Vero modan myyjät Jyväskylässä
Jestas sentään mitä pakkomyyntiä. Aivan kauheaa mennä ostoksille kun yritetään väkisin myydä ja suorastaan loukkaannutaan jos ei ostakaan. Onko muut Jyväskylässä asuvat huomanneet saman ja onko muissa kaupungeissa samanlainen meininki? Saakohan heille jostain laitettua palautetta..
Kommentit (43)
On se tullut huomattua, mutta ei se häiritse niin kauheasti. Onhan se muissakin vertsuissa noin. Parempi vaan että tulevat (yli)aktiivisesti auttaamaan, kun H&M:llä niitä myyjiä ei aina ole edes kassalla
Oho väärä lainaus, 4 piti lainata
-9
Aika usein olen käynyt Helsingin keskustan Vero Moda -liikkeissä, enkä ole mihinkään "pakkomyyntiin" törmännyt. Pari viikkoa sitten taisin käydä viimeksi jotain paitoja sovittamassa Helsingissä Citycenterin Vero Modassa. Eipä yksikään myyjistä edes tervehtiä sillä kertaa. Joskus on kyllä joku tervehtinyt ja tullut kysymään, etsinkö jotain tiettyä vaatekappaletta. Mutta jos olen kertonut "vain katselevani" olen kyllä saanut olla rauhassa.
Ilmeisesti sitten näissä Hkin keskustan liikkeissä on sen verran asiakasvirtaa ja sitä kautta myyntiä, ettei mitään tarvitse tuputtaa. Jklässä taitaa olla ihan eri tilanne, ostovoimaa ei ole alueella samaan tapaan. Voi siis olla, että tuolla stressataan tosissaan myyntiluvuista ja työpaikan säilymisestä, jos tavoitteisiin ei päästä.
Just yks päivä puhuttiin työporukan kahvihuoneessa tästä samasta asiasta! Toimistomme sijaitsee keskustassa ja aika paljon tulee keskustassa asioitua töiden jälkeen (ja joskus muutenkin) erinäisissä liikkeissä ja ei missään, siis missään muualla ole näin aggressiivista tämä myyminen. Puhuttiin esim.. että kierretään kyseinen liike jo mieluummin kaukaa kun jalalla astutaan sisään. Ihania vaatteita kyllä, mutta myyjät ovat liian hyökkääviä. Onkohan täällä joku työkaveri tehnyt aloituksen? :P
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 17:13"]
Kenenkään myyjän tarkoitus EI OLE väkisin tuputtaa ja näyttää sitten hapanta naamaa, jos ei kauppoja synnykään. Sillä korkeintaan karkottaa ostajat. Jos sinä kakkonen olet myyjä niin voisitko ystävällisesti ottaa tämän palutteen rakentavasti ja koittaa toetuttaa sitä työssäsi.
[/quote]
Eikö siellä sitten käy enää ketään? Onko kaikki jo karkoitettu pois? Vai onko kenties myynti lisääntynyt tuolla taktiikalla? Kysypä.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 17:23"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 17:18"]
Joo just kävin jkl vero modassa viime vkolla. Kassalla ois pitäny ostaa hiuslenkkejä tai pinnejä. Sitten myös kun ostin 2kpl neuleita, niin olis niihin alle pitäny ostaa sopivan väriset topit alle. Meinasin haksahtaa ostamaan, vaan en sitte viittiny. Onneks en ostanu, kun eihän hihattomat topit sovi neuleitten alle, kun ne ei suojaa kainaloitten kohdalta sitä neuletta lainkaan!!
[/quote]
On varmasti, eikä siinä mitään. Mutta hienotunteisuus pitää muistaa tai karkottaa kaikki varteenotettavat asiakkaat tiehensä. Ja jos todella ajattelet että asiakkaat tulee kiusallaan sotkemaan pinot ja rekit, niin olet kyllä loman tarpeessa. Tai kenties kokonaan alan vaihto?
[/quote]
Mietin sitä, että jos asiakas selkeästi sanoo, että on vain katselemassa, ja seuraavaksi levittelee paitapinosta ihan jokaisen paidan esille, siirtää rekistä vaatteita siihen vierelle ja lopulta rattailla työntää pinon farkkuja lattialle, niin onko se ihan oikeasti vain katselemassa? Kyllä M-koon paidat on kokoa M koko pino, ei sitä tarvitse asiakkaan tarkistaa, jos ei aio edes ostaa.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 17:08"]
Saakohan heille jostain laitettua palautetta..
[/quote]
Vero Modan verkkosivuilla on linkki, josta voi lähettää meilillä palautetta suoraan ketjujohtoon. Tosiaan kun tuntuu, että myyjät vain toimivat heille annetun ohjeistuksen mukaan tuossa tuotteiden tarjoamisessa, niin tämä voisi olla oikea osoite. Voivat siellä sitten miettiä, miten kouluttavat myyjänsä tarjoamaan ja ottamaan myös ne asiakkaan pakit vastaan niin, että asiakas kuitenkin haluaa liikkeeseen palata, kun tarvetta jollekin sieltä löytyvälle tuotteelle on. ;-)
Eipä siellä mulle ole mitään tuputettu, vaan kyllähän ne aina kysyy, että "oisitko tarvinnu näitten paitojen alle perustoppeja" tai "´tossa ois kivoja korviksia alessa, oisko tarvetta" mutta aina olen vastannut että ei kiitos/ei tällä kertaa/ ei tarvetta niin asia on jäänyt sikseen. Kyllähän myyjä saa kysyä! Ko.liikkeessä tervehditään useimmiten, mutta harvemmin on tultu kysymään että "tarvitsetko apua".
Ehkä joku kokee tuputtamisena sen, että kysytään jotain (mutta sehän on aivan normaalia)
Olen kuullut että myyjille maksettaisiin provikkaa myynnin mukaan. Ilmiön huomasin itsekin vasta vastikään, kun kävin ostamassa Vero Modasta huivin ja myyjä tyrkytti lisäksi kaikkea muuta "yhteensopivaa" koruista vaatteisiin.
Jyväskylän vero modassa/jack&jonesissa joudut pihalle jos et myy tarpeeksi joten luultavasti siksi myyvät niin paniikinomaisesti. Muutama ystävä ollut siellä töissä eivätkä kuulemma suosittele kellekään, sen verran epäreilua on meininki työnantajan puolelta.
Samanlainen meno Oulun Vimassa. Aivan kauheaa niskaan hengittämistä. Nykyään kävelen nopsaa liikkeen läpi ja aina pitää pistää vielä lisää vauhtia kun niin moni myyjä kytiseeraa haukkana siellä.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 19:03"]
Jyväskylän vero modassa/jack&jonesissa joudut pihalle jos et myy tarpeeksi joten luultavasti siksi myyvät niin paniikinomaisesti. Muutama ystävä ollut siellä töissä eivätkä kuulemma suosittele kellekään, sen verran epäreilua on meininki työnantajan puolelta.
[/quote]
Joo tämän kyllä ymmärsin kanssa, että varmasti provikkaa myynneistä saavat. Tosi ikävää kyllä myyjiä kohtaan, mutta hyvä myyjä ja huippumyyjä voi olla ilman että suorastaan vihamielisesti yrittää pakkomyydä tuotteita asiakkaille. Ystävällinen, avulias ja mukava asenne asiakasta kohtaan auttanee enemmän. Liian tyrkky on suorastaan luotaantyöntävä. Mutta niinkuin nyt näkee, niin en näköjään ole ainut joka asiaan kiinnittänyt huomiota. Toivottavasti asiat muuttuu tulevaisuudessa ja antaisivat vakkaripaikat myyjille, niin ei tartte pelko perseessä koittaa myydä ja siten vaan aiheuttaa enemmänkin hallaa kyseiselle brändille.
-ap
-ap
Ei tule myyjille provikkaa oheistuotteiden myynnistä. Tuputtamisohjeet tulevat ylemmältä taholta mutta provikkaa siihen ei kyllä kuulu :/
Olen ollut haastattelussa onlyyn jonka omistaa siis bestseller eli samaa ketjua kun vila, vero moda ja jack&jones! Haastattelussa sanoivat että jokaista asiakasta kohden pitäisi myydä vähintään se kaksi tuotetta ja pitävät jotain kisaa ja seuraavat että kuka myy eniten ja jos et saa myytyä tuota kahta tuotetta per asiakas tulee asiasta siis huomautus.. Pidemmän päälle ilmeisesti lentää ulos jos ei saa myytyä? Sen takia kai tuputtavat takin mukaan huivia ja paidan kanssa korviksia yms.. Ärsyttävää kyllä, sillä jos itse tarvitsen jotain osaan sen ostaa. Mutta pitää myös ymmärtää että tämä ei ole myyjien vika vaan painostus tulee ylemmältä taholta!
Kerran Vero Modassa ostin yhden paidan, ja myyjä ehdotti kassalla siihen yhtä kaulakorua. Se oli tosi kiva ja sopi paidan kanssa hyvin yhteen, joten ostin. Joskus siis se lisämyynti onnistuukin.
Mä olen tehnnyt mysteryshoppausta vilaan, ja voi jessus niitä kohtia kun myyjän piti osata mulle "myydä", huudella sovituskopin verhon takana jne.
Käy sääliksi myyjiä, jos nämä jutut täällä pitää paikkansa :(
Ei minua tuo tuputtaminen ole haitannut, hieman vain huvittanut, kun ei jotenkin istu suomalaisiin tapoihin.
Yleensä liikkeillä on myyntitavoitteet per päivä jne ja jos ne ei toteudu tulee paskaa niskaan. Ei myyjät uhalleen tyrkytä, vaan niin on käsketty tehdä. Mutta ei tietenkään suuttua saa.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 17:18"]
Joo just kävin jkl vero modassa viime vkolla. Kassalla ois pitäny ostaa hiuslenkkejä tai pinnejä. Sitten myös kun ostin 2kpl neuleita, niin olis niihin alle pitäny ostaa sopivan väriset topit alle. Meinasin haksahtaa ostamaan, vaan en sitte viittiny. Onneks en ostanu, kun eihän hihattomat topit sovi neuleitten alle, kun ne ei suojaa kainaloitten kohdalta sitä neuletta lainkaan!!
[/quote]
On varmasti, eikä siinä mitään. Mutta hienotunteisuus pitää muistaa tai karkottaa kaikki varteenotettavat asiakkaat tiehensä. Ja jos todella ajattelet että asiakkaat tulee kiusallaan sotkemaan pinot ja rekit, niin olet kyllä loman tarpeessa. Tai kenties kokonaan alan vaihto?