkuu koko ajan.

Nykyisessä päiväkodissa minua ei yleensä edes huomioida kun menen lasta sieltä hakemaan. Aina tervehdin hoitajaa ja kysyn, miten päivä on mennyt. Ja aina ensin esitetään ettei minua kuulla joten toistan kysymyksen ja sitten halveksivasti katsotaan ja sanotaan että hyvin on mennyt niinkuin aina.

Ihan normaaleja työssäkäyviä ihmisiä ollaan. Normaalisti pukeudutaan ja syödään ja peseydytään ja rakastetaan lapsiamme.

Tosin hoitajat luulee, että minä en käy töissä.

Minua inhottaa nyt kamalasti kun joudun kohtaamaan ne hoitajat kun haen lapsen.

Pitäisi varmaan liimata suu kiinni, etten vaan mene sitä avaamaan ja pahentamaan tilannetta.

Olin ihan pakko avautua ja päästää höyryjä ulos.

Helpotti jo vähän.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet porvoosta.

Minä ja mieheni syömme todella monipuolisesti kaikkea ja meidän lapset on supernirsoja ja huom. myös herkkujen suhteen.  Ja oliko teillä nyt lapsi vai lapsia?

Vierailija
2/50 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoitu, työtään ne vain tekevät.

Ylihysteerinen on parempi kuin yksi mikä jää huomaamatta. Ehkä. 

Meistäkin tehtiin. Tosin vahvemmin perustein... ja aiheetta silti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee valitus päiväkodin johtajasta ja soita päiväkodin johtajalle, että olet tehnyt sen valituksen turhasta lastensuojeluilmoituksen tekemisestä.

Vierailija
4/50 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin luulevat ettet käy töissä? Oletko valehdellut tämän asian? Ja jos nuo ovat todellakin ne syyt, jonka perusteella ilmoitus on tehty, niin eiköhän ne naureskele partaansa siellä lastensuojelussakin.

Vierailija
5/50 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä... Mikä tuossa siis oli se ilmoituksen tekemisen syy?

Vierailija
6/50 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 12:59"]

Olet porvoosta.

Minä ja mieheni syömme todella monipuolisesti kaikkea ja meidän lapset on supernirsoja ja huom. myös herkkujen suhteen.  Ja oliko teillä nyt lapsi vai lapsia?

[/quote]

Vaikka olisikin provo, niin ensinnäkin se, että teidän perheessänne ruokatottumukset menevät noin ei tarkoita sitä, että kaikilla muilla olisi samanlaista. Toiseksi, lapsia on eri ikäisiä; päiväkoti-ikäisiä ja ei päiväkoti-ikäisiä, joten aloittajalla voi olla monia lapsia joista vain yksi on tällä hetkellä päiväkodissa. Huoh.

Vierailija
7/50 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valitettavasti ole porvoosta. Olisinkin. Ja meillä on lapsia 3 kpl, joista vain yksi on tässä kyseisessä päiväkodissa.Toiset ovat koulussa ja eskarissa.

Rauhoitunkin heti kun pystyn, siihen voi tosin mennä jonkun aikaa.

Olen itkeskellyt koko päivän töissä. Tuntuu niin pahalta kun, joku ajattelee, että me olemme huonoja vanhempia.

On todella loukkaantunut ja vihainen olo.

ap.

Vierailija
8/50 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kutoselle.. no se että kotona ei saa ruokaa eikä siellä ole kivaa kun Tarhassa on kivaa..  Näin luulisin.

Meidän 3v jää mielellään tarhaan ja syö siellä ihan kaikkea ja paljon. Kotona nirsoilee iltaisin mutta luulen että syö tarhassa mahansa niin täyteen ettei enää jaksa kunnolla päivällistä tai iltapalaa. Joten kai meistäkin sitten pitäisi ilmoitus tehdä...

Vierailija
9/50 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meistä tehtiin turha lastensuojeluilmoitus myöskin, eikä siitä seurannut mitään. Kävin ensin keskustelemassa ilman miestä ja lapsia sosiaalivirastossa ja sen jälkeen sieltä tultiin kotikäynnille. Kun perheestä tai olosuhteista ei (tietenkään) löytynyt mitään vikaa, sanoivat virkailijat jo ovella lähtiessään ettei syytä hätään ole. Myöhemmin tuli postissa kirjallinen yhteenveto kaikesta.

Vierailija
10/50 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provoksi minäkin veikkaan.

Meilläkin lapset on kaikkiruokaisia ja kuulemma pojat oli ryhmänsä ainoita jotka otti aina salaattiakin lisää. :)

Miksi sinä puhut ketjussa rakkaudesta ja työstä? Lastensuojeluilmoitus tehdään siihen perustuen mitä lapset puhuu/millain käyttäytyy tai on muutenkin läsnä.

Vaikka hakutilanne sujuu niin siinä voi olla sinun ja lapsen kohtaamisessa jotain poikkeavaa. Samoin kun tuotte lapsia niin lapsi voi käyttäytyä niin että se herättää huomion. Eikä sen tarvitse olla kummionenkaan asia vaan he tekisivät ammattivirheen jos katsoisivat sormien läpi -ja olisikin tosi kyseessä.

Lastensuojelun homma taas on puhua kanssanne ja miettiä tarvitsetteko apua jossain? Nykyään on kuulemma paljon ihan ohjaamista ruuanlaitossa, ajankäytössä, hygieniassa. Siis kaikki mitä perhe-elämä nyt sisältää.

Neuvola ja tarhan henkilökunta kuitenkin on ne ihmiset jotka työkseen on lapsien kanssa ja näkee paitsi lapsen kunnon ja käytöksen ja se on heidän työ ilmoittaa lastensuojeluun epäilyksiä. Eikä sen pidä olla niin että teillä sitten lasta pahoinpidellään vaikka työssä käydään vaan ihan tavallisen työssäkäyvän pariskunnan vauvakin voi olla jo masentunut kun ei saa riittävästi aktiviteettaja ja huomiota.

Kamalinta on aina se ettei lapsi saisi apua kuin se että teillä on perheellä kaikki kunnossa.

Olen ajatellut että jos joku olisi meidän perheestä tai lapsista niin huolissaan että tekisi valituksen niin miettisin tarkkaan että miksi joku saa sellaisen käsityksen ja miettisin miten toimitaan ja onko se ok. Kuin heittäytyy heti puolustukseen ettei mitään ole ja loukkaantuu.

Vierailija
11/50 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi luulevat että en käy töissä.

Olen tehnyt nyt viime keväästä asti 6 tuntista päivää, koska minulla oli siihen mahdollisuus.

Nyt alan taas tekemään normaalipituista päivää, koska viimeisetkin kesätyöntekijät lopettavat.

Ilmoitin päiväkotiin lapsen uudet hoitoajat ja ensin hoitaja kysyi, että onko tähän joku syy, miksi päivä pitenee. Sanoin että joudun taas tekemään pidempää työpäivää. Hoitajan vastaus oli "Ai oletko päässyt töihin. Tosi kiva, että saat syksyksi jotain tekemistä, ettei tarvitse vaan kotona olla"

Selitin kyllä, että olen ollut koko ajan töissä. mutta tehnyt vain lyhyempää päivää, mutta hoitaja ei tässä vaiheessa enää kuunnellut vaan jutteli hoitolasten kanssa.

ap.

Vierailija
12/50 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvinnut pitkään lukea, kun se syy jo tulikin...aina pitää maistaa...Eikä todellakaan pidä. Lapsella on myös itsemääräämisoikeus olla maistamatta. On silkkaa alistamista laittaa maistamaan edes pientä määrää vain siksi, että se aikuisen keksimää sääntö.

Vierailija
13/50 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saamarin valehtelija. Olet unohtanut yhden asian, että tämä provon olet laittanut jo aiemmin ja minä luen nyt saman jutun toista kertaa.

Vierailija
14/50 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

musta tehtiin lastensuojeluilmoitus, kun olin pari vuotta sekakäyttäjä. terveyskeskuksen lääkäri teki. kävin juttelemassa. siinä se. p.s. olen ollut päiväkodissa töissä...en jaksa uskoa, että ap puhuu totta

Vierailija
15/50 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:15"]

Ei tarvinnut pitkään lukea, kun se syy jo tulikin...aina pitää maistaa...Eikä todellakaan pidä. Lapsella on myös itsemääräämisoikeus olla maistamatta. On silkkaa alistamista laittaa maistamaan edes pientä määrää vain siksi, että se aikuisen keksimää sääntö.

[/quote]

Jotkut lapset eivät oikeasti söisi mitään muuta jos ei joskus vaadittaisi maistamaan haarukallinen. Ilman maistamista ei todellakaan tiedä tykkääkö vai ei.

Mutta sä ootkin varmaan sellainen joka tekee vain lapsen lempiruokia etkä mitään muuta?

Vierailija
16/50 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoitu nyt ap. Ensinnäkin, voit hyvin kysyä hoitajilta, miksi ovat ilmoituksen tehneet. Minä ainakin kysyisin. Todella törppöä toimintaa päiväkodista, jos eivät ensin puhu sun kanssa.

Toiseksi, älä pelkää lastensuojelua. Jos sulle tulee kutsukirje, meet asiallisesti selvittämään asiaa. Kerrot oman näkemyksesi, muuta ei tarvita.

T. lastensuojelun sos.tt

Vierailija
17/50 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Ensi kerralla yritän muistaa, että en pura pahaa oloani av palstalle vaan juttelen siitä mielummin jonkun kaverini kanssa.

Kun vastausten taso on viestien 13 ja 14 kaltaista. Tulee vaan entistä pahempi olo.

Kavereilta saa kuitenkin ihan oikeasti tukea ja neuvoa ja sen olkapään jota vasten parkua, jos sellaiselle tarvetta on..

Kiitos vaan uudesta itkukohtauksesta.

ap.

Vierailija
18/50 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhut totta, vaihda päiväkotia. Kolmessa viikossa ei lapseen ole vielä edes tutustuttu kunnolla eikä henkilökunnalla yleensä ole halua eikä mahdollisuuttakaan tehdä mitään pidemmälle meneviä johtopäätöksiä. Yleensä päiväkodin kanssa järjestetään uuden lapsen vanhempien kanssa joku vanhempien vartti tms. kasvatuskeskustelu, jotta päästään samalle viivalle asioissa. Etenkin, jos on jotain ongelmia, niistä keskustellaan (tai pyritään keskustelemaan) vanhempien kanssa, ainakin kautta rantain, ellei suoraan tohdita kysyä tai sanoa.

Eri asia tietysti on, jos lapsen käytös (esim. yliseksuaalisuus, ikätasoon sopimattomat puheet, kertomukset tukistuksista, lyömisestä, vanhempien juomisesta tai väkivallasta) tai vaatetuksen likaisuus, epäsiisteys, mustelmat tms. herättävät akuutin huolen lapsen tilanteesta. Silloin ei välttämättä ensin keskustella ja pohdiskella asioita.

Jos asiat menivät, kuten kerroit (etkä jättänyt asiasta mitään pois, niinkuin yleensä tapahtuu), suosittelen tekemään kirjallisesti päivähoidosta vastaavalle virkamiehelle selvityspyynnön asiasta ja hakemaan lapselle kiireen vilkkaa toista hoitopaikkaa. 

Vierailija
19/50 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:25"]

Okei. Ensi kerralla yritän muistaa, että en pura pahaa oloani av palstalle vaan juttelen siitä mielummin jonkun kaverini kanssa.

Kun vastausten taso on viestien 13 ja 14 kaltaista. Tulee vaan entistä pahempi olo.

Kavereilta saa kuitenkin ihan oikeasti tukea ja neuvoa ja sen olkapään jota vasten parkua, jos sellaiselle tarvetta on..

Kiitos vaan uudesta itkukohtauksesta.

ap.

[/quote]

Tyttökaverit onkin sympatiaa varten. Keskustelupalstat on ajatustenvaihtoa varten. Jos kokee erilaisen mielipiteen uhaksi, kannattaakin vähän kypsyä ennen keskustelun aloittamista.

Vierailija
20/50 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provoksi minäkin epäilen. Lastensuojeluilmoitusten kynnys on päiväkodeissa itse asiassa todella korkealla, sillä päiväkoti on vapaaehtoista ja vanhempi voi ottaa lapsen pois hoidosta. Lisäksi viran puolesta huoli on otettava puheeksi vanhempien kanssa ennen ilmoituksen tekemistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi