Suomalainen ruoka on huonoa
Tai sitten mulle sattuu koko ajan maanantaikappaleita. Esim. leivän valinta on nykyään hyvin vaikeaa kun mikään ei enää maistu hyvälle. Se Maitotuotteita en voi enää käyttää ollenkaan, etenkään Valion. Vatsa turpoo jopa kypsytetyistä juustoista. Vihannekset maistuvat jatkuvasti kummallisille. Etenkin kurkku ja tomaatti. Porkkanoistakaan ei aina tiedä. Välillä ne eivät maistu ollenkaan ja sitten välillä ihmeellisen kitkerälle. Perunoissa samoin. En tiedä mitä lajiketta seuraavaksi kokeilisin kun maku ja rakenne ovat sekundaa.
Rehellisyyden nimissä, ei s eulkomaalainenkaan tuote aina hyvää ole. Esim. Liptonin ruusunmarjatee. Ekasta pussista tuli hyvän makuista teetä mutta tokan pussin tee paistui pahville. Enempää ei tehnyt mieli kokeilla.
Milla samoja kokemuksia?
Kommentit (100)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:54"]
Ja miksi pienyrittäjyys ruokapuolella kaatuu muutamassa vuodessa? Voin kertoa siihen kaksi syytä: byrokratian hinta menee suoraan tuotteen hintaan, ja suomalaisella ostovoimalla ei normipalkkaa saava pysty ostamaan kaikkea tuoreena ja hyvänä. Siis näillä hinnoilla.
Euron paketti lihapullia, alle eurolla pieni säkki perunoita ja pakastevihannekset tulee valitettavasti halvemmaksi kuin luomulähituotettu peruna ja porkkana, ja paljon halvemmaksi kuin käsittelemätön naudan liha jonka itse voisi jauhaa haluamaansa tarkoitukseen. Valitettavaa, erittäin erittäin valitettavaa, mutta totta.
Meillä ei ole varaa ostaa puhdasta ruokaa :/
[/quote]
Kyllä mä välillä ostaisin jos sitä edes olisi myytävänä. Ostanhan luomutuotteitakin mutta ei ne luomutuotteet näistä muista eroa. Banaanitkin maistuu ihan samalle kuin luomuttomatkin. Mulla on itseasiassa sellainen karmea tuntuma, että ne luomut on huonompia. Ainakin luomuviljat ovat huompia. Olen yrittänyt niitä käyttää.
[/quote]
Oho, millaista luomuviljaa mahdat käyttää. Ostan aina luomumyllystä suoraan jauhot ja hiutaleet, aivan mahtavan hyviä, eikä mielestäni kalliita. Esim. vehnäjauho on 1,50€/kg.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 14:05"]
Mieheni haaveena olisi perustaa pieni leipomokahvila vielä joskus, mutta tiedämme molemmat ettei sellainen kannattaisi tässä maassa.
[/quote]
Miten olisi pitopalvelu? Tai jotain muuta. Kyllä minä suosittelen miehellesi yrittäjyyttä. Jos hänellä kerran on noin paljon intohimoa, niin kyllä sen asiakkaat huomaavat ja ostavat. Pitää vain miettiä tarkkaan, että millainen yritys vastaa sitä intohimoa parhaiten ja millä myös menestyy. Ei kahvilat menesty tässä maassa. Mutta ei sen tarvi olla miehellesikään ainoa vaihtoehto.
Meidän paikallinen pitopalvelu menestyy ja pärjää oikein hyvin, vaikka ollaan muuttotappiokunta. Mutta kun ruuat ovat aina maukkaita, niin ihmiset ostavat. Pitopalvelu on ehkä eri juttu mistä miehesi on haaveillut. Entäpä jos hän leipoisi lähi-pienmyllyn jauhoista ja paikallisista munista maatilatorille erilaisia tuotteita. Jossain k-kaupassakin olen nähnyt myynnissä aivan paikallisia saman kylän naisen leipomia leipiä.
Maistiaisten kanssa kauppiaita tapaamaan, niin jotain voi kehkeytyäkin. Ei niitä kauppoja tarvi edes kovin monta löytää, kun sillä jo yksi ihminen elää. Ja hyvistä raaka-aineista kun tekee, niin päihittää varmasti tusinatuotteet.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 14:23"]
Maistiaisten kanssa kauppiaita tapaamaan, niin jotain voi kehkeytyäkin. Ei niitä kauppoja tarvi edes kovin monta löytää, kun sillä jo yksi ihminen elää. Ja hyvistä raaka-aineista kun tekee, niin päihittää varmasti tusinatuotteet.
[/quote]
Tämäkään ei ole niin yksinkertaista kuin voisi luulla. Monet kaupat kuuluu ketjuihin, eivätkä saa ottaa ketjun tukkujen ohi tuosta vaan mitään myyntiin.
Ja jos saakin, niin saattaa tulla loppu myynnille jos käy ilmi, ettei niitä kotileivonnaisia ole valmistettu kaikki teolliselta leipomistilalta vaaditut säädökset täyttävässä tilassa. Tästähän oli tapaus, että maalaiskauppa Pirkkalassa ei saanut myydä itsetehtyä pullaa myymälässä, koska ne oli tehty tavallisessa kodissa jossa oli esim. puisia ikkunanpieliä mikä on säädösten vastaistsa. Terveysviranomaiset iskivät ja lopettivat moisten epähygieenisten hirvitysten myynnin. Huoh tätä tämän maan typerää byrokratiaa :(
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 14:23"]
Mieheni haaveena olisi perustaa pieni leipomokahvila vielä joskus, mutta tiedämme molemmat ettei sellainen kannattaisi tässä maassa.
[/quote]
Miten olisi pitopalvelu? Tai jotain muuta. Kyllä minä suosittelen miehellesi yrittäjyyttä. Jos hänellä kerran on noin paljon intohimoa, niin kyllä sen asiakkaat huomaavat ja ostavat. Pitää vain miettiä tarkkaan, että millainen yritys vastaa sitä intohimoa parhaiten ja millä myös menestyy. Ei kahvilat menesty tässä maassa. Mutta ei sen tarvi olla miehellesikään ainoa vaihtoehto.
Meidän paikallinen pitopalvelu menestyy ja pärjää oikein hyvin, vaikka ollaan muuttotappiokunta. Mutta kun ruuat ovat aina maukkaita, niin ihmiset ostavat. Pitopalvelu on ehkä eri juttu mistä miehesi on haaveillut. Entäpä jos hän leipoisi lähi-pienmyllyn jauhoista ja paikallisista munista maatilatorille erilaisia tuotteita. Jossain k-kaupassakin olen nähnyt myynnissä aivan paikallisia saman kylän naisen leipomia leipiä.
[/quote]
Ja nää mun ajatukset ei ole tuulesta temmattuja, vaan oikeasti toimivia. Me ollaan ruuantuottajia ja meidän tuotteet menee ihan paikallisesti maatilatoreille, kauppahalleihin, k-kauppohin ja erikoismyymälöihin. Kaikki myydään tässä meidän lähialueella, mutta me ei itse juurikaan myydä, vaan ollaan tuottajia.
Onko teidän lähimmässä kauppahallissa jo leipomoa? Ja yhden kotileipomon tiedän, jotka myy torilla. Ja kaikki leivät menevät puolessa tunnissa torilla ja ihmiset jonottavat, että saisivat niitä. Ja edelleen olemme siis muuttotappiokunnassa, mutta kun tuotteet ovat hyviä, niin sana kiirii.
Ei isot kaupat ole ainoita paikkoja, joissa tuotteita voi myydä. Jos kaupat torjuu, niin sitten kysyy vaikka huoltoaseman kahvilasta. Sielläkin olen nähnyt paikallisten pienleipomoiden tuotteita myynnissä.
Ja totta kai tuotantotilat on oltava lain vaatimusten mukaiset.
Olen juuri muuttanut Italiasta takaisin Suomeen ja ihan samaa olin tulossa sanomaan kuin monet muutkin:
Erityisesti suomalaiset kananmunat, tomaatit ja leivät ovat aivan ala-arvoisia. Salaatti on joskus ok, joskus sekin on kitkerää ja pahaa.
Itse olen luopunut Suomessa leivän syönnistä kokonaan, niin pahalta nuo teolliset leivät maistuvat ja vaikka Helsingin keskustasta leipomoita löytyykin, niin en tosiaan ole niidenkään makuun tyytyväinen ja toisaalta tuntuu ihan järjettömältä maksaa leipälimpusta 4-5 euroa, kun Italiassa tosiaan se ihan oikeasti vastaleivottu leipä maksaa 80 senttiä.
Kaipaan juuri niitä pieniä kivijalkakauppoja, joissa kaikki on niin tuoretta ja lähellä tuotettua, että lihakauppias tietää myymänsä lehmän nimeltä ja jo naapurikylässä myytävä juusto maistuu erilaiselta kuin "meidän" juusto. Asuin 300 hengen kylässä ja meillä oli silti oma lihakauppa ja leipää tuotiin pari kertaa päivässä pienellä autolla, josta sitä sai ostaa suoraan tai sai tehtyä tilauksen säännöllisistä toimituksista. Paikallinen maanviljelijä kävi myös autolla myymässä vihanneksia ja hedelmiä.
Toki ero marketteihin on sitten siinä, että ruuaksi tehdään sitä, mitä nyt sattuu myytävänä olemaan. Ihan eri tavalla syötiin vain juuri kuluvan kauden kasviksia, tai jos lihakauppias päätti tehdä makkaraa, niin sitä syötiin sitten kylän joka taloudessa sinä päivänä.
Eihän tällainen meininki tietenkään Suomessa suoraan onnistuisi näin, mutta osaksi arvelen syyksi sitäkin, että täällä suuret ketjut määräävät laadun (tai "laadun") eikä Suomessa ole sellaista samanlaista ruokakulttuuria, jossa ruuan laadulla olisi niin väliä. Ruuaksi kelpaa huonolaatuiset einekset siinä missä italialaiset olisivat mieluummin varmaan vaikka nälissään kuin ostaisivat vakuumipakattua valmismarinoitua kanaa tai eineslihapullia.
Olen tosiaan naureskellut sitä samaa kuin joku tuossa kirjoittikin, että suomalainen kauppa "voittaa" ainoastaan karkki- ja sipsihyllyjen pituudessa. Tuoretiskit saattavat olla jopa isossa marketissa pienempiä kuin Italiassa pikkuruisessa kyläkaupassa.
Kaverini on mukana tuollaisessa viljelypalstaringissä (miksikäs sitä nyt virallisesti sanotaan) ja kunhan tässä nyt kotiudutaan kunnolla, niin täytyy tutkiskella miten noihin pääsisi mukaan itsekin.
Suomalainen ruokaKULTTUURI on huonoa ja epäterveellistä, kai täältä ihan kelpo raaka-aineita saisi.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 10:19"]
No Suomessa ei ole esimerkiksi joka korttelissa pientä leipomoa, vaan leivät raahataan yhdestä leipomosta koko maakuntaan. Onko kumma, jos se vuorokauden vanha ties millä aineilla kyllästetty leipä ei ole hyvää? Esimerkiksi se leipomon perustaminen on byrokratioineen aivan liian vaikeaa ja lisäksi ihmiset eivät käytä niitä pikkukauppoja, vaan ostavat kaiken samasta Prismasta, koska siellä on sentin pienempi kilohinta ja on vaivalloista käydä kolmessa pienessä kaupassa kun yhdestä isosta (huonosta) liikkeestä saa kaikkea vähän sinnepäin tehtyä.
[/quote]Laskepa miten se liiketoiminta kannattaa jos joka korttelissa on leipomo
[/quote]
Mitämitä? Tuossa elokuulla kuuntelin töissä radiosta (Yle puhe) jonkun leipuripariskunnan haastattelua. Heillä oli pienleipomo, jossa työskentelivät itse. En valitettavasti kuullut paikkakuntaa. Joka tapauksessa heillä tuntui olevan kysyntää paljon enemmän kuin kerkesivät leipoa. Ei ehkä kannata olla liikkeellä tuolla asenteella, että "ei se kuitenkaan kannata". Vai oletteko mahdollisesti Lapista? Itse olen sieltä kotoisin ja tiedän, että siellä ei muuta tehdäkään kuin maristaan yötä päivää miten mikään ei kannate, niin mitään ei edes yritetä.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 16:20"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 10:19"]
No Suomessa ei ole esimerkiksi joka korttelissa pientä leipomoa, vaan leivät raahataan yhdestä leipomosta koko maakuntaan. Onko kumma, jos se vuorokauden vanha ties millä aineilla kyllästetty leipä ei ole hyvää? Esimerkiksi se leipomon perustaminen on byrokratioineen aivan liian vaikeaa ja lisäksi ihmiset eivät käytä niitä pikkukauppoja, vaan ostavat kaiken samasta Prismasta, koska siellä on sentin pienempi kilohinta ja on vaivalloista käydä kolmessa pienessä kaupassa kun yhdestä isosta (huonosta) liikkeestä saa kaikkea vähän sinnepäin tehtyä.
[/quote]Laskepa miten se liiketoiminta kannattaa jos joka korttelissa on leipomo
[/quote]
No laskepa, jos se olisi vaikka joka kymmenennessä eikä niin, että parista megaleipomosta kuljetetaan leipä satoja kilometrejä joka suuntaan.
Kyllä teidän kaikkien valittajien täytyy pikaisesti alkaa valmistautua seuraaviin eduskuntavaaleihin ja vaatia, että perustetaan elintarvikeministeriö, johon teistä suurin valittaja valitaan ministeriksi ja seuraavat adjutanteiksi. Ei se tilanne muuten muutu.
Tai voisi se muuttuakin, jos muuttaisitte maalle ja alkaisitte tuottaa itse kaikki elintarvikkeenne suolaa ja kahvia lukuunottamatta. Vaikka eihän suolaakaan tarvita, sehän on vaarallista. Ja kahvikin Suomessa maistuu niin pahalle, ettei sitäkään tarvita. Kerätään vaan yrttejä ja haudutellaan niitä vedessä, tiukan paikan tullen vanhan saunavastan liotusvesi ajaa saman asian. On niin herkullista ja terveellistä, että kaikki muut suomalaiset ja ulkomaalaiset ovat vihreitä kateudesta.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 16:41"]
Kyllä teidän kaikkien valittajien täytyy pikaisesti alkaa valmistautua seuraaviin eduskuntavaaleihin ja vaatia, että perustetaan elintarvikeministeriö, johon teistä suurin valittaja valitaan ministeriksi ja seuraavat adjutanteiksi. Ei se tilanne muuten muutu.
Tai voisi se muuttuakin, jos muuttaisitte maalle ja alkaisitte tuottaa itse kaikki elintarvikkeenne suolaa ja kahvia lukuunottamatta. Vaikka eihän suolaakaan tarvita, sehän on vaarallista. Ja kahvikin Suomessa maistuu niin pahalle, ettei sitäkään tarvita. Kerätään vaan yrttejä ja haudutellaan niitä vedessä, tiukan paikan tullen vanhan saunavastan liotusvesi ajaa saman asian. On niin herkullista ja terveellistä, että kaikki muut suomalaiset ja ulkomaalaiset ovat vihreitä kateudesta.
[/quote]
Alkoiko sua hävettää, ettet ole edes tajunnut mitä moskaan eineksen on? :D Ja niitä olet vedellyt naamariin tyytyväisenä ja väittänyt että meidän perhe syö oikein hyvää kotiruokaa.
Niin, maistuuhan se hyvältä, aromivahventeet!
Tuntuu tosiaan hullulta että mitenkä on voitukin Suomessa ajautua tällaiseen absrudiin tilanteeseen että ruokakauppa on täysin byrokratian ja monopolien säännöstelemää ja ihmiset siihen alistuu täysin.
Toivottavasti nykyinen nuorempi ja maailmaa enemmän nähnyt sukupolvi osaa vaatia tähän muutosta ja päästäisiin edes sille normitasolle muuhun Eurooppaan verrattuna. Nyt tilanne lähinnä itkettää kun ei ole mistä valita ja valmistaa ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 16:41"]
[/quote]
Asun maalla ja pyöritän ruokapiiriä ja asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä. Siihen ei loppujen lopuksi paljon tarvita, viitseliäisyyttä ensin, että löytää tuottajat, mutta sen jälkeen kaikki on lastenleikkiä. Syö sinä vaan kalliita eineksiä, mutta tiedoksi, että on vaihtoehtoja, jolla saa tuoretta ruokaa edullisesti.
Onko teidän jääkaapissa tai säilytystiloissa vikaa kun muukin perhe valittaa? Laita kunnolla mausteita.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 09:45"]
Esim. leivän valinta on nykyään hyvin vaikeaa kun mikään ei enää maistu hyvälle. Se Maitotuotteita en voi enää käyttää ollenkaan, etenkään Valion. Vihannekset maistuvat jatkuvasti kummallisille. Etenkin kurkku ja tomaatti. Porkkanoistakaan ei aina tiedä. Välillä ne eivät maistu ollenkaan ja sitten välillä ihmeellisen kitkerälle. Perunoissa samoin.
Rehellisyyden nimissä, ei se ulkomaalainenkaan tuote aina hyvää ole. Esim. Liptonin ruusunmarjatee.
[/quote]
Kunnon leipää onkin kaupoista aika vaikeaa löytää, suosittelen tekemään itse kerralla kunnon satsin niin tulee hyvää ja vähemmän kaikenmaailman turhuusaineita. Ei ihmekään jos Valion maidot ei maistu, hehän käsittelevät maidot niin pitkälle että aiheuttaa vatsaoireita suurelle osalle (jonka jälkeen ostetaan sitten niitä gefilus-tuotteita sun muuta) joten kannattaa kokeilla luomumaitoa, huomaat eron. Vaihda myös Lipton ja erityisesti pelkästään maustetut teet vaikkapa Twiningsin vihreään, mustaan tai valkeaan teehen joissa vaikka jokin maku, tai osta Forsmanin irtoteetä mieluummin.
Porkkanoista olen samaa mieltä, ostin marketista erään tilan porkkanoita ja olivat mauttomia mutta silti jotenkin kitkeriä, seuraavalla kerralla ostin toisia ja olivat jopa ihan porkkanan makuisia.
Olen samaa mieltä, ruuan taso on heikko Suomessa. Kaikki on niin pitkälle käsiteltyä jotta säilyvyysaika paranisi, aina paras mitä enemmän tekee itse puhtaista raaka-aineista lähtien. Esim. maustaa itse kanan eikä osta valmiiksi maustettua jne.
Kauppa pystyy kyllä pilaamaan tilan kuin tilan porkkanat. Niitä pestään ja sitten säilötään muovipusseissa yms. Parasta on multaporkkana paperisäkissä suoraan tilalta, niille keille se on mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 09:45"]
Tai sitten mulle sattuu koko ajan maanantaikappaleita. Esim. leivän valinta on nykyään hyvin vaikeaa kun mikään ei enää maistu hyvälle.
Milla samoja kokemuksia?
[/quote]
Hyvää leipää saa tosissaan metsästää, jos aikoo kaupasta löytää. Aikanaan vanhemmat hakivat Elannosta leivän joka aamu ja maistui hyvältä. Nykyään ei kaupoissa aamulla löydy tuoretta leipää. Ainoa toimiva keino on leipoa itse.
Olen matkustanut jonkin verran Euroopan maissa ja havainnut saman kuin muutkin tänne kirjoittaneet. Suomalainen ruoka on todella huonolaatuista, siis se puolivalmis tai kokonaan einesruoka, mitä marketeista saa. Kuten jo todettu, Euroopassa ruuan laatu on aivan toista luokkaa, myös niissä suuremmissa marketeissa. Olen muutaman kerran (liian nälissäni, että olisin jaksanut odottaa ruuan valmistumista) ostanut ulkomailla ollessani mikroaterian. Ja kas kummaa, sehän maistui ihan ruualta ja jos oikein ymmärsin tuoteselosteen, siinä ei ollut lisäaineita (ei ainakaan ollut E-koodeja, en tiedä miten kyseisessä maassa pitää lisäaineet merkitä tuotteeseen). Toisin kuin suomalaiset "äitien valmistamat" ateriat, joissa ei muuta olekaan kuin E koodeja ja "kaltaisia aineita".
Ja saman olen huomannut karkkihyllyllä. Muutaman kerran on tehnyt karkkia mieli, ulkomailla on paljon helpompi valita karkkipussinsa, koska valikoima on paljon suppeampi. Ulkomailta ei tietenkään kyllä saa Fazerin sinistä, mikä on ehdoton suosikkini (eikä sisällä E-koodeja, toisin kuin muut karkit). Samoin ulkomailla saa esim. sipsipusseja n. 50g pusseissa, ei ole pakko ostaa 350g pussia ja vielä kohtuuhintaan. Kyllähän niitä Suomessakin on, mutta maksavat paljon enemmän kuin isot pussit.Limpparia saa 0,3 l pulloissa, eikä tunneta "4 isoa pulloa vitosella" tarjousta. Ja ulkomailla tarkoitan nyt siis Euroopassa. Suomessa on taidettu ottaa vähän liian hyvin mallia Amerikoista ruokakulttuurissa, ainakin jättipakkausten osalta.
Mutta kyllähän Suomestakin saa hyvää ruokaa ja kohtuuhintaan, kun vaan viitsii nähdä vähän vaivaa.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:49"]
Ainoa paikka, mikä suomalaisessa kaupassa on monipuolinen, on sipsi- ja karkkihyllyt sekä limsaosasto. Huhheijaa!
[/quote]
Onpa muuten totta! Ei muualla näy yhtä monipuolisia karkkihyllyjä. Sveitsiläinen ystäväkin vie täältä kotiin aina säkillisen irtokarkkeja, kun kotoaan ei niitä saa.