Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalainen ruoka on huonoa

Vierailija
13.09.2013 |

Tai sitten mulle sattuu koko ajan maanantaikappaleita. Esim. leivän valinta on nykyään hyvin vaikeaa kun mikään ei enää maistu hyvälle. Se Maitotuotteita en voi enää käyttää ollenkaan, etenkään Valion. Vatsa turpoo jopa kypsytetyistä juustoista. Vihannekset maistuvat jatkuvasti kummallisille. Etenkin kurkku ja tomaatti. Porkkanoistakaan ei aina tiedä. Välillä ne eivät maistu ollenkaan ja sitten välillä ihmeellisen kitkerälle. Perunoissa samoin. En tiedä mitä lajiketta seuraavaksi kokeilisin kun maku ja rakenne ovat sekundaa.

Rehellisyyden nimissä, ei s eulkomaalainenkaan tuote aina hyvää ole. Esim. Liptonin ruusunmarjatee. Ekasta pussista tuli hyvän makuista teetä mutta tokan pussin tee paistui pahville. Enempää ei tehnyt mieli kokeilla.

Milla samoja kokemuksia?

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

te olette vaan kehnoja ruuanlaittajia

Vierailija
62/100 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hinnat on pilvissä ainakin niissä kaupoissa joissa olen asioinut. Helsingissä asumis- yms. kulut on niin kovat että monien on oikeasti pakko aika tarkkaan katsoa kuinka paljon ruokaan laitetaan rahaa. Ja ainakin minä joudun siinö vaiheessa tinkimään, valitettavasti, erikoisliikkeiistä ja siirtymään taas S.n ja K:n paskavalikoimien pariin.

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:40"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 12:43"]

Jos ollaan niin tyytymättömiä ruoan laatuun, niin miksi kaikki yksityiset lähi- ja luomuruokakaupat kaatuvat parin vuoden sisällä kannattamattomina?

[/quote]

Tämä minuakin kiinnostaa. Asun pienehköllä paikkakunnalla jossa sellaista kauppaa ei ole koskaan ollutkaan, mutta olen aina ajatellut että jos olisi, kävisin mielelläni. Mutta olen kuullut että jopa Helsingissä ne on olleet aika kannattamattomia. Onko ne sitten aivan kohtuuttoman kalliita vai mikä on ongelma?

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 14:12"]

mun syömät porkkanat ovat täynnä makua ja ovat makeita, ei yhtään kitkeriä. Ihan itse kasvatettuja,

Mitä siinä valitatte, kasvattakaa itse jos kaupan vihannekset ei kelpaa. Tuollaisille laiskoille marisijoille pitäis vielä halpaa olla ja hyvää.

[/quote]

No kuule paljon onnea vaan. Mielestäni en maininnut halpuudesta yhtään mitään. Ei se tee kenestäkään laiskaa, jos ei ehdi itse kasvattaa joka vitun rehua. 

Vierailija
64/100 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usalaisena en kyllä elvistelisi ruualla lainkaan. Jenkkien hormonikasvatettu liha on tuontikiellossa mm. Euroopassa. Siellä jos missä on rupkateollisuus sellaisessa jamassa, ettei sieltä ainakaan mikään sivistysvaltio toivottavasti ota mallia!

Suomalaisella ruualla valitettavasti on taakkanaan ihan kasvuolot. Jos vaikka Italian Toscanassa viljellään maailman parhaita viinejä, niin totta hitossa kaikki yrtit, kasvikset ja hedelmätkin on niitä maailman parhaita. Onnekkaita ovat pirulaiset! :D Ei suomalainen tomaatti voi saada samanlaista makua kuin siellä maailman hedelmällisimmässä mullassa ja auringon alla kasvanut.

Vierailija
65/100 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 06:50"]

Usalaisena en kyllä elvistelisi ruualla lainkaan. Jenkkien hormonikasvatettu liha on tuontikiellossa mm. Euroopassa. Siellä jos missä on rupkateollisuus sellaisessa jamassa, ettei sieltä ainakaan mikään sivistysvaltio toivottavasti ota mallia!

Suomalaisella ruualla valitettavasti on taakkanaan ihan kasvuolot. Jos vaikka Italian Toscanassa viljellään maailman parhaita viinejä, niin totta hitossa kaikki yrtit, kasvikset ja hedelmätkin on niitä maailman parhaita. Onnekkaita ovat pirulaiset! :D Ei suomalainen tomaatti voi saada samanlaista makua kuin siellä maailman hedelmällisimmässä mullassa ja auringon alla kasvanut.

[/quote] Mutta kun taalla on myos kaupoissa ihan ilman hormooneja ja antibiootteja kasvattettuja kanoja, ruohoa syoneen Angus karjan lihaa (ilman neon oranssia marinaadia). Jokaisessa tuotteessa on aivan tarpeeksi infoa etta voi valita sen joka itselle sopii.

Ostin tanaan riisia joka on kasvatettu USAssa ilman teollisia lannoitteita tai kasvimyrkkyja. Yha useammin huomaa hyllyn reunassa lapun "LOCAL". Ja taalla suurkaupungin esikaupungissa on "farmer's market", tori jolta viikottain saa ihan naapurissa kasvaneita vihanneksia. Joten suomalaisena en myoskaan huomaa mitaan elvistelyn aihetta kun puheeksi tulee suomalainen ruokakulttuuri, vaikea vai takalaisille selittaa mita se on. Ja melkein lapi vuoden saa hedelmia ja vihanneksia jotka ovat omassa maassa kasvaneita ja vain muutamn tunnin lentomatkan tehneita.

Elvistele itse.

Vierailija
66/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan makuaistissasi vikaa?

Vierailija
67/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 09:47"]

Olisikohan makuaistissasi vikaa?

[/quote]

Olen sitäkin jo miettinyt mutta hampaat on hoidettu ja muukin perhe valittaa.

Vierailija
68/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan olen samaa mieltä. Esim. leipää en ole ostanut vuosiin kaupasta vaan teen leipäkoneella, koska en pidä niistä leivistä mitä kaupasta saa. Haluan syödä nimittäin vehnäleipää, mutta sellaista, mikä on tehty mahdollisimman yksinkertaisista, vähistä aineista. Eikä ihan valkoista, mutta ei missään nimessä kitkerää täysjyvääkään (johon vilja kuorineen jauhettu), vaan hiivaleipäjauhoista tehtyä. Kaupoissa on vain joko höttöleipää tai sitten omituisia täysjyväleipiä joissa on ties mitä siirappejakin sun muuta. 

Ja kyllä minusta muutenkin Suomessa moni ruoka-aine on vähän turhan paljon käsiteltyä, tosin sama juttuhan on ulkomaillakin jos ostaa ruokaa marketeista. Kuten myös tuo vihannesjuttu: on ne aika mauttomia Prismasta ostettuna, koska ovat niin kauan sitten korjattuja maasta. Ongelma ehkä enemmän onkin tässä kulttuurissa Suomessa, jossa ruoka pääosin ostetaan isoista marketeista ja toreja tai pieniä ruokakauppoja on vain isojen kaupunkien keskustoissa. Kyllähän esim. ranskasta tai italiasta saa paljon parempia vihanneksia, mutta vain menemällä torille tai vihanneskauppaan, joihin meneminen siellä on tosin paljon kätevämpää kuin Suomessa useimmille.

Vierailija
69/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ruoka on huonolaatuista, vanhentunutta ja kallista.

Olen asunut usean vuoden muualla Euroopassa ja tämä on asia joka Suomessa eniten vituttaa arjessa.

Propaganda, monopolit ja pakko ostaa sitä keinotekoista puolivalmistettaja marinoitua paskaa kun muutakaan ei kertakaikkiaan ole tarjolla.

Vierailija
70/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutakin on tarjolla, mutta eihän sitä nyt kallista voi ostaa kun halpaakin saa.

Vierailija
71/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki. Silti se veetuttaa kun tietää että ihan tuoretta ja laadukasta ruokaa on kaikki Euroopan torit ja puodit pullollaan, ja kohtuu hintaan vähintään ellei halvallakin. 

Mutta ei saa ääneen sanoa Suomessa sitä ja olla tyytymätön. Jatketaan samaa rataa, jos ei miellytä pitää olla hiljaa tai muutta takaisin muualle. Jep jep.

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 10:07"]

Muutakin on tarjolla, mutta eihän sitä nyt kallista voi ostaa kun halpaakin saa.

[/quote]

Vierailija
72/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mitähän mahdat tarkoittaa? Vaihdoin Valion Oivariinin halvempaan Arlan Ingmariiniin ja olen tykännyt. Halvempi ulkomainen versio voikin olla parempi. Tuoteselosteen mukaan Ingmariini tehdään Ruotsissa..

Vierailija
73/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman on nurinkurinen periaate että ne jotka haluavat tuoretta ja puhdasta laadukasta ruokaa, joutuvat siitä maksamaan ylihintaa?

Ja toisekseen, ei todellakaan ole tarjonta mitään monipuolista edes kaikissa suurissa marketeissakaan.

[/quote]

Vierailija
74/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Suomessa ei ole esimerkiksi joka korttelissa pientä leipomoa, vaan leivät raahataan yhdestä leipomosta koko maakuntaan. Onko kumma, jos se vuorokauden vanha ties millä aineilla kyllästetty leipä ei ole hyvää? Esimerkiksi se leipomon perustaminen on byrokratioineen aivan liian vaikeaa ja lisäksi ihmiset eivät käytä niitä pikkukauppoja, vaan ostavat kaiken samasta Prismasta, koska siellä on sentin pienempi kilohinta ja on vaivalloista käydä kolmessa pienessä kaupassa kun yhdestä isosta (huonosta) liikkeestä saa kaikkea vähän sinnepäin tehtyä.

Vierailija
75/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Esimerkiksi vihannespuolella voi olla suht vaikeaa saada hyvää edes kalliilla, jos ei ole arjessa aikaa lähteä ajelemaan jonnekin kauas tilakauppoihin tai toreille. Ei sieltä Citymarketin tai Prisman vihannestiskistä löydy hyvää edes kallilla.

Vierailija
76/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvalla ei saa hyvää, sama toimii niin suomalaisissa kuin ulkomaalaisissa tuotteissa. Useimmissa tapauksissa voi syyttää ihan itseään, jos on sen halvemman vaihtoehdon valinnut. Vaikka porkkanat, marketin porkkanat valmiiksi pakattuina ovat halpoja ja monesti pahoja, mutta porkkanat luomuna, torilta ostettuna, suoraan tuottajalta/tuottajatorilta tai jopa multaporkkanat irtomyynnissä ovat parempia.

Vierailija
77/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 10:28"]

Halvalla ei saa hyvää, sama toimii niin suomalaisissa kuin ulkomaalaisissa tuotteissa. Useimmissa tapauksissa voi syyttää ihan itseään, jos on sen halvemman vaihtoehdon valinnut. Vaikka porkkanat, marketin porkkanat valmiiksi pakattuina ovat halpoja ja monesti pahoja, mutta porkkanat luomuna, torilta ostettuna, suoraan tuottajalta/tuottajatorilta tai jopa multaporkkanat irtomyynnissä ovat parempia.

[/quote]

Ostin kerran prismasta irtoporkkanoita muttei ne olleet sen parempia kuin pussitetutkaan.

Vierailija
78/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka torilta uskaltaa mitään ostaa, kun ei ole mitään tietoa hygieniasta ja säilytyksestä. Tuttu tuote isosta kaupasta on turvallisempi ostos.

Vierailija
79/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 10:31"]

Kuka torilta uskaltaa mitään ostaa, kun ei ole mitään tietoa hygieniasta ja säilytyksestä. Tuttu tuote isosta kaupasta on turvallisempi ostos.

[/quote]

Kuvitteletko oikeasti, että ne torimyyjät eivät tiedä kuinka tuotteita käsitellään? Et sinä tiedä isonkaan kaupan hygieniasta mitään. Kokemuksesta tiedän, että esimerkiksi kuljettajat eivät välitä yhtään miten tuotteita käsitellään. Jos kylmää vaativia tavaroita joudutaan pitämään lämpimässä, niitä pidetään eikä kiinnosta yhtään ketään. Samoin esimerkiksi marketeissa makuutetaan pakastelavoja tunti pakastimen vieressä kun kuormaa puretaan.

Vierailija
80/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ruokapiirissä. Mielestäni kasvikset ovat paljon paremman makuisia sieltä hankittuna :)