Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työhaastattelussa kertoa sterilisaatiosta?

Vierailija
11.09.2013 |

Sehän todennäköisesti oikeasti olisi työnantajan mielestä mielenkiintoista tietää, mutta onko se silti jotenkin tahditonta ja epäsolidaarista muita naisia kohtaan? Kertoisitko? Entäs jos olisit haastattelija, mitä ajattelisit jos haastateltava kertoo itse, haastattelijahan ei voi sitä kysyä.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin sitä outona ottaa tuollainen asia puheeksi. Miksi minua kiinnostaisi se juuri sillä hetkellä, kun arvioin vain ihmisen sopivuutta ko. toimeen? Vai tarkoitatko, että silloin ajattelisin ettei ainakaan tarvitse huolehtia mahdollisesta äitiyslomasijaisesta?

Vierailija
2/16 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 11:37"]

Pitäisin sitä outona ottaa tuollainen asia puheeksi. Miksi minua kiinnostaisi se juuri sillä hetkellä, kun arvioin vain ihmisen sopivuutta ko. toimeen? Vai tarkoitatko, että silloin ajattelisin ettei ainakaan tarvitse huolehtia mahdollisesta äitiyslomasijaisesta?

[/quote]

No tätä juuri. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajattelit tuolla konstilla "lyödä laudalta" naispuoliset kilpailijasi, niin aika kaksiteräinen miekka tuo on.

1. Jos firmassa ollaan sitä mieltä että työntekijät eivät saa lisääntyä, niin on hyvin mahdollista että siellä ketkuillaan muitakin lakisääteisiä työntekijän etuja vastaan. Esim sairaspoissaolot. Haluatko oikeasti töihin firmaan, jonka ideologia on tuollainen?

2. Jos firmassa ollaan fiksuja, kommenttisi sterilisaatiosta saattaa aiheuttaa pelkkää haittaa sinulle. Rekrytoija saattaa jopa ärtyä jos koitat läpinäkyvästi vedota seikkaan, joka ei vaikuta ammattitaitoosi mitenkään, ja jota lain mukaan ei saa edes kysyä ("en aio hankkiutua perhevapaille").

Vierailija
4/16 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupaatko siis työnantajalle, ettet missään nimessä tule olemaan poissa työstä äitiys- ja hoitovapaan vuoksi? Mikään ehkäisy ei ole 100% varma, ei edes sterilisaatio.  Jos tuletkin kaikesta huolimatta raskaaksi, teetkö abortin koska olet antanut ymmärtää, ettet lapsen saamisen vuoksi ole työstä pois?

Vierailija
5/16 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 11:48"]

Lupaatko siis työnantajalle, ettet missään nimessä tule olemaan poissa työstä äitiys- ja hoitovapaan vuoksi? Mikään ehkäisy ei ole 100% varma, ei edes sterilisaatio.  Jos tuletkin kaikesta huolimatta raskaaksi, teetkö abortin koska olet antanut ymmärtää, ettet lapsen saamisen vuoksi ole työstä pois?

[/quote]

Enhän sanonut mitään mistään lupaamisesta, vaan sterilisaatiosta. Sehän on työnantajan asia sitten selvittää miten varma ehkäisy se on. 

Mutta tosiaan, ei tuo ehkä kauhean luonteva puheenaihe ole. Sinänsä luulen, että riippuu aika paljon siitä kuka se haastattelija on, että miten suhtautuu. Jos haastattelija on pienen firman yrittäjä itse, niin tuskin paheksuisikaan kertomista. En nyt kuitenkaan ole menossa mihinkään haastatteluun, ihan teoriassa mietin.

Vierailija
6/16 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 11:52"]

[/quote]

Enhän sanonut mitään mistään lupaamisesta, vaan sterilisaatiosta. Sehän on työnantajan asia sitten selvittää miten varma ehkäisy se on. 

Mutta tosiaan, ei tuo ehkä kauhean luonteva puheenaihe ole. Sinänsä luulen, että riippuu aika paljon siitä kuka se haastattelija on, että miten suhtautuu. Jos haastattelija on pienen firman yrittäjä itse, niin tuskin paheksuisikaan kertomista. En nyt kuitenkaan ole menossa mihinkään haastatteluun, ihan teoriassa mietin.

[/quote]

Mutta kuitenkin annat ymmärtää, että sinä et ainakaan jää perhevapaille? No, jäisitkö jos raskaaksi tulisitkin, vai teetkö abortin? Tosin fiksu rekrytoija ymmärtää raskauden mahdollisuuden sterilisaatiosta huolimatta, mutta ehkä hän ajattelee, että sinä olet niin tietämätön, ettet ymmärrä.

Vierailija
7/16 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos mulle kerrottais, en palkkais ko hakijaa

Vierailija
8/16 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pieni työnanataja, jonka talous melkeinpä kaatuisi äitiyspoissaolojen vuoksi, voisi olla hyvä kertoa, mutta tahdikkaasti. Muutoin miespuolinen työnhakija saattaisi tulla valituksi.

Vierailija
9/16 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haastettelija on niin idiootti ja rikkoo lakia ja kysyy lastenhankkimissuunnitelmista (kuten edelleen niin monet tekee haastatellessaan NAISIA, ei miehiä), niin silloin voit kertoa. Eri asia tosiaan on, haluaisikon sellaiseen paikkaan töihin. Minut on itseni palkattu 27v vastavalmistuneena avoliitossa olevana enkä tiedä kauanko kesti, että työkaverit ja pomot oikeasti uskoivat, etten todellakaan aio lisääntyä. Nyt olen 39v eikä edelleenkään ole mitään aikomusta vaikka olen naimisissa ollut jo ... ööö ... nelisen vuotta?

Vierailija
10/16 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 11:56"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 11:52"]

[/quote]

[/quote]

Mutta kuitenkin annat ymmärtää, että sinä et ainakaan jää perhevapaille? No, jäisitkö jos raskaaksi tulisitkin, vai teetkö abortin? Tosin fiksu rekrytoija ymmärtää raskauden mahdollisuuden sterilisaatiosta huolimatta, mutta ehkä hän ajattelee, että sinä olet niin tietämätön, ettet ymmärrä.

[/quote]

En tiedä tekisinkö abortin. Onhan tuo nyt kuitenkin merkittävästi pienempi riski perhevapaaseen, jos on tehty sterilisaatio. Monella kun on se vauvan yritys mielessä heti kun saa vakituisen työpaikan ja suurin osa tulee yrittämisestä raskaaksi kolmen kuukauden sisällä.

Vierailija
11/16 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No. mun mielestä vaikuttasi todella oudolta.

Palkaan työntekijää.

En halua tietää ihmisten intiimejä asioita, sterilisaatioita, peräpukamia tai muita potenssiongelmia. Ei kuulu työpaikalle.

Vierailija
12/16 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä kertoisi! Sitä paitsi, eihän se estä vanhempainvapaalle  jäämistä; adoptiomahdollisuuskin on olemassa!

Vierailija
13/16 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4:lla on tuossa ihan hyviä pointteja

Itse olen ollut onneksi vain parissa työpaikkahaastattelussa, joissa minulta on kautta rantain kyselty parisuhteesta ja mahdollisisista perheenperustamissuunnitelmista. Kun niissä on käynyt ilmi, että olen sinkku, ja työnantaja on päässyt puhumaan palkasta, tarjous on ollut huomattavasti alle alan keskipalkan. Paras tapaus oli eräs pienyrittäjä, joka kymmenisen vuotta sitten tarjosi 1600 e/kk bruttopalkkaa työstä, jossa yleinen aloituspalkka oli tuolloin 2300-2400 e/kk ja totesi, "ettei nyt viitsisi enempää tarjota, kun on käynyt niin, että kalliilla palkatut ovat sitten kuitenkin firmasta lähteneet." Tässä vaiheessa nyökkäilin nätisti, työ oli spesiifillä alalla, olin hoitanut samoja tehtäviä toisessa firmassa toisella paikkakunnalla pari edellistä vuotta, ja osaan vielä hyvin työssä vaadittua suhteellisen harvinaista kieltä. Joku muu sille paikalle palkattiin, mutta jotenkin tuntuu, etten hirveästi menettänyt, kun en tuota paikkaa saanut. 

Vierailija
14/16 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sellainen yllä mainittu pientyönantaja. Jos haastateltava kertoisi sterilisaatiostaan, niin pitäisin häntä melkoisen omituisena. Enkä halua ottaa sen ainoan työntekijän kohdalla sellaista riskiä, että hän olisi joissain muissakin asioissa yhtä omituinen. Eli minulle kertominen olisi iso miinus.

Vierailija
15/16 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siitä olisi hyötyä niin kannattaisi kartoa. Toisaalta et ikinä voi ennalta tietää, miten vastapuoli siihen suhtautuu, joten tuskinpa kannattaa ottaa puheeksi.

Minä kävin kerran työhaastattelussa, jossa työnantajalla luki haastattelulomakkeessa luki kohta: oletko raskaana. Joten se siitä tasa-arvosta.

Vierailija
16/16 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen rekrytoinnissa. Pitäisin tuota kommenttia omituisena ja opportunistisena. On ilmiselvää, miksi mainitset asiasta. Merkitsisin silti papereihisi plussan. Jos et aio hankkia lapsia, työnantajani säästää selvää rahaa. Korkeampaa palkkatarjousta en tuon perusteella kuitenkaan tee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän