Lapsi ei suostu nukkumaan ilman vaippaa
Minun 12 vuotiaalla tyttärelläni on ollut koko ikänsä hyvin satunnaista yökastelua. Viimeisimmät vuodet hän on siis kastellut sänkynsä pari kertaa vuodessa. Tyttö on aina ottanut vahingot raskaasti, mutta aina niistä on pienellä mökötyksellä selvitty. Pari viikkoa sitten hän oli kuitenkin kastellut sänkynsä eräällä kesäleirillä, ja tämä oli ilmeisen traumaattinen kokemus hänelle. Kotiin palattuaan tyttö vaati, että hänen täytyy saada tästä lähtien nukkua vai poissa, tai ei suostu nukkumaan ollenkaan. Ostin hänen mielikseen vaippapaketin, ajattelin että nukkuu korkeintaan yön tai pari vaipan kanssa. Nyt tyttö ei kuitenkaan suostu enää nukkumaan ilman, pelkää niin paljon että sänky kastuu. Olen yrittänyt jutella asiasta, mutta hän ei oikein pysty tästä keskustelemaan. Miten pitäisi jatkaa eteenpäin?
Kommentit (78)
Tarvitsee ammattiapua muutenkin tuonikäinen jos yökastelee.
Ilmeisesti ne vaipat on leirin jälkeen pysyneet kuivana? Itse antaisin nukkua vaipan kanssa jos niistä saa turvaa, eiköhän tyttö pian halua taas nukkua ilman kun huomaa vaipat tarpeettomiksi.
Alkaa olla ikää nyt jo niin paljon, että pitäisi hankkia ammattiapua. Varmaan tuon ikäistä joo hävettää mennä puhumaan asiasta ulkopuoliselle, mutta nyt ei ole vaihtoehtoja enää.
Vierailija kirjoitti:
Sun tyttö ei ole saanut apua ammattilaiselta tuohon?? Nyt olisi aika.
Olemme käyneet parillakin eri lääkärillä ja tyttöä on tutkittu, mutta mitään vikaa ei ole löytynyt. Koska kastelua on ollut niin harvoin, ei mitään lääkehoitoa ole koettu järkeväksi aloittaa. Lääkärit ovat olleet luottavaisia, että kasvun myötä nuo vähätkin vahingot jäisivät pois.
-aloittaja
Ajattelin otsikosta, että kyse olisi 3 eikä 12 vuotiaasta
5, vaiva voi olla psyykkinen, niin kuin monesti on.
Vaipat on hyvä alku, osta vielä tutti ja laita lapsi pinnasänkyyn. Taitaa olla 12kk eikä 12v
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin luulen. Lapsella ollut siinä mielessä rankka lapsuus, että isä jätti yllättäen perheemme eikä halua pitää mitään yhteyttä. Muuten tyttö vaikuttaa terveeltä ja positiiviselta, mutta on kyllä helposti ahdistuva. Olen ehdottanut keskusteluapua, mutta hän on suhtautunut kielteisesti. Minun kanssa hänellä on läheiset välit, mutta jostain syystä ei kuitenkaan puhu minulle hirveästi tunteistaan. Tyttö on kumminsa kanssa hyvin läheinen, ja hänelle pystyy onneksi edes purkamaan sydäntään.
-aloittaja
Vaippoihin tottuu. Kohta alkaa olla joka yö pissit vaipassa ja sitten on vaikea enää oppia kuivaksi. Laita tuolle äkkiä stoppi tai kohta sinulla on taas vaippaikäinen talossa.
Onko siis alkanut nyt kastella vaippansa joka yö vai haluaako vain varmuuden vuoksi pitää vaippaa?
Vierailija kirjoitti:
Onko siis alkanut nyt kastella vaippansa joka yö vai haluaako vain varmuuden vuoksi pitää vaippaa?
Yhtenä aamuna tyttö oli tosi kiukkuinen, silloin tongin roskista ja sieltä löytyi märkä vaippa. Muuten luulen että on pysynyt kuivana.
-aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtenä aamuna tyttö oli tosi kiukkuinen, silloin tongin roskista ja sieltä löytyi märkä vaippa. Muuten luulen että on pysynyt kuivana.
-aloittaja
Et sinä kovin hyvin siis ole kärryillä tyttäresi asioista. Tiedä vaikka olisi pussannut vaippaa joka yö leirin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-aloittajaEt sinä kovin hyvin siis ole kärryillä tyttäresi asioista. Tiedä vaikka olisi pussannut vaippaa joka yö leirin jälkeen.
Olen koittanut joskus aamulla kysyä varovasti, pysyikö vaippa kuivana, mutta vastaukseksi tulee vain tuhahtelua tai 'ei kuulu sulle'
-aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-aloittajaEt sinä kovin hyvin siis ole kärryillä tyttäresi asioista. Tiedä vaikka olisi pussannut vaippaa joka yö leirin jälkeen.
Varo mistä kysyt apua aiheeseen. Osa ihmisistä on tuollaisia hyväksikäyttöhulluja ja pitävät yökastelua varmana merkkinä sellaisesta.
Lääkäriin ja lähete psykiatrian poliklinikalle, tuollaiset poikkeavuudet ovat henkisesti raskaita, varsinkin teinille.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa olla ikää nyt jo niin paljon, että pitäisi hankkia ammattiapua. Varmaan tuon ikäistä joo hävettää mennä puhumaan asiasta ulkopuoliselle, mutta nyt ei ole vaihtoehtoja enää.
Joillakin on perinnöllistä yökastelua 15-16 v asti. Ja se on silloin normaalia, johon on sopeuduttava ja odotettava. Pissa järjestelmä kehittyy joillakin hitaammin, eikä sillä ole mitään tekemistä älyn tai muun kyvykkyyden kanssa. Tätä ei pysty käsittämään ne, joilla moista ominaisuutta ei ole kellään perheessä tai suvussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin on perinnöllistä yökastelua 15-16 v asti. Ja se on silloin normaalia, johon on sopeuduttava ja odotettava. Pissa järjestelmä kehittyy joillakin hitaammin, eikä sillä ole mitään tekemistä älyn tai muun kyvykkyyden kanssa. Tätä ei pysty käsittämään ne, joilla moista ominaisuutta ei ole kellään perheessä tai suvussa.
Tämä. Älä todellakaan vie psykiatrian piiriin jossa aletaan etsiä hyväksikäyttäjää lähipiirista. Siitä vasta lapsi traumatisoituukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin luulen. Lapsella ollut siinä mielessä rankka lapsuus, että isä jätti yllättäen perheemme eikä halua pitää mitään yhteyttä. Muuten tyttö vaikuttaa terveeltä ja positiiviselta, mutta on kyllä helposti ahdistuva. Olen ehdottanut keskusteluapua, mutta hän on suhtautunut kielteisesti. Minun kanssa hänellä on läheiset välit, mutta jostain syystä ei kuitenkaan puhu minulle hirveästi tunteistaan. Tyttö on kumminsa kanssa hyvin läheinen, ja hänelle pystyy onneksi edes purkamaan sydäntään.
-aloittaja
Hieno mies tässäkin siis taustalla. Tsemppiä aloittajalle ja tyttärelle. Ole lapsellesi ymmärtäväinen ja turvallinen, kuuntele ja anna kiukutella. Märät vaipat tai lakanat eivät merkitse mitään, luulen kastelun loppuvan kun ahdistus helpottaa
Laita ihmeessä teinisi iltaisin vaippoihin. Voisit koittaa imettääkin, niin tulee vielä turvallisempi olo.
Sun tyttö ei ole saanut apua ammattilaiselta tuohon?? Nyt olisi aika.