Paljonko saatte kuussa käteen palkkaa?
Itse saan 2200.
Oon ns atk-alalla, en sanoisi IT.
Brutto on 3200.
Vuokra on 800 ja yritän laittaa säästöön 700e kuussa, säästän kesämökkiin. Asun yksin, ei autoa. Aiemmin oli tiukempaa kun oli mies jolla oli lapsia.
Mites teidän rahahommat jos saa kysyä?
Kommentit (187)
Keskijohdossa yksityisellä puolella, Suomessa. Bruttona 7000e/kk peruspalkka, nettona rahaa jää auton käyttöedun ja verojen / veroluonteisten maksujen jälkeen käteen n. 3800e. Puoliso tienaa suurin piirtein saman verran, joten kulujen jakaminen on helppoa.
Yleensä molemmille jää noin 1000e/kk puhdasta "omaa rahaa" käyttöön, kun laskut on hoidettu, rahaa siirretty 'ruokakauppa-tilille' sekä molemmille pistetty rahaa osakesalkkuun ja yhteiselle remonttitilille.
Sen verran paljon molemmilla on etätöitä, että alkaa olemaan aika rajoilla, viitsiikö pitää toista autoa. Siinä olisi yksi 500e/kk säästökohde.
3000 näppiin, brutto 4400. Insinööri.
Puolisolla tonnin pienempi netto eli perheeseen tulee palkkaa 4900.
Velaton asuminen, mökin kulut ja ruoka ~1200. Lopusta maksetaan 2 autoa ja muut ei niin välttämättömät menot.
Kai sitä pari tonnia jää. Sen verran että tulee toimeen.
IT-ala, käteen tulee 2768€ . Tällä pärjäilee hyvin, YH, kaksi lasta, omistusasunto ja auto.
Olli Oraakkeli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
It-konsultti Keski-Euroopassa
Vuosibrutto noin 100k (sis bonukset, vaihteluväli 90-110)
Kk brutto 6600e, maksetaan 14krt vuodessa
Kk netto 4600e, samoin tietysti 14krt
Lomapäiviä 40 per vuosi, viikkotyöaika 40h
Ei tarvinne kysyä kiinnostaako palata Suomeen 😂 (ei ole lapsia, joten ihan sama mitä päivähoito maksaa)
Kiinteät kulut noin 1500e per kk, sis pakollinen sairausvakuutuksen jolla saa suomen yksityisen tasoisen palvelun.
Säästöön tällä hetkellä vuodessa 30-40t, tavoitteena jäädä pois töistä 5-10v sisään ennen kuin täytän 50v.
Hyvät ihmiset, etenkin lapsettomat: katsokaa työmahdollisuuksia suomen ulkopuolella, useimmissa Euroopan maissa etenkin koulutetuilla elintaso on järkyttävän paljon korkeampi kuin suomessa! Lisäksi yhteiskunnan palvelut halvemmat ja paremmat.
Jos saat lapsia, voi olla viisasta palata takaisin kotimaahan, mutta jenkkifirmaan (joita alallasi on). Saat helposti tuon nykyisen palkkasi bonuksineen, mutta erillistä sairausvakuutusta et tarvitse sekä säästät pitkän pennin päivähoidoissa tms. Työsknetely ulkomailla tosin lasketaan "parempana" työkokemuksena, jos ja kun uraa katsellaan myöhemmin peruutuspeilistä.
Ei ole lapsia kuten sanoin, enkä ole _tekemässä_ lapsia.
Ei makseta suomessa samoja rahoja, bruttopalkan pitäisi olla noin 150+ tuhatta jotta pääsisi samoihin nettotuloihin. Sellaisia rahoja ei (edes seniori) konsultille suomessa makseta yhdessäkään firmassa. Enintään freelancerina, mutta freenä tienaisinkin täällä 200+ eli suomi ei palkoissa voita missään skenaariossa, eikä pääse edes lähelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä ketjuja lukiessa sitä aina miettii, että mihin sen kaiken rahan saisi edes kulutettua jos käteen jäisi 3000-6000e/kk mikä on palstalla yleinen palkkataso. Säästöjä kertyisi niin paljon, että eläkkeellekin voisi jäädä jo alle 60v.
Säästöönhän ne isolta osin meneekin, en todellakaan aio työskennellä 50+ ikäisenä, enintään lyhyitä konsulttikeikkoja jos huvittaa.
T. Yksi aiemmin vastanneista, säästöön 30-40t vuodessa eli noin puolet netosta
Olen kyllä rehellisesti kateellinen. Säästöt luovat elämästä turvatun ja huolettoman. Vaikka maailmassa tapahtuisi mitä, niin säästöt kantavat pitkälle. Me joilla säästöjä ei ole syystä tai toisesta tai olemme ne joutuneet jo käyttämään, elämme jatkuvassa huolessa ja epävarmuudessa monenkin asian suhteen. Toivottavasti varakkaat ihmiset osaavat arvostaa omaa tilannettaan tarpeeksi.
Todellakin arvostan, olen suomen mittapuulla todella köyhästä perheestä. Elänyt vuosia toimeentulotuella, opiskellut lainalla ja esim elänyt vuosia ilman lomia kun vapaa-aika oli pakko käyttää kaupan kassalla. Ekan kerran pääsin ulkomaille 25-vuotiaana. Eli ei nämä tulot ole helpolla ja itsestään tulleet.
Brutto 4200, netto 2800. It-asiantuntija. Kaikki menee mikä tulee. Ihan elämiseen. Pitäisi saada vielä n. 300eur/kk enemmän, että pärjäisi.
10.000000 miljoonaa siittiöitä puhtaana käteen/kk.
Netto 7000-8500€/kk. Viimeisimmän palkkanauhan mukaan veroja ja muita sivukuluja menee bruttopalkasta noin 55%. Mutta en valita. Miehellä netto noin 3500€. Erinomaisesti pärjätään pikkulapsiperheenä. Olen kiitollinen vanhemmille siitä, että he aina kannustivat käymään koulua ahkerasti. Sitä niittää mitä kylvää.
Palstan vakiovastauksen mukaisesti tienaan 6500e/netto. En edes tiedä bruttoa, kuten useimmat tässä keskustelussa, koska palstan tavan mukaisesti heitin tuon luvun hatusta. Kadehtikaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä ketjuja lukiessa sitä aina miettii, että mihin sen kaiken rahan saisi edes kulutettua jos käteen jäisi 3000-6000e/kk mikä on palstalla yleinen palkkataso. Säästöjä kertyisi niin paljon, että eläkkeellekin voisi jäädä jo alle 60v.
Säästöönhän ne isolta osin meneekin, en todellakaan aio työskennellä 50+ ikäisenä, enintään lyhyitä konsulttikeikkoja jos huvittaa.
T. Yksi aiemmin vastanneista, säästöön 30-40t vuodessa eli noin puolet netosta
Olen kyllä rehellisesti kateellinen. Säästöt luovat elämästä turvatun ja huolettoman. Vaikka maailmassa tapahtuisi mitä, niin säästöt kantavat pitkälle. Me joilla säästöjä ei ole syystä tai toisesta tai olemme ne joutuneet jo käyttämään, elämme jatkuvassa huolessa ja epävarmuudessa monenkin asian suhteen. Toivottavasti varakkaat ihmiset osaavat arvostaa omaa tilannettaan tarpeeksi.
Kiitos, olen kyllä kiitollinen, vaikka tallessa on vain muutama kymppitonni ja velat maksettu.
Oma tilanne muuttui kun erosin ( miehet tulee kalliiksi!!!!) Lapset muutti kotoa ja sain perinnöt. En vielä osaa kuluttaa rahaa oikein joten säästän. Mutta en hätäile jos pyykkikoneesta kuuluu kummaa ääntä, voin ostaa uuden.
Olen toipumassa masennuksesta ja ehkä joku päivä laitan rahaa joogaleiriin malediiveillä tai jonnekin muualle missä ei tarvi olla yksin.
Aika monella viiskymppisenä talous korjaantuu eli ei hätää.
Vierailija kirjoitti:
Palstan vakiovastauksen mukaisesti tienaan 6500e/netto. En edes tiedä bruttoa, kuten useimmat tässä keskustelussa, koska palstan tavan mukaisesti heitin tuon luvun hatusta. Kadehtikaa!
Av-mammat on upporikkaita!
En saa mitään käteen, palkka menee automaattisesti pankkitilille.
Junior developer eli siis kokematon koodari.
Palkka 1700 75% työajalla, tessin mukainen minimipalkka siis.
Riittää hienosti elämiseen koska olen lapseton sinkku ja asun kimppakämpässä.
Tällä hetkellä vain n. 1200 koska nelipäiväinen työviikko ja piti nostaa veroprosentti loppuvuodeksi suhteellisen korkeaksi (alkuvuonna veroprosentti olikin tosi pieni hups..).
Mutta toisaalta pakolliset kulut (ruoka, vastike, netti, salimaksu) tällä hetkellä on vain 450e eli loput on säästöä.
3700 netto. Terveyskeskuslääkäri 30 tunnin viikkotyöajalla.
Käteen 3100, brutto 4800. Mies himpun verran enenmän. Asunto ja autot viattomia, mökistä on vähän lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulujen jälkeen noin 1800e.
Mitä on kulut?
Asumiskustannukset, ruoka, sähkö, netti, kotivakuutus, ym. tuo 1800e on se millä voi rällä miten haluaa.
Nuo "kulut" on vielä sitä sun nettoa.
Itselläni käteen jää yli £3,000, aviomiehelleni yli £6,000. Kummatkin asiantuntijatehtävissä talous-/finanssialalla, minä valtiolla ja hän yksityisellä.
Nettona 2200-3000€/kk riippuen tunneista.