Työpaikkailmoitukset usein melko sekavia .... vaatimustasokin kova vaikka kyseessä ihan joku perustyö
Miten ylipäätään ihmiset pääsevät töihin?
Kun sitten pääsee töihin ja tapaa uudet työkaverit niin ihmetyttää vielä enemmän ...
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi vain ruoanjakoa, tiskiä ja vastaavaa sisältävä työ vaatii julkisella kokin tutkinnon. Ei tietysti makseta kokin palkkaa.
Kaikilla töillä on myös mukahienot nimet nykyään. Siivooja on joku palveluvastaava ja tuo yllä kuvaamani käytännössä keittiöapulainen on ruokapalvelutyöntekijä.
Olisiko joku ihan konkreettinen esimerkki tästä? Itselläni ei ole kokin tutkintoa ja olen tehnyt useasti niitä hommia kuten muutkin tutut ihan julkisellakin.
Mikä konkreettinen esimerkki? Ihan työpaikkailmoitukset, joissa kys. tutkinto on mainittu vaatimuksena.
Mitkä kaikki? Anna esimerkki YHDESTÄKIN oikeasta työpaikasta joka hakee parhailllaan noin. Kokin töihinkin pääsee ilman koulutusta samoin myös tiskaamaan ja jakamaan ruokaa. Ruokaa jakaa todella moni jolla ei ole mitään kokin koulutusta tai tiskaa riippumatta sektorista. Ihmettelen vain että väität tuollaista.
Moni näistä paikoista myös uusii hakuaan jopa viikottain samoin sanakääntein. Nytkin olen seurannut paria ilmoitusta, jossa varmaan puoli vuotta on aina samat tekstit. Ja en usko vaihtuvuuden olevan niin suurta, että pitäisi jatkuvasti hakea uutta.
Iltavuorovalmentaja=puhelinmyyjä?
Joo kyllä ärsyttää nämä nykyajan työpaikkailmoitukset ja työkieli ylipäätään. Täynnä turhaa jargonia, fiilistelyä ja sanahienostelua. Muuttuisipa trendi pian sellaiseen suuntaan, että keskityttäisiin korkreettisiin asioihin ja selkeyteen. Turha fiilistely ja hienosteleva sanahelinä pitäisi olla kiellettyä, eikä sitä, mihin panostetaan ja hullun lailla pyritään.
Nykyiset HR-vastaavat ovat kyllä helvetistä ja kaikilta puuttuu kokemus kentältä tai oikeasta työelämästä.
Olin työhaastattelussa logistiikkatyöhön ja kun haastattelu oli ohi niin se HR-muija lykkäsi käteen KOTITEHTÄVÄN, joka tulisi lähettää heille pdf-muodossa 2 päivän sisällä. Heitin sen paperiläjän lähtiessäni sen firman roskikseen ja lähdin etsimään muita hommia.
Ap:lle: Työnantajan markkinat... Täysin suvereenisti ja puhtaasti. On varaa valita työttömien massasta... Ei tarvi panostaa mihinkään henkilöstön hyvinvointivouhotuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä hain vähän aikaa sitten ihan tavalliseen varastoduuniin johon vaatimuksena oli logistiikka-alan koulutus ja tietyn tietojärjestelmän tuntemus katsottiin eduksi.
Yllättäen en työtä saanut koska minulla ei tuota koulutusta ole, vaikka työkokemusta logistiikan parissa on 15 vuotta ja osaan sen tietojärjestelmän ulkoa vaikka unissani. Ja työntekijää haettiin pelkästään keräilyyn ja pakkaamiseen!!
Tämä!
Jotain on pielessä.
Suomessa ovat maailman koulutetuimmat työttömät.
Saavutus sekin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi vain ruoanjakoa, tiskiä ja vastaavaa sisältävä työ vaatii julkisella kokin tutkinnon. Ei tietysti makseta kokin palkkaa.
Kaikilla töillä on myös mukahienot nimet nykyään. Siivooja on joku palveluvastaava ja tuo yllä kuvaamani käytännössä keittiöapulainen on ruokapalvelutyöntekijä.
Olisiko joku ihan konkreettinen esimerkki tästä? Itselläni ei ole kokin tutkintoa ja olen tehnyt useasti niitä hommia kuten muutkin tutut ihan julkisellakin.
Mikä konkreettinen esimerkki? Ihan työpaikkailmoitukset, joissa kys. tutkinto on mainittu vaatimuksena.
Mitkä kaikki? Anna esimerkki YHDESTÄKIN oikeasta työpaikasta joka hakee parhailllaan noin. Kokin töihinkin pääsee ilman koulutusta samoin myös tiskaamaan ja jakamaan ruokaa. Ruokaa jakaa todella moni jolla ei ole mitään kokin koulutusta tai tiskaa riippumatta sektorista. Ihmettelen vain että väität tuollaista.
https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/10435218?searchPhrase=Ruokapalveluty%…
"Tervetuloa nuorekkaaseen tiimiimme. Toivomme, että sinulla olisi ainakin 20 vuoden kokemus alalta..."
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa työpaikkailmoituksista on mainoksia. On edullisempaa x10 HS ilmoitus kuin oikea mainos.
Esim. Cleaning Engineering departement manager(amk) on siivoojaryhmän vuorovastaava. (päättää mitä tänään siivotaan viikko-ohjelman perusteella)
Hieno titteli ja palkka 2200 e/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/10435218?searchPhrase=Ruokapalveluty%…
ILMAINEN VINKKI!
Tässäkin ilmoituksessa lause: "Hakijalta edellytetään hyvää suomen kielen suullista ja kirjallista taitoa."
Tällä lauseella vältät monia ongelmia...
No, työnantajilla ainakin on kissanpäivät... Ovat tässä työmarkkinapelissä ns. "voiman" oikealla puolella.
Minua ärsyttää se, että monissa ilmoituksissa ei ole mitään mainintaa työajoista. Lukee vain kokoaikatyö vaikka. Työajat ovat aika merkittävä kriteeri itsellänikin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyiset HR-vastaavat ovat kyllä helvetistä ja kaikilta puuttuu kokemus kentältä tai oikeasta työelämästä.
Olin työhaastattelussa logistiikkatyöhön ja kun haastattelu oli ohi niin se HR-muija lykkäsi käteen KOTITEHTÄVÄN, joka tulisi lähettää heille pdf-muodossa 2 päivän sisällä. Heitin sen paperiläjän lähtiessäni sen firman roskikseen ja lähdin etsimään muita hommia.
Heh, olin myös eräässä työhaastattelussa, josta sain mukaani kotitehtävän. Se haastattelu oli muistaakseni torstaina ja perjantaina rekry soitti, että olenko ehtinyt tekemään ne kotitehtävät xD
Mahtaa tervejärkisiä työnantajia naurattaa, kun laativat työnhakuilmoitusten tekstejä.
"Lisätään vielä tuo ja tuo vaatimus..." Vaikka siis ihan perusduunista olisi kyse, joihin normilänsimaissa pääsee muutamien viikkojen koulutuksella.
Eihän tässä meikäläisessä zydeemissä ole enää mitään tolkkua!
Siivoojan paikkaa hakiessa, tyähaastattelussa ei sanottu firman nimeä, ei osoitetta,
sanottiin että jos tulet paikan saamaan niin sitten ilmoitamme työnantajan yhteystiedot.
Siinä vaiheessa sanoin suorat sanat haastattelijalle, että hämärä peräisiin hommiin en lähde ja paiskasin oven perässäni kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan tuli viime viikolla kahvilatyöntekijän tehtävä, johon piti laatia A4 kokoinen hakukirje, jossa perustelee, miksi ko. tehtävä kiinnostaa, kuinka kehittäisit kahvin myyntiä ja kahvion toimintaa, mitä kahvilaatuja tunnet ja mukaan vielä videoesittely. HAH HAH HAA!
Tuota videoesittelyä en tajua, kun toisaalta puhutaan, että valinnassa ei saisi kiinnittää huomiota, ikään, sukupuoleen, etniseen taustaan jne. "Vain koulutus ja työkokemus tärkeitä."
Rekry antaa kotitehtäviä mukaan? Ei s-tana. Eivät taida arvostaa aikuisten ihmisten ammattitaitoa ja osaamista kovin korkealle, kun kohtelevat kuin ekaluokkalaista.
Olen joskus miettinyt, mistä HR-viha kumpuaa mutta nyt alan ymmärtää asian ytimen. Kuinkakohan paljon tällaiseen päiväkerhotason pelleilyynkin uppoaa varoja?
Suuri osa työpaikkailmoituksista on mainoksia. On edullisempaa x10 HS ilmoitus kuin oikea mainos.
Esim. Cleaning Engineering departement manager(amk) on siivoojaryhmän vuorovastaava. (päättää mitä tänään siivotaan viikko-ohjelman perusteella)