Meistä tehtiin lastensuojeluilmoitus
koska lapsi ottaa joka päivä lisää ruokaa päiväkodissa ja syö kaikkia ruokia. Lapsi ei myöskään nuku päiväunia ja jää mielellään päiväkotiin.
Päiväkodin johtaja soitti eilen ja sanoi tehneensä ilmoituksen noiden yllä olevien syiden takia.
Tottakai lapsi syö kaikkia ruokia, koska me syömme todella monipuolisesti. Joskus lapset ovat vähän vieroksuneet jotain ruokaa (kuten kasvissosekeittoa) sen ulkonäön takia, mutta meillä on kotona sääntö, että aina pitää maistaa. Vaikka ihan pienen pieni määrä ruokaa. Jos ei tykkää, ei ole pakko syödä. Mutta aina lapset ovat tykänneet.
Ja tottakai lapsi, joka on luonteeltaan duracel pupu on nälissään jo lounas aikaan, jos on syönyt aamiaisen jo ennen kahdeksaa.
Kotona syö välipalan ennen lounasta. Leivän tai hedelmän. Ja silti ottaa lisää ruokaa joka kerta.
Ja meidän lapsi nyt vain tykkää käydä päiväkodissa, siellä on kavereita ja uusia leluja.
Hoitajat ei jostain syystä ole siitä muistaneet ( tai halunneet) ilmoittaa päiväkodin johtajalle, että lapsi myös todella mielellään lähtee päiväkodista kotiin. Aina juoksee iloisena vastaan ja halaamaan.
Lapsi on ollut kyseisessä päiväkodissa vain kolme viikkoa.
Aina olen joutunut nyhtämään hoitajilta tietoa, että miten on päivä mennyt. Monta kertaa joutuu kysymään ja lopulta vastaavat, että ihan hyvin on päivä mennyt.
Ja nyt sitten ihan yhtäkkiä soittaa päiväkodin johtaja (jota en ole ikinä tavannut ja joka ei ole ikinä tavannut poikaamme) sanoen että tein teistä ilmoituksen, koska hoitajilta on tullut sellaista palautetta, että minulla ei ollut vaihtoehtoa.
Inhottavaa selän takana touhuamista.
Olen ihan järkyttynyt.
Eiväthän ne hoitajat edes tunne meidän lasta kunnolla.
Vanhassa päiväkodissa ei ollut mitään ongelmia.
Hoitajat kertoi ihan vapaaehtoisesti miten on lapsilla mennyt ja jos on ollut jotain poikkeavaa niin ovat siitäkin kertoneet.
Lapsi söi sielläkin paljon ja otti melkein aina lisää, mutta ei siitä kukaan huolestunut. Sillä he tunsivat pojan ja tiesivät, että hän kuluttaa aivan mahdottomasti energiaa, koska liikkuu koko ajan.
Nykyisessä päiväkodissa minua ei yleensä edes huomioida kun menen lasta sieltä hakemaan. Aina tervehdin hoitajaa ja kysyn, miten päivä on mennyt. Ja aina ensin esitetään ettei minua kuulla joten toistan kysymyksen ja sitten halveksivasti katsotaan ja sanotaan että hyvin on mennyt niinkuin aina.
Ihan normaaleja työssäkäyviä ihmisiä ollaan. Normaalisti pukeudutaan ja syödään ja peseydytään ja rakastetaan lapsiamme.
Tosin hoitajat luulee, että minä en käy töissä.
Minua inhottaa nyt kamalasti kun joudun kohtaamaan ne hoitajat kun haen lapsen.
Pitäisi varmaan liimata suu kiinni, etten vaan mene sitä avaamaan ja pahentamaan tilannetta.
Olin ihan pakko avautua ja päästää höyryjä ulos.
Helpotti jo vähän.
Kommentit (50)
tuskin ovat ihan noista syistä tehneet ilmoituksen.. jäikö mammalta nyt jotain kertomatta?
Hei kuule, on todella vaikea surkutella tilannetta, kun tiedetään vain se toinen puoli. Tämäkin on huomattavasti monimutkaisempia asia, kuin että paha päiväkodin johtaja silkaa pahuttaan kiusaa kilttiä perhettä. Maailma on näin mustavalkoinen vain jos näemme sen pelkästään toisen osapuolen lasien läpi. Teidän perheessä saattaa olla monimuotosia ulospäin näkyviä ongelmia, mutta siitähän sinä et puhu. Kirjoitat vaan omassa elämänkerrassasi itsestäsi sen sankarin ja muista syypään kaikkiin ongelmiinne.
No en usko provoksi. Vaan voi olla ihan totta.joskus päiväkodin johtajillakin viiraa pahasti päässä. Mulle johtaja tuli mouhoamaan että valehtelen työajoistani enkä saa tuoda lasta puoli tuntia ennen töitten alkua hoitoon koska ehdin siinä sitten kuulemma viettää liikaa vapa aikaa välissä. Mä eka luulin että se oli vitsi. Mutta ei ollut ei. Ihan tosissaan räyhäs mulle että hän ja yksi hoitaja asuvat saman matkan päässä kun mun työpaikka ja ovat oikein kellottaneet matkan.matkaan kuluu kuulemma vain 15 min. Saisin tuoda lapseni vain 15 min ennen töitten alkua.
Yritin selittää että me joudumme vaihtamaan työasut ja meidän pukukopit eivät ole lähellä työpistettäni ja työ pitää aloittaa tasalta. ei niin että olen pukukaapeilla tasalta. Kerran pk johtaja tuli käymään työpaikallani koska he kuulemma epäilivät iltavuorojeni alkamisaikaa. Niin että kaikkea paskaa sitä pitää välillä vastaanottaa päiväkodin henkilökunnalta.
Ap älä lannistu!! Uskon että nyt on tosi paha olla ja surettaa. Kyllä se siitä järjestyy. Sossut näkee millainen koti teillä on ja siinä tilanteessa voit ystävällisesti selittää heille nämä samat asiat mitkä tässä äsken kirjoitit. Ei teille voi tulla vaikeuksia lapsen hyvän ruokahalun takia. Johan sen nyt järki sanoo.
Sitten kun asia on ohi mene juttelemaan yhdessä miehesi kanssa päiväkotiin ja rauhassa selvitä asia. tee myös johtajasta valitus hänen esimiehelleen. Muista ettet suutu missään vaiheessa. Huutaminen pahentaa tilannetta,tsemppiä teille!
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:15"]
Ei tarvinnut pitkään lukea, kun se syy jo tulikin...aina pitää maistaa...Eikä todellakaan pidä. Lapsella on myös itsemääräämisoikeus olla maistamatta. On silkkaa alistamista laittaa maistamaan edes pientä määrää vain siksi, että se aikuisen keksimää sääntö.
[/quote]Niin tää on just tätä curlingia ja johtaa siihen että aikuisena lapsi syö vaan ranskan perunoita ja nakkia.
En kyllä usko että pelkästään noiden syiden takia on ilmoitusta tehnyt. Eikö silloin pitäisi tehdä ilmoitus monen muunkin lapsen kohdalla?
Sano nyt sitten vielä, että olette Hyvinkäältä?
Siellä on meinaan kanssa tehty tuosta syystä, että lapsi syö niin hyvin...
Joten älä huoli. Jotkut lapset syö paremmin kuin toiset. Meillä on ilmoitettu suoraan päiväkotiin, että poika on todellakin kaikkiruokainen, kaikki maistuu ja syö ihan kunnolla, koska ei ole hetkeäkään paikoillaan :D
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 14:01"]
Ei tarvinnut pitkään lukea, kun se syy jo tulikin...aina pitää maistaa...Eikä todellakaan pidä. Lapsella on myös itsemääräämisoikeus olla maistamatta. On silkkaa alistamista laittaa maistamaan edes pientä määrää vain siksi, että se aikuisen keksimää sääntö.
[/quote]Niin tää on just tätä curlingia ja johtaa siihen että aikuisena lapsi syö vaan ranskan perunoita ja nakkia.
[/quote]
Minun lapset on jo teini-iässä.Toinen ei syö paprikaa ja toinen ei syö pitsasta, kun reunat, joten odotellaan tuota aikuisuuden ranskis ja nakki linjaa...
Huh...siis sinähän nyt vaadit täyden selvityksen siitä, että mikä on syy lastensuojeluilmoituksen tekemiseen. Itse kyllä nostaisin aika ison metelin asiasta. Kyllä täytyy olla oikeita syitä ilmoitukseen.
Et vo ap itsekään uskoa tuohon tarinaasi! Tai sitten et kerro ihan kaikkea...
No ei tollaisista syistä päiväkodissa tehdä ilmoitusta. Siellä on jotain tosi vakavaa takana, jos on tehty (eli jos tämä ei ole provo). Sinulle ei ehkä ole kerrottu kaikkia syitä. Jos esim. lapsi on jutellut jotain sellaista kotielämästä, mikä syytä tarkistaa. Nyt olisi syytä käydä pyöreän pöydän ääreen lapsen omahoitajan kanssa ja keskustella tämä asia.
Mutta koskaan ei noista syistä kukaan tekisi ls-ilmoa.
t. Lastentarhanopettaja
[/quote]
Muistathan sitten, että lapsellasi on itsemääräämisoikeus myös koskemattomuuteen. Että kun nassikkasi on juoksemassa auton alle, et missään nimessä saa häntä rajoittaa!
Tai jos hänellä on vakava sairaus ja pitäisi ottaa epämiellyttävä lääke. Ei tietenkään saa pakottaa, mieluummin lapsi sitten vaikka kuolee.
Tai jos lapsesi haluaa lähteä nakuna pihalle keskellä talvea. Muista olla rikkomatta lapsesi itsemääräämisoikeutta.
Eiku hei. Lapset taitaa olla lapsia, ja heille itselleen on paras ja turvallisuuden tunnetta luovin vaihtoehto, kun aikuiset sanovat mitä tehdään, ja vasta iän ja ymmärryksen karttuessa lapsi saa pikkuhiljaa päättää enemmän ja enemmän omista asioistaan.
Huh..kattoo miten meillä,kun alotetaan uusi päiväkoti..Duracel pupu täälläkin ja syö niin paljon kuin haluaa.Jo vauvasta asti liikkunut AINA,nukkuessa osaa olla paikoillaan.Kotonakin syödessä,otetaan haukku ruuasta ja lähdetään juoksukierrokselle ja uus haukku.Kohta 4 v ja painoa on n. 14kg.Varmaan luulevat uudessa päiväkodissa,ettei ruokita.Minkä minä nirsoudelle voin ja yritän,että maistaa kuiten,jos ei kunnolla halua syödä esim. pinaatti keitto ja hernekeitto.varaudun kuiten aina sellaisella ruualla hänelle,jos syömme edellämainittuja muun perheen kera.
Mutta eikö melkein jokainen lapsi saa edes jossain vaiheessa potkuraivarit,ettei halua kotiin.Leikit kun on kesken ja niin mukavaa kavereiden kanssa.
Meillä on varmaan käynyt sitten hyvä tuuri, kun ei ole tehty lapsesta ls-ilmoitusta. Hän itkeskeli, ettei halua lähteä kotiin, kun leikit olivat kesken. Sellaista se oli, kun lapsi oli väsynyt ja nälissään pitkän päivän päätteeksi. Usein oli janoinenkin vielä, kun ei ollut juonut tarpeeksi ulkoleikkien aikana.
Ap, ota selvää, miksi lapsestasi on tehty ls-ilmoitus, sillä jokin oikea syyhän siihen on pitänyt olla. Puhu pk-tätien ja johtajan kanssa. Sano kummallekin taholle, että oikeasti olet kiinnostunut tietämään, miten lapsesi päivä on sujunut. Sano myös, että sinua vaivaa, kun kysymyksiisi ei vastata kunnolla.
Tuosta syömisestä: sitä kyllä selvästi tarkkaillaan kouluissa, tarhoissa ja iltapäiväkerhoissa. Meillä on erittäin hyvällä ruokahalulla varustettu lapsi. Ja vaikka koskaan ei ole lastensuojelua sotkettu asiaan, niin kovasti on kautta rantain kyselty aina uudessa paikassa, saako lapsi ruokaa kotona. Ja olen kyl olettanut, että jossain alan ihmisten koulutuksissa on varmaankin kehotettu tarkkailemaan lasten syömistäkin, koska joissain tilanteissa voi olla laiminlyönnin merkki, jos lapsi hoidossa / koulussa syö valtavasti. Mutta kovin nopeasti on siellä päiväkodissa reagoitu, jos kolmessa viikossa. (Tämä kohta alkuperäisessä viestissä saa tuntumaan tämän tekstin provosoinnilta, yleensä kuitenkin seuraavat tilannetta rauhassa pitempään.)
Nuo hoitajat vaikuttavat todella ilkeiltä, eivät vastaa ja tekevät johtopäätöksiä että kuka käy töissä. Ensinnäkään ei kuulu heille ja toisekseeen ovat päätelleet väärin.
Työhän on kuormittavaa ja kiltin oloisista tehdään pahaan oloon syntipukki, sellaiselta ap vaikuttaa. Lastenhoitajiksi pitäisi laittaa jämeriä tyyppejä, jotka laittavat kuriin päsmäröivät vanhemmat kakaroineen, mutta nykysysteemissä heille ei uskalleta mitään vaan meteli ja ruokoton käytös on suomessa sallittua.
Puheenvuoro pitäisi jo päiväkodissa pyytää kauniisti ja opetella koko ajan toisten huomioonottamista. Ja manipuloivat vanhemmat heti kuriin lapsineen.
Nykylapset ovat niin kieroja jo 1-vuotiaana että harva lapsi enää haukkuu ketään tai solvaa, kiusaaminen on aina tuota, ei vastata ja jätetään ulos, ja tässä lto:t tekevät samaa.
Koulussa homma jatkuu, jos opettajalla työrauhaongelmia, niin helpointa on alkaa jotain hiljaista ja kilttia pomottaa, kun ei uskalla oikeita häiriköitä.
Helpointa olisi kun päiväkodissa laitettaisiin jo kuri, kuten muissakin maissa, kun koulu alkaa 4v ja siellä istutaan ja askarrellaan mitään ulkopukuja ei edes ole.
Puheenvuoro viittaamalla jo pienten ryhmässä, kuria.
Ensin ajattelin provoksi, mutta kun olen seurannut lapsen tarhan aikusia niin kaikki on mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:44"]
Mitä se haittaa vaikka ilmoitus on tehty? He tutkivat sen ja toteavat aiheettomaksi. Ja elämä jatkuu.
[/quote]
Onhan tuo normi-ihmiselle traumaattinen kokemus.
Mitä se haittaa vaikka ilmoitus on tehty? He tutkivat sen ja toteavat aiheettomaksi. Ja elämä jatkuu.