Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten niin koiralle ei riitä kaksi lenkkiä + pikapissatus???

Vierailija
12.09.2013 |

Siis ihan oikeastikko joku käy koiransa kanssa neljä tai viisi kertaa lenkillä??? Missä välissä te sitten olette töissä vai onko noi "lenkit" sitten tyyliä korttelin ympäri ja 15 minsaa ja sitten sisälle.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin nuo kaksi kertaa pissattajat on eläinrääkkääjiä. Kuvitteleeko ne, että se koiran rakko on jotenkin ratkaisevasti erilainen kuin ihmisen? Ajatelkaa itse millaista olisi pidätellä joku 15 h putkeen. Inhottavaa. Lapsuuden kodissa koirat pääsi ulos muutaman tunnin välein, kun vanhemmat pystyi käymää ruokatunnilla kotona ruokailemassa. Sitten yksi tai kaksi pidempää lenkkiä töiden jälkeen. Kyllä minusta tuollainen saa riittää, jos ei ole kyseessä tosi aktiivinen rotu. Mutta en tiedä ottaisinko itse koiraa, jos sen täytyisi olla kokonaisen työpäivän kotona yksin pidättelemässä. Työmatkoineen + kauppareissuineen tuosta tulee helposti jopa 10 h. Kauhea ajatus. 

Vierailija
2/56 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koiran ulkoilut (aktiivinen nuori paimenkoira) : normaalisti 2 lenkkiä ja pikapissatus. Lenkkeilyt kestää päivästä ja perheen muusta ohjelmasta riippuen 1-3 tuntia. Käytännössä joka päivä saa olla lenkeillä osan matkaa vapaana eli spurttailla. Reitit valitaan sen mukaan, että tämä onnistuu. Lisäksi tottistellaan kotona päivittäin ja käydään agilityssä viikoittain. Hyvää ajankulua ja virikettä koiralle on myös luiden kaluaminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysehän ei ole yksinään liikunnasta.

Koiran pitää päästä tarpeilleen riittävän usein, sehän nyt pitäisi olla kaikille selvää. Aikuiselle, terveelle koiralle 3-4 krt/pvä on sopiva määrä pissi- ja kakkalenkeille. Koirasta (ikä, terveys) ja sen liikunnan tarpeesta (aktiivinen käyttökoirarotu) sitten riippuu, pitääkö 1-2 pissilenkkiä olla kestoltaan pidempiä ja ylipäätään fyysisesti rasittavampia (juoksua, metsämaastoa tms.). Riehakas leikki toisen koiran kanssa/omistajan kanssa on myös hyvää liikuntaa.

Mutta koiran pitää saada käyttää myös aivojaan! Sekin rasittaa koiraa yhtälailla. Aktivointilelut, etsintäleikit, koulutus... Kaikki nämäkin kuluttavat koiran energiaa.

Vierailija
4/56 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jokainen koiranomistaja tunne omansa ja lenkkeile sen mukaan. Nämä neljä kertaa tai useammin lenkittävät on niitä "koirauskovaisia" joiden koko elämä pyörii koiran ympärillä. Meidän muiden on sovitettava lenkitykset töiden ja muun elämän mukaan.

Vierailija
5/56 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee näin, kivittäkää ihmeessä mutta itsepä tunnen koirani:

Aamulla pikapissatus, kadunvarteen ja takaisin. Koirat ovat niin aamu-unisia että ne saa kantaa pihalle ja sitten pissaavat silmät sirrissä ja nopeasti takaisin peiton alle nukkumaan, sitten nukkuvat melkein koko päivän siihen asti että tulen kotiin. Joskus olen tehnyt senkin virheen että olen ne aamulla oikein lenkittänyt, heräävät totaalisesti ja sitten eivät nuku kun olen pois vaan jäävät ovelle pomppimaan ja huutamaan.

Töiden jälkeen lenkki, joskus vain 20 min, joskus 1h 20min riippuu kelistä ja siitä mihin mennään. Saavat olla metsässä vapaana, juosta ja haistella.

Illalla usein vain lyhyt lenkki, koska yksi koirista pelkää pimeää ja on kauhuissaan ulkona iltaisin. Ja tätä on kyllä yritetty kouluttaa pois vaikka kenen expertin kanssa mutta ei ole auttanut, edelleen pelkää.

Muuten päivittäin aivojumppaa, leikkimistä ja paljon paijausta.

MUTTA, mun koirat vihaavat sadetta, lumisadetta, ja kylmää. Ovat karvatonta rotua, ja aivan sama mitä niille pukee päälle niin eivät liian kylmässä tai sateessa suostu kävelemään. Joskus voi siis olla monta päivää putkeen kun sataa ja koirat käyvät vain pikapikaa pissalla ja samantien sisälle. Sitten yritetään sisäll' leikkiä ja järjestää virikkeitä enemmän niinä päivinä. Tiedän että tästä kivitetään aina, koska "koira tarvitsee lenkkejä päivittäin" mutta mitäpä itse tekisit, kun koira vetää heti ovella jarrut pohjaan ja rupee huutaan kun syötävä. Väkisinkö raahaat sitä tassut verillä korttelia ympäri? Ja sekö sitten on koiralle "kiva lenkki"?

Vierailija
6/56 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä #18 asenne on oikea. Itse en ota koiraa juuri siksi, että en ole valmis tuollaiseen elämään. Toki koirissa on eroja, mutta ihan oikeasti jos koira joutuu joka päivä olemaan paljon yksin tai jos ei ehdi tehdä ainakin yhtä kunnon lenkkiä (väh. 1h) päivässä (+ tietysti pissatukset) niin kannattaisi vakavasti harkita, onko koira hyvä valinta juuri nyt.

Itse haaveilen koirasta eläkkeellä. Nyt mulla on 2 pientä lasta (kuitenkin pk-iässä), vaativa työ, josta nautin, kohtuullisen aikaa vievä harrastus, ja tykkäämme matkustella = olisi täysin järjetöntä ottaa koira vain koska tekee mieli ja ne ovat söpöisiä.

Vierailija
7/56 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se koira käydä pissalla muutenkin kuin lenkillä? Meillä ainakin pääsevät kesäisin takapihalle aina, kun haluavat ja talvellakin pyytämällä monta kertaa. Lenkit on lenkkeilyä ja treenausta varten - tarpeiden teko on ihan erikseen.

Vierailija
8/56 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitäs te siihen tuumaatte, että useampikin tuttu käyttää koiransa ainoastaan KAKSI kertaa ulkona, aamulla ja illalla. Myös pennut. Eli koira joutuu pidättämään parhaimmassa tapauksessa 13 tuntia.

Kolme kaveria on sitä mieltä, että turhaan sitä enää ennen nukkumaanmenoa käydään ulkona, vaikka koira pääsee seuraavan kerran ysin-kympin pintaan ulos (ja illalla tullaan sisällä ysiltä).

Vierailija
9/56 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaks kertaa päivässä on mun mielestä jo rääkkäystä.

Ite käytän aamuyöllä 20min, töiden jälkeen ~1h ja illalla korttelin ympäri. Vapaapäivinä sitten ulkoillaan muutama tunti päivässä. Mielestäni ihan riittävästi, kaksi isoa koiraa kyseessä.

Vierailija
10/56 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuyöllä?

Vierailija
11/56 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun yksin ja mulla on suurehko (n. 30 kilonen/67 cm) nuorehko koira. Meidän lenkitykset:

-"Aamulenkki" klo 11-12/12.00-13.00 eli ollaan n. tunti ulkona. Joskus vähempi, joskus enempi. Välillä mennään puistoon ja voidaan olla siellä kaksikin tuntia, jos on kaveri (joskus ollaan oltu neljäkin tuntia putkeen, kun on ollut kavereita).

-Iltalenkki klo 17.30-19.00/19.00/20.30 (yhtenä iltana vasta kasin jälkeen ja silloin vaan pika lenkki, kun en jaksa harkkojen jälkeen mitään himopitkää lenkkiä tehdä. Tehdään sitten pitempi aamulenkki tai lähdetään iltapäivällä metsään tms.). Yleensä ollaan n. tunti-puoltoista ulkona. Kierretään pururata, mennää metsään (jos lähdetään aikasemmin), mennään puistoon ja päälle pikku lenkki ym. ym. ym. ym. Joskus ollaan oltu illalla kolme tuntia puistossa kaverin kanssa.

-Pikapissatus n. 0.30-1.00, ollaan ulkona parista minuutista 15 minsaan ja sisälle.

Eli ollaan päivästä riippuen n. 3 tuntia ulkona, joskus 4 tuntia joskus vaan 2 tuntia.

Mulla on kaksi kaveria, joiden mielestä on ihan ok, että koirat viedään aamulla 11 maissa ulos n. tunnin lenkille (se on heidän mielestään pitkä lenkki), seuraavan kerran sitten iltalenkille, joka on paljon lyhyempi ja ei koirat tarvi mitään pikapissatusta, jos vatsa ei ole sekaisin. Kyse on kuitenkin superaktiivisista paimenkoirista (2 kpl:tta) ja yksi aktiivinen sekarotuinen.

Vierailija
12/56 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pitäisin sellasta 3x päivässä ok. Ei tuu niin pitkät välit pidättää tarpeitaan. Itsellä kaks koiraa, työviikoilla aamulenkki noin 10-15min, kun herätään illalla lenkki 45min ja töihin mennessä pissalenkki 10-15min. Vapaa viikoilla aamulenkki (joskus puolilta päivin) 45min, illansuussa lenkki 1,5h ja yöllä käydään vielä pikaisesti ulkona (10-15min). Ja hyvin pärjäävät. Ovat töissä mukana, joten pääsevät yöllä pissalla käymään pari kertaa. 

Toisinaan vapailla käydään samoilemassa metsässä, saattaa mennä montakin tuntia kerrallaan.

Mun koirat pidättää kevyesti sen 16h jos tarvii, mutta harvoin on tilanteita niin pitkään odottamiseen. Jos olis toistuvaa, niin johan rakkokin siitä kärsisi...

Vierailija
13/56 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 22:05"]

Aamuyöllä?

[/quote]

Niin, monet lähtevät töihin neljältä tai viideltä, silloin koiran aamulenkki tapahtuu aamuyöllä - en ole itse siis tuo kyseinen lenkittäjä.

Vierailija
14/56 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpäivinä aamulenkki vajaa puol tuntia, töiden jälkeen tunti, illalla toinen tunti haahuilua ulkona ja ennen yöpuille käymistä pikapissatus. Viikonloppuisin voidaan keposasti käydä viidesti pihalla tai sitten pari kertaa liikutaan pari tuntia ja pari korttelin kiertoa siihen päälle.

Yritän pitää ulkoilut vaihtelevina, toisinaan metsälenkkejä, toisinaan koirapuistoilua ja jotkut lenkit vaan haahuillaan, koirat saa nuuskia niin paljon kuin jaksaa. Kesällä uintireissuja, talvella hiihtoa metsässä tai jäällä. Isoista koirista on siis kyse.

Vierailija
15/56 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä keskikokoinen terrieri. Arkisin aamulla puolen tunnin lenkki, päivällä noin 1,5 tuntia ja illalla ennen nukkumaan menoa reilu puoli tuntia - tunti, pikapissoja tarvittaessa siihen väliin. Päälle välillä koirapuistoa sekä varsinkin tottista ja muuta "aivojumppaa", terrierin virtaa kun ei pelkillä lenkeillä saa kulutettua... ;) 

Vierailija
16/56 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nuo kaks kertaa koiransa pissattajat on jo eläinrääkkääjiä. Eikä tunnin lenkki ole pitkä lenkki millekään terveelle aikuiselle koiralle. Ei ainakaan sais olla vaikka voin kuvitella ettei joku mopsi ees kykene liikkumaan tuntia ongelmitta... Paitsi tunti pyörällä juoksutusta on tietty jo aika raskas lenkki jos reipasta vauhtia mennään. Mulla on kaks keskikokoista koiraa, joiden kans tehään aamuisin 20min-1h lenkki, töiden jälkeen joku vartin korttelinkierto, illemmalla 1-3h lenkki, miten nyt milloinkin jaksaa. Ennen nukkumaanmenoa vähintään pikapissatus, yleensä kierretään kortteli. Vapaapäivät on sitten asia erikseen, sekä kisapäivät ja treenipäivät (agility). Lenkit on yleensä vapaana metsässä, poluilla, metsätiellä, pururadalla, uimassa, talvella hiihdetään jne. Toisinaan vaan riehutan futiksen kans pihalla, kunhan tulee vaihtelua. Kyllä nuokin tarvittaessa pidättää ainakin 14h mutta pyrin kyllä välttämään edes yli 9h pidätyksiä.

Vierailija
17/56 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 54cm/24kg koira, jonka kasvattaja sanoi että aikuinen koira tarvitsee pari tuntia liikuntaa päivässä.

Vierailija
18/56 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö (22v) hoitaa koiraansa näin:

- "aamulenkki" ennen kouluun lähtöä noin 5min 

- koulusta tullessa sama / hyvällä tuurilla 30min jos on aikaa

- iltalenkki samanlainen 5min.

Asuu omassa taloudessaa, mutta jo kotona asuessa oli tuollaista. Silloin minä tai mieheni vei koiran pidemmälle lenkille kun tyttö "ei ehtinyt".

Vierailija
19/56 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on Papillon. Lenkit: aamupissalenkki varhain aamulla 15 min, aamupäivänuuhkiminen ja kakka aamupalan jälkeen 15 min, lapset vievät metsään koulun jälkeen 30 min, hölkkälenkki töiden jälkeen 30-45min ja iltapissatus 10min. Koira on perustyytyväinen ja iloinen, ei tuhoa mitään ja on täysin terve. E tuo koira kyllä yli tunnin lenkkejä edes jaksa!

Vierailija
20/56 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papillonkin jaksaa 5-10 km lenkit, kun on tottunut siihen. Ainakin omani jaksoi. Mutta kyseessä on niin puhtaasti seurakoirana viettejään toteuttava rotu, ettei ole riippuvainen superlenkeistä. Kunhan vaan on seuranpitäjiä ja älyjumppaajia kotona ja saa tyhjentää pienen rakkonsa useamman kerran päivässä.

Koirille voi tulla terveysongelmia, jos ei pääse ulos kuin 2 x pv! Ja miettikää miltä itsestänne tuntuisi olla kaiket päivät janossa tak pissahädässä. Koira oppii ihan ihmisen lailla itse säännöstelemään julmistaan, jos tietäö ettei pääse ulos.