Sain työtarjouksen, mutta edestakainen matka töihin olisi reilusti yli 100km. :/
Laskin, että mulla tulisi melkein 600km viikossa työajoa. Alkaa autoilun kulut olla jo sellaiset ettei normaali palkansaaja voi työtä ottaa vastaan. Aikaakin siihen kuluu valtavasti. Julkisilla aikaa menisi niin naurettavan paljon kun kaikki vaihdot ja bussien odottelut laskee yhteen ettei siinä ole mitään järkeä.
En tiedä kenen asiaa tämä hallitus ajaa, mutta ei ainakaan työssäkäyvän väestön.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Tytär on ajanut 2x55 km työmatkaa koko kesän. On vaneritehtaan hiomossa, tuntipalkka 10 €.
Ja kuules, rahaa jää säästöön yhäkin, vaikka bensaa kuluu. Hän saa matkakuluista takaisin veronpalautuksena kivat rahat ensi vuonna.Ja: on pystynyt maksamaan palkallaan usean kuukauden vuokrat etukäteen. Palaa opintoihinsa ensi viikolla. Niin että älä narise siinä.
Joo, hyvä jos 200 euroa saa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Viherkommarit pitää huolen, että maksat matkasi itse.
"Matkakulujen omavastuu vuonna 2020 ja 2019 on 750 euroa. Matkakuluja saa omavastuun jälkeen vähentää enintään 7 000 euroa. Huom.! Et saa vähennettävää summaa kokonaan itsellesi"
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/tulot-j…
No tähänkään päätökseen ei ole nykyinen hallitus vaikuttanut mitenkään. Ettei vaan olisi se edellinen hallitus persuineen.
Mulla on työmatka 84 km päivässä vaikka olen kotona töissä. Vien siis lapset hoitoon, 21 km suunta.
Täällä maalla on täysin normaalia tuollaiset työmatkat, kuluja toki tulee joten auton valinnalla pitää koittaa vaikuttaa paljon. Pieniruokainen diesel on paras. Sitten kannattaa ottaa huomioon että renkaat kuluu vauhdilla. Talvella työmatkaan kannattaa lisätä ainakin 20 min extraa.
Ostat vanhan ruoskan autoksi, 300€. Siihen bensat kuukaudeksi reilu 250€. Vakuutuksiin muutama kymppi. Ajat sillä ekat kuukaudet, laitat sen paaliin ja hommaat vähän paremman alle.
Niin joo, mitäs ap laskelmasi näyttää kustannuksiksi?
Minusta tuo on hyvin kohtuullinen työmatka. Sain juuri tälle vuodelle töitä aiempaa lähempää, joten päivässä on vain n. 90km työmatkaa, mutta esimerkiksi viime ja edellisvuoden ajoin 150 km päivässä. Äänikirjapalvelu käyttöön niin matkat sujuu mukavasti ja alle vähäruokainen auto (mulla vanha halpa pikkuauto)
Toki noin pitkää matkaa en ajaisi jos työpaikka olisi epämieluinen.
Alat demariksi ja nostat sosiaalitukea.
Vierailija kirjoitti:
Tytär on ajanut 2x55 km työmatkaa koko kesän. On vaneritehtaan hiomossa, tuntipalkka 10 €.
Ja kuules, rahaa jää säästöön yhäkin, vaikka bensaa kuluu. Hän saa matkakuluista takaisin veronpalautuksena kivat rahat ensi vuonna.Ja: on pystynyt maksamaan palkallaan usean kuukauden vuokrat etukäteen. Palaa opintoihinsa ensi viikolla. Niin että älä narise siinä.
Asuu ilmeisesti kesän kotona ja käyttää vanhempien autoa?
Muuten ei noilla palkoilla makseta usean kk vuokria etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
No eipä tuosta mitään huikeita palautuksia ole tulossa. Ollut töissä pari kolme kk, työmatkakustannukset on n. 1500e, omavastuu 790e= 710e. Ja tuo 710e ei ole palautus vaan se summa joka vähennetään verotettavista tuloista. Palautus on aika olematon.
Hei AP. Miksi et ole ilmoittanut työkkäriin, että sinulla ei ole autoa. Siellä oma-asioinnissa on vieläpä kohta mihin voit merkitä, että ei ole autoa. Eivät laita mistään 100km työtarjouksia saati toiselta paikkakunnalta. Säästyt selvittelyiltä. Niin yksinkertaista.
t. Työtön
Oon koko elämäni joutunut ajamaan päivittäin 120-200 km työmatkaa. Välillä työtön, kun mitään ei ole, ja ei ole mikään harvinainen ammatti. Ei toi kyllä inhimillistä ja järkevää ole, kun työt seuraa vielä kotiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on työstä josta olen kiinnostunut ja haluaisin sen. Työmatkan pituus arveluttaa, mutta suurin ongelma tässä on nuo autoilun valtavat kulut. Ja siihen hallitus voi tehdä jotain. En ymmärrä miksi jotkut kuvittelee ihmisten huvikseen autossa istuvan. Miksi kukaan haluaisi istua vapaaehtoisesti autossa? - ap
Mitä tarkalleen ottaen hallitus voisi asialle tehdä? Jos olet niin patalaiska, ettet kykene työmatkaa ajamaan, ei se hallitus sinulle saa ryhtiä tehtyä millään. Aika moni haluaa ihan vapaaehtoistikin istua autossa. Monihan jopa ajaa autoa työkseen. Ja ne, jotka eivät sitä halua, tekevät sitä, koska työssäkäynti on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin sossuloisena möllöttely.
Laskea polttoaineveroa sen verran matalaksi että työ kannattaa ottaa vastaan kauempaakin tai laskea työmatkakulujen omavastuuosuutta.
Miten vaikea on ymmärtää että työnteko ei kannata jos käteen jäävä palkka pakollisiin kuluihin ja mitään muuta ei jää kuin työn ilo. Joo, on yksi työtön vähemmän pois tilastoista mutta olen aina ymmärtänyt että työllisyydellä olisi tarkoitus myös lisätä ostovoimaa eikä siirtää kaikkia tulojaan suoraan takaisin valtiolle.
Minulla työmatka päivässä 140 km. Työmatkoihin saa verovähennyksen, joten se helpottaa osan kustannuksista. Minulla menee päivässä riippuen ruhkasta 45 minuuttia / suunta. Siihen tottuu, ja en katso että matka on nykyään kovin pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Siis työtarjouksen... ?
Joko työnantaja on siis haastatellut sinut ja olisi valmis palkkaamaan sinut työntekijäkseen.
Vai onko tuo vain vasta haastattelu kutsu?
Työkkärin pakkohaku on nykyään nimeltään työtarjous.
Vierailija kirjoitti:
Hei AP. Miksi et ole ilmoittanut työkkäriin, että sinulla ei ole autoa. Siellä oma-asioinnissa on vieläpä kohta mihin voit merkitä, että ei ole autoa. Eivät laita mistään 100km työtarjouksia saati toiselta paikkakunnalta. Säästyt selvittelyiltä. Niin yksinkertaista.
t. Työtön
Hah hah! Minulla ei ole autoa mistä merkintä tiedoissa ja tuli "tarjous" hakea naapurikaupungista töitä. Hyvittavinta on, että kotipaikkakunnalla oli samaan aikaan runsaasti oman alan paikkoja auki mutta näistä ei tullut tarjousta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla päivittäinen työmatka 110km suuntaansa eli 220km tulee päivässä ajos. Mielummin näin kuin työttömänä.
Tuossa on jo kyse tyhmyydestä.
Kollegallani on päivittäinen työmatka 120 km.
Vierailija kirjoitti:
t. Työtön
Voitte alapeukuttaa, mutta minulle ei ole tullut yhtään työtarjousta koskaan toiselta paikkakunnalta kun ilmoitin jo yli 10v sitten työkkäriin, että ei ole autoa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ajanut 10 vuotta 56km suuntaansa työmatkaa ja ajaa moni muukin tuttu. Ei kai siinä mitään kummallista ole, vähennyksiin kulut saa
Kyllä siinä on perinkummallista, että työläinen nielee tälläiset vaatimukset elämälleen mukisematta. Enkä tarkoita sinua henkilökohtaisesti. Et saa vähennyksiä menetetystä ajasta ja terveydestä etkä varsinkaan ihmisarvosi vähentämisestä.
Tässä paljastuu tiivistetysti ainakin osa niistä syistä, miksi jotkut ovat aina tai hyvin pitkään työttömiä.
Itse ajoin jo opiskeluaikana osa-aikatöihin saman matkan kuin aloituksessa on mainittu, joinakin viikkoina kävin kyllä joka päivä töissä. Matka kulki pimeän ja aution maaseudun läpi, säässä kuin säässä. Käsin tuossa työssä ensinnäkin siksi, että halusin työkokemusta, mikä mahdollistaa aina seuraavan työpaikan saannin. Toisekseen sain osa-aikaista työtä tekemällä enemmän rahaa kuin opiskelijana tukia. Ja kolmanneksi, että pidin tuota työtä mielekkäänä ja mielenkiintoisena. Ehkä aloittajalla mikään näistä ei tässä tarjotussa työssä toteudu? Ehkä kotona makaaminen ja tuet riittävät? Tulevaisuus on niin turvattu, ettei tarvitse ajatella että tämä duuni näyttää hyvälle CV:ssä?
Ulkomailla suurkaupungin lähikaupungissa asuvalle sukulaiselle oli itsestään selvää, että töihin mentiin (julkisilla) vaikka työmatka yhteen suuntaan kesti kaksi tuntia.
Meillä Suomessa pärjää aivan liian hyvin yhteiskunnan loisena. Vuodesta toiseen.
Ei mitään järkeä.
Menettelisi pari kertaa viikossa ja loput etänä.
Tai palkka sellainen että oikeasti kannattaisi.
Mihinkään 12e/h liukuhihnahommiin ei kannata noin kauas lähteä.