Kanootin avulla kalastaminen merellä. Mitä ottaa huomioon?
Asun Helsingissä ja mietin onnistuisiko kalastaminen kanootin avulla miten helposti. Tarkoitan kokonaisuutta eli kanootin soveltuvuutta merelle sekä sen säilytystä.
Olen melonut joskus kajakilla Helsingin saaristossa ja kun myrsky yllätti, niin se oli melkoista kyytiä.
Olen 85kg mies, eli kantavuus ei ole ongelma.
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Kajakista kalastaminen?
Eihän siinä ole mitään paikkaa välineille eikä saaliille. Ja miten pidät yhtäaikaa kanootin hallinnassa ja vavan kädessä?
Puhumattakaan mitään siitä härdellistä mikä syntyy kun kala nappaa.Inkkarista voi kalastaa, mutta en suosittele hauenkalastusta. Voipi tulla iso hauki ja härdelli. Kokemusta on.
Tähän on tehty omia malleja.
http://www.bearwater.fi/kauppa/kajakit/sit-on-top-_ja_kalastuskajakit/l…
kokemuksia kaipaan.
Kantavuus?
Jos olet oikeasti melonut, tiedät varmaan että kanootti kaatuu helposti. Jos se kaatuu, sen kääntäminen, tyhjentäminen ja siihen takaisin kapuaminen on totista työtä vaikka olisi apuakin. Ja vaikkei olisi sotkeentunut vapaaan, siimaan ja koukku poskessa.
Suoraan sanoen, ei mitään järkeä.
Varmaan tulee paremmin kalaa jos kokeilet esim. ongella tai virvelillä
Vierailija kirjoitti:
Kantavuus?
Jos olet oikeasti melonut, tiedät varmaan että kanootti kaatuu helposti. Jos se kaatuu, sen kääntäminen, tyhjentäminen ja siihen takaisin kapuaminen on totista työtä vaikka olisi apuakin. Ja vaikkei olisi sotkeentunut vapaaan, siimaan ja koukku poskessa.
Suoraan sanoen, ei mitään järkeä.
Arvelinkin ettei täällä kukaan edes tiedä mistä puhutaan.
On tärkeää pitää kaikki inkkarit kanootissa.
Samaa mietin, ettei melominen ja kalastus varsinkaan merellä sovi mitenkään yhteen. Ei sulla kauheesti ole kokemusta melomisesta jos tuollaisii visioit. Hukutat vaan ittes. Kokemukseni mukaan kanootilla kulkeminen on hyvin aktiivista eteenpäin menoa, että tosiaan pysyy pystyssä ja ottaa aallot oikein. Lisäks merellä kulkiessa pitäs osata meriliikennesäännöt väistämisvelvollisuuksineen ja pysyä poissa väyliltä. Tänä kesänä on ihan tarpeeks jo hukkumisia ja vesiliikenneonnettomuuksia. Suosittelen että ostat kalat kalatiskiltä ja meet johki melontaseuraan opettelemaan ens.
tuohan on sitä reilua kalastusta. On kaloillakin mahdollisuus.
Hommaa joku kunnon päälläistuttava kalastuskajakki, mielellään polkimilla ja peräsimellä. Vapatelineet ja jonkinlainen saaliinsäilytysmahdollisuus olisi myös hyvä olla. Muistaa vaan sen, että minkä kalastettavuudessa voittaa sen melottavuudessa häviää.
Melontaretkellä tarttee yhtä sun toista varustetta, vaikkei yöpyisikään.
Mihin ne mahtuu tuollaisessa kajakissa?
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin, ettei melominen ja kalastus varsinkaan merellä sovi mitenkään yhteen. Ei sulla kauheesti ole kokemusta melomisesta jos tuollaisii visioit. Hukutat vaan ittes. Kokemukseni mukaan kanootilla kulkeminen on hyvin aktiivista eteenpäin menoa, että tosiaan pysyy pystyssä ja ottaa aallot oikein. Lisäks merellä kulkiessa pitäs osata meriliikennesäännöt väistämisvelvollisuuksineen ja pysyä poissa väyliltä. Tänä kesänä on ihan tarpeeks jo hukkumisia ja vesiliikenneonnettomuuksia. Suosittelen että ostat kalat kalatiskiltä ja meet johki melontaseuraan opettelemaan ens.
Voi Jeesus. Olen kalastanut kajakilla haita ja tarpoonia Karibianmerellä. Ota asioista selvää ennen kuin alat täysin nolaamaan itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Säilytyslokeroihin.
Miten vaan. Merenkulku vaikka kanootilla vaatii silti taitoa ja tietoa ennen sitä kanootin pystyssä pitämistäkin. Idiootteja on vesillä jo riittämiin.
Vierailija kirjoitti:
Näitä asioita juuri kysyn täältä ja mielellään sellaiselta jolla asiasta on kokemusta. Tuo vaikuttaa haastavalta ja mielenkiintoiselta harrastukselta.
Melonta tuntuu olevan harrastus, joka innostaa yrittämään yli omien taitojen.
Seuraukset saadaan lukea iltalehdistä.
Soutuveneet on tehty kalastamiseen, kanootit ja kajakit vaatii tasapainoa ja taitoa, jotta kalastus voi onnistua. Ja kai siitä kalastuksesta on tarkoitus nauttia, soutuveneestä se onnistuu.
Olen itse virvelöinyt sekä laiturilta, soutuveneestä että inkkarista ihan onnistuneesti, mutta inkkarista saaliit ei ole olleet mitään väsyttämistä tarvitsevaa. Kajakista en ole kokeillut, vaan jos on ollut paljon vesillä kyllä sekin onnistuu varmasti, mutta äkkiseltään kajakki ei kuulosta kaikkein mukavimmalta välineeltä kalastukseen.
Jos Helsingissä haluaa kalastaa, luulisin siellä löytyvän vuokralle sopivia soutuveneitä tai inkkareitakin jos haluaa kokeilla tykkääkö mistä tyylistä.
Kanootin/kajakin säilytys Helsingissä voi tuoda ongelmia jos asuu kerrostalossa. Helsingin kaupungin venepaikoilla niitä ei saa säilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne mahtuu tuollaisessa kajakissa?Näitä asioita juuri kysyn täältä ja mielellään sellaiselta jolla asiasta on kokemusta. Tuo vaikuttaa haastavalta ja mielenkiintoiselta harrastukselta.
Onhan se. Itse olen kokeillut merikajakkimelontaa kurssin verran. Opin jotain perusasioita, mutta totesin että ei ole mun laji.
Sen sijaan inkkarimelontaan ihastuin heti. Inkkari ei ole kovin merikelpoinen, eikä inkkarimelonta ole niinkään urheilua, vaan retkeilyä. Sokkeloisilla sisävesillä inkkari on parhaimmillaan.
Olen laskenut myös koskia inkkarilla (1.luokan vain).
Menetin melontakaverini. Surullinen juttu. Löytäisin mielelläni uuden, mutta toistaiseksi ei ole tärpännyt.
Vierailija kirjoitti:
Soutuveneet on tehty kalastamiseen, kanootit ja kajakit vaatii tasapainoa ja taitoa, jotta kalastus voi onnistua. Ja kai siitä kalastuksesta on tarkoitus nauttia, soutuveneestä se onnistuu.
Olen itse virvelöinyt sekä laiturilta, soutuveneestä että inkkarista ihan onnistuneesti, mutta inkkarista saaliit ei ole olleet mitään väsyttämistä tarvitsevaa. Kajakista en ole kokeillut, vaan jos on ollut paljon vesillä kyllä sekin onnistuu varmasti, mutta äkkiseltään kajakki ei kuulosta kaikkein mukavimmalta välineeltä kalastukseen.
Jos Helsingissä haluaa kalastaa, luulisin siellä löytyvän vuokralle sopivia soutuveneitä tai inkkareitakin jos haluaa kokeilla tykkääkö mistä tyylistä.
Ei inkkarista eikä eskimokajakista kukaan ole kalastamassakaan, vaan nimenomaan kalastukseen valmistetusta päältäistuttavasta kalastuskajakista.
AP:lle, merkillä ei ole juurikaan mielestäni väliä, katso sellainen mikä on spekseiltään sinulle sopiva ja osuu budjettiin. Jos meinaat tehdä pidempää reissua niin joudut tinkimään ehkä jonkin verran kalastettavuudesta melontaominaisuuksien sijaan. Itse suosittelen kyllä ihan täysverisiä kalastusmalleja ja ajaa sitten ennemmin autolla kohteeseen. Retkimelonta sitten erikseen.
Kajakista kalastaminen?
Eihän siinä ole mitään paikkaa välineille eikä saaliille. Ja miten pidät yhtäaikaa kanootin hallinnassa ja vavan kädessä?
Puhumattakaan mitään siitä härdellistä mikä syntyy kun kala nappaa.
Inkkarista voi kalastaa, mutta en suosittele hauenkalastusta. Voipi tulla iso hauki ja härdelli. Kokemusta on.