Lapsivedenmenosta..
Kun lapsivesi menee, niin täytyykö silloin lähteä samantien joko ambulanssilla tai omalla autolla sairaalaan? Tästä olen lukenut monia eriäviä keskusteluja ja joissain sanotaan että vesien menon jälkeen voisi oleilla kotona vielä 12 tuntia!? :O
Kommentit (14)
Ei tuohon ole yksiselitteistä vastausta, siksi saat niin erilaisia vastauksia. Kun vedet menee, soita synnytyslaitokselle ja pyydä ohjeet. Paitsi jos neuvola on sulle kertonut jo aiemmin jotkut muut ohjeet. Kaverilla oli käsky lähteä lanssilla heti sairaalaan kun vedet menee, liittyi jotenkin istukan paikkaan kohdussa. Mutta hän siis tiesi tämän jo etukäteen. Itsellä puhkaistiin kalvot sairaalassa ja 10h sen jälkeen yritetiin alatiesynnytystä saada käyntiin, ei onnistunut ja sektioon mentiin, Mutta siis vauva oli 10h ilman vettä eikä se mikään ongelma mun tapauksessa ollut.
Jos lapsivesi menee, niin soitat synnärille ja saat sieltä ohjeet. Älä kysele palstoilta.
Eiköhän riipu aika paljon tilanteesta. Itse en kyllä jäisi odottelemaan tuntikausia, esikoinen syntyi neljä tuntia vesien menosta.
Toisen lapsen kohdalla ohjeistettiin, että jos vedet menevät, välittömästi makuulle ja ambulanssikyydillä synnärille.
Eikö tähän liittyny se joku B streptokokki hommelikin? Mene ja tiedä..
Vedet voivat mennä tosi varhaisessa vaiheessa tai vasta ihan viime metreillä ennen ponnistusvaihetta. Eli juu, monilla avautumisvaihe jatkuu vielä esim 20h sen jälkeen kun vedet on menneet. Tulehdusriskin vuoksi se taitaa olla just 12h mitä pidempään ei saisi kummiskaan kotona odotella.
Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21
Mä asun n. 100 km sairaalasta ja meille opetettiin perhevalmennuksessa, että jos tulee ns. korkea vedenmeno, niin sitten pitää mennä ambulanssilla. Koska tuosta on jo 10 v, en enää muista, miten ne erottaa, joten googlaa! Tätä voi myös kysyä terkalta.
Mulla alkoi molemmat synnytykset sillä tavallisella vedenmenolla. Tai eka ei aljanut, vedet vain meni. Ei ollut kiire sairaalaan. Jouduin käynnistykseen. Tokalla kerralla, kun vedet meni, alkoi myös nopeasti rajut supistukset. Näin jälkiäteen ajateltuna olisi pitänyt lähteä ambulanssilla. "Onneksi" kuitenkin mulla oli avonainen tarjonta, joten lapsi ei tullut ulos helposti. Jos olisi ollut normaali tarjonta, vauva olisi syntynyt matkalle.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tähän liittyny se joku B streptokokki hommelikin? Mene ja tiedä..
Mulla oli molemmissa raskauksissa b-strept. positiivinen ja vedet meni molemmilla kerroilla. Haurastuttaa kalvoja. Tämän tosin opin vasta jälkikäteen. Tarkoititkohan tätä?
Nro 9
Eri laitoksilla on erilaisia ohjeita, joten aina paras soittaa ja kysyä. Minulta on kahdesti mennyt vedet ja on käsketty heti tulla (muttei ambulanssilla).
Vierailija kirjoitti:
Eri laitoksilla on erilaisia ohjeita, joten aina paras soittaa ja kysyä. Minulta on kahdesti mennyt vedet ja on käsketty heti tulla (muttei ambulanssilla).
Näin on. Mäkin soitin molemmilla kerroilla, ja molemmilla kerroilla sanottiin, ettei ole kiire. Mutta tässä pitää kuunnella omaa kehoaankin, mikä on tietysti ensisynnyttäjälle vaikeampaa. Oman kokemuksen perusteella sanoisin, että jos vesien menon jälkeen supistukset ovat voimakkaita, kannattaa kiirehtiä! Varmaan moni tietääkin, että kalvojen puhkaisua käytetään käynnistyskeinona. Omalla kohdalla voin sanoa, että voi veljet, miten muikeita supistuksia silloin tokalla kerralla tuli!
Nro 9
Mun kokemus on, että ihan rauhassa oottelin supistuksia kotona useamman tunnin. Ja tämä yhdestä raskaudesta. Kolmessa muussa lapsivesi meni vasta salissa.
Jos lapsi on perätilassa, kun vedet menee, pitää mennä makuuasentoon ja lanssilla synnyttämään. Normaalisti lapsen pää on tukkimassa kohdunsuuta, mutta perätilassa ei. Silloin voi napanuora luiskahtaa ulos ja vauva voi joutua ahdinkoon. Tämä oli siis lääkärin ohjeistus. Itselläni meni vedet ja alkoi samantien kipeät supistukset.
"Kun lapsivettä tulee, voit rauhassa odotella supistusten käynnistymistä kotona noin 12 tuntia,
jos raskaus on sujunut normaalisti,
lapsivesi on väriltään kirkasta tai vaaleanpunaista,
vauvasi on kohdussa pää alaspäin,
tunnet vauvan liikkeet"
Mutta soita kuitenkin synnärille.