Ammatti, jota uskoisit osaavasi ilman mitään koulutusta?
Oletetaan, että työpaikalla saat opastusta muilta työkavereilta.
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme, ettei kukaan ole vielä ilmoittautunut opettajan työhön. Usein sitä työtä vähätellään ja kerrotaan kuinka opeoppaiden avulla on helppo vetää tunnit suunnittelematta ja viiden tunnin työpäivän jälkeen voi lähteä kotiin.
Tuolle yhdelle "akateemiselle yleismiesjantuselle" sekin olisi varmasti piece of cake...
Minua ei ole ikinä kiinnostanut pikkulasten opettaminen, enkä varmaan jaksaisi lasten jatkuvaa huomionkipeyttä. Mitä olen lähipiirissä alaa seurannut, persoona ratkaisee menestyksen silläkin alalla. Paras tuntemani luokanopettaja (yksi lapsistani oli hänen opetuksessaan muutaman vuoden ajan) on valmistunut ulkomailla ja saanut paikkansa jotenkin kepuloimalla kieliosaamisellaan, paperien kanssa oli jotain ongelmia. Häntä kohdeltiin koulussaan toisen luokan opettajana (pun intended), mutta oli kymmenen kertaa energisempi, aktiivisempi, lämpimämpi ja rohkaisevampi kuin yksikään muu ope, johon olen törmännyt. Lapsetkin tykkäsivät hänestä tosi paljon, ei ollut kiusaamista ja piti aivan liian ison ryhmän tosi hienosti kontrollissa ja opetti myös hyviä tapoja paremmin kuin muut.
Aivan, eli pärjäisit kyllä siinäkin, mutta et vain jaksaisi tai viitsisi... Ihan oikeasti, olet varmasti älykäs ihminen ja kaikkea, mutta se että koet homman kuin homman sujuvan on epärealistista ja kertoo siitä, ettet arvosta noita ammatteja/ammattilaisia etkä ymmärrä, mitä kaikkea niissä loppujen lopuksi vaaditaan.
Sinä taas et ymmärrä, että useimmissa töissä kaikkein tärkein tekijä on viitsiminen. Jos joku työ kiinnostaa, sen tekee paljon paremmin kuin ihmiset, jotka leipääntyneenä hommiinsa koettavat siirtää työt muille tai ovat töissään läsnä vain fyysisesti. Opettajina on vuosien varrella tullut vastaan yksilöitä, jotka ovat kuin yö ja päivä. Toinen on innostunut, tarkka ja tietää alastaan aivan liikaa opettamaansa ikätasoon nähden, ja toinen möllöttää mykkänä ja antaa lasten huolehtia itsestään.
Ihan oikeasti, olet varmasti älykäs ihminen, mutta se että koet homman kuin homman sujuvan papereilla on epärealistista ja kertoo siitä, ettet arvosta ihmisen omaa panosta ja kiinnostusta työhönsä, etkä ymmärrä, mitä kaikkea niissä lopuksi vaaditaan.
Käyttäjä35379 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siistijä, Kassa, Myyjä, Ulkoaluehoitaja, Kokki, Tarjoilija, Pankkivirkailija, Autonkorjaja, Linja-auto kuski, kuljettaja, onhan näitä
Hyvä vitsi.
Tervemenoa esimerkiksi pankkimaailmaan ilman mitään koulutusta tai tietoa järjestelmistä. :)
Vähän epäilen, että tavallisessa tradenomikoulutuksessakaan ei ihan joka pankin kaikkia järjestelmiä opi sujuvasti käyttämään.
Päiväkodissa lastenhoitajana ja vanhainkodissa hoitajana. Kaupassa hyllyttäjänä ja kassana, jos joku opastaisi nopeasti kassan käytön (olen unohtanut). Siivoojana. Kiinteistönhoitajana, joka lähinnä leikkaisi nurmikoita ja loisi lunta, mutta ei korjaisi mitään (osaisin toki kutsua esim. putkimiehen paikalle tarvittaessa.)
Noita kaikkia töitä olenkin tehnyt nuorena ilman mitään koulutusta ja ihan hyvin sujui.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä35379 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siistijä, Kassa, Myyjä, Ulkoaluehoitaja, Kokki, Tarjoilija, Pankkivirkailija, Autonkorjaja, Linja-auto kuski, kuljettaja, onhan näitä
Hyvä vitsi.
Tervemenoa esimerkiksi pankkimaailmaan ilman mitään koulutusta tai tietoa järjestelmistä. :)
Vähän epäilen, että tavallisessa tradenomikoulutuksessakaan ei ihan joka pankin kaikkia järjestelmiä opi sujuvasti käyttämään.
Lääkäreitä ottavat juuri siksi vastaan mielellään? Onhan tuo siistimpää sisätyötä:-D
Sossu. Otan kumileimasimeni ja lyön hylätty-leiman kaikkiin hakemuksiin ikinä. Loput ajasta v¤¤tuilen.
Kirjastonhoitaja.
Osaan aakkostaa, ymmärrän eri kirjallisuuden lajeja, luen itse paljon
Kiinteistövälittäjä. Myynyt ja ostanut 8 asuntoa ja rakentanut itse 3 taloa, remontoinut 2 kesäpaikkaa. Eli huomattavasti enemmän kokemusta rakenteista yms kuin keskivertovälittäjällä
Vierailija kirjoitti:
Rekkakuski.
Kysyn nyt uteliaisuudesta, miten yhdistelmäajoneuvoa voi osata ajaa ilman koulutusta? Lienee vähän eri asia kuin henkilöautolla tai kuorma-autolla ajaminen. Poikani opiskelee alaa ja kyllä heillä ainakin on käytännön opetuksen lisäksi myös teoriaa. Jokuhan sen rekan lastaakin ja mielellään oikein, ymmärtää vaarallisten aineiden kuljetuksesta jne. Kuljetusalan hommia voi saada varmaan ihan sillä, että omistaa henkilöautokortin, jotta voi sitten kuljettaa pakettiautolla, mutta rekkaa ei kai ihan lonkalta osaa ajaa kukaan.
Asia erikseen on, tarvitseeko monien amisalojen oppimiseen oikeasti sen kolme vuotta. Toisaalta en itse haluaisi nähdä 17-vuotiasta rekkakuskia, vaikka olisi miten tehokkaasti opiskellut. Poikamme opettaja sanoi vanhempainillassa, että aika paljon hän opettaa nuorille yleisemmin elämisen taitoja (tyyliin miten omia raha-asioita kannattaa hoitaa, eli ei pikavippejä jne. jne.) sen oikean asian ohessa. Ehkä voi sanoa, että se koulussa käytetty aika on osittain ihan aikuiseksi kasvamisen aikaa. Tämä nyt sivuhuomiona.
Kirjanpitäjä, helppo homma, pidellä kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkkitehti. Jokainen suomalainen osaa suunnitella talon. Tietokoneohjelmahan sen lopulta piirtää.
Popparikin voi toimia arkkitehtina, siispä minäkin.
Maripaita päälle ja pyöreät rillit nenälle. Siitä se lähtee.On eri asia suunnitella talo ja suunnitella talo joka täyttää kaikki määräykset, säädökset, menee rakennusvalvonnasta läpi ja saa rakennusluvan.
No, rakennesuunnittelija voi sitten paikata...
Olen parhaillani kirjanpitäjä ilman aiempaa koulutusta tai kokemusta taloushallinnosta. Firma opetti työn ja olen pärjännyt erinomaisesti jo yli 3 vuotta.
Pääministeri, valtiovarainministeri, sisäministeri, ulkoministeri...
Kiinteistönvälittäjä. Senkus rehvakkaaasti astuu pirttiin ja kehuu mennessään, että minähän myyn tämän niin nopiaa, ettei kukaan pysy kärryillä,
Toisessa myyntikikkailussa laitetaan tarjouskilpailu Kait se tämäkin kulahtanu kämppä Järvenpään Jampasta saa myytyä, kunhan ei kerro millaista asuinaluetta se Jamppa on.
Sitten osaisin kyllä lasketella sellaista luikuria, että toottahan toki myyj'lle sopii, että maksaa parit seuraavat vastikkeet. Kun puhelimessa kirjoitetun tarjouskirjan pääsee niin eihän siellä olekaan niitä vastikkeita maksettu vaan välittäjä on kussu taas housuun. Lisäksi esitteessä ,mainittu, että taloyhtiö rauhallinen. Useampien takastastuskäyntien jälkeen piha-alueella havaittu laitonta moottoripyörien säilytystä ilmaisparkissa talorakennuksen seinustalla, ainakin parissa talossa. Nämähän in ihan itsestäänselvyytenä parkkeerattava joko autoparkkiin tai jos oma mopoparkki. Näin härskisti sitä käytetään hyväksi taloyhtiössä jossa hallituksen jäsenet ovat niin munattomia hoitamaan hallitukselle kuuluvat tehtävät, hallituksen jäsen jopa väitti, ettei hän voi sille mitään. Minkätakia tällainen tuhnu on sitten ängennyt itsensä hallitukseen jos ei uskalla edes hoitaa perusasioita. Että sillälailla Habita Helsinki handlaa homman, ei myöskään minkäänlaista koronasuojaustoimenpiteitä. Tulee mielikuva huonosti hoidetusta sekä epäluotettavasta toiminnasta.
Kun myin itse asunnon vasta niin ei ollut mitään epäselvää, ostaja oli todella tyytyväinen ja ottaapa vielä yhteyttäkin. KYllä ne kärsivalliset ja ammattinsa osaavat ihmiset jotka tekevät perusteellisen tausta.
Monenlaiset raksatyöt hoituisi. Ahtaajan hommia olen joskus tehnytkin ilman mitään koulutusta pl. työnantajan 45 min perehdytys. Erilaisia valmistavan- ja prosessiteollisuuden linjahommia pystyisin varmaan myös tekemään ihan normaalilla uuden työntekijän perehdytyksellä.
Toimittaja, bloggaaja ja kaikki vastaavat.
puhelinseksimyyjä. voisin kyllä rahasta huohottaa luuriin minuuttikaupalla ongelmitta
Vierailija kirjoitti:
Olen parhaillani kirjanpitäjä ilman aiempaa koulutusta tai kokemusta taloushallinnosta. Firma opetti työn ja olen pärjännyt erinomaisesti jo yli 3 vuotta.
Toisaalta firma on sinut käytännössä kouluttanut siihen työhön? Tuskin olisit ilman perehdytystä osannut tehdä yhtään mitään.
Taloushallinnon alalla se koulutus tulee konkreettisemmin vastaan tosin vasta sitten vaativammissa tehtävissä.
Hyvä vitsi.