Itse ottaisin ennemmin 4-päiväisen työviikon kuin 6-tuntisen työpäivän. Miten te?
Kommentit (34)
Ay liikkeen tavoite on ensisijaisesti saada enemmän töitä osa-aikaisille eikä lyhentää työaikoja.
Tää on mahtavaa. Jengi alkaa heti huolehtia siitä, miten käy, kun työaikaa on jo lyhennetty.
Olisi muuten kiva jossain nähdä aidosti vertailua siitä, kuinka paljon ihmiset oikeasti käyttävät aikaansa töissä vs. muu elämä ja miten tämä on kehittynyt. Nythän näkee näitä käppyröitä kuinka paljon kokoaikaisten työaika on lyhentynyt, mutta käytännössä ihmisillä on vuorottelu-, opinto-, perhevaipaita, lyhennettyä työviikkoa, moni ottaa palkkatonta vapaata tai lomarahat vapaana ja ollaan omaehtoisesti osa-aika töissä jne.
En ole varma. Toisaalta ylimääräinen arkivapaa olisi ihana. Mitä harvempana aamuna herätyskello soi, sen parempi. Silti mietin, että oikeasti lyhyemmät päivät ehkä palvelisivat tarkoitustaan paremmin. Töissä voisi olla vaikka klo 9-15, jolloin aamuun saisi tunnin lisää (= tunnin pidemmät unet) ja iltapäivällä olisi silti tunti enemmän omaan käyttöön.
Kumpikin kiehtoo, molemmissa on puolensa. Olen tehnyt aikanaan 6-tuntista päivää, mutta silloin opiskelin työn ohessa iltaopintoina, joten sain tuolla tavalla perheaikaa työpäivän ja kouluillan väliin. Nyt ottaisin ehkä 4-päiväisen viikon, jos jompi kumpi pitäis valita. Paras olisi joustava 30-tuntinen viikko, jolloin pystyisi tekemään tilanteen mukaan sopivan mittaista työpäivää.
Ideaalimaailmassahan tämä kuulostaa hyvältä, sillä monet tutkimukset puoltaa että lyhyempi työaika tarkoittaisi myös motivoituneempaa ja tehokkaampaa työtahtia. Osassa työpaikoista kuitenkin tarvitaan ajallisesti joku koko työajaksi työtahdista riippumatta, kuten kaupoissa kauppojen aukioloajat ja virastojen aukioloajat. Pienempien yritysten omistajien pitää joko itse tehdä enemmän paikatakseen vaje tai ottaa iso taloudellinen harppaus ja palkata työntekijä/työntekijöitä lisää. Julkisissa viroissa palkat otetaan veroista ja pakkohan virkatyöt on tehtävä ja täytettävä. Eli summa summarum yksityiset yritykset joutuvat todennäköisesti repimään enemmän irti itsestään ja työntekijöistään samalla kun verot nousevat jotta julkisen puolen noussut henkilöstökulu saadaan maksettua? Otetaas yksi ylimääräinen kahvisiemaus julkisissa viroissa tämän kunniaksi. Kai työajan lyhentäminen tulkitaan siis myös työtehokkuuden nousuksi samanaikaisesti? Vai oliko tämä näitä kakunjakotemppuja, annetaan kaikille vaatimatta mitään takaisin? Mistä kaikki otetaan?
Tietenkin ottaisin 6-tuntisen työpäivän koska tällöin joutuisin tekemään 2 tuntia viikossa vähemmän töitä.
Vierailija kirjoitti:
Miten kävisi nykyisen työajanlyhennyksen?
Mikä on työajanlyhennys?
Samaa kusetusta kuin vappusatanen, ei kai kukaan enää mene tuohon halpaan.
Perjantai saisi kyllä olla vapaa. Minulla on neljän tunnin työpäivät ja viisi päivää putkeen tekee tiukkaa. Oli työaika miten lyhyt tahansa, silti sinne joutuu mennä.
Olen tehnyt vapaaehtoisesti neljän päivän työviikkoa ja nykyisessä työssä tekisin mieluummin 6 tuntista työpäivää. Uskon että se lisäisi työhyvinvointia enemmän, ylimääräinen vapaapäivä meni usein ''hukkaan'' kaikista hyvistä suunnitelmista huolimatta.
Fyysisessä työssä tekisi hyvää palautumiselle kolme vapaapäivää viikossa kahden sijaan. Eli nelipäiväinen työviikko olisi parempi.
Molemmat kävisi. Olen tehnytkin ja mieluusti jatkaisin noin.
Tein 26 tuntista työviikkoa, kunnes kuopus oli 5-vuotias. Keskiviikot oli vapaat ja muut päivät tein 6,5 tunnin työpäiviä. Oli unelma! Nyt teen täyttä työaikaa ja kumpi tahansa lyhennys olisi tosi kiva!
Elämäntilanteesta riippuen: päiväkotilaisen kanssa tein 4-päiväistä viikkoa jolloin säästin työmatkoissa ja sain kaikki puheterapiat, oikomiskäynnit yms. helposti perjantaille. Nyt koululaisten kanssa teen 6h/päivä koska se poistaa lapsilta pitkät, yksinäiset iltapäivät ja liuan lyhyet yhteiset illan. 5-10 vuoden päästä... en osaa sanoa, ehkä mieluummin 4pv/vko.