en käytä dödöä juuri koskaan enkä muitakaan kemikaaleja
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 09:21"]
Minäkin olen pohtinut josko jättäisin markettien epäilyttävät dödöt jatkossa ostamatta mutta jännittää.. Jos olenkin haiseva ihminen :-o
[/quote]
Kokeiles sekottaa nokare kookosöljyä tilkkaan ruokasoodaan ja hierot sen kainaloon. Ei haise hiki, ei.
Ihan vaan mielenkiinnosta, mitä pesuaineita ap käyttää? Siis sekä kotitöissä että omassa hygieniassa. erityisesti hammastahna kiinostaisi. Jos et käytä esim. särkylääkettä, niin millä olet sen korvannut?
Lukekaa ihmiset toki ftalaateista lisää! Huomaatte kyllä sitten, että se suurin kuormitus ei tulekkaan välttämättä itse siitä "kosmetiikasta", jossa sinänsä käsittääkseni lisättyjen ftalaattejen käyttöä on rajoitettu (ei täysin kielletty), vaan muovisista pakkausmateriaaleista.
Sillä, mitä dödöä käytätte tai olette käyttämättä on todella vähän merkitystä teidän tai lastenne hormoonitasapainolle siinä vaiheessa, jos kotonanne on esim. vanhempi muovinen kokolattiamatto. Niissä nimittäin näitä yhdisteitä vasta onkin.
En ole ap, mutta minä käytän hampaiden pesuun savea (samaa jota siis myös juodaan tai josta voi tehdä kasvonaamioita) tai sitten tällaista seosta, jono tulee mm. savea, ruokasoodaa, kanelia jne: http://wellnessmama.com/5252/remineralizing-tooth-powder-recipe/ . Lisäksi huuhtelen suun ja nielun aamuin illoin suolavedellä, flunssaoireisena useamminkin.
Särkylääkkeitä en tarvitse, minulla on terveelliset elämäntavat ja ruokavalio, enkä juurikaan sairastele. Sen takia olen voinut jättää myös lääkkeet muutenkin pois. Flunssan ja muiden tulehdusten oireita hoidan mm. tuolla savella, raa'alla valkosipulilla, inkiväärillä sekä raakahunajalla. Myös pakuri toimii. Koen kuitenkin, että pääasiallinen hoito sairauksiin on ennaltaehkäisy, eli kokonaisvaltainen terveellinen ruokavalio ja elämäntavat.
Itseni pesemiseen käytän ihan vaan vettä ja tarvittaessa mustasaippuaa sekä ruokasoodaa. Ihon hoitamiseen luontaistuoteitta ja kylmäpuristettuja öljyjä, esim. kookosöljy ja hamppuöljy ovat ihania. Lisäksi Peevon Tilan vuohenmaitovoiteet ovat olleet atooppisen ihoni pelastus.
Vaatteiden pesemiseen käytän pesupähkinöitä ja lattioiden sekä astioiden pesemiseen Ecoverin pesuaineita tällä hetkellä. Astiatkin tosin pesen yleensä pelkällä kuumalla vedellä vaan heti käytön jälkeen. Jos on ollut tosi rasvaista ruokaa, niin niin sitten käytän pesuainetta.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 11:07"]
Onko muuten olemassa mitään toimivaa "luomuaurinkosuojavoidetta"?
[/quote]
Numero 35 tässä jatkaa:
Minä olen aina ollut tosi vaalea- ja herkkäihoinen. En ole ruskettunut vaan muuttunut aina vaan heti punaiseksi ja olen palanut herkästi. Tänä kesänä en palanut yhtäkään kertaa! Ja mitä tein eri tavalla muihin kesiin verrattuna: En käyttänyt tippaakaan aurinkorasvaa (tai tosiaan muitakaan kemikaaleja iholle). Söin terveellisesti ja pidin kehostani huolta.
Mutta kyllä esim. Ruohonjuuressa myydään jotain eko-aurinkosuojavoiteita, vaikka käsittääkseni kyllä ne sisältävät aina enemmän tai vähemmän luonnottomia kemikaaleja myös.
On muuten totta että huomattava osa kemikaalikuormasta tulee muualta kuin kosmetiikasta (ja ruuasta), esim. asunnon sisämateriaalit, huonekalut, astiat, lelut, kodin tekstiilit, vaatteet, autot... Kannattaa siis kiinnittää niihinkin huomiota jos tosissaan meinaa vähentää kemikaalien käyttöä.
P.S. olenko ainoa jonka korvissa "en käytä juuri koskaan kemikaaleja" kuulostaa hassulta. Yleisestihän kemikaalin määritelmä menee suunnilleen näin: "Kemikaali on kemiallinen aine, jonka rakenne tunnetaan ja jolla on rakenteensa mukainen nimi." Lisäksi "Suomen Kemikaalilaki määrittelee kemikaalin seuraavasti: kemikaalilla tarkoitetaan alkuaineita ja niiden kemiallisia yhdisteitä sellaisina kuin ne esiintyvät luonnossa tai teollisesti tuotettuina (aineet) sekä kahden tai useamman aineen seoksia (valmisteet)". Eli esim. sitruunahappo on kemikaali, ja sitä on aika monessa ruuassa ihan luonnostaan...
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 11:06"]
Lukekaa ihmiset toki ftalaateista lisää! Huomaatte kyllä sitten, että se suurin kuormitus ei tulekkaan välttämättä itse siitä "kosmetiikasta", jossa sinänsä käsittääkseni lisättyjen ftalaattejen käyttöä on rajoitettu (ei täysin kielletty), vaan muovisista pakkausmateriaaleista.
Sillä, mitä dödöä käytätte tai olette käyttämättä on todella vähän merkitystä teidän tai lastenne hormoonitasapainolle siinä vaiheessa, jos kotonanne on esim. vanhempi muovinen kokolattiamatto. Niissä nimittäin näitä yhdisteitä vasta onkin.
[/quote]
AP: Pilaat kaikkien suomalaisten maineen. Ajattele, sinun kurja takia ainakin kaksi ulkosuomalaista ihmettelee nyt meitä!
Tämä ei toimi minulla. Teen usein kesällä jakson töitä jolloin olen n. 8 h ulkona auringonpaisteessa, ja aina vielä keskipäivällä. Ilman aurinkovoidetta palan, kokeiltu on... Muita vartalovoiteita en käytä ja syön terveellisesti eli siitä ei palaminen johdu. Ja kun lämpötila nousee korkeaksi en pysty käyttämään pitkähihaista suojaamassa käsivarsia, tulee liian kuuma ja paha olo.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 11:14"]
Numero 35 tässä jatkaa:
Minä olen aina ollut tosi vaalea- ja herkkäihoinen. En ole ruskettunut vaan muuttunut aina vaan heti punaiseksi ja olen palanut herkästi. Tänä kesänä en palanut yhtäkään kertaa! Ja mitä tein eri tavalla muihin kesiin verrattuna: En käyttänyt tippaakaan aurinkorasvaa (tai tosiaan muitakaan kemikaaleja iholle). Söin terveellisesti ja pidin kehostani huolta.
Mutta kyllä esim. Ruohonjuuressa myydään jotain eko-aurinkosuojavoiteita, vaikka käsittääkseni kyllä ne sisältävät aina enemmän tai vähemmän luonnottomia kemikaaleja myös.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 11:04"]
Ihan vaan mielenkiinnosta, mitä pesuaineita ap käyttää? Siis sekä kotitöissä että omassa hygieniassa. erityisesti hammastahna kiinostaisi. Jos et käytä esim. särkylääkettä, niin millä olet sen korvannut?
[/quote]
En ole ap mutta vastaan silti :)
Hammastahnana käytän Kingfisherin tahnoja http://www.kingfishertoothpaste.co.uk/
Tykkään Kingfisherin tahnojen koostumuksesta. Minulla on ystäviä ketkä ei tykkää hammastahnoista tuosta vaahtoavasta sodium laureth sulfatesta, aiheuttaa mm aftoja, niin he puolestaan ovat suositelleen Frantsilan tahnoja.
Olen käyttänyt luomu hammastahnoja nyt 4-vuotta, kävin hammastarkastuksessa vastikään ja sain todella hyvät palautteet :) Hammaslääkäri kehui hampaideni kunnon, kuulemma harvinaista, että tämän ikäisellä hampaat näin hyvässä kunnossa. Hammaskiveä ei ollut, sekä limakalvot suussa myös erinomaisessa kunnossa. Eli uskallan suositella hyvällä omallatunnolla luomu hammastahnoja muillekin. Ruokailun jälkeen imeskelen aina ksylitoltabletin.
Särkylääkkeitä en käytä. Ei ole särkyjäkään. Eli tuohon en osaa vastata. Joskus vatsa juilii menkkojen alussa mutta kuumevesipullo vatsalla ja lepo (ja suklaa) auttaa siihen.
Kannattaisi selvittää kivun lähde ja hoitaa se, eikä niinkään oiretta. Sitä länsimainen lääketiede valitettavasti tekee, eihän se ole lääketeollisuudenkaan etu, että ihmiset paranevat. Loppuisi bisnekset lyhyen.
Tiskaamiseen käytän ecoverin tiskiainetta. Pyykkaamiseen pesupähkinöitä sekä joskus lumme pesuainetta. Pesupähkinöitä käytän tumman pyykin kanssa koska niissä ei ole valkaisevaa ominaisuutta. Tosin senkin saisi lisäämällä ruokasoodaa pesukoneeseen pesupähkinöiden kanssa.
Shamppoo, hoitoaine ja saippua ovat urtekramilta sokokselta.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 11:16"]
AP: Pilaat kaikkien suomalaisten maineen. Ajattele, sinun kurja takia ainakin kaksi ulkosuomalaista ihmettelee nyt meitä!
[/quote]
Repesin
:D
No 40 jatkaa.
Peilikaapista löytyy Lovea bio aurinkorasvaa. Toimii minulla hyvin.
Nro 37, tässä varmaankin viitataan kemikaaleilla ns. luonnottomiin aineisiin. Joita et luonnosta löytäisi tai luonnosta löytämästä kasvista vaikkapa voisi eristää. Joten ei tarvitse saivarrella kun kuitenkin tiedetään mitä tarkoitetaan.
Nro 39, kannattaisi kyllä varmasti käyttää muita vartalovoiteita, koen kyllä että oman ihon uusiutuminen ja kunnossapysyminen auringossa on pitkälti riippuvainen myös siitä miten hoidan sitä aurinkoajan ulkopuolella. Eli kosteutusta ja hoitavia voiteita päivittäin suihkun jälkeen jne. :)
Terveellisesti syöminen on monelle aika subjektiivinen käsite -monen "terveellinen syöminen" ei minun mielestäni ole terveellistä. Monien mielestä minun terveellinen syömiseni ei varmaankaan ole terveellistä. Iho-ongelmaisena (herkkä, atooppinen ja helposti ihottumainen iho) panostan paljon myös ruokavalinnoissani todella paljon siihen, että syön kehon ja ihon uudistumista tukevia ruoka-aineita. Perusruuan lisäksi panostan tiettyihin kehoa (ja samalla tietenkin ihoa) tehokkaasti suojaaviin ja uudistaviin lisäravinteisiin, esim. aloitan jokaisen aamun nauttimalla 5g chlorellaa ja 5g spirulinaa (merileväjauheita) ennen kuin syön hirssi-tattaripuuroni (kokonaisista täysjyväsuurimoista, ei mistään prosessoiduista pikahiutaleista jne.). Hirssi muuten vaikuttaa myös suotuisasti ihoon.
Lisäksi ärtyneelle (myös siis palaneelle) iholle kannattaa tehdä noita savinaamioita ja naamion poistamisen jälkeen rauhoittaa ihoa esim. aloe veralla. Savea nautin myös sisäisesti joka ilta ennen nukkumaanmenoa. Suosittelen kokeilemaan :)
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 11:14"]
On muuten totta että huomattava osa kemikaalikuormasta tulee muualta kuin kosmetiikasta (ja ruuasta), esim. asunnon sisämateriaalit, huonekalut, astiat, lelut, kodin tekstiilit, vaatteet, autot... Kannattaa siis kiinnittää niihinkin huomiota jos tosissaan meinaa vähentää kemikaalien käyttöä.
[/quote]
Kosmetiikka on näissä kemikaaliasioissa entinen pinnalla vain sen takia, koska sen käyttöä on todellakin yksittäisen kuluttajan helpoin säädellä. Kosmetiikka ei ole välttämättömyystuote, ja siihen liittyviä kulutustottumuksia on voi muuttaa suhteellisen pienellä vaivalla ja rahalla.
Itsekin toki pyrin tekemään valistuneita kosmetiikkahankintoja (esim. olen jo noin kymmenen vuotta ostanut vain roll on -dödöä lasipullossa, koska tuntemani Topparin tutkimusta mukana tekemässä olleet henkilöt näin suosittelivat tekemään, jos "on sitä dödöä on ihan pakko käyttää ;-) ), mutta mitä enemmän haitallisiin kemikaaleihin tutustun, sitä epätoivoisemmalta niiden välttely tuntuu. Mutta tieto todellakin lisää tuskaa. :-(
Ihoni on aika rasvainen luonnostaan, ja kun se ei kuivu käytännössä koskaan ei vartalorasvojakaan tule käytettyä. Terveellinen syöminen tarkoittaa minulle kasvipainotteista (lihaa 2 kertaa viikossa) ja pyrin pitämään esim. leivän ja perunan määrän kohtuudessa.
Vaikea kyllä uskoa että kovin moni talvenkalpea vaaleaihoinen pystyy äkkiseltään olemaan esim. sen 8 h auringonpaisteessa palamatta ilman aurinkosuojia, hyvä tietysti jos siihen pystyy mutta omat kokemukset eivät rohkaise enää sitä yrittämään. Siksipä niitä luomuaurinkosuojia kyselenkin.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 11:30"]
Nro 39, kannattaisi kyllä varmasti käyttää muita vartalovoiteita, koen kyllä että oman ihon uusiutuminen ja kunnossapysyminen auringossa on pitkälti riippuvainen myös siitä miten hoidan sitä aurinkoajan ulkopuolella. Eli kosteutusta ja hoitavia voiteita päivittäin suihkun jälkeen jne. :)
Terveellisesti syöminen on monelle aika subjektiivinen käsite -monen "terveellinen syöminen" ei minun mielestäni ole terveellistä. Monien mielestä minun terveellinen syömiseni ei varmaankaan ole terveellistä. Iho-ongelmaisena (herkkä, atooppinen ja helposti ihottumainen iho) panostan paljon myös ruokavalinnoissani todella paljon siihen, että syön kehon ja ihon uudistumista tukevia ruoka-aineita. Perusruuan lisäksi panostan tiettyihin kehoa (ja samalla tietenkin ihoa) tehokkaasti suojaaviin ja uudistaviin lisäravinteisiin, esim. aloitan jokaisen aamun nauttimalla 5g chlorellaa ja 5g spirulinaa (merileväjauheita) ennen kuin syön hirssi-tattaripuuroni (kokonaisista täysjyväsuurimoista, ei mistään prosessoiduista pikahiutaleista jne.). Hirssi muuten vaikuttaa myös suotuisasti ihoon.
Lisäksi ärtyneelle (myös siis palaneelle) iholle kannattaa tehdä noita savinaamioita ja naamion poistamisen jälkeen rauhoittaa ihoa esim. aloe veralla. Savea nautin myös sisäisesti joka ilta ennen nukkumaanmenoa. Suosittelen kokeilemaan :)
[/quote]
Suurin osa kemikaalikuormituksesta ei todellakaan tule kosmetiikasta, jota säädetään EU:ssa kaikissa maissa samalla kosmetiikka-asetuksella. Esim ruuasta saatavat kemikaalit (lisäaineet, emulgaattorit, sakeuttajat yms.) kulkeutuvat suoraan elimistöön. Kosmetiikka ei saa lain mukaan imeytyä ihosta verenkiertoon. Se säädetään siis laissa! Toki jotakin imeytymistä varmaankin tapahtuu mutta iho on suunniteltu niin, että se pitää kaiken ylimääräisen ulkopuolella. Sinne ei todellakaan mikään imeydy helposti! Muutenhan kosmetiikassa olisi paljon tehokkaita, oikeasti tomivia tuotteita joilla pystyttäisi vaikuttamaan sekä epidermikseen että dermikseen. Useimmat ainesosat ovat liian isoja edes mahtuakseen imeytymään soluväliaineista. Luonnonkosmetiikassa käytetään paljon hajusteita (esim. Dr.Hauschkan tuotteissa) ja usein sellaisia säilöntäaineita, jotka ovat enemmän allergisoivia kuin esim parabeenit (jotka ovat todistetusti hyvin siedettyjä). Siis luonnonkosmetiikka ei ole yksittäiselle kuluttajalle sen turvallisempaa kuin "normi" kosmetiikkakaan... Itse olisin huolissani siitä mitä syön ja mitä lääkkeitä ja pesuaineita (vaatteet ja kodinpuhdistus) käytän.
Kokeilemallahan se selviää mitkä luomu kosmetiikka merkit sopivat itselleen ja mitkä eivät. Mikäli siis meikkiä halajaa käyttää.
Nro 47 tiedäthän, että luonnonkosmetiikka on eriasia kun sertifioitu luomu kosmetiikka?
Mitä tulee näihin allergisoiviin ainesosiin mm luomu kosmetiikassa niin näinhän se menee että kaikki ei sovi kaikille. Esim olen pahasti allerginen mansikalle kun taas siskoni ei. Tämä siis esimerkiksi siksi, että vaikka se luomu mansikka on kuinka luomua ja terveellistä mutta silti ei se sovi kaikille. Sama kosmetiikassakin.
Kokeilemalla löytyy omat suosikit ;)
Olen 47 kanssa samaa mieltä, että luonnonkosmetiikka ei ole välttämättä kuluttajalle terveellisempää, koska se ei tosiaan ole sertifioitua luomua ja kuka tahansa voi tuota nimitystä käyttää (lumene tms) tuotteistaan jos haluavat myydä luonnonmukaisemmilla mielikuvilla. Luomu kosmetiikka onkin sitten asia erikseen.
Sen jälkeen mitä karmivaa tietoa tullut vastaan, siitä mitä normi kosmetiikka sisältää mitä puolestaan luomu versio ei, niin pitäydyn jatkossakin luomu kosmetiikassa.
Ei ole Tanskassakaan neuvolassa voimassa turhaan suositukset, ettei raskaana olevan naisen kannata meikata, ja jos haluaa meikata, niin sitten ehdottomasti luomu kosmetiikkaa.
mitä luomumeikit? Ruoassakaan ei enää tarkoita lähellä valmistettua.
Minäkään en käytä teollisia kemikaaleja, käytän vain luonnontuotteita. Ja lääkkeitä jne. en käytä myöskään. Lääkejäämät kertyvät meidän pohjavesiin ja takaisin juomavesiin, miettikää millaiset kemikaali-, lääke- ja hormonimäärät saamme päivittäin vain juomavedestä :( Pyrin tekemään osani, ettei ainakaan minun takiani luonto, vesistö ja sitä kautta myös me ihmiset saastuisi lisää.
Ja iholle laitetuista jutuista imeytyy elimistöön ihan sikana kaikkea, yritänkin pitää sellaisen nyrkkisäännön, että ihollekin vain sellaisia tuotteita joita voisin hyvillä mielin myös syödä.