Miten kympintyttöjä voi olla niin paljon?
Kun tuntuu että melkein jokainen tekee esim. Sosiaalisessa mediassa jonkun ulostulon entisenä kympin oppilaana. Ei niitä voi olla noin paljon vai meneekö se tosiaan niin että jokaisella vuosikurssilla on se yksi kympintyttö jokaisessa suomalaisessa koulussa ja sitten niitä työnnetään kouluputkesta ulos ihan älytön määrä vuosittain?
Eihän ne silloin ole mitään kympintyttöjä vaan pelkkiä kasvottomia suorittajia muiden suorittajien joukossa, jotka eivät osaa soveltaa ja luoda uutta vaan ainoastaan toistaa ja miellyttää muita. Toihan on surullista. Elämähän menee hukkaan jos sen noin elää.
Kommentit (46)
Koulukaveri tuplasi lukiossa ja suoritti lukion rimaa hipoen. Luki DI:ksi. Lähti ulkomaille ja nykyään on Suomessa erään suuren yrityksen toimitusjohtaja.
Hänellä riitti paukkuja luoda se ura. On sosiaalisesti lahjakas.
Onkohan kyseessä nainen vai mies?
Toisaalta peruskoulun todistuksen merkitys on jatko-opiskelu toiselle asteelle. Toki sillä on kiva päteä, vaikkei sillä mitään muuta merkitystä olekaan. Eikä se kovin objektiivisesti asioista kerro (toki ihan ääripäät).
Enemmän painottaisin merkitystä yo-kirjoituksissa, jos siis lukioon menee. Siinäkin toki iso ero sillä, että mitä kirjoittaa..
Siis koulutus ja opiskelu alkaa vasta lukion jälkeen.
Mikä riivaa näitä tyttöjä? Pojan luokalla osa tytöistä on siirretty kevennetylle kun pää ei kestä.
Itketään kun saadaan 9 +.
Olisiko syynä se, että opettajissa on näitä kympin tyttöjä?
Menisivät lukemaan DI:ksi. Palkka väh 4000 e/kk ja se on alkupalkka!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti 9 tyttö nostetaan kympin tytöksi. Pojalle puolestaan vaikeampi antaa se täysi 10 todistukseen vaikka jo useamman kokeen keskiarvokin oikeuttaisi kympin arvosanaan tietyssä aineessa. Itse tämän jo mm. ala-asteella todenneena ja näin ainakin naisopettajan luokassa....
Miten mulla on ihan päinvastainen kokemus. Pojat saa kympin tosi paljon helpommalla, tytöltä vaaditaan täydellisyyttä
Jaa-a kyllä minulla oli aivan päinvastainen kokemus. Niistä kokeista todellakin piti saada kymppinumerolla alkavat arvosanat, jos meinaisi kympin saada todistukseen. No vikasta kokeesta taisin saada 9 1/2, mutta todistuksessa koreili sitten itselle harvinainen 10. Tuntiaktiviisuus itsellä oli todella hyvällä tasolla. Vastaavasti tasan ysejä tai alle vetävä tyttö sai myös kympin totariin. Seuraavalla "kursilla" sain 9 puolta ja 9 plussaa kokeista, mutta ei siis enää kymppejä herunut, mutta tuntiaktiivisuus samaa tasoa ja totarissa arvosana 9 :)
Eli tytön tapauksessa pelkkä tuntiaktiivisuus ja "esillä olo" sekä suhteellisen hyvä koeosaaminen, mutta ei kuitenkaan täydellinen riitti kympin arvonsanaan, kun pojan olisi pitäny tehdä kokeissa aivan virheetöntä suoritusta, jotta olisi yltänyt samaan. On siinä pikkuisen eroa. Uskonsa ja luottamuksenhan tuosta pieni oppilas menettää opettajia kohtaan. Jo vähemmästäkin....
Miksei kympin tytöt perusta yrityksiä yms. Heistä tulee opettajia ... palkka 2500 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti 9 tyttö nostetaan kympin tytöksi. Pojalle puolestaan vaikeampi antaa se täysi 10 todistukseen vaikka jo useamman kokeen keskiarvokin oikeuttaisi kympin arvosanaan tietyssä aineessa. Itse tämän jo mm. ala-asteella todenneena ja näin ainakin naisopettajan luokassa....
Miten mulla on ihan päinvastainen kokemus. Pojat saa kympin tosi paljon helpommalla, tytöltä vaaditaan täydellisyyttä
Mullakin on sama kokemus. Veljelleni ja minulle annettiin saman täysin samanlainen tehtävä, josta veljeni sai paljon vähemmällä vaivalla ja materiaalilla paremman arvosanan kuin minä. Vanhempani ihmettelivät sitä kovasti, mutta eihän numeroilla lopulta ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on sama kokemus. Veljelleni ja minulle annettiin saman täysin samanlainen tehtävä, josta veljeni sai paljon vähemmällä vaivalla ja materiaalilla paremman arvosanan kuin minä. Vanhempani ihmettelivät sitä kovasti, mutta eihän numeroilla lopulta ole väliä.
Ehkäpä jippo olikin siinä, että veljesi osasi tehdä tarvittavat jutut, mutta sinä yritit tehdä täydellisen suorituksen? Jos opettajat näkevät lahjakkuuden eikä puurtamisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä jippo olikin siinä, että veljesi osasi tehdä tarvittavat jutut, mutta sinä yritit tehdä täydellisen suorituksen? Jos opettajat näkevät lahjakkuuden eikä puurtamisen?
Joku tyttö teki pojan luokalla läksyjä joka ilta 4 H - äitinsäkin valitti, että menee liikaa aikaa. Määrä ei aina korvaa laatua.
Kympin tyttö saa myös helpommin kymppejä. Tämä perustuu ihan kavereiden ja omaan kokemukseen. Kun opettajille tulee se näkemys kympin oppilaasta, niin kynnys antaa edes 9, saatikka 8 kasvaa.
Ihmisillä on hassu tarve todistella itseään tai lapsiaan älykkäiksi tms.
Peruskoulun todistuksen merkitys älykkyyden todistajana on aika olematon. On aika iso ero sillä, että onko synnynnäisesti älykäs vaiko saavuttaako ahkeruudella jotain. Parhaimmillaan on sekä älykäs että ahkera. Huonoimmillaan sekä tyhmä että laiska. Voi myös olla älykäs ja täysin motivoitumaton. Lisäksi teini-iän sijoittuminen ja arvostelukriteereiden subjektiivisuus vaikuttavat. On olemassa ka älykkäämpiä seiskan saajia ja ka tyhmempiä kympin kerääjiä. Kaikki mahdolliset kombinaatiot jylläävät, kun teiniraakileiden osaamista mitataan.
Onneksi yo-aikaan monet tyrskyt jo tasaantuneet (ei toki kaikilla) ja arvostelu vähemmän subjektiivista.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta peruskoulun todistuksen merkitys on jatko-opiskelu toiselle asteelle. Toki sillä on kiva päteä, vaikkei sillä mitään muuta merkitystä olekaan. Eikä se kovin objektiivisesti asioista kerro (toki ihan ääripäät).
Enemmän painottaisin merkitystä yo-kirjoituksissa, jos siis lukioon menee. Siinäkin toki iso ero sillä, että mitä kirjoittaa..
Ainoa mikä merkkaa yliopistojen todistusvalinnassa on yo-kirjoitukset. Numeroilla voi pyyhkiä takalistonsa.
Jos kaikki kympin tytöt oikeasti mainostaisivat asiaa, se veisi aika paljon palstatilaa. Onhan niitä suunnilleen joka luokassa. Nykyään kympin tytöt sentään kehtaavat mainita asian, yleensähän tuota käyttävät miehet halventavana ilmaisuna. Ei pidetä mahdollisena, että tyttö voisi saada kymppejä muuten kuin opettelemalla kaiken vapaa-aikansa ulkoa koulukirjoja.
Itse en ole kympin tyttö vaan ysin, sillä jouduin vastailemaan kokeissa tahallaan väärin, ettei kiusattaisi. Ja nykyään ihmettelen, kun omien lasten kouluissa osaaminen on ihan sallittua.
On ihan koulusta kiinni, onko oppilas kympin vai ysin oppilas (tai kasin vai ysin) - meillä ei kymppejä annettu eli omakin keskiarvo 9,0 ja ällärivin kirjoitin.
Vierailija kirjoitti:
Miksei kympin tytöt perusta yrityksiä yms. Heistä tulee opettajia ... palkka 2500 e/kk.
Hyvä kysymys... Olisiko yksi syy se, ettei naisia yueta yritysten perustamisessa samalla tavalla kuin miehiä."There’s Still A $189 Billion Gender Gap In Startup Funding—But Efforts To Move The Needle Are Stronger Than Ever"
Vaikka naisten perustamilla yrityksillä menee keskimääri paremmin kuin miesten perustamilla."Women Founded Start-Ups Receive Less Funding But Produce Double The Revenue, A Study Finds"
Lähteet:
https://www.forbes.com/sites/briannegarrett/2020/03/04/theres-still-a-g…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Tytöllä kaikki kokeet 10 ja kotitehtävät tehtynä, mutta ei opettajan mielestä viitannut 10 edestä, arvosana tippui 9. Kun ko. aineen opettaja taas vaihtui,oli arvosana taas 10.
Toinen lähde unohtui
https://www.forbes.com/sites/annapowers/2018/07/31/women-founded-start-…
Lapseni lukioluokalla oli monta kympin tyttöä ja poikaa. Tai itse asiassa he kaikki olivat, riippuu miten tulkitaan, koska alin ka kyseiseen lukioon oli sinä vuonna 9,5.
Että kyllä näitä on.
Edelliset esimerkit taisivat olla lähinnä rapakon toiselta puolelta, mutta myös Euroopassa on havaittavissa sama ilmiö: naisten perustamat yritykset saavat vähemmän rahoitusta mutta menestyvät paremmin.
https://www.talouselama.fi/uutiset/naisten-perustamat-yritykset-tuottav…
Mutta 9.5 eikä edes 9.75 ole ikinä meidän tytöllä noussut kymppiin. On vaatinut sen 10 keskiarvon kokeista.