Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammatti, jota uskoisit osaavasi ilman mitään koulutusta?

Vierailija
25.08.2020 |

Oletetaan, että työpaikalla saat opastusta muilta työkavereilta.

Kommentit (140)

Vierailija
61/140 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tällä hetkellä kirjanpitäjä ilman talousalan koulutusta tai työkokemusta. Pärjään hyvin. Suomessa ei olisi eded palkattu, täällä muualla kyvyt ratkaisevat, ei paperit.

Vierailija
62/140 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monen ammatin näkisin osaavani ilman koulutusta, mutten ilman opastusta ja alan itsenäistä opiskelua.

Esimerkiksi juuri siivoojana tarvitsisi tietää mitä pesuainetta käytetään mihinkin. Moppia osaan käyttää. Puutarhaakin osaan hoitaa, mutten tunnista kaikkia kasveja, joten ne minun pitäisi itse opiskella: mikä kasvi, mitkä olosuhteet, kuinka paljon vettä, minkälainen multa.

Toisena tulee vastaan taitojen nopeus. Osaisin tehdä kaikenlaisia puutöitä, kutoakin osaan ja mm. mattoja tehdä, mutten läheskään niin nopeasti kuin ammattilainen.

On siinä, kuule, paljon muutakin osattava ja tiedettävä. Terv. laitoshuoltajan kaveri, joka myöntää itsekin ennen hiukan vähätelleensä noita hommia

Minulle ei siivoojana juurikaan opetettu muuta kuin pesuaineiden käyttö ja lattian vahaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/140 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojan töitä olen tehnyt koulutusta, ja siihen "riitti" hyvä perehdytys, mutta en siivonnutkaan mitään sairaaloita. Kyllä varmasti monissa paikoissa ihan koulutus siihenkin hommaan on suotavaa, mutta ehkä riittää sellainen vuoden koulutus luulen.

Kansanedustajan hommaan ei tarvisi koulutusta. Epäilen myös että simerkiksi kahvilanmyyjän työhön riittäisi kattava perehdytys ja hygieniapassi. Mutta tåmänei tarkoita että kuka tahansa voi näitä edellämainittuja töitä tehdä tai että ne olisivat vähempiarvoisempia. Niiden vaatimukset ovat ihan muissa asioissa kuin koulutuksessa, esimerkiksi hyvissä sosiaalisissa taidoissa ja tilannetajussa, tai siivousalalla organisointitaidoissa ja ns. tehokkuudessa.

Olen tehnyt yhdessä vaiheessa useamman vuoden ryhmäavustajan työtä päiväkodissa. Sitä pystyi tekemään ilman koulutusta, mutta olisin ollut parempi hyvällä koulutuksella työssäni. Siinä kyllä tuli nähtyä monenlaista sijaista ja kokoonpanoa, ja mielestäni lastenhoitajan tai lastentarhanopettajan työtä ei todellakaan voi tehdä ilman koulutusta. Eroa on kuin yöllä ja päivällä niissä ryhmissä, joissa on asianmukaiset koulutukset henkilökunnalla ja joissa ei. Epäilen että edes suurin osa vanhemmista ei tiennyt useinkaan, että ryhmän opettajalla (joka on palkattu sijaiseksi useammaksi kuukaudeksi) ei ole mitään alan koulutusta.

Vierailija
64/140 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyisin toimimaan parin kielen opettajana lukiotasolle asti, toisessa jopa yliopistotasolla. Pystyisin toimimaan myös lähihoitajana, röntgenhoitajana, ja varmaan myös sh:na helpolla osastolla jos työkavereina olisi mukavia tyyppejä, joilta voisi pyytää apua tarvittaessa. Yksi hoitoalan pätevyys minulta kyllä löytyykin, mutta työt olisi sujuneet kyllä ilmankin. Lääkärinkin tehtävät saattaisivat joissakin helpoissa tapauksissa sujua, mutta en menisi kyllä vapaaehtoisesti tarjoutumaan niihin hommiin.

Uskon, että pärjäisin myös erilaisissa sihteerin hommissa (koulu-, osasto-, mitä näitä on), tarjoilijana, lähtöselvitysvirkailijana, taksikuskina, potilaskuljettajana, kirjastonhoitajana, informaatikkona (tiedonhaku sujuu harrastepohjalta), koulupsykologina, päihdetyöntekijänä, sosiaalityöntekijänä yms. Oikeastaan vain vankkaa matemaattista osaamista vaativat hommat tuntuvat vähän hankalilta, vaikka perusmatematiikka lukiotasolla vielä sujuikin. En haluaisi sössiä lujuuslaskelmia, sädehoitokoneiden huoltoja yms.

On eri asia osata kieltä kuin osata opettaa kieltä.

Vierailija
65/140 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja ja mansikanpoimija. Kokemuksesta tiedän. Raksatyö olisi myös helppoa, mitä olen vierestä seurannut. Siihen kuuluu lähinnä seisoskelua, juoruilua ja tauolla istumista.

Vierailija
66/140 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologi terapiassa, avioliittoneuvoja, työn haku työttömille, personal trainer.

Vierailija
67/140 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyisin toimimaan parin kielen opettajana lukiotasolle asti, toisessa jopa yliopistotasolla. Pystyisin toimimaan myös lähihoitajana, röntgenhoitajana, ja varmaan myös sh:na helpolla osastolla jos työkavereina olisi mukavia tyyppejä, joilta voisi pyytää apua tarvittaessa. Yksi hoitoalan pätevyys minulta kyllä löytyykin, mutta työt olisi sujuneet kyllä ilmankin. Lääkärinkin tehtävät saattaisivat joissakin helpoissa tapauksissa sujua, mutta en menisi kyllä vapaaehtoisesti tarjoutumaan niihin hommiin.

Uskon, että pärjäisin myös erilaisissa sihteerin hommissa (koulu-, osasto-, mitä näitä on), tarjoilijana, lähtöselvitysvirkailijana, taksikuskina, potilaskuljettajana, kirjastonhoitajana, informaatikkona (tiedonhaku sujuu harrastepohjalta), koulupsykologina, päihdetyöntekijänä, sosiaalityöntekijänä yms. Oikeastaan vain vankkaa matemaattista osaamista vaativat hommat tuntuvat vähän hankalilta, vaikka perusmatematiikka lukiotasolla vielä sujuikin. En haluaisi sössiä lujuuslaskelmia, sädehoitokoneiden huoltoja yms.

Eipä se niiiiin kauhean eri asia ole ettei pärjäisi.

Vierailija
68/140 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyllyttäminen, pikaruokaketjun myyjä, asiakaspalvelija ja ruoan tekijä (Jos käynyt hygieniapassin).

Vierailija
69/140 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako kysyä, mikä koulutus/koulutuksia sinulla on ja missä työssä nyt olet? Luottoa omiin kykyihin ei ainakaan puutu...

Itse asiassa minulla on yksi yliopistotutkinto, yksi AMK-tutkinto ja pari harrastepohjalta tehtyä näyttötutkintoa. Nykyisin toimin akateemisena yleismiesjantusena. Olen sitä mieltä, että lukion jälkeen kaikki saamani koulutus on ollut enimmäkseen turhaa (erityisesti yhteiskuntatieteelliset ja humanistiset aineet) tai ainakin hyvin tehotonta. Kaikki työni olen oppinut tekemällä. Varsinkin hoitoalalla teoriaopetus oli onnetonta, mutta harjoitteluissa työt oppi jotenkin. Uskon, että kun koulutusta on saanut tarpeeksi, tajuaa miten alkeellista se on, joten pystyy ehkä soveltamaan oppimiaan yleisiä periaatteita kaikkeen toimintaan. Alasta riippuen vain yksityiskohdat tarvitsee erikseen opetella, eikä niitä lopulta paljon ole.

Ymmärrän toisaalta myös ihmisiä, jotka eivät uskalla tehdä mitään ilman papereita. Huono itsetunto on meillä suomalaisilla vähän verissä, eikä se ole aina huono asia.

Unohdin tietenkin ylempänä listata monta työtä, joihin ilmiselvästi ei koulusta kaipaa juuri kukaan, eli  lasten- ja vanhustenhoito, politiikka sekä myyntityö.  Ilman erillistä koulutusta olen myös ollut teknisenä kirjoittajana, toimittajana ja ohjelmistokehittäjänä. Nämä tosin olivat kesätöitä, joten hyvä niissä ei tarvinnut olla.

Vierailija
70/140 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kyllähän sitä valitettavasti aika paljon tapahtuu, että kieltä opettaa joku, jonka pätevyys on se, että on aikanaan ollut Jenkeissä vuoden vaihdossa. Ja toden totta, ei sillä niiden lahjakkaiden kanssa niin kauheasti väliä olekaan. Ne nyt oppii vaikka siellä olisi Pelle Hermanni opettamassa. Mutta sellainen, joka kokee pystyvänsä opettamaan kieltä, koska itse osaa sitä hyvin, ei välttämättä pysty opettamaan sitten niitä, joille kielen oppiminen ei ole itsestään selvää. Ja niitä on paljon, myös lukiossa. Siinä kohtaa substanssin hallinta on paljon epäolennaisempaa kuin pedagogiset ratkaisut.

Vierailija
71/140 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa kyllä, ettei monella ole mitään käsitystä, mitä jonkin työn tekeminen todella vaatii. Siivoaminen ei ole pelkkää rätin heiluttelua, eivätkä ravintola- alan duunit lautasten kantelua. Itse olen ajanut taksia yli kymmenen vuotta, ja voin kertoa, että jos joku luulee sen olevan autolla ajelua sinne tänne, niin eikun kokeilemaan esim. tolppa- ajoa Helsinkiin.  Katotaan, tuleeko eka itku vartin vai puolen tunnin kuluttua.

Vierailija
72/140 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme, ettei kukaan ole vielä ilmoittautunut opettajan työhön. Usein sitä työtä vähätellään ja kerrotaan kuinka opeoppaiden avulla on helppo vetää tunnit suunnittelematta ja viiden tunnin työpäivän jälkeen voi lähteä kotiin.

Vierailija
73/140 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähestulkoon kaikki naisvaltaiset alat. Se on myös syynä naisvaltaisten alojen palkkakuoppaan, naiset kun tekevät töitä, joihin ei tarvita juuri mitään erityisosaamista, vaan pieni perehdytys riittää lähes kaikkiin.

Nönnönnönnönnöö.

Vierailija
74/140 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä se niiiiin kauhean eri asia ole ettei pärjäisi.

Haluaisin nähä sun opetusmetodit :D

Vierailija
75/140 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko lastentarhanopettajat on mainittu? Täällä av:llahan on jatkuvasti aloituksia siitä, kuinka on turha ammatti, ovat ylikoulutettuja ja saavat liikaa palkkaa. Ja väitteitä "kyllä minäkin osaan lapsia vahtia ja niiden kanssa leikkiä". Psykologinen puoli ja erityislasten käsittely sujuu toki näiltä neroilta myös ihan leikiten.

Vierailija
76/140 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko lastentarhanopettajat on mainittu? Täällä av:llahan on jatkuvasti aloituksia siitä, kuinka on turha ammatti, ovat ylikoulutettuja ja saavat liikaa palkkaa. Ja väitteitä "kyllä minäkin osaan lapsia vahtia ja niiden kanssa leikkiä". Psykologinen puoli ja erityislasten käsittely sujuu toki näiltä neroilta myös ihan leikiten.

Vierailija
77/140 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kyllähän sitä valitettavasti aika paljon tapahtuu, että kieltä opettaa joku, jonka pätevyys on se, että on aikanaan ollut Jenkeissä vuoden vaihdossa. Ja toden totta, ei sillä niiden lahjakkaiden kanssa niin kauheasti väliä olekaan. Ne nyt oppii vaikka siellä olisi Pelle Hermanni opettamassa. Mutta sellainen, joka kokee pystyvänsä opettamaan kieltä, koska itse osaa sitä hyvin, ei välttämättä pysty opettamaan sitten niitä, joille kielen oppiminen ei ole itsestään selvää. Ja niitä on paljon, myös lukiossa. Siinä kohtaa substanssin hallinta on paljon epäolennaisempaa kuin pedagogiset ratkaisut.

Juuri toisinpäin. Tosi paljon on kieltenopettajia, jotka eivät itse osaa kieltä kuin auttavasti, ja haaskaavat niin ollen lasten kouluajan lähinnä kurinpitoon ja sähläämiseen, kun eivät osaa opettamaansa asiaa. Jos osaa kielen hyvin ja on siitä yhtään kiinnostunut, on taatusti parempi opettaja kuin nämä suomalaisesta liukuhihnakoulutuksesta valmistuneet muodollisesti pätevät sönkkääjät, jotka eivät saa ymmärrettävää lausetta muodostettua opettamallaan kielellä. Saa alapeukuttaa, mutta olen törmännyt tällaisiin monen monta kertaa. Itse eivät edes tajua miten huonoja ovat.

Vierailija
78/140 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en työni ohella opasta ja neuvo enää yhtään ketään. Joko siihen varataan työaikaa tai siitä maksetaan korvaus.

Vierailija
79/140 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja. Olen tehnyt sijaisuuksia ilman koulutusta, eikä ollut vaikeaa. Nyt olen muodollisesti kelpoinen, mutta väitän olleeni parempi opettaja silloin ennen kelposuutta ja samalla myös ennen perhettä. Oli nuoruuden intoa ja oikeasti kaiket illat suunnittelin, luin kirjallisuutta, tein töitä ja sisustin luokkaa, ostin tarroja ja härpäkettä omilla rahoillani, kun oli olevinaan niin kivaa. Koulutus antoi muutamia kivoja vinkkejä tunneille, mutta saman asian olisi ajanut pinterest ja google. 

Terveyskeskuksen lääkäri. Osaan diagnosoida tauteja yhtä hyvin googlen kautta kun tk-lääkäritkin.

Vierailija
80/140 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siistijä, Kassa, Myyjä, Ulkoaluehoitaja, Kokki, Tarjoilija, Pankkivirkailija, Autonkorjaja, Linja-auto kuski, kuljettaja, onhan näitä

Tervetuloa vaan kokeilemaan kokin töitä ilman koulutusta. Saatat yllättyä