Ammatti, jota uskoisit osaavasi ilman mitään koulutusta?
Oletetaan, että työpaikalla saat opastusta muilta työkavereilta.
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Lähestulkoon kaikki naisvaltaiset alat. Se on myös syynä naisvaltaisten alojen palkkakuoppaan, naiset kun tekevät töitä, joihin ei tarvita juuri mitään erityisosaamista, vaan pieni perehdytys riittää lähes kaikkiin.
Niinkuin sairaanhoitaja, opettaja, eläinlääkäri, logopedi, sosiaalityöntekijä, psykologi... Joo-o. Sehän se onkin.
It-asiantuntija. Pätevyyden hankkiminen AMK:sta ei vaikuttanut työn tekemiseen tai osaamiseen yhtään mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Kiinteistönvälittäjä. Tunnen useita asunnonvälittäjiä, joilla ainoa koulutus on peruskoulu tai lukio.
LKV-tutkinnon voi tarvittaessa suorittaa etänä "kirjekurssina"
Ajokortti tarvitaan.
Eikö tuo LKV-tutkinto ole nimenomaan koulutus?
Sairaanhoitaja.
Päivystyksessä/rutiinitoimenpide: "en tiedä, kysyn lääkäriltä"
aika monikin työ on opeteltavissa vain pelkän työpaikalta saatavan opastuksen pohjalta.
Puhtaaksikirjoittaja, oikolukija, hyllyttää, sisäisen postin kuljettaja.
Vierailija kirjoitti:
Minä en työni ohella opasta ja neuvo enää yhtään ketään. Joko siihen varataan työaikaa tai siitä maksetaan korvaus.
Juuri näin. Kovin harvaa työtä pystyy tekemään, jos ei kukaan vähintään opasta, perehdytä ja neuvo. Älkää suostuko ilmaiseksi antamaan osaamista ne ja aikaanne kenenkään käyttöön!
LKV-tutkinto ei ole mikään kirjekurssi vaan tentti, mitään koulutusta sitä varten ei tarvitse käydä, mutta tentissä pitää osoittaa että hallitset tarvittavat lakipykälät ja säädökset.
Ilman erityistä koulutusta olen mm. siivonnut, leikannut nurmikoita, ollut kassalla, hyllyttänyt, tehnyt pakkaushommia, tehtaassa koonnut ja pakannut kännyköitä, laskenut palkkoja, tehnyt laskutusta ja puhelinvaihteenhoitajana hommia, henkilöarvioinnissa assistentin hommia, ollut myyjänä ym.
Hyvin monia duuneja voi tehdä ilman koulutusta, toki olen tehnyt monia noista hommista juurikin opiskelun ohessa, mutta koulussa ei näitä asioita ole opiskeltu.
Vierailija kirjoitti:
Puhtaaksikirjoittaja, oikolukija, hyllyttää, sisäisen postin kuljettaja.
Olen samaa mieltä, mutta pakko huomauttaa, että oikolukijaa olisi tämäkin viesti kaivannut. :D Itsekin teen typoja.
Puuseppä, leipuri, ompelija, valokuvaaja, sisustussuunnittelija/-arkkitehti, kukkakauppias, keraamikko. Ihan vain harrastusten ja taitojen pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kyllä, ettei monella ole mitään käsitystä, mitä jonkin työn tekeminen todella vaatii. Siivoaminen ei ole pelkkää rätin heiluttelua, eivätkä ravintola- alan duunit lautasten kantelua. Itse olen ajanut taksia yli kymmenen vuotta, ja voin kertoa, että jos joku luulee sen olevan autolla ajelua sinne tänne, niin eikun kokeilemaan esim. tolppa- ajoa Helsinkiin. Katotaan, tuleeko eka itku vartin vai puolen tunnin kuluttua.
Kyllä se siivoaminen on ihan sitä rätin heiluttelua. Ei tullut itkua. Noita muita en ole itse kokeillut, mutta tuskin niistäkään tulisi itkua. Tosin en viitsisi ryhtyä nyrkkitappeluun siellä Helsingin taksitolpalla.
Ministerin työn osaisi varmaan jokainen, mutta ministeriksi/kansanedustaksi pääseminen vaatii taitoja joita ainakaan minulla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähestulkoon kaikki naisvaltaiset alat. Se on myös syynä naisvaltaisten alojen palkkakuoppaan, naiset kun tekevät töitä, joihin ei tarvita juuri mitään erityisosaamista, vaan pieni perehdytys riittää lähes kaikkiin.
Niinkuin sairaanhoitaja, opettaja, eläinlääkäri, logopedi, sosiaalityöntekijä, psykologi... Joo-o. Sehän se onkin.
Noista ainoastaan logopedi ja eläinlääkäri on liian vaikea ilman koulutusta. Lisäksi matematiikan, fysiikan ja kemian opettaja mutta ne onkin miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Joko lastentarhanopettajat on mainittu? Täällä av:llahan on jatkuvasti aloituksia siitä, kuinka on turha ammatti, ovat ylikoulutettuja ja saavat liikaa palkkaa. Ja väitteitä "kyllä minäkin osaan lapsia vahtia ja niiden kanssa leikkiä". Psykologinen puoli ja erityislasten käsittely sujuu toki näiltä neroilta myös ihan leikiten.
Lasten kanssa toimiminen ON haastavaa. Sen onnistuminen on silti eniten kiinni persoonasta. Koulutus ei tee estyneestä introvertista ammattilaista ja vastaavasti ilman koulutusta voi olla hyvä lasten kanssa. Parasta olisi kun molemmat yhdistyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinteistönvälittäjä. Tunnen useita asunnonvälittäjiä, joilla ainoa koulutus on peruskoulu tai lukio.
LKV-tutkinnon voi tarvittaessa suorittaa etänä "kirjekurssina"
Ajokortti tarvitaan.Eikö tuo LKV-tutkinto ole nimenomaan koulutus?
Ei ole koulutus, vaan koe. Eli luet kokeeseen ja maksat pari hunttia ja läpäiset kokeen, avot tutkinto taskussa. Voihan siihen (kai) maksullista valmennusta hankkia, kuten pääsykoevalmennukseen tai jopa hygieniapassiin, mutta kannattaako, on eri juttu.
Olen tehnyt ilman koulutusta lastenhoito-, siivous- kaupan kassa- ja sihteerintöitä.
Vierailija kirjoitti:
aika monikin työ on opeteltavissa vain pelkän työpaikalta saatavan opastuksen pohjalta.
Asiantuntijatöissä meillä ei juuri ole perehdytystä, maisterintutkinto vaatimuksena. Työtä voi tehdä monella tavalla ja tietomäärä on niin valtava, että ei siinä perehdytys pitkälle vie, on osattava itse ratkoa eteen tulevia ongelmia ja etsittävä tietoa itsenäisesti. Pari ekaa viikkoa uudella alueella menee unettomana, kk päästä alkaa ehkä hahmottaa, mitä ei vielä tiedä :D
Juristi. Ne vaan höpisee laeista, jotka löytyy netistä googlaamalla.
(Tämä on Dunning-Kruger -testi. Yläpeukku antaa positiivisen tuloksen.)
Vierailija kirjoitti:
Ihme, ettei kukaan ole vielä ilmoittautunut opettajan työhön. Usein sitä työtä vähätellään ja kerrotaan kuinka opeoppaiden avulla on helppo vetää tunnit suunnittelematta ja viiden tunnin työpäivän jälkeen voi lähteä kotiin.
Tuolle yhdelle "akateemiselle yleismiesjantuselle" sekin olisi varmasti piece of cake...
Olen itse lukion kielenopettaja ja osaan itse sekä opettamaani kieltä että opettaa sitä. Mutta tunnistan kuvaamasi ilmiön, vaikka saattaakin olla epäkollegiaalista sitä sanoa. Asia ei ole kuitenkaan ihan noin mustavalkoinen. Osa opettajista on itse käynyt koulunsa aikana, jolloin kieltä ei opiskeltu käyttämällä sitä. Heille puhuminen saattaa olla hankalaa. Se ei silti tarkoita sitä, etteivätkö he hallitsisi opettamansa kielen sanaston ja rakenteet. Lisäksi, monella opettajalla on pätevyys opettaa useita kieliä, mutta he eivät välttämättä hallitse kaikkien puhumista yhtä sujuvasti. Itsellänikin on pätevyys opettaa pääkieleni lisäksi kahta muuta: luojan kiitos minun ei tarvitse.